Gå til innhold

Er jeg kjip ang etternavn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så har dere blitt enige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han blir vel kasta ut, problemet løst.

Anonymkode: a5dd6...c0d

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Forundret.. skrev:

Det å velge å tolke innlegget som du gjør er også noe som er typisk her inne. 

Siden du må ha det inn med t-skje så mente jeg det å ikke bry seg om disse, kun i denne settingen med etternavnet. Det gjaldt ikke det å ikke bry seg om barnefar og hans ønsker i det hele. 

Jeg synes at når en velger å bli i lag med en person som har barn fra før og det kommer et nytt barn til verden så bør begge voksne ha fokus på at det blir mest mulig likt for barna og prøve å styrke båndet mellom barna mest mulig. 

Her så var det faktisk slik at begge etternavnene skulle bli med, spørsmålet var bare hvilket som skulle stå først. Argumentet til mor om at hun ville barna skulle ha det likt står liksom sterkere enn fars som bare vil fordi han og hans mor mener det skal være slik.. så ergo.. Jeg hadde ikke brydd meg om kranglingen deres i denne saken. 

Når noen faktisk skriver "ikke bry deg om barnefar" så betyr jo egentlig det at mor bare skal dure frem og krav på sitt ønske. Det er i alle fall slik flere oppfatter det.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er SÅ viktig for noen at barna må like etternavn. Tviler på de kommer til å bry seg. Så argumentet at mor har mer hun skal ha sagt i denne saken er feil.

Anonymkode: 16b8f...37e

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke ha begge etternavn. Altså ditt bindestrek mannen sitt. Da får jo søsknene samme navn bare den ene har ett ekstra etternavn. 

Skrevet

Ja, vi lever i 2016 og det er ingen automatikk i at barna skal få fars etternavn. Men jeg tolker det som om at det er sterke følelser i bildet her fra både deg og samboeren, ts. Dere må inngå et kompromiss uansett hvordan dere vrir og vender på det. Og si at barnet skal ha ditt etternavn sist fordi du vil at begge barna skal ha samme etternavn, er ikke et godt nok argument.

Jeg har et sjeldent etternavn. Det er fredet og det er kun min familie i Norge som heter det. Men for meg var det naturlig at mine 3 barn fikk barnefarens etternavn. Hans etternavn er heller ikke så vanlig i Norge. Vi er ikke gift. 

Dere må sitte dere ned og snakke sammen om dette, uten svigermor. Hun har ingenting med dette å gjøre. Dere er begge to vanskelige og står på bakbeina. Det er ikke bra for verken dere eller barnet som kommer. Jeg hadde gått for begge etternavn, med bindestrek, hvis jeg hadde vært i din situasjon. 

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Outlander skrev:

Seriøs TS, du virkelig kan ikke mene at du skal føde et barn med samboeren din og babyen får ikke farens sitt navn noen sted?  Det er ikke DITT barn...det er DERES barn. Skjerp deg.  Det eneste fornuftig valg her er at barna får begge deres etternavnene...lik de fleste barn av u-gifte fedre.  Fortsette dette blir du nok alene mor til 2 barn med ulike fedre.  Nice.  

Herlighet! Begge etternavna skal være med men mitt skal være til sist. Hilsten TS

Anonymkode: 9c855...0d4

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet! Begge etternavna skal være med men mitt skal være til sist. Hilsten TS

Du høres ut som en skikkelig morsom dame å være sammen med 🙄

Endret av Outlander
  • Liker 6
Skrevet
På 10/12/2016 den 23.14, AnonymBruker skrev:

Har ikke du nylig postet nøyaktig samme spørsmål??

Uansett, jeg synes ikke det skal være noen automatikk i at det er farens eller morens navn som velges. Sånn sett virker jo dere like gale, da begge har bestemt seg og virker ikke til å være åpen for å diskutere en løsning. 

Hvis det er så at dere tenker på samme etternavn (hans) ifm ekteskap så synes jeg det er mest naturlig at du gir deg - hvis det er så at ditt etternavn uansett kun er snakk om noe som er midlertidig. Skjønte ikke helt hva du mente med hans reaksjon på det ("..etternavnet skal barnet kun ha.."??)

Anonymkode: 49c81...3a9

Nei, det var en tråd om en som skulle gifte seg der mannen insisterte på at hun skulle ta hans navn. Her er problemstillingen litt annerledes, men holder med begge - det er overhodet ikke noen automatikk at mannens etternavn skal være sist, gjelde for hele familien. 

Ikke gi deg TS, synes det er en veldig fornuftig tanke at barns har samme etternavn. Jeg vet om andre med slike feider bak seg, har gitt seg når de skjønner at det ikke nytter. 

Anonymkode: 9663e...ab3

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Kittykat skrev:

Ja, vi lever i 2016 og det er ingen automatikk i at barna skal få fars etternavn. Men jeg tolker det som om at det er sterke følelser i bildet her fra både deg og samboeren, ts. Dere må inngå et kompromiss uansett hvordan dere vrir og vender på det. Og si at barnet skal ha ditt etternavn sist fordi du vil at begge barna skal ha samme etternavn, er ikke et godt nok argument.

Jeg har et sjeldent etternavn. Det er fredet og det er kun min familie i Norge som heter det. Men for meg var det naturlig at mine 3 barn fikk barnefarens etternavn. Hans etternavn er heller ikke så vanlig i Norge. Vi er ikke gift. 

Dere må sitte dere ned og snakke sammen om dette, uten svigermor. Hun har ingenting med dette å gjøre. Dere er begge to vanskelige og står på bakbeina. Det er ikke bra for verken dere eller barnet som kommer. Jeg hadde gått for begge etternavn, med bindestrek, hvis jeg hadde vært i din situasjon. 

Hvorfor var det "naturlig" at de fikk farens etternavn? Ts har i alle fall en begrunnelse, ser ikke at du har det. 

• Liker 2
Skrevet
På 10/13/2016 den 11.15, AnonymBruker skrev:

Man kan godt si vi lever i 2016 og bla bla bla, men det bør også vises forståelse for at mange menn syns det med etternavn er viktig/tradisjon, og at det river litt i stoltheten når barnet ikke skal ha mannens etternavn til slutt. Spesielt også når da forrige generasjon alltid tok mannens etternavn, så kan det føles litt sårt når alle spør osv.

Bare et tips dere damer kan ha i bakhodet når kjører på med "stå på ditt", "hvis dere ikke blir enige får han vel deres navn", "hallo, vi lever tross alt i 2016" osv osv.

PS: Har forresten en liten teori om at i de tilfellene hvor mor/barn tar mannens etternavn ved giftemål/dåp, så er sannsynligheten større for at forholdet varer og ikke ender i brudd.

Anonymkode: 32d5a...5df

Ser ikke bort i fra at du har rett mht siste Ava mitt, men da et det ikke det at de tar same etternabn som et linet, snarere at kvinnen er tradisjonell, legger mye av sin identitet i å være frue, jobber i lavinntektsyrke og ikke kan stå på egne ben økonomisk og ikke har en reell mulighet til å bryte ut av forholdet uten et ras i sosial og økonomisk status. Som i gamle dager, da det også var lavere skilsmisserater.

Et tips til menn er å reflektere litt over utviklingen i vår del av verden de siste førti år, sammenlikne med midt-østen og vurdere hvilket samfunn de liker best og ønsker å ha. 

Skrevet

Jeg tenker at så lenge begge etternavna er med så har det ikke så mye og si hvilken rekkefølge egentlig, men det er min personlige mening. Begge barna har et likt etternavn i hvert fall. Har forståelse for at det kan være veldig viktig for deg TS, men samtidig så tenker jeg at det kan være veldig viktig for din samboer også og ha hans navn til slutt. Det virker slik. På en måte blir det "fair" også, misforstå meg rett. :) Håper dere finner ut av det, uten for mye stress!

Skrevet

Normalt sett ville jeg sagt at dere begge er teite, siden dere begge står steilt på deres standpunkt uten egentlig å kommunisere om det. Dere får et barn sammen, det er MANGE ting dere må bli enige om de neste 18+ årene. Etternavn er ikke akkurat det viktigste!

Men hvis du tenker å ta hans etternavn hvis dere gifter dere, fatter jeg ikke hvorfor dere ikke bare gir barnet det navnet med en gang. Og - hvordan vet du at det eldste barnets far vil gå med på navnebytte? Du sier at han ikke er i bildet, men er han juridisk ute av bildet mtp navnebytte også?

Anonymkode: 26d9d...0ec

Skrevet

Om. I nu ska ha barn ihop, och du pratar om att ta hans efternamn till både dig och barnen när/om ni gifter er - varför gifter ni er inte nu innan barnet är fött?

ett barn har ni tillsammans resten av livet, det är egentligen ett större löfte än äktenskap. Har ni hus/lägenhet/egendom tillsammans och du ett barn med en annna är det ju en säkerhet också i förhåll till arv

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette har du vel ikke nevnt noe om før nå? Herlighet! Hvordan kunne vi vite det da?

Anonymkode: 16b8f...37e

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor var det "naturlig" at de fikk farens etternavn? Ts har i alle fall en begrunnelse, ser ikke at du har det. 

Det var naturlig fordi han er far til barna mine og jeg følte at det var riktig at de fikk hans etternavn. Denne begrunnelsen er like "gyldig" som ts sin. Ts vil at sitt etternavn skal være sist sånn at begge barna har det samme etternavnet. Men hun er faktisk ikke alene i denne saken og må ta hensyn til fars ønsker også. Hun har ikke mer rett på å bestemme at barnet skal ha hennes etternavn sist enn faren. De er begge to nødt til å inngå et kompromiss uansett hvordan man vrir og vender på det. I verste fall, så kan det faktisk ende med brudd fordi de er ganske stae begge to.  

Endret av Kittykat
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normalt sett ville jeg sagt at dere begge er teite, siden dere begge står steilt på deres standpunkt uten egentlig å kommunisere om det. Dere får et barn sammen, det er MANGE ting dere må bli enige om de neste 18+ årene. Etternavn er ikke akkurat det viktigste!

Men hvis du tenker å ta hans etternavn hvis dere gifter dere, fatter jeg ikke hvorfor dere ikke bare gir barnet det navnet med en gang. Og - hvordan vet du at det eldste barnets far vil gå med på navnebytte? Du sier at han ikke er i bildet, men er han juridisk ute av bildet mtp navnebytte også?

Anonymkode: 26d9d...0ec

Jo. Etternavn er meget viktig. 

Nei, folk lever ikke etter boken hele tiden på alle områder og diskuterer seg gjennom ALT av livets A, B, C-på forhånd! 

NOE tas underveis, ja.

Anonymkode: d48e8...69e

Skrevet
1 time siden, Kittykat skrev:

Det var naturlig fordi han er far til barna mine og jeg følte at det var riktig at de fikk hans etternavn. Denne begrunnelsen er like "gyldig" som ts sin. Ts vil at sitt etternavn skal være sist sånn at begge barna har det samme etternavnet. Men hun er faktisk ikke alene i denne saken og må ta hensyn til fars ønsker også. Hun har ikke mer rett på å bestemme at barnet skal ha hennes etternavn sist enn faren. De er begge to nødt til å inngå et kompromiss uansett hvordan man vrir og vender på det. I verste fall, så kan det faktisk ende med brudd fordi de er ganske stae begge to.  

Nei, den er ikke like gyldig fordi det er ett fett om barna dine får fars eller mors navn. Hele familien fåes Anne navn. Situasjonen er ikke symmetrisk for TS, hun har et barn fra før som må hensyntas. Dette er hennes argument som du mener ikke er så godt, men i motsetning til deg harehund jo faktisk en grunn for å preferere det ene navnet foran det andre. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, den er ikke like gyldig fordi det er ett fett om barna dine får fars eller mors navn. Hele familien fåes Anne navn. Situasjonen er ikke symmetrisk for TS, hun har et barn fra før som må hensyntas. Dette er hennes argument som du mener ikke er så godt, men i motsetning til deg harehund jo faktisk en grunn for å preferere det ene navnet foran det andre. 

Hele familien får samme navn skulle det stå (i din familie). Det gjør det ikke for Ts om hun velger mannens navn. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, for meg er den like gyldig som hvilken som helst annen grunn. Det var ikke et fett om barna mine fikk mitt eller min samboers navn. Jeg sa det virket naturlig for meg å gi barna mine hans etternavn. Ta det for hva du vil.

Barna til ts har ikke samme far, og selv om det ene barnet har hennes etternavn, så har faktisk faren til det ufødte barnet noe han også skulle ha sagt. Hvis de ikke er enige, så synes jeg ikke ts skal stå på sitt og si at sånn er det. Hun må også ta hensyn til fars ønsker, ikke kun hennes egne, uansett hvilket etternavn hennes første barn har fra før.

Jeg kan forstå ønsket til ts, at hun vil at barna skal ha det samme etternavnet, men hun er som sagt ikke alene om barnet nå. Ts og barnefaren er nødt til å bli enige og inngå kompromiss. Ts sin svigermor er også frampå. og selv om hun ikke har noe som helst med det. så kan det hende at hun vil bære et stort nag til ts i ettertid. Da må ts takle det på toppen av uenigheten med sin samboer.

De er 2 personer om barnet og 2 personer som må bli enige om ting. Dette er bare den første av mange, mange avgjørelser. Enighet, forståelse og kommunikasjon er nøkkelørd i barneoppdragelsen.

Skrevet

Gitt dere nå(før ungen kommer), så er problemet løst 

Anonymkode: 9e9f2...b99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...