Gå til innhold

Er jeg kjip ang etternavn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du har jo alt gitt ditt etternavn videre til et barn, så jeg forstår mannens ønske om å gjøre det samme med sitt barn. 

Anonymkode: fc98f...8ed

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis så er dette ting man finner ut av før man setter i gang babyproduksjon. Ditt argumentmom at barna er søsken, holder ikke, fordi de er halvsøsken og vil aldri bli noe annet. Å markere at de har hver sin far gjør du enkelt ved å la babyen få fars etternavn. Snakk om storm i vannglass. 

Anonymkode: 135d1...926

Godt poeng - barna har ikke samme far, de er halvsøsken.

Mannens mor burde holde seg unna!

Jeg kan forstå at mannen vil ha sitt navn til sitt barn. Et kompromiss kunne jo være begges etternavn med bindestrek.

Anonymkode: d48e8...69e

Skrevet

Ta med begge etternavna da? Så får dere ta stein saks papir om hvilket etternavn som skal stå sist.

Anonymkode: 16b8f...37e

• Liker 1
Skrevet

Man kan godt si vi lever i 2016 og bla bla bla, men det bør også vises forståelse for at mange menn syns det med etternavn er viktig/tradisjon, og at det river litt i stoltheten når barnet ikke skal ha mannens etternavn til slutt. Spesielt også når da forrige generasjon alltid tok mannens etternavn, så kan det føles litt sårt når alle spør osv.

Bare et tips dere damer kan ha i bakhodet når kjører på med "stå på ditt", "hvis dere ikke blir enige får han vel deres navn", "hallo, vi lever tross alt i 2016" osv osv.

PS: Har forresten en liten teori om at i de tilfellene hvor mor/barn tar mannens etternavn ved giftemål/dåp, så er sannsynligheten større for at forholdet varer og ikke ender i brudd.

Anonymkode: 32d5a...5df

• Liker 1
Skrevet

Nei, du er ikke slem. Det er de som er gammeldagse og steile.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

så kan det føles litt sårt når alle spør osv.

Alle spør? Våre barn har mitt navn som etternavn. Hverken jeg eller mannen har noen gang blitt spurt om dette, ikke engang av eldre slektninger. Det er da helt vanlig og jeg ville bli svært overrasket hvis noen stilte spørsmål ved det.

• Liker 3
Skrevet

Vi er gift, men jeg beholdt mitt eget navn etter at vi giftet oss. Vi fikk barn og barnet fikk hans etternavn uten at vi hadde så kjempesterke følelser rundt det. 

Jeg har dermed et barn med min ektefelle som heter noe annet enn meg. Og vet du - det går helt fint. Det føles ikke feil, unaturlig eller som om barnet er mindre mitt av den grunn.

Dere bør jo bli enige, men den av dere som ender med å hete noe annet enn eget barn (eller om søskenene heter forskjellige ting), så kommer ikke etternavnet til å skille hverken far og barn, eller søskenene fra hverandre. Familiebåndene er like sterke uansett hva som står på postkassa. 

Anonymkode: 0f937...14c

• Liker 3
Skrevet

Når du får barn med flere menn så er det ikke unaturlig at barna har ulikt etternavn. Så du har ikke noe sterkere argument enn mannen.

• Liker 2
Skrevet
56 minutter siden, ViljaH skrev:

Når du får barn med flere menn så er det ikke unaturlig at barna har ulikt etternavn. Så du har ikke noe sterkere argument enn mannen.

Nemlig. Skjønner meg ikke de som skriver "ikke bry deg om mannen, stå på ditt, ikke gi deg, vi støtter deg, girlpower! " Akkurat som mannen ikke har en dritt han skulle ha sagt i denne saken.

Anonymkode: 6ba60...e8d

Skrevet

Det som er sikkert er jo at svigermor ikke skal ha sitt å si i denne saken! 

Blir dere ikke enige, får dere rett og slett trekke. Noe må det jo bli. 

Og du som hadde en teori om at man oftere holder sammen der hun tar hans navn, gjelder derom han tar hennes også? ;)

Skrevet

Jeg hadde bare sagt at barna skal ha likt etternavn. Så enkelt er det. Hensynet til de går over hensynet til både mannen å meg. Hadde han ennå diskutert hadde jeg sagt at vi fikk lage ett helt nytt etternavn til barna.

Anonymkode: ec08f...bbd

Skrevet

Er etternavn så viktig? Hvem bryr seg om barna har forskjellig etternavn? Det er jo ikke akkurat sånn at når man møter nye mennesker så presenterer man seg med både for og etternavn. Om barna heter Per Hansen og Ola Olsen har vell ingenting å si? Bor man i samme hus og vokser opp under samme tak så er man like mye søsken som "ekte" søsken selv om man har forskjellig mor eller far. 

Hvis dere allerede har problemer nå på grunn av et dumt navn så vet jeg ikke hvor mye bedre det blir når barnet kommer. Om det er så utrolig viktig for mannen din og du likevel skal endre navnet på ditt tidligere barn og ditt eget hvis dere blir gift, hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er. La deres felles barn få hans etternavn, og når dere gifter dere så er det en mindre person å søke om å bytte navn på. 

Anonymkode: 79c90...1f3

Skrevet
På Wednesday, October 12, 2016 den 23.03, Forundret.. skrev:

Jeg ville også at barna skulle hatt det samme etternavnet sist. 

Hadde brydd meg fint lite om både svigermor og barnefar. Etternavnet er med, det er det viktigste. 

Ganske typisk for KG at dette er det best likte innlegget. Bry seg fint lite om barnefar er vel gullkornet, som får stående jubel fra de andre damene. 

#Kvinner som hater menn #mødre som hater fedre 

Anonymkode: 01747...b10

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde bare sagt at barna skal ha likt etternavn. Så enkelt er det. Hensynet til de går over hensynet til både mannen å meg. Hadde han ennå diskutert hadde jeg sagt at vi fikk lage ett helt nytt etternavn til barna.

Anonymkode: ec08f...bbd

Dette hadde vært greit nok hvis det med felles etternavn faktisk var viktig. Her synes jeg bare det blir tåpelig å dra fram hensyn til barn-argumentet.

Hva om særkullsbarnet til mor hadde sin fars etternavn (mange barn har tross alt det), skulle hele familien byttet navn til hennes eks sitt navn bare fordi alle skulle fått likt?

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske typisk for KG at dette er det best likte innlegget. Bry seg fint lite om barnefar er vel gullkornet, som får stående jubel fra de andre damene. 

#Kvinner som hater menn #mødre som hater fedre 

Det å velge å tolke innlegget som du gjør er også noe som er typisk her inne. 

Siden du må ha det inn med t-skje så mente jeg det å ikke bry seg om disse, kun i denne settingen med etternavnet. Det gjaldt ikke det å ikke bry seg om barnefar og hans ønsker i det hele. 

Jeg synes at når en velger å bli i lag med en person som har barn fra før og det kommer et nytt barn til verden så bør begge voksne ha fokus på at det blir mest mulig likt for barna og prøve å styrke båndet mellom barna mest mulig. 

Her så var det faktisk slik at begge etternavnene skulle bli med, spørsmålet var bare hvilket som skulle stå først. Argumentet til mor om at hun ville barna skulle ha det likt står liksom sterkere enn fars som bare vil fordi han og hans mor mener det skal være slik.. så ergo.. Jeg hadde ikke brydd meg om kranglingen deres i denne saken. 

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Forundret.. skrev:

Argumentet til mor om at hun ville barna skulle ha det likt står liksom sterkere enn fars

Har du noen seriøse undersøkelser som understøtter dette? Hvor har du det fra at halvsøsken føler seg nærmere eller har bedre forhold fordi de har samme etternavn? Jeg har halvsøsken med forskjellige etternavn og kjenner meg ikke igjen i dette i det hele tatt. Vår søskenrelasjon har null niks og ingen ting med etternavnene våre å gjøre, og det gjør det heller ikke for noen av de andre jeg kjenner som er i samme situasjon.

• Liker 2
Skrevet

Seriøs TS, du virkelig kan ikke mene at du skal føde et barn med samboeren din og babyen får ikke farens sitt navn noen sted?  Det er ikke DITT barn...det er DERES barn. Skjerp deg.  Det eneste fornuftig valg her er at barna får begge deres etternavnene...lik de fleste barn av u-gifte fedre.  Fortsette dette blir du nok alene mor til 2 barn med ulike fedre.  Nice.  

• Liker 2
Skrevet

Hva med å ta begge navnene med bindestrek? Da har barnet begge etternavnene som etternavn, ingen kan utelukkes, det blir ett navn. Så kan dere gjøre det samme når dere ev gifter dere?

Anonymkode: 28033...bd2

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

PS: Har forresten en liten teori om at i de tilfellene hvor mor/barn tar mannens etternavn ved giftemål/dåp, så er sannsynligheten større for at forholdet varer og ikke ender i brudd.

Du har en teori ja... 

Her har vi mitt etternavn, alle sammen! Det var opp til min mann å velge, men han ville ha mitt etternavn. Vi har ikke fått noe negative tilbakemeldinger på dette, ikke han heller. Mitt navn er spesielt, det er kun min familie som heter dette, det han hadde er veldig vanlig. Og han er ingen tøffel, det kan jeg love deg.

Hvorfor skal et forhold vare for å ta mannens etternavn? Har mannen et så stort ego? Da er det jo nesten synd på menn.

Anonymkode: 28033...bd2

• Liker 1
Skrevet

Du har tenkt å bytte til dere alle når dere gifter dere? Men da får minstebarnet fars etternavn nå da, så slipper han/hun å bytte senere. Skjønner ikke hvorfor dere ikke alle kan bytte til hans etternavn allerede nå hvis dere likevel skal gjøre det senere. Etternavnsbytte er ikke direkte lenket til giftermål. Med mindre det er du selv som skal ha det som en "gulrot" for å få han til å fri.

Anonymkode: 57424...173

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...