Gå til innhold

Er jeg kjip ang etternavn?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere skal bytte senere uansett ved evt ekteskap, hvorfor kan dere ikke alle bytte til hans etternavn allerede nå? Med mindre han har fredet etternavn, eller hva det heter.

Anonymkode: 57424...173

Han har ikke det:) fordi jeg vil at søskene skal ha det samme navnet enn at alle skal ha forskjellige. Men så lenge vi ikke er gift så vil jeg ikk ta hans

Anonymkode: 9c855...0d4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For man tar automatisk mannens navn i 2016 :sarkasme:

Om de gifter seg er det jo letter om han bytter til samme som de andre.

Anonymkode: 472db...c7b

Hun skrev jo i innlegget at hun tenkte at alle skulle ta hans etternavn hvis de giftet seg da.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også lest dette innlegget før..

Hvis du uansett tenker å ha felles etternavn med han når du gifter deg forstår jeg ikke hvorfor du står sånn på at barnet ditt skal ha ditt etternavn? :klo:

Anonymkode: bd520...fdf

Fordi at jeg vil ikke at alle skal ha forskjellige etternavn, for meg så er det viktig at barna har det samme, men jeg vil ikk at vi dkal ta etternavnet hans uten at vi er gift. Men da snakker jeg kun om å ha hans og ikk mitt da

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Mummikopp skrev:

Hun skrev jo i innlegget at hun tenkte at alle skulle ta hans etternavn hvis de giftet seg da.

Men hvorfor skal en automatisk ta navnet til mannen i 2016? Vi lever jo ikk i gamle dager. 

• Liker 6
Skrevet

Altså. Barna har hver sine fedre. Jeg forstår deg veldig godt som vil prøve å gjøre forskjellen mindre på ungene, kan dette være noe som bare er viktig for deg? :) Blir de mindre søsken av å ha ulikt etternavn? Fenomenet med forskjellige etternavn er ganske vanlig nå til dags :)

Om barnet du har fra før og du heter Hansen og mannen Jensen, hva med Hansen-Jensen på kommende barn, så må alltid begge tas med uansett? :)

Hvorfor er det så viktig at begge ungene har samme etternavn? :)

• Liker 5
Skrevet

Så får du halde på ditt etternamn uansett giftemål eller ikkje, og ikkje ta hans etternamn. 

Borna kan heite kva som helst, dei tek ikkje skade av det. Men om det eine namnet er type Pettersen og det andre type Gyldenløve, må det bli det mest spesielle. Det er eit godt argument;)

• Liker 1
Skrevet

"Om vi skulle gifte oss". Nå lyder giftemål som noe man gjorde for generasjoner siden plutselig. :fnise: Men joda, vi er  i 2016.
Okke som, du har et lite poeng når det kommer til av hensynet til det andre barnet. Bør diskuteres uten å være bastante og absolutte begge to.
Liker "du har makta" - antydningene som folk kommer her svært dårlig.

Anonymkode: 4acff...32d

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det mest spesielle navnet burde stå sist. Hvis jeg hadde hatt et spesielt etternavn, typ Gyldendahl, hadde jeg villet at det heller skulle stått enn f.eks Hansen.

Anonymkode: bd520...fdf

• Liker 1
Skrevet

Selv om jeg forstår argumentet ditt, så blir det veldig feil å skulle trumfe igjennom. Det er deres felles barn, og dere bør være enige, evt trekke lodd dersom enighet ikke er mulig. Dersom en av dere har et betydelig mer uvanlig/spesielt navn enn den andre er det også et vektig argument, synes jeg. Men dersom dere har bestemt at alle skal ha hans navn når dere gifter dere, er det tullete å gi ett navn nå for så å bytte snart. 

• Liker 6
Skrevet

En god start på samlivet som foreldre?  Neppe, skal tro hvor lenge dere er samboere

• Liker 5
Skrevet

*sagt

Anonymkode: 6aca6...4a0

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes du er urimelig. Om du vil bytte navn på begge ungene og deg selv til mannen sitt etternavn ved giftemål, så er du bare vanskelig nå. Du heter det samme som eldstebarnet inntil giftemål, og han kan vel få hete det samme som yngstebarnet. 

Skjønner ikke hvorfor damer mener de har mer de skulle ha sagt? Det er jo like mye hans barn, som ditt? 

Forøvrig så er dette noe man diskuterer før man blir gravid.

Anonymkode: f3cb9...b43

• Liker 5
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*sagt

Anonymkode: 6aca6...4a0

takk!

Anonymkode: cf74c...b71

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal en automatisk ta navnet til mannen i 2016? Vi lever jo ikk i gamle dager. 

Det er ingen automatikk i det. Jeg har gjort det, men det var etter lange (fredlig) diskusjon. Det endte på mitt hans fordi det fløyt bedre enn hans mitt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her var det mye forskjellig å ta tak i. For det første er det ingenting som tilsier at man skal ta mannens navn som familienavn. Begge navn er likestilt og jeg hadde blitt skikkelig sur og trassig om noen prøvde seg på at mannens navn automatisk skal være familienavnet bare fordi han er mann. For det andre er man ikke noe mindre familie om barna og foreldrene har ulike etternavn. Jeg synes ikke man skal ta noe mer hensyn til evt særkullsbarns etternavn enn til tradisjonen om at mannens navn er familiens navn. For det tredje, hvis du uansett vil bytte til hans navn når/hvis dere gifter dere er det å beholde ditt navn åpenbart ikke spesielt viktig og da gjør du deg bare vanskelig ved å insistere på ditt navn nå. For det fjerde, så fremt ikke ditt særkullsbarns far er totalt ute av bildet og ikke har foreldreansvar kan du ikke bytte etternavnet til barnet uten hans samtykke, selv når du evt gifter deg på nytt. Så totalvurderingen min er at du er urimelig og at ingen av argumentene som har kommet fram er relevante i forhold til hvilket navn som skal velges.

Endret av Arkana
  • Liker 9
Skrevet
8 timer siden, Glitnir skrev:

Selv om jeg forstår argumentet ditt, så blir det veldig feil å skulle trumfe igjennom. Det er deres felles barn, og dere bør være enige, evt trekke lodd dersom enighet ikke er mulig. Dersom en av dere har et betydelig mer uvanlig/spesielt navn enn den andre er det også et vektig argument, synes jeg. Men dersom dere har bestemt at alle skal ha hans navn når dere gifter dere, er det tullete å gi ett navn nå for så å bytte snart. 

Enig. Synes det er teit når noen her sier "ikke bry deg om bsrnefar" Altså, de er TO om å få barn da. Det er jo ikke kun ts sitt barn og hun skal få bestemme.Trekk heller lodd hvis dere ikke klarer å bli enige. 

• Liker 4
Skrevet

Hvem bryr seg om de har forskjellig etternavn. Hvis barna bryr seg senere så kan de bytte. Jeg har mange venner som har vokst opp med halvsøsken og jeg tenker også at sånn blir det når man får barn med forskjellige. Får jeg barn med samboer nå så er jeg I samme situasjon og jeg bryr meg fint lite om mine barn ikke har samme etternavn da jeg er mer opptatt av at de har fedre som stiller opp for det er heller ingen selvfølge 

Anonymkode: f2cdd...59f

Skrevet

Jeg syntes du virker vanskelig. Ikke pga meningene dine, men på måten du argunterer og forteller om det. Det er nesten provoserende.

• Liker 5
Skrevet

Det er neimen ikke rart barn får forskjellige etternavn når mødre skal være så jævlig selvopptatte hele tiden. Det er bare et navn og alle vet vel allikevel at de barna ikke er 100% "ekte" søsken.

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke automatisk, det er noe hun vil selv hvis de blir gift. Er vell opp til hver enkelt om de vil ta mannens etternavn eller ikke, det er jo tross alt 2016 som du skrev.

Anonymkode: 79c90...1f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...