Gå til innhold

Er jeg kjip ang etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vårt første barn sammen( jeg har et barn fra før) og så er det diskusjon om etternavn. Han står på sitt og skal absolutt ha sitt etternavn til slutt mens jeg vil mitt skal være sist, siden barnet jeg har fra før av har kun mitt etternavn( bf har ikke noe med barnet å gjøre) grunnen til at jeg vil det er fordi at jeg vil at søskene skal "ha det samme navnet" og at jeg har sakt til samboeren min at om vi gifter oss engang så har jeg ikke noe imot at vi alle kan ha det samme etternavnet (hans) men det driter han i og skal absolutt stå på at etternavnet hans skal barnet kun ha og vist ikke så er jeg utrolig råtten osv, jeg har prøvd å forklare han at jeg ikke mener noe vondt med det. Men det som toppet alt på dette var at svigermor klikka fordi jeg luftet tanken (hun som spurte) og blei furten/irritert for barna barna hennes SKAL hete det samme som faren, så sa jeg at vi lever trossalt i 2016 og det er ikke nødvendigvis slik at vi forsatt lever i gamledager og barnet må absolutt ikke ha etternavnet deres til slutt, jeg synst heller at vi skal tenke på at det er et annet barn her og som kan føle på dei tinga selv og dei blir trossalt søsken, men hun og han ga seg ikke! Så spurte jeg om at ok, vist det var slik at vi giftet oss da og jeg hadde villa at alle skulle ta kun mitt etternavn, hadde du godtatt det?  Da fikk jeg tilbake at det er alltid damen som skal ta etternavnet til mannen og det samme gjelder barna. Er jeg slem som vil dette/ tenker på dette? 

Anonymkode: 9c855...0d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner deg ;) 

Anonymkode: e82b2...b73

• Liker 14
Skrevet

Nei. Jeg tenker det samme som deg. Alle mine barn har mitt etternavn. Jeg hadde ikke gitt meg. Så lenge dere ikke er gift får vel barnet automatisk ditt etternavn fra fødselen av. 

Anonymkode: 20926...db9

• Liker 19
Skrevet

Jeg ville også at barna skulle hatt det samme etternavnet sist. 

Hadde brydd meg fint lite om både svigermor og barnefar. Etternavnet er med, det er det viktigste. 

• Liker 14
Skrevet

Nei, synes det virker ganske logisk. Ville ønsket det samme, tror jeg.

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, Forundret.. skrev:

Jeg ville også at barna skulle hatt det samme etternavnet sist. 

Hadde brydd meg fint lite om både svigermor og barnefar. Etternavnet er med, det er det viktigste. 

Men han nekter jo å gi seg! For han så er det et tema som ikke skal diskuterest engang, men jeg følte meg ganske så frekk da jeg sa at etternavnet blir slikt😂🙈🙈

Skrevet

Jeg hadde aldri gitt meg! Ville prioritert det at det skulle vært mest mulig likt for barna.

• Liker 4
Skrevet

Nei, du er absolutt ikke slem. Etternavn er en vanskelig sak å bestemme, og jeg forstår veldig godt argumentet ditt. Jeg synes derimot at å kalle deg råtten og diverse andre negative ting er usmakelig. Hadde samboeren min sagt slike ting til meg hadde jeg faktisk blitt passe sur og ihvertfall ikke gitt meg. 

• Liker 19
Skrevet

Svarer det samme som forrige gang: Om dere ikke blir enige, trekk om det. Svigermor holder seg utenfor.

Anonymkode: 818c5...ed6

• Liker 1
Skrevet

Spiller ingen rolle om han ikke gir seg. Han får ikke endret noe uten deg. Stå på ditt! Svigermor hadde jeg ikke brydd meg noe om. Sånn er det i Norge i 2016 så lenge dere ikke er gift. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg ble faktisk sur,så sa jeg ril slutt at barnet skulle ha etternavnet til meg😂 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller ingen rolle om han ikke gir seg. Han får ikke endret noe uten deg. Stå på ditt! Svigermor hadde jeg ikke brydd meg noe om. Sånn er det i Norge i 2016 så lenge dere ikke er gift. 

Prøver å drite i hun,men jeg synst hele greia er så ubehagelig.

Skrevet

Har ikke du nylig postet nøyaktig samme spørsmål??

Uansett, jeg synes ikke det skal være noen automatikk i at det er farens eller morens navn som velges. Sånn sett virker jo dere like gale, da begge har bestemt seg og virker ikke til å være åpen for å diskutere en løsning. 

Hvis det er så at dere tenker på samme etternavn (hans) ifm ekteskap så synes jeg det er mest naturlig at du gir deg - hvis det er så at ditt etternavn uansett kun er snakk om noe som er midlertidig. Skjønte ikke helt hva du mente med hans reaksjon på det ("..etternavnet skal barnet kun ha.."??)

Anonymkode: 49c81...3a9

• Liker 7
Skrevet

Du er jo den eneste som har fornuftig og meningsfult grunnlag for å mene det du gjør. Stå på ditt.

Anonymkode: 472db...c7b

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke du nylig postet nøyaktig samme spørsmål??

Uansett, jeg synes ikke det skal være noen automatikk i at det er farens eller morens navn som velges. Sånn sett virker jo dere like gale, da begge har bestemt seg og virker ikke til å være åpen for å diskutere en løsning. 

Hvis det er så at dere tenker på samme etternavn (hans) ifm ekteskap så synes jeg det er mest naturlig at du gir deg - hvis det er så at ditt etternavn uansett kun er snakk om noe som er midlertidig. Skjønte ikke helt hva du mente med hans reaksjon på det ("..etternavnet skal barnet kun ha.."??)

Anonymkode: 49c81...3a9

Nei det tviler jeg på,skrev inlegget for en stund siden men har lat være og poste det:) men jeg har jo vært åpen for kommunikasjon, men han sier bare nei og nekter å diskutere det. Han mener at barnet skal ha hans etternavn til slutt menst jeg vil at barnet skal ha mitt tilslutt siden barnet jeg har fra før av har mitt og jeg vil at søskena skal ha det samme.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi venter vårt første barn sammen( jeg har et barn fra før) og så er det diskusjon om etternavn. Han står på sitt og skal absolutt ha sitt etternavn til slutt mens jeg vil mitt skal være sist, siden barnet jeg har fra før av har kun mitt etternavn( bf har ikke noe med barnet å gjøre) grunnen til at jeg vil det er fordi at jeg vil at søskene skal "ha det samme navnet" og at jeg har sakt til samboeren min at om vi gifter oss engang så har jeg ikke noe imot at vi alle kan ha det samme etternavnet (hans) men det driter han i og skal absolutt stå på at etternavnet hans skal barnet kun ha og vist ikke så er jeg utrolig råtten osv, jeg har prøvd å forklare han at jeg ikke mener noe vondt med det. Men det som toppet alt på dette var at svigermor klikka fordi jeg luftet tanken (hun som spurte) og blei furten/irritert for barna barna hennes SKAL hete det samme som faren, så sa jeg at vi lever trossalt i 2016 og det er ikke nødvendigvis slik at vi forsatt lever i gamledager og barnet må absolutt ikke ha etternavnet deres til slutt, jeg synst heller at vi skal tenke på at det er et annet barn her og som kan føle på dei tinga selv og dei blir trossalt søsken, men hun og han ga seg ikke! Så spurte jeg om at ok, vist det var slik at vi giftet oss da og jeg hadde villa at alle skulle ta kun mitt etternavn, hadde du godtatt det?  Da fikk jeg tilbake at det er alltid damen som skal ta etternavnet til mannen og det samme gjelder barna. Er jeg slem som vil dette/ tenker på dette? 

Vanligvis så er dette ting man finner ut av før man setter i gang babyproduksjon. Ditt argumentmom at barna er søsken, holder ikke, fordi de er halvsøsken og vil aldri bli noe annet. Å markere at de har hver sin far gjør du enkelt ved å la babyen få fars etternavn. Snakk om storm i vannglass. 

Anonymkode: 135d1...926

• Liker 10
Skrevet

Hvis dere skal bytte senere uansett ved evt ekteskap, hvorfor kan dere ikke alle bytte til hans etternavn allerede nå? Med mindre han har fredet etternavn, eller hva det heter.

Anonymkode: 57424...173

• Liker 5
Skrevet

har vell ingenting å si om dem er kun halvsøsken vell, er vell forsatt søsken pg en famillie.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det tviler jeg på,skrev inlegget for en stund siden men har lat være og poste det:) men jeg har jo vært åpen for kommunikasjon, men han sier bare nei og nekter å diskutere det. Han mener at barnet skal ha hans etternavn til slutt menst jeg vil at barnet skal ha mitt tilslutt siden barnet jeg har fra før av har mitt og jeg vil at søskena skal ha det samme.

Jeg har også lest dette innlegget før..

Hvis du uansett tenker å ha felles etternavn med han når du gifter deg forstår jeg ikke hvorfor du står sånn på at barnet ditt skal ha ditt etternavn? :klo:

Anonymkode: bd520...fdf

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere skal bytte senere uansett ved evt ekteskap, hvorfor kan dere ikke alle bytte til hans etternavn allerede nå? Med mindre han har fredet etternavn, eller hva det heter.

Anonymkode: 57424...173

For man tar automatisk mannens navn i 2016 :sarkasme:

Om de gifter seg er det jo letter om han bytter til samme som de andre.

Anonymkode: 472db...c7b

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...