Gå til innhold

Aspergers psykisk lidelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Miss-T skrev:

Asperger er ikke en sykdom eller et problem, det er en begavelse!

Da hadde det ikke vært en diagnose. 

Anonymkode: d54b8...eae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk burde begyne å se på potensialet  vårt og ikke bare begrensningene.

Endret av Miss-T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Miss-T skrev:

Folk burde begyne å se på potensialet  vårt og ikke bare begrensningene.

Akkurat det er jeg enig i! Men det er like viktig at man også selv ser de begrensningene en diagnose gir. Jeg har drømmejobben, men det er flere ting jeg ikke kunne bli fordi jeg ikke har de riktige evnene eller fysiske/psykiske kvalifikasjoner som er nødvendig i spesielle yrker. Sånn er det for alle mennesker. Noen har mer begrensninger enn andre, men alle er bra til noe. 

Anonymkode: d54b8...eae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hvilke problemer har han? Noen må det være siden han fikk diagnosen. Jeg er bare nysgjerrig.:)

Anonymkode: d54b8...eae

Vokst av seg mye, men som barn: vokalske ticks, han lekte ikke som andre barn-mer sitte biler etterhverandre, bygge og ting som snurret rundt, var for høye lyder, behov for faste rutiner/ at ting skulle skje i hans rekkefølge, ser ikke på deg når han snakker ( gjør han ennå ) trenger en oppskrift for å forstå sosiale situasjoner o,l litt forsinket språk-men det tok seg opp etter mye stimuli-brukte bøker, sang og trafikkskilt.

Jeg har jobber med han hele livet, er utdannet innen området så har fått resultater deretter. Den største sorgen er at han forstår han er annerledes og sliter med å få seg venner. Noe vocalske ticks ennå, ikke direkte blikk kontakt alltid, problemer med å holde gangen i en samtale-sosialt litt "utilpass".

En i barnehagen ( voksen ) kalte han klassens klovn, det såret meg dypt. Ikke lett å være mamma til en med asp når de gir deg skylden for diagnosen før barnt er utredet, men men.

Livet går videre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miss-T skrev:

Siden vi med asberger har svært høy iq, fotografisk og eidetisk hukommelse og overaktiv smaks,lukte,føle og hørselsans så er vi de beste etterforskerene som finnes! Og passer utmerket til jobber som blant annet politi! 

 vi asbergere dessverre ofte mobbet,trakasert,diskriminert og sett på som tilbakestående, men vi er det stikk motsatte av tilbakestående. Dessverre er det et det mange som føler seg truet av vår inteligens og våre evner at de føler de må rakke ned på oss for å føle seg smartere selv (selv om det heller får dem til å virke dummere). 

 

Ts: ikke bry deg om de negative kommentarene. De som skriver dem er bare uvitente mennesker som føler seg truet av oss. 

Søk på politiskolen du Ts, fortsett å følg drømmene dine.

Ut fra hva jeg har lest, har de fleste aspergere en iq over 70. Altså er ikke de fleste genier. Måten du formulerer deg på er heller ikke noe som får meg til å mistenke en iq som sprenger alle skalaer. 

Å realitetsorientere noen er viktig, for noen har fått alt tilpasset lidelsen sin og ser kanskje ikke selv at det er hindringer der ute i verden. Det er ikke slik at man kan bli akkurat hva man vil, bare man ønsker det hardt nok. Dette kan være sårt å innse, men det gjelder for de fleste.

Anonymkode: 03a55...488

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miss-T skrev:

Siden vi med asberger har svært høy iq, fotografisk og eidetisk hukommelse og overaktiv smaks,lukte,føle og hørselsans så er vi de beste etterforskerene som finnes! Og passer utmerket til jobber som blant annet politi! 

 

Det du snakker om er savanter. Du bør jobbe med selvinnsikten.

Anonymkode: 152fd...9ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra hva jeg har lest, har de fleste aspergere en iq over 70. Altså er ikke de fleste genier. Måten du formulerer deg på er heller ikke noe som får meg til å mistenke en iq som sprenger alle skalaer. 

Å realitetsorientere noen er viktig, for noen har fått alt tilpasset lidelsen sin og ser kanskje ikke selv at det er hindringer der ute i verden. Det er ikke slik at man kan bli akkurat hva man vil, bare man ønsker det hardt nok. Dette kan være sårt å innse, men det gjelder for de fleste.

Anonymkode: 03a55...488

Hvordan tenker du her? Det skal ikke gis en AS-diagnose dersom personen ikke er innenfor (eller over) det som anses som normalt intelligensnivå. At noen ligger over en grense sier ingenting om hvor på skalaen de faktisk ligger. Derfor blir det feil å konkludere som du gjør.

Anonymkode: fd455...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker du her? Det skal ikke gis en AS-diagnose dersom personen ikke er innenfor (eller over) det som anses som normalt intelligensnivå. At noen ligger over en grense sier ingenting om hvor på skalaen de faktisk ligger. Derfor blir det feil å konkludere som du gjør.

Anonymkode: fd455...440

Jeg mener å si at det er en misforståelse at de fleste aspergere har et høyt intelligensnivå. De fleste ligger rundt normalen, men strever med lærevansker. Noen få har et høyt intelligensnivå.

Anonymkode: 03a55...488

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener å si at det er en misforståelse at de fleste aspergere har et høyt intelligensnivå. De fleste ligger rundt normalen, men strever med lærevansker. Noen få har et høyt intelligensnivå.

Anonymkode: 03a55...488

Ja, aspergere er normalt begavet, noen høyt. Hva slags lærevansker? Har du linker til dette og det som gjør at du skriver det er "noen få" som har et høyt intelligensnivå? Det hadde vært interessant å lese mer om. 

Anonymkode: fd455...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, aspergere er normalt begavet, noen høyt. Hva slags lærevansker? Har du linker til dette og det som gjør at du skriver det er "noen få" som har et høyt intelligensnivå? Det hadde vært interessant å lese mer om. 

Anonymkode: fd455...440

Det kommer opp masse om du googler Asperger iq. Veldig lett å finne.

For eks denne:

http://aspergersmn.org/history-traits-answer-mn/myths-answer-mn/

"Myth: Individuals with Asperger’s Syndrome have superior IQ scores.
Truth: Some people with Asperger’s Syndrome have high IQ scores but many more have average IQ scores and struggle with learning disabilities."

Anonymkode: 03a55...488

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, October 11, 2016 den 11.43, AnonymBruker skrev:

Når du har asperger vil du jo ofte mangle innsikt, altså vil du ikke være i stand til å forstå at du ikke fungerer helt normalt. 

Anonymkode: b093a...b0c

Jeg forstår helt fint at jeg ikke fungerer helt som alle andre. Og jeg har veldig god innsikt. Jeg har lest alt som er om asperger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er sårende er at noen folk ser på oss med asberger som udugelige og tilbakestående. Det er vi absolutt IKKE!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det er jo kanskje en ide å tenke over hvordan man omtaler en gruppe mennesker, spesielt de som skulle mene at aspergergruppen er en sårbar en. For meg virker det litt merkelig at man mener at gruppen er sårbar og ikke håndterer det og det, men tenker ikke noe over hvordan egne utsagn påvirker gruppen.

Greit nok om man mener noen ikke er egnet til noe, men man burde også tenke over om man er med på å bygge opp noe, eller man man bare bryter ned. Det gjelder for så vidt folk generelt. Det blir en sykeliggjøring av folk om man stadig ser begrensninger og bryter ned folk fordi de er en del av gruppe x, om det gjelder asperger, depresjon, jenter. Kanskje man burde tenke litt på om man skulle prøvd å bygge litt opp også, innimellom all negativiteten?

Tenk deg selv hvordan du har følt deg rundt mennesker som har påpekt alt det du gjør galt (på jobben eller på privaten) og hvor sliten man blir av kontinuerlig negativ tilbakemelding uten noe positivt. Det er ikke sunt for noen å bli utsatt for det over lengre tid. Noe som mennesker i denne type grupper veldig lett kan oppleve. Jeg tror i verste fall blir denne type tilbakemelding fra omgivelsene (også i RL) med på å gjøre mennesker ufør som egentlig kunne jobbet noe. Det blir ikke plass til dem og de begynner å tro på at de ikke duger til noen ting. Og de får innvilget ufør fordi aspergerdiagnosen i seg selv blir sykeliggjort. Det blir en ond sirkel. Folk tror at en asperger ikke duger -> aspergeren tror han ikke duger (selvoppfyllende profeti) -> de ser at han ikke duger-> ufør blir innvilget -> godtar ufør fordi han tror han ikke duger

Når det er sagt så kan jeg ikke si at det bryr meg så veldig om en asperger kan gjøre ditt eller datt.

Anonymkode: b9b71...679

Endret av lillesky
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Var ikke jeg som skrev om Broen.  Jeg vet faktisk om en som jobber som politi med det ja, som gjør en utmerket jobb. Vedkommende var ferdig utdannet og hadde jobbet noen år da han fikk diagnosen. 

Jeg er 20 år.  Det jeg mente var at aspergers diagnosen holder på og forsvinne.  Har det noe og si sier folk her.  Det skal mer til for å få en autisme diagnose enn høytfungerende aspergers så ja, mange kan ha blitt feil diagnosert da. Det kan bety at mange faktisk blir helt diagnosefri.

Anonymkode: d4f57...51f

"Du vet faktisk om"... Det tror jeg ingenting på. Tydelig at du ikke forstår hva politiyrket innebærer.

Du kommer ikke inn på Politihøgskolen med din diagnose, så enkelt er det. Men du har ikke innsikten til å skjønne dette, selv hvor "høytfungerende og intelligent" du tror at du er selv. Det er vel heller ingen som hindrer deg i å kontakte legen din, eller vet du kanskje hva svaret blir?

Det står folk i kø for å komme inn på politiutdanningen, politiet har tusener av søkere å velge mellom som er friske og spreke, og som ikke har den psykiske utviklingsforstyrrelsen som du har. Politiet må bestå av snarrådige personer som kan handle raskt og ta riktige avgjørelser i kritiske og farlige situasjoner, der man også må bruke våpen. Misforståelser er vanlige for de med autisme, de bruker lang tid på å analysere og tolke det som skjer rundt dem, og de er ofte rigide og påståelige, ser ikke nyanser. Dette er kun noen få av mange grunner til at yrket ikke passer for en med autisme. Broen er en oppdiktet historie, en film! Likevel nevnes serien av autister som et bevis på at personer med autisme kan bli politi.. Det er helt virkelighetsfjern ønsketenkning.

Velg et yrke som passer for deg. Et yrke som du kan beherske og føle deg trygg i. Det er ikke meningen å snakke ned mennesker med autisme, jeg er ute etter å bringe inn realisme.

Anonymkode: c1c7f...ce7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Du vet faktisk om"... Det tror jeg ingenting på. Tydelig at du ikke forstår hva politiyrket innebærer.

Du kommer ikke inn på Politihøgskolen med din diagnose, så enkelt er det. Men du har ikke innsikten til å skjønne dette, selv hvor "høytfungerende og intelligent" du tror at du er selv. Det er vel heller ingen som hindrer deg i å kontakte legen din, eller vet du kanskje hva svaret blir?

Det står folk i kø for å komme inn på politiutdanningen, politiet har tusener av søkere å velge mellom som er friske og spreke, og som ikke har den psykiske utviklingsforstyrrelsen som du har. Politiet må bestå av snarrådige personer som kan handle raskt og ta riktige avgjørelser i kritiske og farlige situasjoner, der man også må bruke våpen. Misforståelser er vanlige for de med autisme, de bruker lang tid på å analysere og tolke det som skjer rundt dem, og de er ofte rigide og påståelige, ser ikke nyanser. Dette er kun noen få av mange grunner til at yrket ikke passer for en med autisme. Broen er en oppdiktet historie, en film! Likevel nevnes serien av autister som et bevis på at personer med autisme kan bli politi.. Det er helt virkelighetsfjern ønsketenkning.

Velg et yrke som passer for deg. Et yrke som du kan beherske og føle deg trygg i. Det er ikke meningen å snakke ned mennesker med autisme, jeg er ute etter å bringe inn realisme.

Anonymkode: c1c7f...ce7

Ts

Det er opp til deg og tro meg eller ikke. Var noen andre her også som sa de kjente politi meg det.

Jeg er veldig klar over hva politi yrket innebærer. Har snakket med mange som jobber som det.  Jeg har innsikt. Både lege og psykolog mener at min diagnose ikke gjør meg uegnet som politi. Det har de sagt siden jeg var 11. Spurte siden jeg har lyst å bli politi siden da.

Jeg skal på ny utredning når jeg blir frisk med en sykdom jeg har slitt med i 2 år. Ganske sikker på at jeg ikke kommer til å slå ut da så da blir det ikke noe problem. 

 Handle raskt og ta riktige avgjørelser i kritiske og farlige situasjoner, der man også må bruke våpen er ikke noe problem for meg. Bruker heller ikke lang tid på og tolke ting rundt meg, jeg kan se nyanser og se ting gjennom andre sine synspunkter.   Politifolk som jeg har snakket med som faktisk har yrke, er mye mer positivt til at en med Aspergers kan fungere som politi enn dere. Det er mange ting du kan gjøre i politiet.

 

Helt enig med å velge et yrke som passer for deg og som du vil trives i. Et yrke som jeg kan beherske og føle meg trygg i,og for meg er det politiyrke. Jeg vil ha et variert yrke hvor jeg ikke vet hva som venter på jobb. Jeg vil bidra til å skape trygghet, og er veldig samfunnsengasjert.

Anonymkode: d4f57...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11. oktober 2016 den 11.16, AnonymBruker skrev:

hvorfor ikke?

Anonymkode: d4f57...51f

Fordi  med asperger mangler man ofte det man så fint kaller "sunn fornuft" og nok intelligens. 

Anonymkode: 457c1...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11. oktober 2016 den 13.32, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ble du utredet for asperger for 10 år siden? Jeg tenker at dersom du gikk til psykolog grunnet for eks depresjon, og psykolog foreslo utredning, så er det mindre "alvorlig" enn om du gikk til psykolog grunnet mistanke om autisme. I første tilfelle var du jo der grunnet problemer med depresjon, noe som kan jobbes med og bli bedre. Var du der grunnet autisme betyr det at problemene dine knyttet til den diagnosen var så merkbare at du ble sendt til psykolog pga det.

Dess smartere en person med asperger er, dess bedre er han på å lese og forstå mennesker. Man kan utvikle ganske kompleks forståelse av mennesker

Anonymkode: b9b71...679

Anonymkode: d4f57...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Nettopp en av tingene med asperger: De forstår ikke ironi. Når man ikke forstår det engang, hvordan kan de da klare å jobbe i Politiet, som er et yrke hvor man må tolke kroppsspråk, tonefall, skjønne ironi ikke minst, og være en menneskekjenner. Alt dette har aspergere problemer med. Hvorfor ikke satse på et yrke som ikke har krav som du ikke kan oppfylle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Nettopp en av tingene med asperger: De forstår ikke ironi. Når man ikke forstår det engang, hvordan kan de da klare å jobbe i Politiet, som er et yrke hvor man må tolke kroppsspråk, tonefall, skjønne ironi ikke minst, og være en menneskekjenner. Alt dette har aspergere problemer med. Hvorfor ikke satse på et yrke som ikke har krav som du ikke kan oppfylle? 

Jeg skjønner jo ironi. 

Har absolutt ingen problem med å skjønne ironi muntlig. 

Jeg kan tolke kroppspråk,tonefall og jeg er en menneskekjenner

 

Anonymkode: d4f57...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...