Gå til innhold

Aspergers psykisk lidelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Det er en psykisk utviklingsforstyrrelse (gjennomgripende utviklingsforstyrrelse).

Komorbiditet er vanlig, langt over halvparten har minst en annen diagnose i tillegg, som ADHD, angstlidelser osv.

Anonymkode: c1c7f...ce7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en psykisk utviklingsforstyrrelse (gjennomgripende utviklingsforstyrrelse).

Komorbiditet er vanlig, langt over halvparten har minst en annen diagnose i tillegg, som ADHD, angstlidelser osv.

Anonymkode: c1c7f...ce7

Fint sitat fra internetten :P

Anonymkode: b9b71...679

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11. oktober 2016 den 11.39, AnonymBruker skrev:

Ja jeg fungerer helt normalt. Bruker ikke medisiner og har ikke angst eller andre slike problemer. Greier meg bra sosialt og har ikke problemer og snakke med andre osv.  

Anonymkode: d4f57...51f

På hvilket grunnlag har du da fått AS?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎10‎.‎2016 den 10.45, AnonymBruker skrev:

Hei er høytfungerende Aspergers en psykisk lidelse?

Har den diagnosen

skal søke politihøgskolen men fikk vite at det bryter med dette punktet i de medisinske kravene av de, og at jeg ikke blir innkalt da

  1. Psykisk helsekrav og sosial tilpasning
    Pågående psykisk lidelse medfører udyktighet. Både aktuell og tidligere alvorlig sinnslidelse / psykotisk lidelse som schizofreni eller bipolar affektiv lidelse medfører udyktighet. Sykehistorie med annen psykisk lidelse som eksempelvis angstlidelse, depressiv lidelse eller spiseforstyrrelse medfører udyktighet dersom dette vurderes å kunne medføre betydningsfull forhøyet sårbarhet, og / eller at tjenesten ikke kan utføres tilfredsstillende.
    Alvorlig personlighetsforstyrrelse medfører udyktighet.
    Misbruk av medikamenter og / eller alkohol medfører udyktighet.
    Bruk av illegale substanser medfører udyktighet. 

jeg merker ikke at jeg har aspergers lengre, jeg bruker ikke medisiner, aldri hatt noen psykiske problemer som er listet over

Anonymkode: d4f57...51f

Diagnoser er et mareritt. Når selv ikke psykiatere kan svare konkret, hvordan skal da oss andre forholde seg til diagnoser? Jeg kjenner denne diagnosen oss noen som sikkert har en lav påvirkning. De er høyst sosiale, men skiller seg ut ved at de blir veldig intenst opptatt i oppgavene de får. Så derfor er min erfaring positiv. Og, nei. Jeg har ikke fått tid til å se "Broen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.10.2016 den 10.45, AnonymBruker skrev:

Hei er høytfungerende Aspergers en psykisk lidelse?

Har den diagnosen

skal søke politihøgskolen men fikk vite at det bryter med dette punktet i de medisinske kravene av de, og at jeg ikke blir innkalt da

  1. Psykisk helsekrav og sosial tilpasning
    Pågående psykisk lidelse medfører udyktighet. Både aktuell og tidligere alvorlig sinnslidelse / psykotisk lidelse som schizofreni eller bipolar affektiv lidelse medfører udyktighet. Sykehistorie med annen psykisk lidelse som eksempelvis angstlidelse, depressiv lidelse eller spiseforstyrrelse medfører udyktighet dersom dette vurderes å kunne medføre betydningsfull forhøyet sårbarhet, og / eller at tjenesten ikke kan utføres tilfredsstillende.
    Alvorlig personlighetsforstyrrelse medfører udyktighet.
    Misbruk av medikamenter og / eller alkohol medfører udyktighet.
    Bruk av illegale substanser medfører udyktighet. 

jeg merker ikke at jeg har aspergers lengre, jeg bruker ikke medisiner, aldri hatt noen psykiske problemer som er listet over

Anonymkode: d4f57...51f

For å være en god politi  må du kunne lese mennesker, kunne kommunisere med de... 

og en svakhet ved aspergers er så vidt jeg har forstått at de har problemer med nettopp dette?

Anonymkode: a93b4...cf6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å være en god politi  må du kunne lese mennesker, kunne kommunisere med de... 

og en svakhet ved aspergers er så vidt jeg har forstått at de har problemer med nettopp dette?

Anonymkode: a93b4...cf6

Som sagt før jeg har ikke problemer med det

Anonymkode: d4f57...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg burde få ny utredning siden jeg ikke kjenner meg igjen i det lengre.

pluss at ingen får aspergers diagnose lengre, internasjonalt har de fjernet det navnet

Anonymkode: d4f57...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg burde få ny utredning siden jeg ikke kjenner meg igjen i det lengre.

pluss at ingen får aspergers diagnose lengre, internasjonalt har de fjernet det navnet

Anonymkode: d4f57...51f

Du har fått avslag fra Politihøgskolen og Forsvaret fordi du er autist. Det er legen/psykologen som vurderer helsetilstanden din og ikke du selv, det spiller veldig liten rolle at du påstår her på forumet at du ikke kjenner deg igjen i kriteriene, og at nå har du på mirakuløst vis blitt kurert fra autisme. Forsvaret og Politiet vurderer det som mottas fra lege.

Anonymkode: c1c7f...ce7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått avslag fra Politihøgskolen og Forsvaret fordi du er autist. Det er legen/psykologen som vurderer helsetilstanden din og ikke du selv, det spiller veldig liten rolle at du påstår her på forumet at du ikke kjenner deg igjen i kriteriene, og at nå har du på mirakuløst vis blitt kurert fra autisme. Forsvaret og Politiet vurderer det som mottas fra lege.

Anonymkode: c1c7f...ce7

Jeg ville ikke i forsvaret. Vet ikke om du har sett en annen tråd her, men det er ikke meg.  Har ikke søkt politihøgskolen så har ikke fått avslag, men skal søke. Mirakuløst blitt frisk seriøst?  Det er 10 år siden jeg fikk min høytfungerende aspergers diagnose, det skal lite forandring til for å ikke slå ut på det som voksen. Når man på forhånd var i grenseland til og få diagnosen, noe man er med høytfungerende aspergers så er det mange så får fjernet diagnosen som voksen

På de 10 årene har det blitt mer som skal til for å få en diagnose i tilegg  har de fjernet diagnosen i USA.

http://forskning.no/psykiske-lidelser/2016/08/noen-blir-nesten-kvitt-symptomene-pa-aspergers-syndrom

http://forskning.no/menneskekroppen-hjernen-sykdommer-barn-og-ungdom/2012/05/aspergers-syndrom-forsvinner

Anonymkode: d4f57...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke i forsvaret. Vet ikke om du har sett en annen tråd her, men det er ikke meg.  Har ikke søkt politihøgskolen så har ikke fått avslag, men skal søke. Mirakuløst blitt frisk seriøst?  Det er 10 år siden jeg fikk min høytfungerende aspergers diagnose, det skal lite forandring til for å ikke slå ut på det som voksen. Når man på forhånd var i grenseland til og få diagnosen, noe man er med høytfungerende aspergers så er det mange så får fjernet diagnosen som voksen

På de 10 årene har det blitt mer som skal til for å få en diagnose i tilegg  har de fjernet diagnosen i USA.

http://forskning.no/psykiske-lidelser/2016/08/noen-blir-nesten-kvitt-symptomene-pa-aspergers-syndrom

http://forskning.no/menneskekroppen-hjernen-sykdommer-barn-og-ungdom/2012/05/aspergers-syndrom-forsvinner

Anonymkode: d4f57...51f

Men hvorfor skal du absolutt søke deg til et yrke der det å lese menneskers kroppsspråk og å takle vanskelige situasjoner er en av de viktigste egenskapene? Det er vel ikke slik at dette har blitt din fremste styrke, selv om du selv mener du er kurert fra en lidelse som er kronisk og gjennomgripende - og det uten behandling, såvidt jeg leser. Det er et eller annet med selvinnsikten din som ikke er helt på plass. 

Du får søke om en ny utredning, om du mener du fikk feil diagnose, til tross for en lang utredning som barn/ungdom. 

Anonymkode: 03a55...488

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det at Aspergers-diagnosen eventuelt kalles autisme i stedet, vil vel ikke gjøre funksjonssvikten noe bedre? Man kan kalle det hva man vil, men det er fremdeles en utviklingsforstyrrelse. 

Anonymkode: 03a55...488

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Tuesday, October 11, 2016 den 11.14, AnonymBruker skrev:

Vi med høytfungerende asberger er like, om ikke mer kvalifisert til de fleste jobber. Hvis du vil bli politi har du like god sjangs som alle andre. Stå på! Ikke la andre trykke deg ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal du absolutt søke deg til et yrke der det å lese menneskers kroppsspråk og å takle vanskelige situasjoner er en av de viktigste egenskapene? Det er vel ikke slik at dette har blitt din fremste styrke, selv om du selv mener du er kurert fra en lidelse som er kronisk og gjennomgripende - og det uten behandling, såvidt jeg leser. Det er et eller annet med selvinnsikten din som ikke er helt på plass. 

Du får søke om en ny utredning, om du mener du fikk feil diagnose, til tross for en lang utredning som barn/ungdom. 

Anonymkode: 03a55...488

Det er mer ved politiyrket en å lese kroppsspråk og dessuten kan man lære å tolke kroppsspråk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, October 22, 2016 den 12.01, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg burde få ny utredning siden jeg ikke kjenner meg igjen i det lengre.

pluss at ingen får aspergers diagnose lengre, internasjonalt har de fjernet det navnet

Anonymkode: d4f57...51f

Asberger blir fortsatt brukt i verden. Jeg ble diagnotisert i 2011.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På Saturday, October 22, 2016 den 11.10, AnonymBruker skrev:

For å være en god politi  må du kunne lese mennesker, kunne kommunisere med de... 

og en svakhet ved aspergers er så vidt jeg har forstått at de har problemer med nettopp dette?

Anonymkode: a93b4...cf6

Det stemmer at vi asbergere har litt problemer med sosiale greier, men man kan fortsatt bli politi hvis man vil. Har dere ikke sett tv serien Broen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Miss-T skrev:

Det stemmer at vi asbergere har litt problemer med sosiale greier, men man kan fortsatt bli politi hvis man vil. Har dere ikke sett tv serien Broen?

Kan du vise til vanlige politifolk i Norge som er en autist eller har aspberger, og IKKE EN TV-SERIE?

Ts, få en ny og grundig utredning du. Det er den eneste måten å vite om du har asperger enda eller ikke. Med det mener jeg at du ble feildiagnosert som barn/ungdom, da man har denne tilstanden hele livet. Har du asperger, så styrer du unna politiyrket. Hvor gammel er du forresten?

Anonymkode: 1eecf...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke i forsvaret. Vet ikke om du har sett en annen tråd her, men det er ikke meg.  Har ikke søkt politihøgskolen så har ikke fått avslag, men skal søke. Mirakuløst blitt frisk seriøst?  Det er 10 år siden jeg fikk min høytfungerende aspergers diagnose, det skal lite forandring til for å ikke slå ut på det som voksen. Når man på forhånd var i grenseland til og få diagnosen, noe man er med høytfungerende aspergers så er det mange så får fjernet diagnosen som voksen

På de 10 årene har det blitt mer som skal til for å få en diagnose i tilegg  har de fjernet diagnosen i USA.

http://forskning.no/psykiske-lidelser/2016/08/noen-blir-nesten-kvitt-symptomene-pa-aspergers-syndrom

http://forskning.no/menneskekroppen-hjernen-sykdommer-barn-og-ungdom/2012/05/aspergers-syndrom-forsvinner

Anonymkode: d4f57...51f

Diagnosen er ikke borte, men så vidt jeg skjønner ble kravende for å få diagnosen skjerpet da det var for mange i USA som fikk den. Den er nå ingen egen diagnose som heter asperger, men en del av autismespekterlidelser. 

Hvis du mener at du er feildiagnosistisert må du ta kontakt med en som er ekspert og få en second opinion. Deretter kan du søke politihøgskolen hvis den blir fjernet og se om du klarer alle inntakskravene. 

Anonymkode: d54b8...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du vise til vanlige politifolk i Norge som er en autist eller har aspberger, og IKKE EN TV-SERIE?

Ts, få en ny og grundig utredning du. Det er den eneste måten å vite om du har asperger enda eller ikke. Med det mener jeg at du ble feildiagnosert som barn/ungdom, da man har denne tilstanden hele livet. Har du asperger, så styrer du unna politiyrket. Hvor gammel er du forresten?

Anonymkode: 1eecf...5e9

Ts her

Var ikke jeg som skrev om Broen.  Jeg vet faktisk om en som jobber som politi med det ja, som gjør en utmerket jobb. Vedkommende var ferdig utdannet og hadde jobbet noen år da han fikk diagnosen. 

Jeg er 20 år.  Det jeg mente var at aspergers diagnosen holder på og forsvinne.  Har det noe og si sier folk her.  Det skal mer til for å få en autisme diagnose enn høytfungerende aspergers så ja, mange kan ha blitt feil diagnosert da. Det kan bety at mange faktisk blir helt diagnosefri.

Anonymkode: d4f57...51f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...