Gå til innhold

Mamma sa noe som såret meg. Overreagerer jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Pinkee skrev:

Nå skal jeg si det motsatte av alle andre her. Jeg tenker moren din har hatt sine forventninger/dagdrømmer til det å bli bestemor, da har hun helt sikkert, hele livet sett for seg hvite barnebarn. Tenk deg at det blir ala ungjenter som dagdrømmer om stort, hvitt, romantsik bryllup, og så møter en mann som nekter å gifte seg. Da må man gjennom en prosess for å akseptere at drømmen ikke ble slik man ventet. Tenker det kan være slik med din mor og. Hun har tross alt kjøpt vugge til barnet, så jeg tenker hun har ingenting imot å få barnebarn, men at hun kanskje sliter med å forsone seg med at ikke ting ble slik som i "drømmen"

Du sier at moren din er typen som snakker først, og tenker etterpå, kanskje var det egentlig ikke meningen å si noe slikt? Kanskje ble hun paff over å faktisk ha sagt det.

Jeg vil anbefale deg å legge litt lokk på fornærmelsen, og ta en seriøs samtale med moren din om holdninger og rasisme. Kanskje kommer det fram at hun egentlig ikke har noen problemer, da er alt greit. Kommer det ram at hun misliker folk fra Afrika, og ikke ønsker å ha mulatt-barnebarn, ja, da er det vel like greit å si takk for laget? Bare ikke lag en familiefeide før du er sikker på at grunnlaget er der.

enig.

Anonymkode: 0351b...493

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig stygt sagt. Hun nedvurderer både barnet og deg. Hun bør be om unnskyldning og lære å oppføre seg som folk. 

Anonymkode: fd293...fd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn på 6 fra tidligere forhold. Nå er jeg gravid med han jeg er sammen med nå. Han er opprinnelig fra Afrika, men har bodd i Norge siden han var 3. 

Da jeg fortalte mamma jeg var gravid,  så ble hun ikke sånn kjempe glad, men tenkte ikke så mye over det. I går var jeg hjemme hos henne og fortalte vi skulle ha en jente. Hun hadde handlet en baby vugge til henne og vi sto ved siden av den. Plutselig stønnet hun litt mens hun ser ned i vugga og sa "vel, jeg må innrømme det er rart at mitt barnebarn ikke kommer til å ha lyst hår og blå øyne, men istedenfor må jeg ta til takke med en negerunge" En negerunge sa jeg fornærmet. "Ja, du vet hva jeg mener. Jeg er bare litt skuffa. Ikke noe å bry deg om" 

Jeg har tenkt mye på det hun sa og jeg ble såret av den kommentaren. Det er kanskje for henne rart datteren min blir mulatt  (jeg synes mulatt unger er helt nydelige) men synes hun sa det på en helt feil måte og synes hun egentlig kunne ha holdt det for seg selv. Har ikke sagt noe til han om hva hun sa.

Hva mener dere? Overreagerer jeg? 

Anonymkode: 3169a...02f

Hva i hælvete....? Ignorer henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn på 6 fra tidligere forhold. Nå er jeg gravid med han jeg er sammen med nå. Han er opprinnelig fra Afrika, men har bodd i Norge siden han var 3. 

Da jeg fortalte mamma jeg var gravid,  så ble hun ikke sånn kjempe glad, men tenkte ikke så mye over det. I går var jeg hjemme hos henne og fortalte vi skulle ha en jente. Hun hadde handlet en baby vugge til henne og vi sto ved siden av den. Plutselig stønnet hun litt mens hun ser ned i vugga og sa "vel, jeg må innrømme det er rart at mitt barnebarn ikke kommer til å ha lyst hår og blå øyne, men istedenfor må jeg ta til takke med en negerunge" En negerunge sa jeg fornærmet. "Ja, du vet hva jeg mener. Jeg er bare litt skuffa. Ikke noe å bry deg om" 

Jeg har tenkt mye på det hun sa og jeg ble såret av den kommentaren. Det er kanskje for henne rart datteren min blir mulatt  (jeg synes mulatt unger er helt nydelige) men synes hun sa det på en helt feil måte og synes hun egentlig kunne ha holdt det for seg selv. Har ikke sagt noe til han om hva hun sa.

Hva mener dere? Overreagerer jeg? 

Anonymkode: 3169a...02f

Du overreagerer ikke. Det moren din sa var svært rasistisk og slemt! Hun skylder deg en stor unnskyldning! Mulatt barn er nydelige! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn kommentar synes jeg ikke man kan kalle tankeløs. Den var rasistisk og sagt for å såre deg, og sånt skal man ikke trenge å høre fra sin egen mor. Håper hun tar til vettet og ber pent om unnskyldning. Du må si ordentlig fra til henne så hun aldri mer finner på å si noe like ufyselig til eller om barnet og faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner din mor godt jeg. Håper ikke mine barn får barn med afrikanere eller andre mørkhudede. Dette pga kulturforskjeller som jeg håper de tenker på før de lager barn.

Samtidig vil jeg ganske sikkert forsikre deg om at hun kommer til å elske den jenta like mye som den du har fra før.

Anonymkode: aef63...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener at hun burde la vær å si det. Det kan være veldig sårende å høre slik, og derfor kunne hun holdt meningene sine for seg selv i denne situasjonen

Anonymkode: c07a3...e7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner din mor godt jeg. Håper ikke mine barn får barn med afrikanere eller andre mørkhudede. Dette pga kulturforskjeller som jeg håper de tenker på før de lager barn.

Samtidig vil jeg ganske sikkert forsikre deg om at hun kommer til å elske den jenta like mye som den du har fra før.

Anonymkode: aef63...e82

Noe så rasistisk!!!!! Skam deg!!!!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner din mor godt jeg. Håper ikke mine barn får barn med afrikanere eller andre mørkhudede. Dette pga kulturforskjeller som jeg håper de tenker på før de lager barn.

Samtidig vil jeg ganske sikkert forsikre deg om at hun kommer til å elske den jenta like mye som den du har fra før.

Anonymkode: aef63...e82

Håper ikke dine barn blir sammen med en fra utlandet og de får barn. Kan ikke være så gøy å ha en slik rasistisk svigermor og bestemor. Grøss. 

Anonymkode: 5ee4d...a52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner din mor godt jeg. Håper ikke mine barn får barn med afrikanere eller andre mørkhudede. Dette pga kulturforskjeller som jeg håper de tenker på før de lager barn.

Samtidig vil jeg ganske sikkert forsikre deg om at hun kommer til å elske den jenta like mye som den du har fra før.

Anonymkode: aef63...e82

Hvilke kulturforskjeller kan det være når han er norsk med afrikansk bakgrunn? Slik TS skriver vil jeg tro hans foreldre kanskje er afrikanske, eller kanskje besteforeldre - mens han er født og oppvokst i Norge. Så opplys meg gjerne er du snill slik at du ikke fremstår som en rasistisk person som bruker idiotiske argumenter :P

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen tvil om at kommentaren fra moren din var sårende.

Men jeg må samtidig innrømme at jeg skjønner henne litt. Det er mange som synes det er så spennende å få barn med afrikanere og å få mulattbarn. Det er jo ingenting galt med det, MEN.

Det mange ikke tenker over er jo at det nesten er det motsatte av eksotisk. Er tross alt lys hud og blå øyne som er eksotisk. Over 90 prosent av jordan befolkning har svart hår og brune øyne. Det å være lys er det mest eksotiske man kan være i dagens verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner din mor godt jeg. Håper ikke mine barn får barn med afrikanere eller andre mørkhudede. Dette pga kulturforskjeller som jeg håper de tenker på før de lager barn.

Samtidig vil jeg ganske sikkert forsikre deg om at hun kommer til å elske den jenta like mye som den du har fra før.

Anonymkode: aef63...e82

Du Sherlock, du har vel fått med deg at noen kan være 100% afrikansk av utseende og likevel norsk!?

Anonymkode: bb647...df7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om moren min hadde sagt noe slikt hadde jeg blitt fly forbannet, og ville brutt all kontakt om ikke jeg fikk en skikklig unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WeirdAlien

Jeg hadde blitt rasende, og følt at mitt grunnleggende syn på moren min hadde forandret seg hvis hun kom med et slikt utsagn. Jeg er i et forhold med en etnisk inder, og hvis vi får barn vil barna våre bli halvt indiske, halvt norske. Dette er jeg veldig glad for at foreldrene mine ikke har sagt noe om, tvert imot snakker de ofte i fryd og glede om at de "gleder seg til å bli besteforeldre" (selv om det er mange år til det skjer).

Hadde nektet å snakke med moren min til hun hadde bedt om unnskyldning og tatt det tilbake igjen. Er veldig glad hun aldri ville sagt (eller tenkt) noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, September 30, 2016 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Håper ikke dine barn blir sammen med en fra utlandet og de får barn. Kan ikke være så gøy å ha en slik rasistisk svigermor og bestemor. Grøss. 

Anonymkode: 5ee4d...a52

Du har jo misforstått helt....

Kan ikke være sikker på hva den du kommenterer mener, men hun snakker om kulturforskjeller. Det er ikke rasistisk - blir så oppgitt! 

Du kan sammenligne det med at datteren din gifter seg med en læstadianer, Smiths venn, scientolog eller lignende. Da ville det vært ekteskap med en nordmann, men med samme type problem. 

Jeg bor i Oslo, og her er det jo mange innvandrere fra mange land. Kan fortelle deg at man fort blir ganske blind på hudfarge! Barnas venner med ulik bakgrunn er alle like velkomne, men vi ser jo forskjeller som verken går på familes/forelders "opprinnelsesland" eller hudfarge, men på kultur. Alle fra Pakistan har ikke samme kultur, jf hun 67-åringen som kom i media denne uka med et leserinnlegg om hvordan de bør støtte sine barn og ta et oppgjør med æreskulturen.

Det spiller ingen rolle hvilken hudfarge folk har, det er hvordan de er som har betydning. 

Anonymkode: 510fc...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes faktisk det er litt rasistisk å skrive "mulattbarn er så nydelige". Da er man hvertfall opphengt i utseende... Og jeg kjenner "mulatter" som virkelig hater det ordet, og jeg skjønner godt hvorfor, det er jo et "rase"-ord, og i slekt med ord som muldyr og mulesel!

Anonymkode: 510fc...42f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kjenner moren din dårlig om du reagerer sterkt på en slik kommentar.

Anonymkode: e23ec...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2016 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Håper ikke dine barn blir sammen med en fra utlandet og de får barn. Kan ikke være så gøy å ha en slik rasistisk svigermor og bestemor. Grøss. 

Anonymkode: 5ee4d...a52

Nei, det er jo nøyaktig det jeg mener 😊 Håper i det lengste at de finner seg en ekte født norsk partner.

Anonymkode: aef63...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det å være sammen en med annen hudfarge, jeg var sammen ei afroamerikansk jente i mange år, møtte ofte på kommentarer og indikasjoner fra nære og fjerne at de ikke synes dette var greit. Etter hun dumpet meg tok jeg det veldig tungt og slet lenge, i min familie pustet de lettet ut og jeg fikk kommentarer som "det var vel for det beste" og lignende ting.

 

fremmedfrykten står sterkt i oss og det er ikke mye annet enn å overse slike kommentarer. Men det å involvere kjæresten med dine næreste slik at de lærer han å kjenne og blir glad i han vil du ihvertfall få mer aksept derifra

Anonymkode: ec0a6...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...