Gå til innhold

Mamma sa noe som såret meg. Overreagerer jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Baremenneske

Synes ikke du overreagerte! -og det burde hun forstå. Kan hende hun var veldig tankeløs når hun sa det også men... Hun burde nå heller være glad du har funnet deg en å være glad i og at dere har det bra- og bli glad for barnebarnet sitt!-noe hun sikkert blir også når hun ser henne 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal jeg si det motsatte av alle andre her. Jeg tenker moren din har hatt sine forventninger/dagdrømmer til det å bli bestemor, da har hun helt sikkert, hele livet sett for seg hvite barnebarn. Tenk deg at det blir ala ungjenter som dagdrømmer om stort, hvitt, romantsik bryllup, og så møter en mann som nekter å gifte seg. Da må man gjennom en prosess for å akseptere at drømmen ikke ble slik man ventet. Tenker det kan være slik med din mor og. Hun har tross alt kjøpt vugge til barnet, så jeg tenker hun har ingenting imot å få barnebarn, men at hun kanskje sliter med å forsone seg med at ikke ting ble slik som i "drømmen"

Du sier at moren din er typen som snakker først, og tenker etterpå, kanskje var det egentlig ikke meningen å si noe slikt? Kanskje ble hun paff over å faktisk ha sagt det.

Jeg vil anbefale deg å legge litt lokk på fornærmelsen, og ta en seriøs samtale med moren din om holdninger og rasisme. Kanskje kommer det fram at hun egentlig ikke har noen problemer, da er alt greit. Kommer det ram at hun misliker folk fra Afrika, og ikke ønsker å ha mulatt-barnebarn, ja, da er det vel like greit å si takk for laget? Bare ikke lag en familiefeide før du er sikker på at grunnlaget er der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt fly forbanna og sagt klart ifra. Kunne ha nektet å snakke med henne pga noe sånt, enkelte ting holder du kjeft om, så kan du heller tenke hva du vil.

På den lysere siden: Har forøvrig en venninne som er gift med en fra Afrika, de har fått tre nydelige mulattbarn - alle 3 med blondt, krøllete hår og blå øyne, så er jo mulig at moren din får ønsket sitt oppfylt :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt sint og sagt nøyaktig hva jeg mente om hennes kommentar.
Noe så frekt !

Anonymkode: ff9d5...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel samme tankene som damene her tenker hvis lillegutten til mor , deres egen lille Ole, kommer hjem fra Pattaya med sin nye kone. Nam-nam på 147 cm.

Var ikke dette som dere så for dere:fnise:

Dere er vel ikke rasister vel?

Om min datter skulle bli sammen med en somalier med 9 søsken, som hun flyttet inn til, somalisk storfamilie hvor min datter inntok svigerdatterrollen ovenfor mennen som er troende muslimer. Barnebarnet fikk en koran som nyfødt og forhuden fjernet. Og det var haram å spise julemat. Om jeg ikke syntes dette var ok ville jeg vært en rasist??.   

TS Sier ingenting om kulturell bakgrunn annet enn afrika. Og det er et stort kontigent.

"neger" uttrykket var vanligere brukt blant eldre folk. Og kan "neger" være en samlebetegnelse på alt  fremmedkulturelt hun er ukjent med og skremt av. At mannen til TS har bodd i Norge siden han var 3 betyr ikke at han er oppdratt som norsk eller har norske verdier eller kulturellt norsk.

Anonymkode: 4b355...25b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen hadde hatt mage til å kalle barna mine noe slikt, og i en slik sammenheng så kunne de fått si "barnebarna jeg ikke får se".

"Ta til takke med negerunge"??! Jeg blåser i hvilke drømmer de hadde om MINE barn. Jeg gir blanke i hvilke forventninger de hadde til MITT liv. Kommer de med så tydelige rasistiske holdninger så hadde jeg skjelt de ut, og bedt de om å ikke kontakte meg igjen. 

Disse holdningene kommer til å merkes av ungene! 

Anonymkode: a6a6d...905

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Poppie skrev:

Hadde blitt fly forbanna og sagt klart ifra. Kunne ha nektet å snakke med henne pga noe sånt, enkelte ting holder du kjeft om, så kan du heller tenke hva du vil.

På den lysere siden: Har forøvrig en venninne som er gift med en fra Afrika, de har fått tre nydelige mulattbarn - alle 3 med blondt, krøllete hår og blå øyne, så er jo mulig at moren din får ønsket sitt oppfylt :P 

Hvilke farger har foreldrene.

 

Anonymkode: 384bb...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke farger har foreldrene.

 

Anonymkode: 384bb...1ae

Han er mørk i huden, håret og øynene, hun er lys i hud, hår og øyne.

Ungene har en nydelig, melkesjokoladebrun hudfarge :)

Endret av Poppie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påstå at man må "ta til takke med" sin datters ufødte barn fordi hun ikke er hvit er faktisk helt motbydelig. Hvis min mor hadde sagt noe liknende tror jeg helt ærlig jeg hadde kuttet kontakten med mindre jeg ikke fikk en ekstremt god unnskyldning. Din datter fortjener ikke å vokse opp med en bestemor som er rasist. 

Anonymkode: ee784...d38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Pinkee skrev:

Nå skal jeg si det motsatte av alle andre her. Jeg tenker moren din har hatt sine forventninger/dagdrømmer til det å bli bestemor, da har hun helt sikkert, hele livet sett for seg hvite barnebarn. Tenk deg at det blir ala ungjenter som dagdrømmer om stort, hvitt, romantsik bryllup, og så møter en mann som nekter å gifte seg. Da må man gjennom en prosess for å akseptere at drømmen ikke ble slik man ventet. Tenker det kan være slik med din mor og. Hun har tross alt kjøpt vugge til barnet, så jeg tenker hun har ingenting imot å få barnebarn, men at hun kanskje sliter med å forsone seg med at ikke ting ble slik som i "drømmen"

Du sier at moren din er typen som snakker først, og tenker etterpå, kanskje var det egentlig ikke meningen å si noe slikt? Kanskje ble hun paff over å faktisk ha sagt det.

Jeg vil anbefale deg å legge litt lokk på fornærmelsen, og ta en seriøs samtale med moren din om holdninger og rasisme. Kanskje kommer det fram at hun egentlig ikke har noen problemer, da er alt greit. Kommer det ram at hun misliker folk fra Afrika, og ikke ønsker å ha mulatt-barnebarn, ja, da er det vel like greit å si takk for laget? Bare ikke lag en familiefeide før du er sikker på at grunnlaget er der.

Det snakk om barnebarn her. Ikke en som nekter og gifte seg med deg. Rar sammenligning. Men moren kunne holdt meningene for seg selv synes jeg. Hun har allerede et hvit barnebarn (tar det litt som en selvfølge siden ts ikke har sagt noe annet) og spiller ingen rolle om hennes drømmer er i denne situasjonen.. Synd hun ikke får et nytt hvitt barnebarn med blondt hår og blå øyne, men det har ingenting å si hva hun vil og ønsker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du overreagerer, og det var utrolig dumt og rasistisk sagt av moren din. 

Men er ganske sikker på at lille babyen din kommer til å være verdens fineste, og moren din kommer til å bli like forelsket og glad i det barnebarnet som i andre. Og kommer til å skjemmes over det hun engang tidligere sa. Det tror jeg faktisk på. Også blir hun antageligvis mindre rasist etterhvert også, når hun får eget mørkhudet barnebarn. Er jo bare bra.

Og blond afro - som er en gjenganger på norsk/afrikanske barn (bor i Oslo/Sagene hvor det er veldig mange av de) - er seriøst helt uimotståelig både på jenter og på gutter, det er så fint. :hjerter:

 

Anonymkode: 74135...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det går an å si noe sont om et uskyldig lite barn😰 Hadde jeg vært deg, hadde jeg blitt forbannet! Sont sier man bare ikke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VELDIG frekt sagt av moren din! Hadde blitt forbanna og sagt hva jeg mente. Jeg hadde hvert fall krevd en unnskyldning! Sånt sier man bare ikke. "Ta til takke med en negerunge" Sjokkert over hun sier sånt. Herrejesus.

Anonymkode: c8f14...020

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Pinkee skrev:

Nå skal jeg si det motsatte av alle andre her. Jeg tenker moren din har hatt sine forventninger/dagdrømmer til det å bli bestemor, da har hun helt sikkert, hele livet sett for seg hvite barnebarn. Tenk deg at det blir ala ungjenter som dagdrømmer om stort, hvitt, romantsik bryllup, og så møter en mann som nekter å gifte seg. Da må man gjennom en prosess for å akseptere at drømmen ikke ble slik man ventet. Tenker det kan være slik med din mor og. Hun har tross alt kjøpt vugge til barnet, så jeg tenker hun har ingenting imot å få barnebarn, men at hun kanskje sliter med å forsone seg med at ikke ting ble slik som i "drømmen"

Du sier at moren din er typen som snakker først, og tenker etterpå, kanskje var det egentlig ikke meningen å si noe slikt? Kanskje ble hun paff over å faktisk ha sagt det.

Jeg vil anbefale deg å legge litt lokk på fornærmelsen, og ta en seriøs samtale med moren din om holdninger og rasisme. Kanskje kommer det fram at hun egentlig ikke har noen problemer, da er alt greit. Kommer det ram at hun misliker folk fra Afrika, og ikke ønsker å ha mulatt-barnebarn, ja, da er det vel like greit å si takk for laget? Bare ikke lag en familiefeide før du er sikker på at grunnlaget er der.

Eneste fornuftige innlegget i tråden, tommelen opp for dette! 

Anonymkode: 3a82b...72a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var virkelig ikke koselig sagt av moren din. :( 

Selvfølgelig overreagerer du ikke! :) 
Jeg vet helt ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort, eller sagt, om min mor hadde sagt noe slikt til meg :( 

Anonymkode: 62a08...a5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre velger man ikke selv hvem man havner i familie med. Selv måtte du 'ta til takke med' en tankeløs mor med motbydelige holdninger, mens datteren din får en mor som faktisk tar hensyn til følelsene til folk.

Jeg ville ha blitt rasende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud!!!!!! Så ufyselig sagt, tenk at bestemoren din tenker sånn om deg a? 

Anonymkode: ab553...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Du overreagerer. 

Anonymkode: ad378...940

Helt uenig. 

Ille at moren til Ts ikke ser muligheten for at hun vil kunne føle det annerledes når barnet er der, det verste er at hun bruker ordet "negerunge" som er diskriminerende i hht norske språkregler og generelt nedlatende og negativ ladet. 

Hvis jeg var datter ville jeg kutter kontakten til mor inntil det kom en unnskyldning. 

Anonymkode: 951c6...42e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pinkee skrev:

Nå skal jeg si det motsatte av alle andre her. Jeg tenker moren din har hatt sine forventninger/dagdrømmer til det å bli bestemor, da har hun helt sikkert, hele livet sett for seg hvite barnebarn. Tenk deg at det blir ala ungjenter som dagdrømmer om stort, hvitt, romantsik bryllup, og så møter en mann som nekter å gifte seg. Da må man gjennom en prosess for å akseptere at drømmen ikke ble slik man ventet. Tenker det kan være slik med din mor og. Hun har tross alt kjøpt vugge til barnet, så jeg tenker hun har ingenting imot å få barnebarn, men at hun kanskje sliter med å forsone seg med at ikke ting ble slik som i "drømmen"

Du sier at moren din er typen som snakker først, og tenker etterpå, kanskje var det egentlig ikke meningen å si noe slikt? Kanskje ble hun paff over å faktisk ha sagt det.

Jeg vil anbefale deg å legge litt lokk på fornærmelsen, og ta en seriøs samtale med moren din om holdninger og rasisme. Kanskje kommer det fram at hun egentlig ikke har noen problemer, da er alt greit. Kommer det ram at hun misliker folk fra Afrika, og ikke ønsker å ha mulatt-barnebarn, ja, da er det vel like greit å si takk for laget? Bare ikke lag en familiefeide før du er sikker på at grunnlaget er der.

Greit å være åpen, men man trenger ikke være naiv. Man bruker ikke ordene "ta til takke med" og "negerunge" hvis ikke man er rasist. Om hun ikke har problemer ville det vært en million andre måter å uttrykke på at det blir uvant og ikke det hun ser for seg. Selv om også der er utrolig barnslig å furte over noe slikt. 

Anonymkode: 951c6...42e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn på 6 fra tidligere forhold. Nå er jeg gravid med han jeg er sammen med nå. Han er opprinnelig fra Afrika, men har bodd i Norge siden han var 3. 

Da jeg fortalte mamma jeg var gravid,  så ble hun ikke sånn kjempe glad, men tenkte ikke så mye over det. I går var jeg hjemme hos henne og fortalte vi skulle ha en jente. Hun hadde handlet en baby vugge til henne og vi sto ved siden av den. Plutselig stønnet hun litt mens hun ser ned i vugga og sa "vel, jeg må innrømme det er rart at mitt barnebarn ikke kommer til å ha lyst hår og blå øyne, men istedenfor må jeg ta til takke med en negerunge" En negerunge sa jeg fornærmet. "Ja, du vet hva jeg mener. Jeg er bare litt skuffa. Ikke noe å bry deg om" 

Jeg har tenkt mye på det hun sa og jeg ble såret av den kommentaren. Det er kanskje for henne rart datteren min blir mulatt  (jeg synes mulatt unger er helt nydelige) men synes hun sa det på en helt feil måte og synes hun egentlig kunne ha holdt det for seg selv. Har ikke sagt noe til han om hva hun sa.

Hva mener dere? Overreagerer jeg? 

Anonymkode: 3169a...02f

Heldigvis handler dette om hvem du vil ha barn med og ikke hvilken hårfarge eller øyefarge hun ønsker på sitt barnebarn. Lurer på hva hun hadde sagt dersom du skulle få barnebarn med en etnisk norsk mann og barnet fikk brunt hår og brune øyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...