Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du trodde at det var slik her også?

Anonymkode: 97ce3...b25

Jeg trodde forholdene var bedre enn i USA, men jeg ble overrasket over hvor rolige de faktisk var. Trodde ikke det var sååå greit i fengsel som det inntrykket jeg fikk i serien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg trodde forholdene var bedre enn i USA, men jeg ble overrasket over hvor rolige de faktisk var. Trodde ikke det var sååå greit i fengsel som det inntrykket jeg fikk i serien.

Sjekk ut dokumentarer om Bastøy fengsel, da skal du se noen som har det kjekt 😜

• Liker 4
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er en artikkel om glattcellebruk fra 2012. Ikke dokumentasjon på påstander som blir lagt frem i tråden her. 

Anonymkode: b833e...621

Det var derfor jeg skrev "ellers". Norske fengsler er ikke perfekte slik kommentaren din kunne tolkes

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, magikeren skrev:

Det var derfor jeg skrev "ellers". Norske fengsler er ikke perfekte slik kommentaren din kunne tolkes

Hva du tolker får du stå for selv. Gå heller ut i fra hva jeg skriver fremover 👍

Skrevet
1 minutt siden, Elektra said:

Hva du tolker får du stå for selv. Gå heller ut i fra hva jeg skriver fremover 👍

Skal gjøre det, om du leser hva jeg skriver før du svarer feil neste gang ;) 

Skrevet
4 minutter siden, magikeren skrev:

Skal gjøre det, om du leser hva jeg skriver før du svarer feil neste gang ;) 

Jeg ber om kilder, du kommer med en link for å nesten bevise noe men som faller i fisk og jeg arresterer deg på det. 

Tror jeg fikk det med meg ganske bra jeg. 😉

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Elektra said:

Jeg ber om kilder, du kommer med en link for å nesten bevise noe men som faller i fisk og jeg arresterer deg på det. 

Tror jeg fikk det med meg ganske bra jeg. 😉

Du spurte ab eller hvem det var om kilder, ikke meg. Jeg har heller aldri hevdet at linken var kilde til det jeg skrev i paragrafene over, jeg skrev "ellers", dvs "utenom det andre jeg skrev". Det var en apropo som viser at norske fengsler ikke er perfekte og at det ikke er utenfor sannsynlighetens grenser at det kan være andre rutiner som er dårlige

Jeg skrev til og med 

"Har faktisk lest det om sjekking av dop og nakenhet i et intervju av en tidligere fengselinnsatt (kvinne). Vet ikke om det er sånn lenger, om det var et unntak, om det var løgn eller om det fortsatt er vanlig. "

Så jeg har aldri forsøkt å hevde at det er sånn. 

Så igjen: les før du fyrer deg opp og tar noe personlig som aldri har blitt sagt til å begynne med

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

B.U.L.L.S.H.I.T

ENDA MER B.U.L.L.S.H.I.T! Kom gjerne med kilder her, spesielt det med at Norges fengsler (som er blant verdens beste) bryter med menneskerettighetene, for det har jeg kun hørt en mann påstå før (Breivik) og han ble avvist i menneskerettsdomstolen. 

Du må ikke tro på dette tullet. 

Dette er en person som har sett altfor mye på tv, hørt altfor mye på rykter og svartmaler situasjonen. Disse beskrivelsene er ikke representativt med norske fengsel generelt. 

Og du er en person  som har null personlig erfaring fra kriminalomsorgen ser jeg. 

Anonymkode: 3b9cd...4c0

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og du er en person  som har null personlig erfaring fra kriminalomsorgen ser jeg. 

Jeg vet helt klart mer enn de som påstår de påstandene de kommer med her. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Elektra skrev:

Sjekk ut dokumentarer om Bastøy fengsel, da skal du se noen som har det kjekt 😜

Bastøy er IKKE representativt for det vanlige norske fengsel,  og desverre er det! Kanskje du skal sørge for litt korrekt inside fakta om fengsler i Norge før du mener at det folk med lang erfaring fra kriminalomsorgen sier er "b.u.l.l.s.h.i.t". Virkeligheten har du åpenbart ikke noe kunnskap om selvom du har sett en dokumentar fra Bastøy :rolleyes:

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet helt klart mer enn de som påstår de påstandene de kommer med her. 

Nei, det gjør du helt klart ikke. 

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bastøy er IKKE representativt for det vanlige norske fengsel,  og desverre er det! Kanskje du skal sørge for litt korrekt inside fakta om fengsler i Norge før du mener at det folk med lang erfaring fra kriminalomsorgen sier er "b.u.l.l.s.h.i.t". Virkeligheten har du åpenbart ikke noe kunnskap om selvom du har sett en dokumentar fra Bastøy :rolleyes:

Du ser den smileyen jeg la på til sist på det innlegget? Den står der fordi jeg nevner Bastøy i en spøkefull sammenheng, nettopp fordi Bastøy er et unikt sted og ikke representativt for noe fengselsvern noe sted. Tror de fleste skjønte det men det var tydeligvis ikke klart nok for alle. 

Når det gjelder pisset som påstås om overgrep, hulromssjekk i tide og utide, vold fra ansatte og ikke minst brudd på menneskerettigheter så er jeg fortsatt spent på kilder på dette. 

Endret av Elektra
  • Liker 4
Skrevet

Bra serie som jeg ser fast på.
Norske fanger har det generelt veldig bra i Norske fengsler,spesielt i forhold til mange andre land.
Og skulle noen være misfornøyde så er det liten medfølelse herfra......bare passe på å ikke havne bak murene da.
Men ingen regel uten unntak....sikkert mange som har store psykiske problemer og de håper jeg får den hjelpen de trenger.

Anonymkode: 1901a...363

• Liker 3
Skrevet

Handler ikke denne tråden om et tv-program?

Anonymkode: e8fa5...fc7

• Liker 12
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Papirfly, mod.

Skrevet

Synes ikke noe om Helenes opptreden i episoden om barna fra Villa Habibi.

Ganske mange scener de kunne fjerna i klippen. Synes ikke barna blir ivaretatt i måten deres privatliv blir eksponert på.

Hvordan hun formulerte seg i møte med foreldrene til Ali f eks. Jeg hadde ikke vært komfortabel hvis jeg var foreldrene. Hun sier mellom linjene at han ikke har et godt liv, og burde være mer følsom på hvordan hun omtaler situasjonen. Moren svarer «vi gjør så godt vi kan». Det siste de foreldrene trenger er guilt trip.

Skjønner at det er følelsesladet å se barn som er såpass trengende, men jeg synes også hun kunne tørket av seg det medlidende ansiktsuttrykket. Bli så medfølende at det blir ovenfra og ned, alle blir satt i så ekstrem offerrolle. Noe jeg har reagert på i flere episoder. 

skulle ønske det var mer fokus på hvor utrolig god jobb de som jobber der gjør, og hvor godt tilbud disse barna har. Synes faktisk Helene virker litt vel kritisk til institusjonen.

Anonymkode: da1ba...463

• Liker 24
Skrevet
På 30.11.2018 den 1.04, Jegskulleønskeat skrev:

Fordi jeg har sett på jailhouse fra USA. Og politiene der er jo omtrent farlige. Man sluker det man ser. Det var mitt inntrykk. Er glad for at det ikke er slik her i landet.

Fengsler i norge er totalt annerledes enn i usa. Jeg kjenner folk som både har jobbet i fengsel og folk som har vært i fengsel utallige ganger. Å sone i norsk fengsel er mer luksus enn å bo på eldrehjem. Man har pc, tv, får arbeidstrening, utdannelse osv. Det er en grunn til at han jeg kjenner ikke ble avskrekket av å sitte i fengsel 8 ganger.. 

Anonymkode: 9df92...81f

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fengsler i norge er totalt annerledes enn i usa. Jeg kjenner folk som både har jobbet i fengsel og folk som har vært i fengsel utallige ganger. Å sone i norsk fengsel er mer luksus enn å bo på eldrehjem. Man har pc, tv, får arbeidstrening, utdannelse osv. Det er en grunn til at han jeg kjenner ikke ble avskrekket av å sitte i fengsel 8 ganger.. 

Anonymkode: 9df92...81f

Likevel er tilbakefallsraten i USA 76%, og 20% i Norge. Nettopp fordi folk faktisk er i stand til å takle et liv utenfor fengsel når de kommer ut igjen. «Avskrekking» er ikke nødvendigvis veien å gå. 

Anonymkode: 81deb...e5c

• Liker 14
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Reagerer på at de sier, «Hun er autist». Nei, hun er ikke autist. Hun er et menneske med autisme. Synes det er en uting å stemple andre som om de VAR sykdommen sin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...