AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #241 Skrevet 29. november 2018 Jeg skjønner ikke hvorfor det var så sjokkerende at de hadde 4-mannsrom i et slikt type fengsel. Hadde det vært et høyrisikofengsel, så ja, men ikke der. Det er verre å dele rom med tre andre på sykehus synes jeg. Anonymkode: fb96d...75c 8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #242 Skrevet 29. november 2018 Jeg oppdaget dette programmet forrige uke. Jeg så episoden med de prematurt fødde barna. Det var en sterk episode, og jeg gråt mye. Jeg har aldri sett noe som Helene har laget før, men jeg fikk virkelig sansen for henne. I går så jeg sammen med mannen min, den om kvinnefengselet og en tidligere episode som handlet om alkoholikere. Det var ikke slik jeg så for meg at det var på begge de stedene. Jeg så for meg mye slåssing, uvennskap osv i fengsel. På det stedet der de fikk alkoholbehandling, så jeg for meg gamle mennesker, som var skitne, og satt på en benk i sentrum og drakk alkohol. Det var jo ikke slik i det hele tatt. Jeg synes programmene er veldig fint fremstilt, og Helene eg en fin programleder. Tommel opp Anonymkode: 6c083...1ca 10
magikeren Skrevet 29. november 2018 #243 Skrevet 29. november 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke hvorfor det var så sjokkerende at de hadde 4-mannsrom i et slikt type fengsel. Hadde det vært et høyrisikofengsel, så ja, men ikke der. Det er verre å dele rom med tre andre på sykehus synes jeg. Anonymkode: fb96d...75c En av grunnene var vel at det ikke finnes felles soverom i mannefengsel. Noe jeg regner med er fordi menn slåss oftere og dominerere hverandre mer fysisk. Litt som å putte 3 høner sammen i et bittlite bur- en av de vil bli hakket på.... 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #244 Skrevet 29. november 2018 Er 4 mannsrom på sykehus, så hvorfor ikke i fengsel.. Anonymkode: 3d0d1...493 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #245 Skrevet 29. november 2018 23 timer siden, Jegskulleønskeat skrev: Oi. Jeg fikk virkelig et annet inntrykk av fengsler enn det jeg har hatt tidligere. Jeg har alltid tenkt at det er mye slåssing, at fengselsbetjentene nærmest skriker de oppi ansiktet og truer med vold. Unnskyld meg, men hvorfor i alle dager trodde du fengselsbetjenter truer med vold? Anonymkode: 3ee54...579 4
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 30. november 2018 #246 Skrevet 30. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld meg, men hvorfor i alle dager trodde du fengselsbetjenter truer med vold? Anonymkode: 3ee54...579 Fordi jeg har sett på jailhouse fra USA. Og politiene der er jo omtrent farlige. Man sluker det man ser. Det var mitt inntrykk. Er glad for at det ikke er slik her i landet.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #247 Skrevet 30. november 2018 23 timer siden, Jegskulleønskeat skrev: Fikk et helt annet inntrykk nå av norske fengsler, heldigvis. Der er de rolige og behandler mennesker med verdighet. De påfører de ikke ekstra traumer som i USA. Alle som soner i fengsel mer enn et par måneder får traumer. Ja også i norske fengsler blir man får man et traumesyndrom kalt post incarceration syndrome også kalt soningsskade på folkemunne. Det forekommer slossing og MYE inntriger i kvinnefengsel, også press og trusler både om penger og oppbevaring av dop for andre. Man blir styrt og kontrollert hver dag, får ikke mer enn tre timer mqx i fred og ro av gangen, alltid kontroll av celler natt og dag og de banker ikke på først om du skulle sitte på do(om man er så heldig å ha eget toalett på cella. Noen steder har man ikke det og må ringe på alarmen og be om tillatelse til å gå på do og da er det kun om det passer for dem og ikke nødvendigvis når du selv er nøden) eller ligger å onanerer. Urinprøve mens noen står å ser direkte på underlivet ditt hver uke, strippes naken og må sprike med rumpeballer og vagina før og etter hvert besøk. De gjør folk narkomane der ved å gi de medisiner , som vi så på programmet stod damene i kø og syns det var dagens høydepunkt å få sovepiller, man blir ikke akuratt behandlet med verdighet i norske fengsler nei. Anonymkode: 3b9cd...4c0
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #248 Skrevet 30. november 2018 5 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Fordi jeg har sett på jailhouse fra USA. Og politiene der er jo omtrent farlige. Man sluker det man ser. Det var mitt inntrykk. Er glad for at det ikke er slik her i landet. Det er sånn her også, avhengig fra betjent til betjent og avdeling til avdeling. Mindre i kvinnefengsel enn i delte fengsler der det er flest eller kun menn, men det er absolutt voldelige betjenter i Norge. Fengsel er ikke en spøk Anonymkode: 3b9cd...4c0
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 30. november 2018 #249 Skrevet 30. november 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle som soner i fengsel mer enn et par måneder får traumer. Ja også i norske fengsler blir man får man et traumesyndrom kalt post incarceration syndrome også kalt soningsskade på folkemunne. Det forekommer slossing og MYE inntriger i kvinnefengsel, også press og trusler både om penger og oppbevaring av dop for andre. Man blir styrt og kontrollert hver dag, får ikke mer enn tre timer mqx i fred og ro av gangen, alltid kontroll av celler natt og dag og de banker ikke på først om du skulle sitte på do(om man er så heldig å ha eget toalett på cella. Noen steder har man ikke det og må ringe på alarmen og be om tillatelse til å gå på do og da er det kun om det passer for dem og ikke nødvendigvis når du selv er nøden) eller ligger å onanerer. Urinprøve mens noen står å ser direkte på underlivet ditt hver uke, strippes naken og må sprike med rumpeballer og vagina før og etter hvert besøk. De gjør folk narkomane der ved å gi de medisiner , som vi så på programmet stod damene i kø og syns det var dagens høydepunkt å få sovepiller, man blir ikke akuratt behandlet med verdighet i norske fengsler nei. Anonymkode: 3b9cd...4c0 Dette har jeg veldig vanskelig for å tro på. Hvorfor skulle de måtte strippe og bli undersøkt så ofte? Det er et overgrep.
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 30. november 2018 #250 Skrevet 30. november 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sånn her også, avhengig fra betjent til betjent og avdeling til avdeling. Mindre i kvinnefengsel enn i delte fengsler der det er flest eller kun menn, men det er absolutt voldelige betjenter i Norge. Fengsel er ikke en spøk Anonymkode: 3b9cd...4c0 Den avdelingen der virket ganske rolig da. Synes de ansatte virket som gode personer. Du så hvordan han ene kledde seg i vanlige klær for å ta imot hun nye jenta? De snakket rolig til henne, snakket med henne og behandlet henne slik at hun kunne føle seg trygg
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #251 Skrevet 30. november 2018 2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Dette har jeg veldig vanskelig for å tro på. Hvorfor skulle de måtte strippe og bli undersøkt så ofte? Det er et overgrep. Sånn ER det. Dop er lett å smugle inn i fengsel via besøk og kroppsåpninger, eller via en snusboks eller moseklump over gjerdet. Det foregår jevnlige kontroller av urin, og siden det finnes måter å jukse på urinprøvene står betjenten å ser på at strålen kommer ut uten å bli tuklet med. Anonymkode: 3b9cd...4c0
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #252 Skrevet 30. november 2018 Og ja det er et overgrep men det er hele fengselssystemet og rettssystemet også. Anonymkode: 3b9cd...4c0
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 30. november 2018 #253 Skrevet 30. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sånn ER det. Dop er lett å smugle inn i fengsel via besøk og kroppsåpninger, eller via en snusboks eller moseklump over gjerdet. Det foregår jevnlige kontroller av urin, og siden det finnes måter å jukse på urinprøvene står betjenten å ser på at strålen kommer ut uten å bli tuklet med. Anonymkode: 3b9cd...4c0 Fælt😢 stakkars.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #254 Skrevet 30. november 2018 Lær deg multisitat Anonymkode: e8fa5...fc7 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #255 Skrevet 30. november 2018 Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev: Fælt😢 stakkars. Ja det er grusomt. Folk tror at norske fengsler er så bra og humane men det er de virkelig ikke! Norske fengselsinnsatte ligger også høyest på selvmordstoppen i nord Europa og mange av fengslene i norge bryter med den europeiske menneskekonvensjonen /menneskerettighetene pga uverdig behandling og manglende tilbud til innsatte som har problemer. Anonymkode: 3b9cd...4c0
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #256 Skrevet 30. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja det er grusomt. Folk tror at norske fengsler er så bra og humane men det er de virkelig ikke! Norske fengselsinnsatte ligger også høyest på selvmordstoppen i nord Europa og mange av fengslene i norge bryter med den europeiske menneskekonvensjonen /menneskerettighetene pga uverdig behandling og manglende tilbud til innsatte som har problemer. Anonymkode: 3b9cd...4c0 Anonymkode: cb6e8...360 6
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 30. november 2018 #257 Skrevet 30. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er grusomt. Folk tror at norske fengsler er så bra og humane men det er de virkelig ikke! Norske fengselsinnsatte ligger også høyest på selvmordstoppen i nord Europa og mange av fengslene i norge bryter med den europeiske menneskekonvensjonen /menneskerettighetene pga uverdig behandling og manglende tilbud til innsatte som har problemer. Anonymkode: 3b9cd...4c0 😢😢 Er overrasket. Han fengselsbetjenten sa at straffen var frihetsberøvelse, at man ikke skulle straffes innenfor murene i tillegg. De var opptatt av å formidle trygghet.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #258 Skrevet 30. november 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: cb6e8...360 Hva er morsomt? Du hadde gjort alt annet enn å le om du fikk prøve det ut selv Anonymkode: 3b9cd...4c0
AnonymBruker Skrevet 30. november 2018 #259 Skrevet 30. november 2018 4 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: 😢😢 Er overrasket. Han fengselsbetjenten sa at straffen var frihetsberøvelse, at man ikke skulle straffes innenfor murene i tillegg. De var opptatt av å formidle trygghet. En ting er hva de sier nor annet er hva det er i praksis. Det er mange greie betjenter men de jobber jo for et system som er strukturert for kontroll og nedverdigelse. De er kanskje blide og hyggelige når de sier nå er det tid for urinprøve eller stripping, men det endrer ikke at de må bli med deg inn på do eller se de naken og sprikende. Med trygghet mener de kontroll fordi de ser på innsatte som villhunder. En frihetsberøvelse er bare en brøkdel av straffen og ikke den værste straffen med fengsel, men kontrollen og det psykiske og psykososiale. For eksempel er suksessen større med soningssteder som på Bastøy der de ikke er låst inne på en celle eller kontrolleres på samme måte. Det gjør noe med en negativt å være innesperret i et fengsel og for psykisk og fysisk syke opplever mange å bli sykere for resten av livet av oppholdet så straffen kan være fatal og livsvarig selvom dommen bare er noen måneder eller år, og gir ikke akuratt god rate til rehabilitering tilbake til samfunnet Anonymkode: 3b9cd...4c0
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 30. november 2018 #260 Skrevet 30. november 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting er hva de sier nor annet er hva det er i praksis. Det er mange greie betjenter men de jobber jo for et system som er strukturert for kontroll og nedverdigelse. De er kanskje blide og hyggelige når de sier nå er det tid for urinprøve eller stripping, men det endrer ikke at de må bli med deg inn på do eller se de naken og sprikende. Med trygghet mener de kontroll fordi de ser på innsatte som villhunder. En frihetsberøvelse er bare en brøkdel av straffen og ikke den værste straffen med fengsel, men kontrollen og det psykiske og psykososiale. For eksempel er suksessen større med soningssteder som på Bastøy der de ikke er låst inne på en celle eller kontrolleres på samme måte. Det gjør noe med en negativt å være innesperret i et fengsel og for psykisk og fysisk syke opplever mange å bli sykere for resten av livet av oppholdet så straffen kan være fatal og livsvarig selvom dommen bare er noen måneder eller år, og gir ikke akuratt god rate til rehabilitering tilbake til samfunnet Anonymkode: 3b9cd...4c0 Jeg tipper dette vil variere fra sted til sted. Og selvfølgelig avhenger det i hva man har gjort. Har man begått narkotikalovbrudd er det nok større sjanse for å bli sjekket enn om man har kjørt for fort. Jeg tror de ser an mennesket litt. F.eks hun på TV fikk et eget rom pga angst, og fikk tilbud om rehabilitering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå