AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #1081 Skrevet 21. desember 2020 Synes Helene kunne ha godt av å se serien på NRK som heter "ikke spørr om det". Anonymkode: a4c49...03e 11
Pipaluk Skrevet 21. desember 2020 #1082 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Synes Helene kunne ha godt av å se serien på NRK som heter "ikke spørr om det". Anonymkode: a4c49...03e Hva bør hun ikke spørre om🤔 2
Pipaluk Skrevet 21. desember 2020 #1083 Skrevet 21. desember 2020 Gulvplanke skrev (På 20.12.2020 den 13.01): Men det er jo en psykisk lidelse. Hun er for syk til å vite sitt eget beste. Men hvis du leser hele artikkelen så ser du at hun virkelig ber om hjelp, og har prøvd å snu før det er for sent. Jeg tenker man aldri skal gi opp et ungt menneske, som fremdeles kan ha livet foran seg. Kan dette sammenliknes med andre psykisk syke, som ikke vil ta medisiner og som går rundt halvpsykotiske i gatene? Skal de reddes fremfor de som tar medisiner? 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #1084 Skrevet 21. desember 2020 Gulvplanke skrev (På 20.12.2020 den 13.01): Men det er jo en psykisk lidelse. Hun er for syk til å vite sitt eget beste. Men hvis du leser hele artikkelen så ser du at hun virkelig ber om hjelp, og har prøvd å snu før det er for sent. Jeg tenker man aldri skal gi opp et ungt menneske, som fremdeles kan ha livet foran seg. Hjelper ikke å be om hjelp når hun ikke er villig til å ta imot hjelpen hun får. Hun har hele tiden aktivt motarbeidet hjelpen helsepersonell har forsøkt å gi henne. Å prioritere helsehjelp til henne går på bekostning av andre pasienter som faktisk vil kunne nyttiggjøre seg langt bedre av behandling. Det er begrenset hva man kan gjøre for henne da. Hun har vist ingen bedring og også forverring ved tidligere innleggelser, og sier selv hun har blitt avhengig av oppmerksomheten og omsorgen hun får fordi hun er tynn. Hun er ikke villig til å endre tankemønster. De har prøvd alt av behandlingsmuligheter uten hell. Da er det riktig å gi opp, og heller prioritere andre pasienter som er villig til å ta imot hjelp. Anonymkode: 3ee54...579 11
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #1085 Skrevet 2. januar 2021 Jeg har sett alle episodene av at Helene møter igjen folk, og må si at episoden med Michael var utrolig trist og sørgelig.. Noe jeg reagerte veldig på var at ex damen sa at han hadde forandret seg og at de ikke kommuniserte, men foreldrene hans (tror jeg det var?) sa at han hadde ikke forandret seg psykisk i det hele tatt, at det var samme personen innvendig osv. Føler at hun ex dama kom med en haug med unnskyldninger for å rettferdiggjøre at hun forlot han. Forstår at det må være tøft å være sammen med en som sitter i rullestol men om man virkelig elsker en person så ville ikke noe slikt ha noe å si selvom det er en stor omveltning for de begge. Jeg vet ihvertfall at hadde det samme skjedd med kjæresten min hadde ikke jeg forlatt ham pågrunn av det. Fant forresten facebooken til hun ex dama (hun har jo ikke akkurat et vanlig navn) og da var hun blitt forlovet med en annen.. Stakkars Michael😓 Anonymkode: 5a017...356 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #1086 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har sett alle episodene av at Helene møter igjen folk, og må si at episoden med Michael var utrolig trist og sørgelig.. Noe jeg reagerte veldig på var at ex damen sa at han hadde forandret seg og at de ikke kommuniserte, men foreldrene hans (tror jeg det var?) sa at han hadde ikke forandret seg psykisk i det hele tatt, at det var samme personen innvendig osv. Føler at hun ex dama kom med en haug med unnskyldninger for å rettferdiggjøre at hun forlot han. Forstår at det må være tøft å være sammen med en som sitter i rullestol men om man virkelig elsker en person så ville ikke noe slikt ha noe å si selvom det er en stor omveltning for de begge. Jeg vet ihvertfall at hadde det samme skjedd med kjæresten min hadde ikke jeg forlatt ham pågrunn av det. Fant forresten facebooken til hun ex dama (hun har jo ikke akkurat et vanlig navn) og da var hun blitt forlovet med en annen.. Stakkars Michael😓 Anonymkode: 5a017...356 Nå er det nok forskjell på å skulle leve sammen med noen og det å være foreldre. Jeg laster ikke dama for at hun ikke orket mer. Det kan også like godt hende at foreldrene fornekter at han har forandret seg. Anonymkode: 9288c...270 27
Pipaluk Skrevet 2. januar 2021 #1087 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har sett alle episodene av at Helene møter igjen folk, og må si at episoden med Michael var utrolig trist og sørgelig.. Noe jeg reagerte veldig på var at ex damen sa at han hadde forandret seg og at de ikke kommuniserte, men foreldrene hans (tror jeg det var?) sa at han hadde ikke forandret seg psykisk i det hele tatt, at det var samme personen innvendig osv. Føler at hun ex dama kom med en haug med unnskyldninger for å rettferdiggjøre at hun forlot han. Forstår at det må være tøft å være sammen med en som sitter i rullestol men om man virkelig elsker en person så ville ikke noe slikt ha noe å si selvom det er en stor omveltning for de begge. Jeg vet ihvertfall at hadde det samme skjedd med kjæresten min hadde ikke jeg forlatt ham pågrunn av det. Fant forresten facebooken til hun ex dama (hun har jo ikke akkurat et vanlig navn) og da var hun blitt forlovet med en annen.. Stakkars Michael😓 Anonymkode: 5a017...356 Du må huske på at det ikke bare er funksjonshemmede som opplever brudd. Det opplever vi alle. Skulle de blitt forskånet for det, fordi de ble skadet? Det er heller ikke sikkert at det hadde blitt de to fremover uansett hva som hadde skjedd. Og nei, man kan ikke bli i et forhold bare fordi man synes synd på noen. Det gjør ikke bra for noen. Da blir det heller en pasient-pleier- forhold. Jeg skjønner at det er kjipt å tenke på at forholdet tok slutt pga ulykken, men da var var heller ikke forholdet egnet for slike ting utgangspunktet. Her er det ikke bare en rullestol som kommer i veien, og dårlig helse, men også en handikaptilpasset leilighet og en turnus av assistenter. Det er ikke alle forhold som tåler det. Her var det også et barn inni bildet, som også må få dekket sine behov. Ja det er synd på den som opplever å bli forlatt, men slik er livet. Vi har ingen garantier i livet. Det viktigste, som han sier, er at begge har det bra nå. Så jeg ønsker han lykke til videre. Kanskje han på sikt, finner kjærligheten igjen. 15
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #1088 Skrevet 16. januar 2021 Jeg pleier ikke å kommentere på KG lenger, men jeg har sett flere av episodene til programmet, og jeg synes Helene virker som ei kjempeflott dame... I starten syntes jeg hun virket litt klein og rar, men etter å ha sett flere episoder, liker jeg henne veldig godt! Jeg liker at hun tør å stille direkte spørsmål... Jeg synes det er fint at det finnes mennesker som tør å spørre om ting som de fleste ikke tør å spørre om... Det er bare bra å snakke ut om det som er vondt, det som en tenker mye på... Det er bare bra å være åpen om det... Dessuten har pasientene hun snakker med sagt ja til å bli intervjuet på forhånd, så de er forberedt, og det er ingen som tvinger dem til det... Det er helt valgfritt... Takk og lov for at det finnes sånne som Helene! Hun virker så forståelsesfull og flink med mennesker... Hun bryr seg og føler klart og tydelig med pasientene... Jeg blir glad inni meg når jeg ser det... Jeg skjønner ikke hvorfor dere mener at hun er dømmende... Alle sier feil iblant... Hun sjekker inn på steder hun aldri har vært før, selvfølgelig er det ikke bare bare å alltid vite hva en kan si og ikke si, og det er lett å glemme seg! Jeg tviler på at dere er så perfekte selv? Anonymkode: 9ab15...3e5 8
Pipaluk Skrevet 16. januar 2021 #1089 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg pleier ikke å kommentere på KG lenger, men jeg har sett flere av episodene til programmet, og jeg synes Helene virker som ei kjempedame... I starten syntes jeg hun virket litt klein og rar, men etter å ha sett flere episoder, liker jeg henne veldig godt! Jeg liker at hun tør å stille direkte spørsmål... Jeg synes det er fint at det finnes mennesker som tør å spørre om ting som de fleste ikke tør å spørre om... Det er bare bra å snakke ut om det som er vondt, det som en tenker mye på... Det er bare bra å være åpen om det... Dessuten har pasientene hun snakker med sagt ja til å bli intervjuet på forhånd, så de er forberedt, og det er ingen som tvinger dem til det... Det er helt valgfritt... Takk og lov for at det finnes sånne som Helene! Hun virker så forståelsesfull og flink med mennesker... Hun bryr seg og føler klart og tydelig med pasientene... Jeg blir glad inni meg når jeg ser det... Jeg skjønner ikke hvorfor dere mener at hun er dømmende... Alle sier feil iblant... Hun sjekker inn på steder hun aldri har vært før, selvfølgelig er det ikke bare bare å alltid vite hva en kan si og ikke si, og det er lett å glemme seg! Jeg tviler på at dere er så perfekte selv? Anonymkode: 9ab15...3e5 Det virker som om det er mange som ikke forstår hvor mye arbeid som ligger bak et slikt program. Som NRK selv sier, så lages ikke programmene i et vakum. Alt er nøye planlagt på forhånd. Intervjuobjektene vet hvilke spørsmål de vil få. De får også være med på redigeringen. De kan også velge å trekke seg også. Hvis Helene var en dame helt uten sperrer, som stilte spørsmål, og tok frem ubehagelige videoklipp, sånn ute av det blå, så hadde hun ikke kunnet ha den jobben. Da hadde hun ikke fått de samtalene hun ville ha, da intervjuobjektene hadde blitt emosjonelt ute av seg, og trukket seg med en gang, noe som hadde vært ganske bortkastet tid. Jeg liker også det at hun behandler alle likt. Jeg får ikke følelsen av at hun stakkarsliggjør noen, noe som kan sette de hun intervjuer i et dårlig lys. Ingen har vondt av direkte spørsmål. Hvis de ikke takler det, så har de ingenting med konseptet å gjøre. Det eneste jeg synes har vært ugreit, er når de filmet på avdeling for yngre demente. Flere var ikke samtykkekompetente, og det var pårørende som måtte gi samtykke på deres vegne. Jeg vet at de også har hatt mange etiske overveielser underveis, men synes likevel ikke at målet helliggjør midlene. Her er det NRK jeg reagerer på, og ikke Helene som journalist. Flere av scenene hadde de ikke trengt å vise. En annen episode fra akuttpsykiatrisk hvor det var en unge jente som gikk og løp gjennom gangene. Jeg håper jo at hun, når dette ble publisert, var i en bedre psykisk fase. For kan man ta full og helt stilling til deltakelse hvis hjernen er sulteforet? Er man da helt " tilregnelig"? 3
MalloryK Skrevet 16. januar 2021 #1090 Skrevet 16. januar 2021 Helene har en veldig behagelig og trygg personlighet. Jeg tror til og med jeg kunne ha åpnet meg for henne. 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #1091 Skrevet 17. januar 2021 Jeg syns Helene gjør en kjempe jobb. Hun er nødt til å stille disse spørsmålene. Hele poenget med programmet er å få innsikt i de ulike institusjonen, både som pasient og arbeidstager. Spesielt likte jeg godt episoden fra gamlehjemmet. Programmet setter lys på noen veldig viktige temaer. Anonymkode: 59e12...3c6 8
enkefru Skrevet 7. mars 2021 #1092 Skrevet 7. mars 2021 Hahahahahahaha Helene sjekker inn på klesbutikk – NRK 18
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1093 Skrevet 7. mars 2021 Fjugur skrev (10 minutter siden): Hahahahahahaha Helene sjekker inn på klesbutikk – NRK Dævver 😂 Anonymkode: 9288c...270 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1094 Skrevet 7. mars 2021 Fjugur skrev (15 minutter siden): Hahahahahahaha Helene sjekker inn på klesbutikk – NRK 😂 Anonymkode: 09830...464 3
Scoop Skrevet 7. mars 2021 #1095 Skrevet 7. mars 2021 MalloryK skrev (På 16.12.2020 den 19.15): Helene spør de spørsmålene som vi alle tenker, men ikke har mulighet til å spørre uten å virke idiot/ufølsom. Jeg setter veldig pris på Helene, hun lager et godt program, hun skal ikke snakke babyspråk og være nikkedokke, hun skal gå under huden. Hun skal se hva som skjuler seg bak masken. Jeg lurer og på hvorfor man skal hjelpe hjernedøde/sterkt utviklingshemmede mennesker, som ikke har muighet til et liv, de er kun en kropp uten tanke. De har kun instinkter, kanskje ikke det engang. Det er ikke humant. Å være utviklingshemmet er ikke det samme som å være hjernedød. Og hva er alternativet til å hjelpe dem? 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1096 Skrevet 7. mars 2021 Fjugur skrev (2 timer siden): Hahahahahahaha Helene sjekker inn på klesbutikk – NRK Filmingen, fremtoningen, ansiktsuttrykkene og innhold, her tok de henne på kornet, veldig god parodi. 😂 Anonymkode: 87123...53d 21
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1097 Skrevet 7. mars 2021 On 12/20/2020 at 1:38 AM, AnonymBruker said: Jeg synes også det blir feil å skulle sammenligne med Louis Theroux hele tiden. Han er kjempeflink, men dokumentarene hans er også annerledes. Han sover der ikke, han lever ikke så tett på folka, han er mer "inn og ut". Dermed har han også kontroll på seg selv og sin intervjustil hver gang kamera er på. Jeg synes også det er et tankekors at vi alltid trekker fram mannlige programledere som Theroux, Seltzer etc som idealet. Det er noe med damers væremåte som gjør folk mer irriterte og kritiske, det er tydelig. Anonymkode: 647cb...e24 Stacey Dooley har jo og blitt nevnt flere ganger i tråden, hun overnatter jo også i enkelte av dokumentarene sine. Synes Stacey er en mye bedre intervjuer, mer på linje med Theroux, Yates og Seltzer. Jeg har sluttet å se på "Helene sjekker inn" nettopp fordi jeg ikke synes hun er en særlig dyktig intervjuer, gikk inn i tråden nå for å se tilbakemeldinger på de nyeste episodene, og kommer nok ikke til å se de. Anonymkode: 4da9c...4ee 4
Gjest Maxwell Skrevet 7. mars 2021 #1098 Skrevet 7. mars 2021 Fjugur skrev (4 timer siden): Hahahahahahaha Helene sjekker inn på klesbutikk – NRK Den var bra 😅
Pipaluk Skrevet 7. mars 2021 #1099 Skrevet 7. mars 2021 Ha ha! Fantastisk! Håper de lager flere parodier😂 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå