Gå til innhold

Nobel på NRK


Gjest Nikee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja har nettopp sett siste episoden. Hva skjedde med Heydar og Hektor på slutten der?

Anonymkode: 78050...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Den blir vel ikke tilgjengelig før seinere i kveld? :P

Anonymkode: af8c8...95e

Jeg så den for et par timer siden? Ligger på NettTV, ville bare ikke spoile noe :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nuttery skrev:

Jeg så den for et par timer siden? Ligger på NettTV, ville bare ikke spoile noe :fnise:

 Var episoden noe særlig å se på da?

Anonymkode: af8c8...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 Var episoden noe særlig å se på da?

Anonymkode: af8c8...95e

Jeg er litt skuffet over hvordan selve FSK-greia har sklidd veldig ut, ift hva jeg trodde på begynnelsen. Syntes sånt er veldig spennende. Håpet også at forholdet mellom Johanne og Erling kom til å bli veldig varmt på slutten der, men det var jo... Som så. Men det ble jo bedre da, virker som de er et team. Syntes det var vakkert hvordan Erling tok seg av Johanne under den dramatiske hendelsen i episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns serien begynte under middels, og etter hvert har det bare blitt dårligere. Mye familiedrama som andre påpeker. Nesten ut av det blå begynte kona til Hennie og småflørte med han Hektor, og sov plutselig over hos han. Hvor kom det fra egentlig? Så har man faren til Hennie som er en svenske narkoman som bor på en gård. Og plottet virket lenge veldig tynt. Jeg trodde det skulle være mer mystikk rundt det at Hennie drepte han afghaneren, og hvem som sendte SMSen til Hennie, men dette har bare druknet i alt annet. Karakterene er også platte og kjedelige. Jeg sitter ikke igjen med noen følelser eller inntrykk. Om oljeavtalen går i vasken, og umin og kona til Hennie blir angrepet i Afghanistan, så er det det samme for meg. Karakter: 2. 

Anonymkode: 2b4c7...d0a

Enig.  

Anonymkode: 0bb76...1fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 De første 20 til 25 minuttene gikk veldig kjedelig og treigt.
 Men det tok seg iallefall littegrann oppover etter hvert...

Anonymkode: 4e01c...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skjære

Som jeg var inne på tidligere liker jeg helheten og budskapene som ligger bak. Gjennomføringen er så som så. Norsk på film bruker høres noe rart ut. Jeg hørte på radioen at de snakket om hvordan norsk på film pleide å "skurre". Noe som også er min erfaring. Vet ikke helt hvorfor. Kanskje det henger litt sammen med at mesteparten av film og serier mange ser er engelske, og at noen manusforfattere skriver manus som ville funket bedre i en amerikansk kultur enn en norsk. At det er vanskelig å få en norsk kultur ned på papiret på en troverdig måte. Den brysomme mannen er eksempel på film der jeg syns norsken faktisk passer inn.

Handlingen er litt "hullete". Men jeg håper at denne serien kan skape en ny "trend" innenfor norsk film og tv der folk tenker og oppfører seg litt mer pragmatisk. Man "vinner" ikke alltid ved å være 100% rein og snill når de rundt tyr til korrupsjon og løgn. Sad but true

Syns konflikten i forholdet var litt kunstig. De begynte sterkt med at de var et team som skulle samarbeide, men skle veldig raskt ut i en noe klisjefull krangel. Karakteren til hu dama var ikke helt troverdig mot slutten. Konflikten begynte jo når dama fant ut at han mannen hadde drept et barn (eller hva var det han fortalte igjen). For meg virker det som om de lagde konflikten mest for å vise at til og med kone og kjæreste ikke forstår de valg og hendinger som skjer i krig. At det skulle vise litt hvor vanskelig det kan være for soldater å komme hjem, da selv den nærmeste støttespilleren ikke forstår. Jeg kan forstå at de vil formidle det, men jeg syns gjennomføringen var dårlig.

Endret av skjære
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5. november 2016 den 22.56, AnonymBruker skrev:

 Hver episode begynner vel med glimt av ting som har skjedd tidligere i TV-serien?

 Dersom man hopper littegrann videre i episoden, så begynner den nye episoden.... :P

Anonymkode: af8c8...95e

Nei, hele episoden var tilbakeblikk. Både jeg og mannen reagerte på det. 

Anonymkode: 0aafb...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe av problemet med serien er at den tar for seg ting som vi ikke har noe forhold til. Nå i siste episode ble det gjort et poeng av at det var soldater fra såkalte AMK (eller ANK, husker ikke helt) som passet på hotellet, noe som tydeligvis ikke var bra. Når det kom flere soldater fra AMK, så tenkte jeg bare "åja, det kommer flere soldater. Hva så?". Så gikk det 20 sekunder før det smalt, og etter det tok det nye 30 sekunder før vi fikk vite hvem som var i live og ikke. For min del ble spenningskurven utrolig kort. Kanskje jeg som er dum, men det tok også et par episoder før jeg skjønte at "umin" var utenriksministeren. Og hvorfor var nobelkomitéen plutselig inn i bildet? Flere ganger har jeg hatt problemer med å forstå rammene rundt serien, selv om jeg er interessert i politikk og leser aviser daglig. 

Et annet problem er at serien, etter mine mening, har gapt over for mye ved å kun ha 7 episoder. For eksempel dette med kona til Hennie. I en episode var de venner, så plutselig i neste episode så flørter hun med en annen, men så blir det venner igjen. Det samme med faren til Hennie, som er narkoman, men plutselig er han "good" og han lar sønnen sin bo der. Serien gir oss ikke nok tid til at vi kan bli ordentlig kjent med det som skjer. Det gjør at mye av handlingen fremstår som random og overfladisk. Jeg skjønner ikke hvorfor serien har med så mange elementer når serien er såpass kort. Det kunne kanskje fungert hvis vi hadde 12 episoder i stedet for 7. 

Anonymkode: 2b4c7...d0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de folkene signerte vel den avtalen? Hvordan kunne heile greia da ende opp med å bli solgt til noen kinesere? Var dette en slags hevn eller noe, fordi den norske utenriksministeren dro med seg Taliban - og fikk alle sammen drept / skadet?

Dette var jo uansett ett greit bilde på en idiotisk og latterlig  politiker som sitter på kontor, og har null peiling på enhver form for realitetene og virkelige forhold.

Anonymkode: af8c8...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kom Mulla Ahmed og kompisen hans seg inn på hotellet ubemerkert? De må jo ha ventet der inne ganske lenge i tilfelle. Og hvorfor skulle utenriksministeren invitere ham uten å advare noen, en ting er jo at det gjorde avtalen mer solid, men det økte jo sannsynligheten for at hele greiene skar seg. 

Synes serien var underholdende nok, jeg er litt mett på Aksel Henie, men synes han er flink. Syns også at Odd Magnus W gjør en grei rolle, ikke noen hovedrolle han har heller akkurat.

Jeg bare greide ikke så se han sjefen for troppen uten å tenke på Snerk fra Julekongen. Vi lider litt under at det er få skuespillere i Norge.

tumblr_mw4kskfneO1s2cc7jo1_500.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter så syns jeg også  det var veldig mange som hadde en rolle i serien:

Hennie, kona, faren og sønnen. Tolken, Odd Magnus, han som mista beina, "sjefen" for laget (Snerk fra Julekongen) og øverstkommanderende. Utenriksminister, nobelkomitédame, Rolf og Hektor. Afghaneren (Zamani et eller annet), kona til afghaneren (Wasami et eller annet), onkelen til kona. Random talibanleder. VG-fyren. 

Etter min mening ble dette altfor mange personer på for kort tid. Alt ble så rotete. De kunne droppet å ha med den narkomane faren til Hennie, og de kunne droppet å ha med kona til afghaneren. For eksempel. Uff, blir nesten flau over at denne serien kanskje skal vises i andre land. 

Anonymkode: 2b4c7...d0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble nok litt for mange ting, for en så kort TV-serie ja.

Først var det litt kamp-handlinger, ett eller annet sted i Afghanistan. Samt at Aksel Hennie tok kverken på en figur, ved det parkeringshuset..

Det var diskusjoner om mulighetene for å drive med utvinning av olje / gass i Afghanistan.

Fruit for Life (eller hva det nå heter) og dyrking av opium? Fikk vi egentlig noe fullgodt svar rundt dette? Det ble vel kanskje hintet mot at en (eller flere?) fra det norske militæret / etterretningstjenestene muligens bidro til smugling av noe slikt...

I tillegg var det diskusjoner angående Nobelprisen, og hvem som burde (eller ikke burde) få denne prisen...

Samt alle de forskjellige  karakterene som var med, og fikk en god del plass - mer eller mindre nødvendig...

Anonymkode: af8c8...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig i de siste innleggene her.
Selv om jeg synes at jeg følger nogenlunde god med i krig og politikk og sånt ;) så ble jeg forvirret av alt sammen. Og 'Umin' skjønte ikke jeg hva eller hvem var før i siste episode. Fremdeles vet jeg ikke hvilken stilling Aksel Hennies kone egentlig hadde heller. Følte meg bare dum mens jeg så på. Og var det kina, fruit for life eller hvem f... som fikk i land noen avtale til slutt? :huh:

Alt for mye folk, forkortelser, frem og tilbake. Ble sittendene og spole tilbake for å prøve å få med meg ting. :sjenert:

Angrer på at jeg så på og føler jeg har kastet bort tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er og enig i at endel av personene kunne vært utelatt. Jeg slet mest med å skille mellom de ulike norske personene med en agenda. Soldater og utenriksminister var OK, men de andre virket det som på ene siden hadde en veldig sentral rolle i storyen uten at man helt fikk heng på hvem de var og motivene.

Umin synes jeg og ble litt påtatt. Men det er sikkert det de kaller ham i de kretser.

Finnes oppsummeringer på alle episodene på bunnen her om du vil vite hva du har sett:

http://www.dagbladet.no/kultur/dramatisk-nobel-finale-sikkerhetskrangelen-er-hentet-fra-virkeligheten/64184627

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 En del statister, fikk en god del plass.

 Noen av disse kunne kanskje ha blitt skrapet, og kanskje hoved-karakterene kunne utdypes bedre...

Anonymkode: af8c8...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fruit for Life (eller hva det nå heter) og dyrking av opium? Fikk vi egentlig noe fullgodt svar rundt dette? Det ble vel kanskje hintet mot at en (eller flere?) fra det norske militæret / etterretningstjenestene muligens bidro til smugling av noe slikt...

Anonymkode: af8c8...95e

Jeg tror opiumssmuglingen til Fruit for Life var noe dem måtte ha med for å introdusere Hektor og hans hemmelige planer, og på grunn av Hektor hadde Rolf motiv for å ønske afghaneren drept. Jeg tror derfor det ikke var meningen å gi noe svar på dette. Likevel er dette en lite elegant måte å konstruere en historie på.

Generelt bærer serien preg av mange løse ender. Selv lurte jeg på hvordan forholdet mellom tolken og han som mista beina skulle utvikle seg. De hadde liksom et slags forhold eller en greie, men vi fikk ikke noe svar på dette heller.

 

Anonymkode: 2b4c7...d0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ekkoet skrev:

Er og enig i at endel av personene kunne vært utelatt. Jeg slet mest med å skille mellom de ulike norske personene med en agenda. Soldater og utenriksminister var OK, men de andre virket det som på ene siden hadde en veldig sentral rolle i storyen uten at man helt fikk heng på hvem de var og motivene.

Umin synes jeg og ble litt påtatt. Men det er sikkert det de kaller ham i de kretser.

Finnes oppsummeringer på alle episodene på bunnen her om du vil vite hva du har sett:

http://www.dagbladet.no/kultur/dramatisk-nobel-finale-sikkerhetskrangelen-er-hentet-fra-virkeligheten/64184627

 

 

Takk! Skal lese noe i hvert fall. :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det Hector eller Rolf som sendte de hemmelige tekstmeldingene? De hadde kanskje motiv til å kvitte seg med Zamani - f.eks. for å skaffe seg avtaler, eller land-områder i Afghanistan. :P

Men de sendte vel også en tekstmelding til en VG-journalist eller noe? Hvorfor ville de absolutt ha Aksel Hennie på fremsiden av nettavisene, om at han hadde tatt kverken på Zamani i det parkeringshuset? Hva kunne egentlig Hector eller Rolf tjene på akkurat det?

Anonymkode: 4e01c...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...