Gå til innhold

Nobel på NRK


Gjest Nikee

Anbefalte innlegg

Det var en karakter som heter "Jon Petter Hals" som i den andre episoden sniker seg vekk fra militær-basen, fordi han har planer om å ta hevn over en figur.

Hvordan i all verden klarer han egentlig å snike seg unna på denne måten, uten at noen av de andre ved militær-basen oppdager dette før lenge etterpå?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har i alle fall en hypotese om hvem som sendte den tekstmeldingen til Aksel Hennie sin karakter i den første episoden:

Spoiler

Jeg mistenker at det var hans med-soldat "Jon Petter Hals" som ønsket hevn på grunn av den IED-eksplosjonen som drepte en av de norske soldatene i løpet av den første episoden. Mot slutten av den andre episoden ble jo "Jon Petter Hals" tydeligvis veldig skadd, og karakteren til Aksel Hennie er på vei til å besøke denne karakteren i det den andre episode slutter. Ettersom "Jon Petter Hals"-karakteren ikke klarte å ta kverken på den terroristen mens han var i Afghanistan. Så hacket han seg kanskje inn på en mobiltelefon til en eller annen  figur fra den norske etterretningstjenesten, slik at han kunne sende tekstmeldinger. Så han orkestrere heile det opplegget med at Aksel Hennie går til ett parkeringshus i Oslo sentrum, for å kverke den figuren....

 

Anonymkode: af8c8...95e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, October 03, 2016 den 21.52, AnonymBruker skrev:

Jeg har i alle fall en hypotese om hvem som sendte den tekstmeldingen til Aksel Hennie sin karakter i den første episoden:

  Skjul innhold

 

 

Anonymkode: af8c8...95e

Er ikke Jon Petter broren til Erling? (Hvis jeg husker riktige navn.) 

 

Uansett - så spennende! Vil ikke vente helt til søndag :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva hadde egentlig skjedd i virkeligheten, dersom en journalist hadde stjålet slike hjelm-videoer fra FSK - og faktisk publisert dem i en nettavis eller noe?

Dette kunne da ikke være helt lovlig? Akkurat det opplegget der virket egentlig litt merkelig og idiotisk. Det var vel mest for å få til litt dramatikk, diskusjoner og spenning for TV-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tredje episoden viser iallefall veldig tydelig hvorfor det er veldig viktig å holde slike tullete og naive journalist-gjøker lengst mulig unna alt som er av militærleir og militære operasjoner, Liberale venstre-ekstremister hele gjengen, som sikkert innbiller seg at man kan løse alt som finnes av verdensproblemer med å gi fiendene sine en lang klem – og kanskje by på litt te eller kaffe.

Denne episoden klarte faktisk å fremstille det hylekoret som gjerne dukker opp i offentligheten, når norske journalister liksom skal avsløre "tøffe holdninger" blant soldater fra midt i kampens hete. En slike forståsegpåere  innbiller seg sikkert at militæret utelukkende består av en gjeng med fredselskende barnehageonkler, som bare skal være til pynt – og aldri skal gjøre en eneste flue fortred.

De kommentarene fra forsvarsministeren var en standard dum politiker - som bare er opptatt av hva slags ordbruk som blir brukt av norske soldater, når de er opptattt med å ta kverken på terrorister i utlandet. Den patetiske og latterlige  sensasjonsjournalistikken fra VG var også ganske presist beskrevet.

Anonymkode: 4e01c...eaf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye problem med hvor lett man kan fremstille noe som positivt eller negativt i media. Men jeg vil også si at dette påpeker hvordan ting kan foregå i det skjulte, som for eks korrupsjon.

Syns det er interessant at i populære actionfilmer, så skal ofte heltene være veldig barmhjertige og de kan ikke ta livet av skurken for da er de "like ille selv". Men i serier som dette så er det mer pragmatisk, at man prioriteter det minste ondet osv. Som om massene lever i en helt annen, ideell drømmeverden der ingen skal drepes enn den som faktisk er virkelig og der man faktisk må gjøre ekstreme valg iblant.

Anonymkode: 05190...474

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2016 den 13.12, Happy_Face skrev:

Men hva hadde egentlig skjedd i virkeligheten, dersom en journalist hadde stjålet slike hjelm-videoer fra FSK - og faktisk publisert dem i en nettavis eller noe?

Dette kunne da ikke være helt lovlig? Akkurat det opplegget der virket egentlig litt merkelig og idiotisk. Det var vel mest for å få til litt dramatikk, diskusjoner og spenning for TV-serien.

Ja, dette satt jeg og lurte på også. Kanskje det får en konsekvens senere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2016 den 20.07, Happy_Face skrev:

Det var en karakter som heter "Jon Petter Hals" som i den andre episoden sniker seg vekk fra militær-basen, fordi han har planer om å ta hevn over en figur.

Hvordan i all verden klarer han egentlig å snike seg unna på denne måten, uten at noen av de andre ved militær-basen oppdager dette før lenge etterpå?!

Det reagerte jeg også på, de måtte vel ha hørt bilen?

Liker ellers serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hapi skrev:

 Det reagerte jeg også på, de måtte vel ha hørt bilen?

 Liker ellers serien.

Det er vel ikke alt som henger helt på greip, i slike TV-serier og filmer.

Dette ble vel gjort for å gjøre TV-serien mer spennende, og så håper produsentene at TV-seerne ikke tenker alt for kritisk over slike ting... :dry:

Anonymkode: af8c8...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med på Nobel, men jeg må si den er et godt stykke under middels. Ikke for å være negativ, men det er bare et eller annet som ikke fungerer. Jeg vet ikke om det er manuset som er dårlig og kunstig, eller om det er dårlig skuespillere. Hun danske jenta syns jeg spiller bra da, hun fremstår autentisk. Historien syns jeg også er ganske tynn. Produksjonen syns jeg heller ikke er noe å skryte av, flere ganger det virker amatørmessig med kamera som hopper/vibrerer/står ustøtt. Mulig det er bevisst, men jeg syns ikke det fungerer i denne serien. 

Anonymkode: 2b4c7...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fulgt med på Nobel, men jeg må si den er et godt stykke under middels. Ikke for å være negativ, men det er bare et eller annet som ikke fungerer. Jeg vet ikke om det er manuset som er dårlig og kunstig, eller om det er dårlig skuespillere. Hun danske jenta syns jeg spiller bra da, hun fremstår autentisk. Historien syns jeg også er ganske tynn. Produksjonen syns jeg heller ikke er noe å skryte av, flere ganger det virker amatørmessig med kamera som hopper/vibrerer/står ustøtt. Mulig det er bevisst, men jeg syns ikke det fungerer i denne serien. 

Anonymkode: 2b4c7...d0a

Er egentlig enig i mye av det, tror det er både manus og regi/skuespill som ikke er helt bra. men syns Aksel Henie redder alt sammen, og så ignorerer jeg heller de tingene. Legger ikke merke til det med kameraet faktisk. Har vel sett for mye dogme-filmer med håndholdt kamera så er kurert :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.10.2016 den 8.52, AnonymBruker skrev:

Jeg har fulgt med på Nobel, men jeg må si den er et godt stykke under middels. Ikke for å være negativ, men det er bare et eller annet som ikke fungerer. Jeg vet ikke om det er manuset som er dårlig og kunstig, eller om det er dårlig skuespillere. Hun danske jenta syns jeg spiller bra da, hun fremstår autentisk. Historien syns jeg også er ganske tynn. Produksjonen syns jeg heller ikke er noe å skryte av, flere ganger det virker amatørmessig med kamera som hopper/vibrerer/står ustøtt. Mulig det er bevisst, men jeg syns ikke det fungerer i denne serien. 

Anonymkode: 2b4c7...d0a

Jeg er uenig, synes dette er en bra serie. Er et par ting ved handlingen jeg stusser litt over, men sånn er det jo alltid. Ellers er jeg positivt overrasket. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2016 den 12.25, AnonymBruker skrev:

 Noen som fikk med seg den femte episoden?

Anonymkode: 4e01c...eaf

Ja! Jeg synes den er spennende så langt, veldig nysgjerrig hva som skjer videre med Fruit for life og den forbindelsen med smugling osv. Og ikke minst hva som skjer med ekteskapet til de to nå, for alt vi vet kan hun bare ha sovet over? :klo: Selv om jeg ikke tror det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det skjer ikke noe særlig spennende lenger....

 Men det blir i alle fall littegrann drama og intriger.

Anonymkode: af8c8...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...