Gå til innhold

Adoptere hund fra Portugal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har lenge ønsket meg hund. Har hatt cavalier før og har egentlig veldig lyst på det igjen da det er en herlig rase og perfekt størrelse og mosjonsbehov for min hverdag. Men min svigerinne har en hund som hun adopterte fra Portugal da han var omtrent ett år gammel. Hun har kontakt med en gruppe mennesker som reiser frem og tilbake tip Portugal hele tiden for å redde gatehunder/hjemløse hunder, vaksinere dem og gi dem et nytt og godt hjem her i Norge. 

Jeg føler det er mer riktig av meg å være med på å forandre en av disse hundene sitt liv ved å adoptere, enn å kjøpe en valp som er avlet i smerte hvor oppdretter kun er ute etter penger.. 

Jeg ser bare hvor lykkelig min svigerinne sin hund er, og hvor mye mer han setter pris på livet sitt og menneskene.. Jeg vet at det er risiko med diverse sykdommer når man adopterer fra slike steder, men alle hundene blir holdt i karantene nede i Portugal til de blir vaksinert og det er trygt å sende de til Norge. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 91af5...e63

For å svare helt konkret på spørsmålet ditt så tenker jeg at det er idioti og vitner om egoisme og manglende evne til å tilegne seg kunnskap og informasjon.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det vitner om arroganse, sneversyn, og mangel på empati for andre.

Anonymkode: 6a7d8...8fb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo også støtte arbeidet til organisasjonen uten å importere sykdommer til Norge, ved å støtte dem økonomisk i arbeidet deres. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er eier av en tidligere gatehund. Unnskyldningen min er at jeg ikke visste bedre, da det ikke var noen advarsler om dette på det punktet jeg hentet min. Den unnskyldningen kan ikke du bruke, TS. 

Anonymkode: cb65f...644

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man treffer ikke så gærne mennesker IRL, TS. Det er stort sett bare på internett folk går til angrep på noen som har en hund fra utlandet. Forøvrig en interessant studie i hva som skjer når folk tror blindt på fryktpropagandaen fra myndighetene. Legg merke til at nå har jo også innvandrere blitt "farlige" med allslags "sykdommer", selv om vi har hatt innvandring lenge. 

Anonymkode: 82c95...f96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste hundene er ikke valper. De fleste er hunder fra 5 mnd til 3 år ish. Og det er en organisasjon, hvor alle som er medlem av denne gruppen har adoptert hunder gjennom denne organisasjonen. Ingen av hundene har vært syke etter de kom til Norge, fordi de holdes i karantene i Portugal før de blir sendt med fly til Norge. 

Anonymkode: 91af5...e63

 

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er mye mer rettet mot mennesker som reiser på ferie til feks Spania, og finner en løshund som de bestemmer seg for å ta med seg hjem. Men disse hundene har stått på karantene på et hundemottak i Portugal i flere måneder, til de er helt sikre på at det ikke finnes risiko med å sende dem til Norge, før de så sender til ny eier her i Norge. 

Anonymkode: 91af5...e63

Karantene betyr svært lite i den store sammenheng, det er alltid en stor risiko når man sender dyr over landegrenser. Spesielt i fra land hvor smittepresset er så pass høyt som det er fra Portugal. Dessverre kan ikke alt oppdages ved hjelp av en simpel blodprøve og noen måneders karantene, om det hadde vært så enkelt hadde ikke Mattilsynet vært så strenge på import som de er. 
Hjerteorm er ikke uvanlig derfra og oppdages som regel ikke før hunden får pustebesvær, og det kan ta mange, mange år før det skjer. Jeg har vært borti det og det er direkte motbydelig, hjerte/lunger er fulle av orm og det kan også føre til blodpropp. Det er heller ikke så enkelt at man bare gir en ormekur for å få problemet ut av verden..

Hadde du følt deg komfortabel med å vite at hunden din har hatt ubehag og parasitter i 5 år og kanskje er ansvarlig for å ha smittet x-antall andre hunder og mennesker? Eller at den får pålagt diverse restriksjoner av Mattilsynet som vil begrense livet dens, fordi den har en sykdom som kan overføres til andre mennesker og hunder? For dette er realiteten. Karantene, vaksiner, blodprøver et cetera; spiller ingen rolle, risikoen for at du fører smitte inn i landet er stor.

Det er heller ikke akkurat noe man skryter om på Facebook eller andre sider på nett, at hunden man har er full av sykdom og parasitter. Mange vet nok ikke heller at hunden deres er syk, fordi de tester dem ikke grundig for de spesifikke sykdommene/parasittene etter at de er kommet til Norge. Det burde man i alle fall minimum gjøre 6-12 mnd etter man har fått hunden hit.
 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv adoptert hund fra FAPF i Ungarn. Skal ikke si noe om sykdommer og parasitter, unntatt at jeg tror at man ignorerer at en hund som får bra mat og har et godt immunforsvar, blir ikke syke av alt mulig. Det JEG tror er den største trusselen for helsa til hunder, er vaksiner og tørrfor. Førstnevnte inneholder tungmetaller som går i arv nedover i generasjonene og ikke kan renses ut med mindre man gjør spesifikke ting for det. Det andre vet man jo ikke hva inneholder, og produsentene sparer der de kan, noe som ikke er gunstig for kvaliteten på foret. Det er jo også helt "drept" og gjennombearbeidet mat med null antioksidanter. Disse to tingene vil jeg påstå er de største truslene mot hunder, katter og menneskers helse (vi spiser jo også altfor mye bearbeidet mat).

Legger til at min hund er mer enn grundig sjekket av veterinærhøyskolen i Budapest, FAPF gjør også tester som ikke er pålagt for å innføre hunder til Norge.

Anonymkode: 82c95...f96

Det er en fordel å vite litt om hvordan virus, bakterier og parasitter fungerer før man uttaler seg om det. Parasitter og virus spesialiserer seg på en type dyr og utnytter verten for å formere seg eller overleve. For dem er det positivt at verten er så frisk som mulig slik at de kan snylte lenge på den, om den dør må de jo se seg om etter en ny vert som er både krevende og risikabelt. Immunforsvar har derfor ikke så veldig mye å si, for de fleste utnytter hull i immunforsvaret som stort sett hele arten har, friske eller syke.

Det er en grunn til at det omtrent ikke eksisterer parvovirus, smittsom leverbetennelse eller valpesyke her i landet. Dette er dødelige sykdommer, så da velger jeg heller en dose tungmetaller (som forøvrig er et veldig omstridt tema) enn en død hund. Kjenner ingen hunder som har dødd av vaksine, derimot trenger man ikke kikke så langt utover landegrensene før man ser uvaksinerte hunder som dør i fleng. 
Igjen, vi er heldige her i Norge fordi vi har vært flinke til å vaksinere og har svært lite sykdom og parasitter å ta hensyn til. Likevel kan man med jevne mellomrom lese om hunder og katter som dør av bla. parvovirus (kattepest). Om vi ikke tar vare på dette ved å være strenge på innføring av dyr og å vaksinere/behandle dyra, så varer det ikke evig.

At hunden din ble testet grundig før du hentet den er vel og bra, men jeg håper du har tatt flere og omfattende prøver etter at du hentet den hit til landet.

2 timer siden, Leo skrev:

Holder ikke med et "liker" Skywise, så du får en :blomst:

:helen:

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først av alt vil jeg bare si hvor snill du er.

Kan fortelle deg historien min, absolutt ALLE hundene jeg har eid har jeg tatt med fra utlandet, det finnes ikke snillere hunder enn de jeg har hatt.

Før jeg tok de med inn i landet så vaksinerte jeg de for diverse sykdommer, (bla revens dvergbendelorm, fulgte vaksinasjonsrådet fra veterinærmyndigheter)og fikk det stemplet i passet som de hadde, hadde absolutt ingen problemer med å ta de inn.

Ikke hør på bitterpikkene her inne, de er ikke de som skal ha hunden, det er det du som skal ha.

Anonymkode: bfbdb...6fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Mattilsynet, veterinærer og Folkehelseinstituttet er skeptiske til import av gatehunder, med god grunn. De kan være bærere av smitterisiko vi slett ikke ønsker i Norge. Dette gjelder også sykdommer som kan være farlige for mennesker.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man treffer ikke så gærne mennesker IRL, TS. Det er stort sett bare på internett folk går til angrep på noen som har en hund fra utlandet. Forøvrig en interessant studie i hva som skjer når folk tror blindt på fryktpropagandaen fra myndighetene. Legg merke til at nå har jo også innvandrere blitt "farlige" med allslags "sykdommer", selv om vi har hatt innvandring lenge. 

Anonymkode: 82c95...f96

Jeg unngår kontakt med importerte hunder så godt det lar seg gjøre og det vet jeg om mange andre hundeeiere som gjør også. Og kommer noen trekkende med sin "gatehund" og skal hilse, så har jeg ingen problemer med å si fra. Jeg har også sett folk og hunder forlate kurs og andre aktiviteter på grunn av frykt for smitte. Og hvor hyggelig er det?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt vil jeg bare si hvor snill du er.

Kan fortelle deg historien min, absolutt ALLE hundene jeg har eid har jeg tatt med fra utlandet, det finnes ikke snillere hunder enn de jeg har hatt.

Før jeg tok de med inn i landet så vaksinerte jeg de for diverse sykdommer, (bla revens dvergbendelorm, fulgte vaksinasjonsrådet fra veterinærmyndigheter)og fikk det stemplet i passet som de hadde, hadde absolutt ingen problemer med å ta de inn.

Ikke hør på bitterpikkene her inne, de er ikke de som skal ha hunden, det er det du som skal ha.

Anonymkode: bfbdb...6fa

Man kan ikke vaksinere mot dvergbendelorm. Og det er ganske riktig ikke vi som skal ha hunden, men det er vi som får sykdommene og parasittene.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Leo skrev:

Jeg unngår kontakt med importerte hunder så godt det lar seg gjøre og det vet jeg om mange andre hundeeiere som gjør også. Og kommer noen trekkende med sin "gatehund" og skal hilse, så har jeg ingen problemer med å si fra. Jeg har også sett folk og hunder forlate kurs og andre aktiviteter på grunn av frykt for smitte. Og hvor hyggelig er det?

Man kan ikke vaksinere mot dvergbendelorm. Og det er ganske riktig ikke vi som skal ha hunden, men det er vi som får sykdommene og parasittene.

Hvorfor må du si noe til de som kommer trekkende med gatehunden sin?

Mente at de hadde fått behandling mot revens dvergbendelorm, formulerte meg litt dårlig.

Var inne på mattilsynets nettsider også, der sto det at vi må holde norge rabiesfritt, nå har vi allerede rabies i norge, men skjønner hvor de vil.

 

Anonymkode: bfbdb...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du si noe til de som kommer trekkende med gatehunden sin?

Mente at de hadde fått behandling mot revens dvergbendelorm, formulerte meg litt dårlig.

Var inne på mattilsynets nettsider også, der sto det at vi må holde norge rabiesfritt, nå har vi allerede rabies i norge, men skjønner hvor de vil.

 

Anonymkode: bfbdb...6fa

Jeg må vel få lov til å si fra om at min(e) hund(er) ikke skal hilses på og hvorfor? Virker jo enda dummere å bare bråsnu og løpe motsatt retning?

Og rabies er det minste problemet. Det finnes det god vaksine mot og det er forholdsvis enkelt å teste om den har hatt noen effekt. Det er andre ting, som bl.a. forskjellige typer hjerteorm som er nevnt tidligere her, som er virkelig skummelt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Leo skrev:

Jeg må vel få lov til å si fra om at min(e) hund(er) ikke skal hilses på og hvorfor? Virker jo enda dummere å bare bråsnu og løpe motsatt retning?

Og rabies er det minste problemet. Det finnes det god vaksine mot og det er forholdsvis enkelt å teste om den har hatt noen effekt. Det er andre ting, som bl.a. forskjellige typer hjerteorm som er nevnt tidligere her, som er virkelig skummelt.

Vel du skrev i innlegget at du ikke ville at hunden din skulle ha kontakt med *importete* og *gatehunder*. Men katten kan jo også ha hjerteorm?

Anonymkode: bfbdb...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel du skrev i innlegget at du ikke ville at hunden din skulle ha kontakt med *importete* og *gatehunder*. Men katten kan jo også ha hjerteorm?

Anonymkode: bfbdb...6fa

Hva mener du? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Chiubi skrev:

Både Mattilsynet, veterinærer og Folkehelseinstituttet er skeptiske til import av gatehunder, med god grunn. De kan være bærere av smitterisiko vi slett ikke ønsker i Norge. Dette gjelder også sykdommer som kan være farlige for mennesker.

Det samme gjelder vel forsåvidt asylsøkere som kommer... Hører ingen snakk fra Mattilsynet om at de kan bære sykdommer og parasitter som ikke vi har i Norge, likevel slippes de inn i landet i bøtter og spann. Så hva er egentlig forskjellen på å ta imot hunder? 

Anonymkode: 91af5...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme gjelder vel forsåvidt asylsøkere som kommer... Hører ingen snakk fra Mattilsynet om at de kan bære sykdommer og parasitter som ikke vi har i Norge, likevel slippes de inn i landet i bøtter og spann. Så hva er egentlig forskjellen på å ta imot hunder? 

Anonymkode: 91af5...e63

Nå skjønner jeg ikke hvorfor du spesifikt nevner asylsøkere, da dette i aller høyeste grad gjelder alle mennesker som krysser grensene. 

Forskjellen mellom hunder og mennesker, er først og fremst at vi er mye mer oppdatert på sykdom og parasitter hos mennesker. Vi vet hvor det finnes diverse utbrudd av sykdom, et eksempel er zikavirus. Som regel tar man hensyn til området folk kommer fra og tester dem deretter. En annen ting er at mennesker har mulighet til å oppsøke lege om de føler ubehag, sykdom og parasitter oppdages derfor raskere.
Den andre årsaken er smitterisikoen. Mennesker som kommer til Norge gjør ikke fra seg ute i naturen, og det er en viss grad av hygiene i befolkningen som hindrer spredning. Parasitter smitter oftest mellom kontakt, avføring eller insekter.
Det sier seg selv at hunder som gjør fra seg ute og stikker nesa si alt har mye større risiko for å smitte/bli smittet enn mennesker med normal hygiene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 91af5...e63

 

NEI!

Anonymkode: 27c3b...9e5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme gjelder vel forsåvidt asylsøkere som kommer... Hører ingen snakk fra Mattilsynet om at de kan bære sykdommer og parasitter som ikke vi har i Norge, likevel slippes de inn i landet i bøtter og spann. Så hva er egentlig forskjellen på å ta imot hunder? 

Anonymkode: 91af5...e63

Det er vel ikke så mange som snuser asylsøkere i rumpa og ruller seg i bæsjen deres... Ikke er det mange av dem som biter heller.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at noen, i dag, når vi har tilgang til informasjon om saken, fortsatt velger å gjøre dette. Når alle relevante fagmiljøer advarer mot å gjøre det, hvorfor gjør dere det fortsatt? Jeg lurer helt ærlig. Hvis man bryr seg om dyr, hvorfor strekker ikke den omtanken seg til alle dyr i Norge som utsettes for fare ved at disse dyrene blir tatt inn i landet? Hvorfor er ikke nabohunden like mye verdt å tenke på, som hunden dere redder (uten å vite om utsetter nabohunden for smitte)? Hvorfor velger dere å i verste fall bidra til at mennesker som skor seg på uforsvarlig dyrehold og valpefabrikker kan fortsette med det? Hvorfor tenker dere ikke på populasjonene, hele populasjoner, av dyr og mennesker i Norge som potensielt kan skades på grunn av importen deres?

Anonymkode: cfa2b...814

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt vil jeg bare si hvor snill du er.

Kan fortelle deg historien min, absolutt ALLE hundene jeg har eid har jeg tatt med fra utlandet, det finnes ikke snillere hunder enn de jeg har hatt.

Før jeg tok de med inn i landet så vaksinerte jeg de for diverse sykdommer, (bla revens dvergbendelorm, fulgte vaksinasjonsrådet fra veterinærmyndigheter)og fikk det stemplet i passet som de hadde, hadde absolutt ingen problemer med å ta de inn.

Ikke hør på bitterpikkene her inne, de er ikke de som skal ha hunden, det er det du som skal ha.

Anonymkode: bfbdb...6fa

Jaha.

Kan du fortelle oss navnet på vaksinen mot revens dvergbendelorm heter?

Anonymkode: e1ff5...f07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre dere som mener det er greit: Hvilken utdanning har dere, siden deres ekspertise er bedre enn den som besittes av Mattilsynet, veterinærinstituttet og FHI? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...