Gå til innhold

Ringe barnevernet?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en familie med to barn i barneskolen. Etter skolen går de direkte til en pub hvor faren jobber til rundt 18. De gjør lekser der, blant flere småberusede voksne folk. Moren jobber til langt på kveldstid. 

De har heller ikke fasteleggetider, men legger seg når de er trøtte. Ingen faste middagstider, og de spiser ofte pommes frites på puben etter skolen. Foreldrene er veldig kunstneriske, og veldig lite A4.

Burde jeg ta kontakt med barnevernet? De er litt for lite A4, og er redd barna vokser opp rare, uten faste rutiner.

Anonymkode: e6e04...b81

Ja, dette bør meldes! 

Anonymkode: 45c81...77a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en familie med to barn i barneskolen. Etter skolen går de direkte til en pub hvor faren jobber til rundt 18. De gjør lekser der, blant flere småberusede voksne folk. Moren jobber til langt på kveldstid. 

De har heller ikke fasteleggetider, men legger seg når de er trøtte. Ingen faste middagstider, og de spiser ofte pommes frites på puben etter skolen. Foreldrene er veldig kunstneriske, og veldig lite A4.

Burde jeg ta kontakt med barnevernet? De er litt for lite A4, og er redd barna vokser opp rare, uten faste rutiner.

Så utrolig fordomsfull du er ts! Ja ring barnevernet, strax! Ring ang alle familier som ikke består av mor, far, 2 barn, rekkehus, volvo stasjonsvogn, golden retriver og fiskepinner til middag. Så kan barnevernet bruke tida si på ditt tant og fjas, istedet for å bruke ressursene på de som trenger det. 

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så problemet her er at du har et problem med at de er annerledes. :rolleyes:

Anonymkode: 20450...3d2

• Liker 5
Skrevet

Nei dette er da ingen sak for barnevernet. Det er neppe noe problem med overstadig berusede personer på en pub før klokken 18:00 på en ukedag. Hadde barna vært med en lørdag kveld klokken 01:30 kunne jeg sett bekymringen. 

Skrevet

Dette er ikke en sak for barnevernet. Hilsen bv.pedagogen.

Anonymkode: 7d584...88d

Det var da en kjapp konklusjon. Mener ikke dette er en sak for bv etter beskrivelsen. Men kanskje skolen merker andre avvik?

Anonymkode: 621f0...821

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke overdriv. Ikke vits å idealisere den "kunstneriske frie oppdragelse", eller se i det minste dokumentaren "Barn av Christiania" først.

Anonymkode: a1032...0ae

Den har jeg sett. Christiania var/er et narkoreir. Selv om man har et litt alternativt liv så betyr ikke det at man er uegnet som forelder og rusmisbruker.

Anonymkode: ca971...4e7

• Liker 2
Skrevet

Ja. Ring barnevernet og si hva du her skriver. Da vil du og få en forståelse av at du har et ikkeproblem i forhold til dem du henger ut på nettet. Har du barn selv? I tilfellet ja, forvent at bv vil lure på din vurderingsevne i forhold til barn. 

Anonymkode: c7f05...697

• Liker 2
Skrevet

Burde noen ringt barnevernet fordi jeg var på gamlehjemme når mamma jobbet der og var ferdig på skolen? Gud å mye jeg lærte der, og mange mennesker jeg snakket med. 
En pub er kanskje ikke det beste stedet, men det får kanskje barna til å få et annet syn på livet enn alle andre a4 barn i landet. 

• Liker 2
Skrevet

Serverer de Grandiosa der? Kanskje mora er iført slitte joggeklær og kort hår 😯 ?? 😂😎

Anonymkode: 1bf74...19b

• Liker 7
Skrevet

Så de har ikke et A4 liv. så grusomt det må være. Det er faktisk mye bedre at de kommer til farens jobb og er der istedet for å sitte alene hjemme. Og dessuten så vet ikke du om de sitter inne på et rom og gjør lekser, eller om de sitter ved et av bordene. Og dessuten så er det overhodet ikke drøssevis med fulle folk ute kl 18... Og moren har en jobb som krever at hun jobber utover kvelden. Jøss. Noen må faktisk ha de jobbene også. Og så lenge barna ikke lider under dette, går sulten, har skitne og hullete klær, bor i et skittent og rotete hjem, spiser muggent brød og drikker vann osv, så har faktisk ikke barnevernet noe som helst med dette å gjøre. Noen folk må være "raringene" i samfunnet også. Vi er heller ikke en typisk A4 familie. Og gjett hva? Vi og barna våre har det helt fantastisk.

• Liker 3
Skrevet

Herregud... Virker som om du har et veldig A4 liv, som fører til at du kjeder vettet av deg og vil skape drama. Hva med å skaffe deg et liv, hvor du ikke trenger å stikke nesa di inn i andres liv? Pass dine egne saker, man trenger ikke melde til bv for slike fillteting! Så lenge barna fungerer bra på skolen, har venner og ser sunne ut skal ikke du stikke nesen din i noen ting. 

A4 livet er slettes ikke noe for alle mennesker, så om foreldrene til barna vil la de vokse opp frie og kunstneriske, uten at de tar psykisk og fysisk skade av det, kan du bare ta det med ro.

Hvordan vet du egentlig om denne familien og hvordan de lever? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir litt irritert når dere tydelig romantiserer det hele. Barna er 7 og 9 år, og har ikke noe på en pub å gjøre i det hele tatt. Det er ofte "faste" kunder der på den tiden, og barna sitter ikke på noe bakrom, som en her foreslo. De sitter i puben. Sitter å tegner, eller leker med barbie i innerste bås. Det kan vel ikke være bra for noen barn å vokse opp slik? Vi bor på et nokså lite sted, så dette er kjent og prates ofte om.

Ts

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir litt irritert når dere tydelig romantiserer det hele. Barna er 7 og 9 år, og har ikke noe på en pub å gjøre i det hele tatt. Det er ofte "faste" kunder der på den tiden, og barna sitter ikke på noe bakrom, som en her foreslo. De sitter i puben. Sitter å tegner, eller leker med barbie i innerste bås. Det kan vel ikke være bra for noen barn å vokse opp slik? Vi bor på et nokså lite sted, så dette er kjent og prates ofte om.

Ts

Hvis hele bygda prater sånn... hva med å spørre foreldrene om barna ikke vil være med hjem til deres barn etter skolen, og gjøre lekser/leke litt der før pappaen er ferdig på jobb? Det hadde jo løst hele problemet (til bygda) på et blunk. Jeg tror ikke barnevernet kommer til å gjøre noe...

• Liker 5
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Og jeg blir irritrert når folk baksnakker andre og roper barnevernet med en gang en familie ikke følger "normalen". Så lenge barna ikke lider under dette, dvs de gjør det bra på skolen, har det bra hjemme, får alle sine behov dekket osv, så er det ingenting å pirke på. Har du snakket med denne familien? Snakket med barna? Med foreldrene? Vet du hvordan denne familien er? Jeg ser ikke noe galt her i det hele tatt. De er på farens jobb til kl 18... Jeg tviler på at alle "fyllikene" er ute og drikker da. 

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Når tid kommer barna i fra skolen og når tid starter alkoholserveringen i Norske pubber? 

Disse barna lider langt mindre nød enn hva du gjør. Er du en pub gjest kanskje, som blir distrahert av barna? 

Anonymkode: c7f05...697

• Liker 3
Gjest Bossa Nova
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Det som er skadelig for barna her, er at hele bygda prater ned om foreldrene. Dette fanger nok barna opp, og de som burde meldes til barnevernet er sladrekjerringene.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge primærbehov dekkes ( oppmerksomhet,. Kjærlighet og omsorg) syntes jeg det er fint at alle bare oppdras forskjellige. Tenk hvordan samfunnet hadde blitt om alle ble oppdratt etter en A4 standar. Hva en bekymringsmelding til barneværnet skulle hjelpe er jeg usikker på, de hadde vel konkludert med at familien gjør så godt de kan og at det tross alt er bra at de får dekket sine primær behov.

Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Folk skal liksom ringe barnevernet for alt mylig rart for tiden.

"De spiser ikke fisk tre ganger i uka - jeg ringer barnevernet"

"ungen trasser og mora smiler ikke dagen lang - jeg ringer bv"

"det er rotete hjemme hos de fordi det ikke ser ut som på interiørbloggene - jeg ringer bv"

"de er ikke perfekte i alt, og kjører en gammel bil - jeg ringer bv"

"sjuåringen var hjemme i fem minutter alene mens mora stakk i butikken som er rett ved siden av for å kjøpe saus til middagen - jeg ringer bv"

"Ungen kom i barnehagen med nugatti i munnviken - jeg ringer bv"

"ungen har for mye skifteklær i hylla si på barnehagen - jeg ringer barnevernet" 

"den single alenemora flørta med mannen min, så jeg liker hu ikke - jeg ringer barnevernet" 

"jeg hørte ungen ikke ville legge seg en kveld - jeg ringer barnevernet"

Tragisk hvordan folk misforstår hva barnevernet er for, og skal dømme og "ta" foreldre som gjør sitt beste i å være dårlige foreldre mens de er helt normale...

Skjerpings. Disse ungene tror jeg har det helt utmerket! 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Jeg synes ikke dette er problematisk i det hele tatt. Du beskriver ikke èn eneste episode som kunne vært skadelig for et barn. Om de sitter på en pub eller en restaurant med alkoholservering går vel egentlig for det samme, og jeg tviler på at du ville reagert om barna til restauranteieren f.eks. gjorde lekser i restauranten etter skolen. Du og resten av bygda overdriver noe helt vanvittig, men ring gjerne barnevernet. Hvis alle i bygda snakker om dette, er det forresten rart dersom de ikke allerede har fått det med seg (barnevernet altså). 

Slutt å snakke dårlig om andre fordi de tar utradisjonelle valg, det er ufint og smålig.

Anonymkode: 2382d...ede

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

I det minste bør hippier motarbeides på et grunnleggende plan. Et minimum av A4 er en forutsetning for samfunnets sammenhengskraft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...