Gå til innhold

Stebarn og pakkekalender.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt gavesokk som det legges en liten ting oppi med en beskjed om at det bare er 14 dager igjen til jul så gavene henger ikke fremme her, men legger tingene oppi før jeg legger meg. Det har ikke vært problem her enda da de er 5, 6 , 7 og 9, men når vi flyttet sammen ble det slutt på å henge opp gavene tilfelle ting skulle bli skjevt swnere

Anonymkode: eb9f8...361

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Den Thursday, September 15, 2016 at 10.23, AnonymBruker skrev:

Hun bær strengt tatt være glad til at hun får 12 gaver, ettersom hun har 24 gaver hos moren. 

Anonymkode: 477c0...e4b

Ja så sannelig, her er det jo bare å være takknemlig, for det å være skilsmissebarn er jo jaggu en gave i seg selv!! Eller?! ;)

Endret av Lykkehjerte
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Ja så sannelig, her er det jo bare å være takknemlig, for det å være skilsmissebarn er jo jaggu en gave i seg selv!! Eller?! ;)

Det mange foreldre gjør feil er å overøse barn med ting og ekstra goder fordi foreldrene ikke er sammen. Mange gjør det for å kompensere eller være bedre enn den andre. 

Stebarnet mitt er blitt veldig utakknemlig på grunn av kampen om å være best og "stakkars deg som har to hkem". Om hun får noe av oss, får ho det dobbelte av mor. Hun fikk 500,- av sin farmor for å ha i sommer, hvor hun tok imot og sa 'ok'. 500,-!!! Nettopp fordi barnet ser det som en selvfølge å få og få og få og få. Jeg blir flau når min familie gir stebarnet mitt gaver, for hun viser NULL glede, selv om det er noe hun har ønsket seg skikkelig lenge. Flaut! 

Nei ts! Barnet burde få 1 pakke der hun er. Å åpne 8 pakker åpen dag blir for dumt. Ja, fellesbarn får på ett sted. Men snu på det. Skal fellesbarn straffes med bare å få 24 pakker, hvor stebarn skal få dobbelt? Stebarn tar virkelig ikke skade av å ha en kalender. 

Anonymkode: 9d5a6...3ce

• Liker 8
Skrevet
Den 15.9.2016 at 9.51, Magnifiq skrev:

det holder da med 12 pakker hos mor, og 12 pakker hos far. Hun trenger da ikke to fulle pakkekalendere?

Enig i dette. Hvorfor skal barnet få dobbelt opp? Er det ikke nok gavehysteri i dagens samfunn?

• Liker 6
Skrevet
Den 15.9.2016 at 10.09, antbug skrev:

Au... 

Det du gjør her er å fortelle henne at hun ikke er et fullverdig medlem av familien og derfor ikke fortjener lik behandling som de som er det. 

For noe tull! Så lenge barnet får 24 gaver til sammen som de andre bør dette være mer enn nok! Vi har allerede et samfunn hvor unger dynkes ned i gaver, så lenge ts og mannen f.eks har kvalitetstid med barna og tar dem med på  samme aktiviteter i julen så bør dette være det viktigste. Hvorfor skal stebarnet få dobbelt opp med pakker? Det blir for dumt! 

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Så skilsmissebarn fortjener 48 gaver eller ekstra av alt, fordi det er så synd på dem? Jeg er selv skilsmissebarn, men aldri om jeg fikk 48 gaver i kalenderen. Hos mor var vi 4 barn, 2 halvsøsken og et stesøsken. Alle vi delte på en kalender. Mitt stesøsken som var annenhver helg fikk minst gaver sånn sett, men hun fikk jo også for de andre dagene hos moren sin. Jeg fikk nest minst, men min far og stemor lagde for meg og mine søsken hos dem også.

Når det er sagt er jeg i mot pakkekalender. Ser virkelig ikke vitsen med at barn skal overøses med gaver i hele desember. Og de stakkars skilsmissebarna må da selvfølgelig få 48 pakker for ikke å føle seg utelatt... Nei!

Anonymkode: 61503...378

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det er helt innafor at stebarnet kun får gaver de dagene hun er hos dere. 

Vi gjør det sånn her også, og her er husets stebarn mitt særkullsbarn. Jeg kjøper pakker til de morgenene hun er her, og faren kjøper gaver til de morgenen hun våkner der. For meg blir det helt meningsløst at hun skal pakke opp 7 gaver i slengen hver mandag, når hun i tillegg har pakket opp gaver hver dag gjennom hele uka. Dersom faren ikke hadde laget kalender, hadde jeg kjøpt pakker til hele desember, og sendt med til faren. Sånn har vi gjort det siden før hun fikk halvsøsken. 

Jeg ser rett og slett ikke at dette blir urettferdig. Alle får en pakke hver pr dag. 

Å skulle kompensere for ulempen med to bosted ved å gi masse ekstra smågaver før jul, er etter min mening skivebom. Jeg tror ikke at stebarnet føler seg hverken mer eller mindre inkludert av å få 14 ekstra hårstrikker, sokker eller viskelær. 

• Liker 5
Skrevet
21 timer siden, Rotemor skrev:

Nei, jeg forstår ikke helt hvorfor du tenker sånn.. Jeg mener at enkelte avgjørelser må foreldrene ha siste ordet i.

Far har selvfølgelig siste ordet i hvor mange kalendergaver han vil ordne til sitt barn.

Mor bestemmer selv hvor mange kalendergaver hun vil kjøpe til sine barn også. 

Hverken far eller mor kan bestemme at stemor skal kjøpe kalendergaver. Jeg ville synes det var tåpelig om de nektet barnet å ta imot kalendergaver kjøpt på stemors initiativ, men det har de naturligvis rett til. 

Smågaver i desember går etter mitt syn virkelig ikke under vesentlige sider av oppdragelsen der far og mor må bli enige. 

Skrevet
42 minutter siden, clyde skrev:

For noe tull! Så lenge barnet får 24 gaver til sammen som de andre bør dette være mer enn nok! Vi har allerede et samfunn hvor unger dynkes ned i gaver, så lenge ts og mannen f.eks har kvalitetstid med barna og tar dem med på  samme aktiviteter i julen så bør dette være det viktigste. Hvorfor skal stebarnet få dobbelt opp med pakker? Det blir for dumt! 

Enig i at ungene få altfor mye gaver, men jeg synes likevel det blir helt feil med halv kalender til stebarnet. So what om de ender opp med flere pakker totalt. Det kan man vel unne dem som bare får "halve" pappa? :)

Skrevet
1 minutt siden, antbug skrev:

So what om de ender opp med flere pakker totalt. Det kan man vel unne dem som bare får "halve" pappa? :)

Jeg er helt uenig med deg i akkurat dette, så lenge alle barna får 24 pakker så er det mer enn nok. Det er rett og slett galskap å gi en unge 48 gaver i løpet av desember i tillegg til pakkene på julekvelden. Ikke rart det går til helvete med miljøet. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, antbug skrev:

Enig i at ungene få altfor mye gaver, men jeg synes likevel det blir helt feil med halv kalender til stebarnet. So what om de ender opp med flere pakker totalt. Det kan man vel unne dem som bare får "halve" pappa? :)

Som om 12 kalendergaver erstatter "halve pappa" på noe som helst vis. Man kan ikke kompensere skilsmissebarns manglende samvær med foreldrene sine med gaver. 

Anonymkode: b0347...3ff

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, clyde skrev:

Jeg er helt uenig med deg i akkurat dette, så lenge alle barna får 24 pakker så er det mer enn nok. Det er rett og slett galskap å gi en unge 48 gaver i løpet av desember i tillegg til pakkene på julekvelden. Ikke rart det går til helvete med miljøet. 

Jeg er tilhenger av å kutte ut dette pakkekalendertullet for det har tatt helt av,  men da må man kutte ut for alle barna og ikke bare spare inn på de dagene stebarna ikke er der. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, antbug skrev:

Jeg er tilhenger av å kutte ut dette pakkekalendertullet for det har tatt helt av,  men da må man kutte ut for alle barna og ikke bare spare inn på de dagene stebarna ikke er der. 

Det første er jeg enig i, men 24 gaver på hver holder uansett. Jeg ser ingen grunner til å gi skilsmissebarn dobbelt opp med gaver. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som om 12 kalendergaver erstatter "halve pappa" på noe som helst vis. Man kan ikke kompensere skilsmissebarns manglende samvær med foreldrene sine med gaver. 

Anonymkode: b0347...3ff

Nei, men jeg synes heller ikke man bør gjøre deltidsrollen i familien synlig i en slik sammenheng. 

Skrevet
16 minutter siden, Biloba skrev:

Far har selvfølgelig siste ordet i hvor mange kalendergaver han vil ordne til sitt barn.

Hverken far eller mor kan bestemme at stemor skal kjøpe kalendergaver. Jeg ville synes det var tåpelig om de nektet barnet å ta imot kalendergaver kjøpt på stemors initiativ, men det har de naturligvis rett til. 

Smågaver i desember går etter mitt syn virkelig ikke under vesentlige sider av oppdragelsen der far og mor må bli enige. 

Poenget mitt var om barnet skal få 12 eller 24. Der må far få siste ordet.

Skrevet
Den Thursday, September 15, 2016 at 10.55, Mythic skrev:

Kanskje folk heller burde kutte ut dette pakkekalendertullet, så slipper dere å skape et problem av noe som virkelig ikke er et problem i det hele tatt. Barn skal få pakke hver dag i hele desember, og i tillegg drukne i gaver på juleaften. Hva tror dere barna lærer av dette her? 

Og å nærmest spytte foraktfullt ut om "sjokoladekalender til 10 kr", som om det ville vært barnemishandling, er bare kvalmende. Vi bør snart stikke fingeren i jorda, og innse at vi må slutte med dette enorme, unødvendige forbruket vi holder på med, og unødvendige pakkekalendere er et fint sted å starte. De er jo bare fulle av småskrot som blir kastet etter kort tid, uansett.

Hva med å heller lage en aktivitetskalender? Jeg vet om flere familier som har èn kalender til hele familien, hvor hver overraskelse er en hyggelig førjulsaktivitet sammen som en familie. Omsorg, samvær, tid med barna sine, og å gjøre noe hyggelig sammen, burde være mye viktigere enn sånne pakkekalendere.

Er så enig. Stakkars dattera mi som har fått sjokoladekalender i alle år, rett og slett fordi det fikk jeg når jeg var liten og det vekket gode minner. Hun bor attpåtil 50/50 hos meg og far. Nå er hun 19 år så regner med sjokoladekalender traumene kommer snart nå da. Nei herregud barn nå for tiden er så ufattelig bortskjemte (ikke alle men mange). 12 gaver er helt innafor TS. Min datter satt også og spiste de 7 sjokoladene når hun kom til meg igjen, men ofte så var det igjen flere sjokolader den 24 da det ikke er like gøy med mange på en gang. Litt av sjarmen er jo å telle ned til julaften gjennom advent. 

Anonymkode: 7a5be...591

• Liker 1
Skrevet

Har du virkelig begynt å snakke om det nå?

Det er evigheter til jul...

Anonymkode: 69f50...eea

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, Rotemor skrev:

Poenget mitt var om barnet skal få 12 eller 24. Der må far få siste ordet.

Når har vi hørt om en stemor som nekter far å kjøpe kalendergaver til et barn? Den er i så fall ny for meg, aldri hørt om det irl eller på mine 10 år som flittig leser av dette forumet. Skulle noe slikt forekomme, er jeg naturligvis imot det.

Skrevet
28 minutter siden, Biloba skrev:

Når har vi hørt om en stemor som nekter far å kjøpe kalendergaver til et barn? Den er i så fall ny for meg, aldri hørt om det irl eller på mine 10 år som flittig leser av dette forumet. Skulle noe slikt forekomme, er jeg naturligvis imot det.

Jeg aner ikke hva du snakker om her...

Det er stemor som skal ordne med kalendere her.

Skrevet
1 time siden, Biloba skrev:

Det er jo akkurat derfor jeg ikke blander meg i mors kalender..  Men her får hun gaver når hun er her.. De andre barna kan jo ikke "straffes" fordi stebarnet har 24 kalendergaver hos mor heller? 😂😂 

men jeg henger ikke opp alle gavene 1. Desember. Her henger jeg opp gaver til de barna som er her hver kveld, så det blir ikke synlig! 

Anonymkode: 4a76d...d67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...