Gå til innhold

Stebarn og pakkekalender.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fik de hos mamma når jeg var og hos pappa når jeg var. Fikk dobbelt opp de dagene jeg "byttet" hjem, da. Var aldri noe problem for meg. Lillebroren min fikk full kalder hos pappa, men jeg merket jo egentlig ikke det, aiden vi begge fikk når jeg var der og stemor hang opp pakkene for kveld :)

Anonymkode: 9e8be...b97

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest C'est la vie:)
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ga barna mine en pakke hver dag de var hos meg. Ellers har de 8 pakker å åpne neste gang de kommer da, det er jo helt teit. Mister jo gleden over en pakke hver dag da. 

Anonymkode: 73af3...951

Dette! 

For stebarnet her, er det pakkekalender de dagene hun er her (annenhver helg) og hun synes det er kjempestas i det hele tatt å få PAKKE-kalender. 

Tror det handler om hvordan man legger det opp for barnet. Om felles barn får pakkekalender med 24 pakker, mens stebarn kun får pakkekalender ett sted, da skjønner jeg at det kan opplevese urettferdig. Men to fulle kalendre synes jeg blir veldig feil. 

Forklare barnet at fellesbarn får 24 pakker og at det vi bli feil om stebarn får 48 pakker?

Skrevet
50 minutter siden, Mythic skrev:

Kanskje folk heller burde kutte ut dette pakkekalendertullet, så slipper dere å skape et problem av noe som virkelig ikke er et problem i det hele tatt. Barn skal få pakke hver dag i hele desember, og i tillegg drukne i gaver på juleaften. Hva tror dere barna lærer av dette her? 

Og å nærmest spytte foraktfullt ut om "sjokoladekalender til 10 kr", som om det ville vært barnemishandling, er bare kvalmende. Vi bør snart stikke fingeren i jorda, og innse at vi må slutte med dette enorme, unødvendige forbruket vi holder på med, og unødvendige pakkekalendere er et fint sted å starte. De er jo bare fulle av småskrot som blir kastet etter kort tid, uansett.

Hva med å heller lage en aktivitetskalender? Jeg vet om flere familier som har èn kalender til hele familien, hvor hver overraskelse er en hyggelig førjulsaktivitet sammen som en familie. Omsorg, samvær, tid med barna sine, og å gjøre noe hyggelig sammen, burde være mye viktigere enn sånne pakkekalendere.

:klappe::klappe:

Anonymkode: a77b4...5ee

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

DA får far gjøre arbeidet selv. Jeg skjemmer ikke vekk noen av barna ved å begrense pakkene for de som ikke er her. Og jeg vet at de som ikke er her hele tiden får 24 pakker hvert år hos moren.. Uansett.. dette er ikke ett tema. far er enig, i tolv pakker

Anonymkode: 4a76d...d67

Så hvis ikke far får ta avgjørelsen for eget barn, så får han ta arbeidet selv?

Det kommer for en dag.,,,

• Liker 2
Gjest Lofilteret
Skrevet
2 timer siden, Rotemor skrev:

Greit at du organiserer osv, men det er likevel fr som må ta standpunktet her.

Ville far gitt 12 eller 24 sjokolader i prinsippet er jo spørsmålet. 

Mulig jeg missforstår deg, men mener du at man i en familie skal gjøre forskjell på barna fordi de voksne er uenige i hva/hvor mye barna skal få? I så tilfelle kan man jo like gjerne begynne å pakke tingene sine med en gang ... Det vil aldri bli et godt forhold innad i familien om barna behandles ulikt i hjemmet.

Skrevet

Du tuller nå, gjør du ikke? Hvis ikke: Må barna dine og stebarna absolutt ha pakkekalendere? Kan dere ikke kjøpe sjokoladekalendere til dem istedet? De koster 10 - 20 kr/stk

• Liker 2
Skrevet

Steforeldre bør alltid trå forsiktig ift stebarna fordi det er veldig lett å legge en steforeldre for hat dersom noe føles urettferdig. Hadde jeg vært stemor i dette tilfellet ville jeg gitt alle barna 24 pakker hver, uansett. Ditt barn får ha begge foreldrene hos seg 100% av tiden, mens stebarnet må nøye seg med 50%. Også skal pakkekalenderen gjenspeile denne skjevheten. Ikke bra!

Anonymkode: ba066...40d

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Betrakteren skrev:

Mulig jeg missforstår deg, men mener du at man i en familie skal gjøre forskjell på barna fordi de voksne er uenige i hva/hvor mye barna skal få? I så tilfelle kan man jo like gjerne begynne å pakke tingene sine med en gang ... Det vil aldri bli et godt forhold innad i familien om barna behandles ulikt i hjemmet.

Nei, jeg forstår ikke helt hvorfor du tenker sånn.. Jeg mener at enkelte avgjørelser må foreldrene ha siste ordet i.

• Liker 1
Skrevet

Har en datter som er hos pappaen sin 40%, har 24 gaver til henne. Hun får med seg adventsgaven sin til han, så hun får pakke de opp der. Han er ikke noe flink til sånne ting, klarer ikke fikse en sjokoladekalender en gang. Hadde han hatt kalender til datteren vår hos han, så hadde jeg ikke sendt med og hadde heller ikke ordnet gave til de dagene hun ikke hadde vært hos meg.

Datteren min som bor 100% hjemme hos meg, får 24 gaver og de åpner hun hjemme hos oss :)

Stesønnen min får pakke når han er hos oss, han har også pakkekalender hos mammaen sin. Han får ikke gave hos hun når han er hos oss :) 

Anonymkode: 8f4a3...313

• Liker 5
Skrevet

Steforeldre bør alltid trå forsiktig ift stebarna fordi det er veldig lett å legge en steforeldre for hat dersom noe føles urettferdig. Hadde jeg vært stemor i dette tilfellet ville jeg gitt alle barna 24 pakker hver, uansett. Ditt barn får ha begge foreldrene hos seg 100% av tiden, mens stebarnet må nøye seg med 50%. Også skal pakkekalenderen gjenspeile denne skjevheten. Ikke bra!

Hva er skjevt med at stebarnet får 1 pakke hver dag? Stebarnet får faktisk 2 pakker halve måneden, så skjevheten går faktisk i barnets favør her 

Anonymkode: b0347...3ff

• Liker 4
Skrevet

Hele poenget med kalender, i den grad det er noe poeng, er jo å telle ned til jul. 1 gave = 1 dag. Om mor ikke har pakkekalender, kan far sende med gaver fra pakkekalenderen til mors uke, men ellers er det vel naturlig at hvert hjem dekker sine dager som ellers i året. Å komme tilbake til far og pakke opp 7 gaver for å "gjøre unna" hele forrige uke, er jo bare meningsløst. Ingen som kjøper lørdagsgodt til barnet den uka det er borte, for at det skal få det i ettertid når det kommer tilbake. Jeg håper ikke det, i alle fall.

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig å kompensere for at stebarnet har skilte foreldre ved å overøse hen med ting. 

Da jeg vokste opp fikk vi en palle hver morgen, på sdet stedet vi sov. Jeg og mitt søsken delte en kalender, og fikk delbare gaver/en hver i samme kalender. De dagene en av oss sov et annet sted fikk vi jo ikke overliggende gaver hjemme. Dette ble bestemt av mine biologiske foreldre, som fortsatt er gift.

Anonymkode: 8fcfe...911

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er innafor at hun har pakkekalender bare de dagene hun er hos dere. Unntaket er hvis hun ikke har kalender hos mor, da ville jeg strukket meg langt for at hun skulle få det samme som de andre barna.

• Liker 3
Skrevet

Hos oss får stebarna pakker de dagene de er hos oss. Vi har satt det til de dagene de våkner og er her på morgningen. Samme med mitt barn. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det skal være likt åkke som. Men skjønner ikke behov for å ha 2x24 gaver når det vanlige er 1x24. Jeg er forøvrig enig med den som tidligere her skrev kritisk til hele pakkekalenderopplegget. Hvorfor ikke ha vanlig sjokoladekalender?

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en datter som er hos pappaen sin 40%, har 24 gaver til henne. Hun får med seg adventsgaven sin til han, så hun får pakke de opp der. Han er ikke noe flink til sånne ting, klarer ikke fikse en sjokoladekalender en gang. Hadde han hatt kalender til datteren vår hos han, så hadde jeg ikke sendt med og hadde heller ikke ordnet gave til de dagene hun ikke hadde vært hos meg.

Datteren min som bor 100% hjemme hos meg, får 24 gaver og de åpner hun hjemme hos oss :)

Stesønnen min får pakke når han er hos oss, han har også pakkekalender hos mammaen sin. Han får ikke gave hos hun når han er hos oss :) 

Anonymkode: 8f4a3...313

Dette! 

Poenget med pakkekalender er jo å telle ned til julaften, ved å fjerne en pakke hver dag. Man skal jo ikke ha 48 pakker, på 24 dager..

Jeg hadde pakkekalender. Mamma kjøpte alle gavene, men sendte med meg de gavene for de dagene jeg var hos pappa.

Skrevet

Stebarnet her sluttet med pakkekalender før min tid, og far hadde pakker til de dagene barnet var hos ham. Mor ordnet pakkene til sine dager. 

• Liker 1
Skrevet
Den 15. september 2016 at 10.20, Rotemor skrev:

Er ikke dette noe far og mor bør bli enige om?

Typisk KG'ere å gi råd til stemor om noe foreldrene bør enes om! Det er selvsagt godt ment, men denne problemstillingen har man ikke med stefedre!

Det kunne ikke ramle meg å skulle diskutere pakkekalender for barna mine med andre en Pappaen deres. 

Så du synes det er helt OK at stemor da lager pakkekalender til fellesbarnet, men av erfaring er det ikke far som tenker veldig på kalender, så da får kanskje ikke barnet noe hos far fordi dette skal ikke stemor blande seg i?? 

Anonymkode: 81ed8...070

• Liker 1
Skrevet

Vi har pakker de dagene stebarna er her, vitsen er å telle ned til jul ikke overøse med pakker. Vi kan ikke lage alt til en greie om at bonusbarna blir "skjøvet til side" det må faktisk være OK så lenge barna år en pakke daglig, det er ikke rettferdig motsatt om stebarnet skal sitte å palle opp 4-6 gaver når de kommer på samvær. Synes folk må begynne å kunne forklare til for barna også, ikke bare livredde for at de skal fæle seg utenfor, da gir vi barnet tanker som de kanskje ikke har. 

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes det er helt OK at stemor da lager pakkekalender til fellesbarnet, men av erfaring er det ikke far som tenker veldig på kalender, så da får kanskje ikke barnet noe hos far fordi dette skal ikke stemor blande seg i?? 

Er det dette man kan kalle kreativ tolkning?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...