AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #21 Skrevet 15. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det ille? Anonymkode: 543d5...803 det er ikke ille.. Men tror du tolvåringen som klager på 12 pakker hadde vert fornøyd da? Anonymkode: 4a76d...d67 4
Rotemor Skrevet 15. september 2016 #22 Skrevet 15. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lager og betaler for pakkekalender til alle barna. I mitt hode har ikke ar noe med dette å gjøre. Hadde far bestemt, så hadde de fått hver sin tikroners sjokoladekalender. Anonymkode: 4a76d...d67 Greit at du organiserer osv, men det er likevel fr som må ta standpunktet her. Ville far gitt 12 eller 24 sjokolader i prinsippet er jo spørsmålet. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #23 Skrevet 15. september 2016 1 minutt siden, Rotemor skrev: Greit at du organiserer osv, men det er likevel fr som må ta standpunktet her. Ville far gitt 12 eller 24 sjokolader i prinsippet er jo spørsmålet. DA får far gjøre arbeidet selv. Jeg skjemmer ikke vekk noen av barna ved å begrense pakkene for de som ikke er her. Og jeg vet at de som ikke er her hele tiden får 24 pakker hvert år hos moren.. Uansett.. dette er ikke ett tema. far er enig, i tolv pakker Anonymkode: 4a76d...d67 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #24 Skrevet 15. september 2016 44 minutter siden, ♥Missy♥ skrev: Er du virkelig seriøs du nå? Enten så får hun en pakkekalender med 24 som de andre barna, eller så får hun nøye seg med den hos moren. Selv hadde jeg ikke hatt noe i mot å gitt henne en hos faren også. Hvordan er det mulig å være så kjip? Dette svaret skjønte jeg ikke. La oss si stedatteren er hos far annenhver uke, den uka hun er der, får hun pakke på lik linje med stesøskena sine, hvis hun skal ha 24 pakker hos far, sitter de andre barna og ser på at hun pakker opp de syv pakkene som ikke ble åpnet fordi hun var hos mor. Synes du dette er rettferdig i forhold til de andre barna? Til TS, lag pakker til henne for de dagene hun er hos dere, helt rettferdig det. Anonymkode: 3eed7...d24 12
Muscae Skrevet 15. september 2016 #25 Skrevet 15. september 2016 Lag en kalender hun kan ta med seg. Da har hun kun en kalender å forholde seg til, og slipper å ha en halvfull hos mor og en halvfull hos far. Du kan henge på pakker for de dagene hun er hos dere, mor henger på for de dagene hun er hos henne, og ingen trenger å bli fornærmet. 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #26 Skrevet 15. september 2016 Dette er kjempeenkelt. Alle barna får 1 pakke hver dag. Stebarn får 1 pakke hver dag det er hos moren og 1 pakke hver dag det er hos faren. TS' barn får 1 pakke hver dag der TS' barn bor. Stebarn får ikke flere eller færre pakker enn TS sine barn. Anonymkode: b0347...3ff 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #27 Skrevet 15. september 2016 58 minutter siden, ♥Missy♥ skrev: Er du virkelig seriøs du nå? Enten så får hun en pakkekalender med 24 som de andre barna, eller så får hun nøye seg med den hos moren. Selv hadde jeg ikke hatt noe i mot å gitt henne en hos faren også. Hvordan er det mulig å være så kjip? Dette. Det er kjipt nok som det er å være kasteball mellom to hjem og ikke få bo med begge foreldrene under samme tak, at det at de får litt mer ting, opplevelser og lommepenger skulle bare mangle. Det vil uansett aldri kunne veie opp for sorgen over at manna og pappa ikke bor sammen. Alternativt så får ingen av barna pakkekalender. Anonymkode: 3583a...6bd 1
LittleBabyBlue Skrevet 15. september 2016 #28 Skrevet 15. september 2016 Så problemet her er manglende evne til å samarbeide med eksen? Det beste hadde vel vært å lage lik kalender til alle barne, og samarbeide med mor om pakkekalenderen til stebarn så har de alle en kalender og stebarn kan ta med seg sin.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #29 Skrevet 15. september 2016 5 minutter siden, Muscae skrev: Lag en kalender hun kan ta med seg. Da har hun kun en kalender å forholde seg til, og slipper å ha en halvfull hos mor og en halvfull hos far. Du kan henge på pakker for de dagene hun er hos dere, mor henger på for de dagene hun er hos henne, og ingen trenger å bli fornærmet. mor vil jo lage en selv.. Så jeg skjønner ikke hvorfor hun må ha dobbelt opp 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er kjempeenkelt. Alle barna får 1 pakke hver dag. Stebarn får 1 pakke hver dag det er hos moren og 1 pakke hver dag det er hos faren. TS' barn får 1 pakke hver dag der TS' barn bor. Stebarn får ikke flere eller færre pakker enn TS sine barn. Anonymkode: b0347...3ff Hun får 24 pakker hos mor hvert år. dette bander jeg meg ikke oppi. dette får mor styre selv. Men jeg begrenser til 12, da hun ikke trenger dobbelt opp! :D Anonymkode: 4a76d...d67 6
Gjest Mythic Skrevet 15. september 2016 #30 Skrevet 15. september 2016 Kanskje folk heller burde kutte ut dette pakkekalendertullet, så slipper dere å skape et problem av noe som virkelig ikke er et problem i det hele tatt. Barn skal få pakke hver dag i hele desember, og i tillegg drukne i gaver på juleaften. Hva tror dere barna lærer av dette her? Og å nærmest spytte foraktfullt ut om "sjokoladekalender til 10 kr", som om det ville vært barnemishandling, er bare kvalmende. Vi bør snart stikke fingeren i jorda, og innse at vi må slutte med dette enorme, unødvendige forbruket vi holder på med, og unødvendige pakkekalendere er et fint sted å starte. De er jo bare fulle av småskrot som blir kastet etter kort tid, uansett. Hva med å heller lage en aktivitetskalender? Jeg vet om flere familier som har èn kalender til hele familien, hvor hver overraskelse er en hyggelig førjulsaktivitet sammen som en familie. Omsorg, samvær, tid med barna sine, og å gjøre noe hyggelig sammen, burde være mye viktigere enn sånne pakkekalendere.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #31 Skrevet 15. september 2016 Mythic, jeg skulle gjerne ha plusset innlegget ditt både ti og tjue ganger! Anonymkode: 477c0...e4b 2
Gjest Mythic Skrevet 15. september 2016 #32 Skrevet 15. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mythic, jeg skulle gjerne ha plusset innlegget ditt både ti og tjue ganger! Anonymkode: 477c0...e4b Tusen takk
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #33 Skrevet 15. september 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: mor vil jo lage en selv.. Så jeg skjønner ikke hvorfor hun må ha dobbelt opp Hun får 24 pakker hos mor hvert år. dette bander jeg meg ikke oppi. dette får mor styre selv. Men jeg begrenser til 12, da hun ikke trenger dobbelt opp! :D Anonymkode: 4a76d...d67 Hvis hun uansett får pakke hver dag hos mor er det i alle fall ingenting å tenke på. Ikke mer enn 1 pakke pr dag hun faktisk er hos dere, gir ikke mening at hun skal få pakke de dagene hun ikke er der også Anonymkode: b0347...3ff 2
Gjest Sugemerke Skrevet 15. september 2016 #34 Skrevet 15. september 2016 En pakke hver dag. Det vil si 12 hos mor og 12 hos far. It`s a hard life, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #35 Skrevet 15. september 2016 Jeg er helt imot pakkekalendere, (vil si dette først for å ikke få hets.) jeg syns det er unødvendig bruk av penger. Kjøp heller noe barna ønsker seg i julegave, og sett inn penger for en evt. kalender med pakker i banken. Når jEg ser hva folk gir i de pakkene blir jeg trist. Enten er det ting som er bortimot 200kr, ellers så er det bare "søppel" som blir kasta fort. Begge deler er unødvendig. Det handler om å ha det koselig å telle ned til jul. Lag gløgg eller kakao hver kveld til barnetv, ha pepperkaker fremme +stor sjokolsdrkaldender , ja det er usunt, men tror det er sunnere enn kalendergaver.... Over til poenget; hva har det med saken å gjøre hva mor gjør? Hadde jeg vært stemor ville jeg ikke tenkt; "ånei du har ps4 hos mamma, da trenger du ikke det her.." eller; "du var i Syden med mamma tidligere i sommer, du trenger ikke 2 turer." Hvorfor straffe ungen for å ha to hjem? Lager dere de idiotiske kalenderne, så gjør det riktig! Hun er endel av familien deres hun også, selvom hun ikke bor der 100%.. det er trist å se at "steunger" alltid blir satt i dårlige situasjoner. Behandle alle riktig. Hva om den ene 100% ungen drar til besteforeldrene sine en helg? Når den kommer tilbake har den også ekstra mange pakker å åpne... Anonymkode: 23389...f62 2
MajorasMaske Skrevet 15. september 2016 #36 Skrevet 15. september 2016 Herregud hun skal selvfølgelig bare få pakker for de dagene hun er hos deg. Tanken på at hun skulle fått 24 både hos mor og far gjør meg litt småsjalu, så mange gaver var aldri jeg i nærheten av å få i kalender når jeg var liten. Foreldrene mine drøyde det til max 25 siden det var en engelsk kalender. 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #37 Skrevet 15. september 2016 Vet dere hva, jeg synes faktisk at dere kan spør mor om hun ikke kan få med pakke hjemmefra dersom mor uansett vil lage kalender med 24pakker! Hvis ikke mor er av typen som kjøper dyre gaver og synes det er for dyrt. Eller bli enige med mor om at dere gir pakker de dagene barnet er hos dere, og at mor kun gir for de dagene barnet er hos seg. Om mor er uenig ville jeg nok gitt barnet pakke de dagene h*n er hos dere for at barnet ikke skal føle seg utenfor. Når vi kun hadde stebarnet mitt hadde vi sånn ferdig kjøpt gavekalender 1år, og da ble det dobbelt opp hos mor og far. Syntes ikke det gjorde så mye, var en rimelig kalender, men etter at vi fikk egne barn og skal ha pakkekalender synes jeg ikke stebarnet skal få dobbelt opp. Personlig erfaring er et utakknemmelig stebarn som fikk pakker de dagene h*n var hos oss, og som var misfornøyd siden det bare var EN gave i pakken og ikke TO som hos mor. Da ble jeg forbanna (ikke foran stebarnet) og sa til faren at han kan ordne med pakker til barnet selv neste gang (jeg forsøkte å være god stemor og lage fin pakkekalender), eller bli enige om at mor sender med pakker og at vi om så betaler litt ekstra til mor. Synes forresten ikke pakkekalendere trenger være så dyre. Anonymkode: 98758...8fa 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #38 Skrevet 15. september 2016 Mine barn har alltid fått pakkekalender, og dette fortsatte jeg med når jeg fikk stebarn, og inkluderte disse i vår tradisjon. De første årene pakket jeg inn 24 gaver/opplevelser til hver, men ettersom årene gikk så jeg at det ble nesten litt "pes" å komme søndag for så å pakke opp gavene fra sist uke. Jeg spurte alle om vi bare skulle ha pakker når de var hos oss, og det syntes de var en grei løsning. Pakkekalender sluttet jeg med når de var 16-18 år, men sjokoladekalender får de fremdeles. Det og julestrømpe Til TS: Så lenge mor til stebarnet har pakkekalender også hos mor, så hadde jeg kun laget pakker til stebarnet når hun er hos dere. Har dere grei dialog med mor, så nevner du dette - og om det er litt aldersforskjell mellom deres yngste og stebarnet kan man jo kamuflere det med at hun heller får litt mer ungdomsgaver som er dyrere (og ergo da færre) enn sine småsøsken. Det går jo an å diskurere med ei jente på 12 år; hun vil kanskje heller ha en gloss eller hårgele enn smålego og småsjokolader? Anonymkode: e3022...a2f 2
LittleBabyBlue Skrevet 15. september 2016 #39 Skrevet 15. september 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: mor vil jo lage en selv.. Så jeg skjønner ikke hvorfor hun må ha dobbelt opp Hun får 24 pakker hos mor hvert år. dette bander jeg meg ikke oppi. dette får mor styre selv. Men jeg begrenser til 12, da hun ikke trenger dobbelt opp! :D Anonymkode: 4a76d...d67 Den logikken blir jo litt tåpelig. Litt som å si at barnet ikke får noe hos dere for hun får jo hos mor, hvis man virkelig skal telle på fingrene hvor mange pakker hvert barn får. Mens dere tenker at hun får pakker av mor, tenker barnet at halvsøsknene får 24 pakker av pappa, mens hun bare får 12 (og for et barn føles det dypt urettferdig). Har dere dårlig råd? Hvis ikke hadde jeg bare latt det gli. Det koster ikke mye energi å plukke opp en til av gaver man allerede kjøper. Så mitt råd er uansett å enten samarbeide med mor om en kalender, eller gi 24. En kvasiløsning blir for dumt og sender et uheldig budskap om at hos far er du verdt halvparten så mye som hos mor. Gir dere bare halvparten så mye i julegave også, siden hun allerede får hos mamma (samme logikken...)? 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #40 Skrevet 15. september 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Over til poenget; hva har det med saken å gjøre hva mor gjør? Hadde jeg vært stemor ville jeg ikke tenkt; "ånei du har ps4 hos mamma, da trenger du ikke det her.." eller; "du var i Syden med mamma tidligere i sommer, du trenger ikke 2 turer." Hvorfor straffe ungen for å ha to hjem? Lager dere de idiotiske kalenderne, så gjør det riktig! Hun er endel av familien deres hun også, selvom hun ikke bor der 100%.. det er trist å se at "steunger" alltid blir satt i dårlige situasjoner. Behandle alle riktig. Hva om den ene 100% ungen drar til besteforeldrene sine en helg? Når den kommer tilbake har den også ekstra mange pakker å åpne... Anonymkode: 23389...f62 Hallo, handler ikke om å straffe ungen for å ha to hjem, mer om å forebygge et bortskjemt barn! Du skriver "hvis jeg var stemor", ja så er du tydeligvis ikke stemor og har 0 erfaring med hvordan stebarn er flinke til å sette foreldrene opp mot hverandre. Som jeg nevner i innlegget under, vårt stebarn er veldig utakknemmelig til tider og har absolutt ikke behov for dobbelt opp av gaver! Det er selvsagt helt individuelt, sier ikke at alle er slik. Anonymkode: 98758...8fa 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå