Gå til innhold

Han er 38 år og servitør - dealbreaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke det at jeg ser ned på folk som ikke har utdannelse eller som jobber i serviceyrker/ufaglærte yrker. Jeg har jobbet som servitør selv, i mange år mens jeg studerte. Kjenner mange servitører. Noen av fulltids-servitørene jeg jobbet med har blitt hovmestere, kjøkkensjefer, sommelierer, innkjøpere, bookingansvarlige, altså kommet seg videre i samme bransje. Andre igjen har fått seg nye jobber eller tatt utdannelse. Det å jobbe som servitør år etter år er ikke et alternativ for de fleste, rett og slett fordi det er dårlig betalt, dårlige arbeidstider og fysisk belastende. Det kan i de fleste tilfeller ikke sammenlignes med å jobbe på Elkjøp eller være håndverker, hvor man har helt andre arbeidsavtaler. Skulle gjerne sett at servitøryrket ble tatt seriøst, men det er en grunn til at de fleste servitører finner seg noe annet å gjøre. Jeg er kanskje "yrkesskadd", men jeg ville vært skeptisk til en 38 år gammel servitør pga dette.

Anonymkode: 9d9e1...5ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Lurte på hva Ts mente med "skjevt",men det er jo interessant å se hva folk legger i det. Har fått nytt innblikk i fordommer mot servitører her. Alt fra at de er "tilbakestående",har mest sannsynlig rusproblemer og til at de er bitre over livet.Så hvir Ts lar seg underholde,så er vi i så fall to :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrket hans ville ikke vært så vesentlig, men arbeidstidene hans er det. Vil du være sammen med en mann som alltid er på jobb når du har fri? Hvordan skal det gå dersom dere en dag vil ha barn sammen? Skal dere ta barnet på skift og aldri få tid sammen som familie? 

Jeg jobbet selv som servitør under studietiden, og hadde arbeidstid fra 17-ca. 23.30 (eller senere, dersom folk fortsatt bestilte drikke) i ukedagene, og sluttet ikke før ca. 04 i helgene da restauranten var en bar på kveldstid. For meg hadde det vært et problem dersom partneren min alltid måtte reise på jobb når jeg kom hjem på ettermiddagen. 

Anonymkode: da0e4...19a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.9.2016 at 15.14, AnonymBruker skrev:

Jeg har master og er sammen med en servitør som er i begynnelsen av 30 årene. Jeg synes også at det er skjevt. Det har ikke noe med å være snobb og tenke penger i alle retninger, men like barn pleier som regel å leke best. Og det har noe med verdier, ambisjoner og mål å gjøre. Å være den eneste i gjengen som er sammen med en mann som tjener mindre enn deg og uten utdannelse er faktisk ikke veldig gøy. Folk vil begynne å lure på om det er noe galt med deg siden du ikke kan få "bedre". Eller at man er desperat og blir sammen med hvem som helst. (Tror nok posten min vil oppskake et par, men dette er faktisk realiteten hos mange mennesker, men ingen sier sånne ting høyt!)

Anonymkode: 72d47...be7

Uten utdannelse? Hvor var det du misset at servitører (tidligere definet som kelnere) og sommelierer faktisk har både utdannelse og fagbrev. Innen språk og sosiale ferdigheter går de den jevne norske master en høy gang.

Ville vurdert det du kaller "vennekretsen" seriøst om jeg var deg, men om du skammer deg over å være sammen med ham fordi han tjener mindre enn deg så er det du som eier problemet, ikke han.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...