Gå til innhold

Han er 38 år og servitør - dealbreaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så lenge det er ærlig arbeid der han klarer å håndtere sine egne utgifter ser jeg ikke at det kan være en dealbreaker. Det som hadde vært en dealbreaker var hvis han ikke var interessert i samfunnet rundt seg eller ikke hadde noen som helst politisk interesse, for å nevne noe.

Intellektuelle behov trenger overhodet ikke å samsvare med jobben man utfører.

Mvh Yvonne :heiajente: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Det viktigste er vel at han trives i jobben og har en fast inntekt. Jeg ville nok heller vært sammen med en blid og lykkelig servitør, renovasjonsarbeider eller kassamedarbeider enn en deprimert økonom, advokat eller tilsvarende. Trivsel på jobben har alt å si for livskvaliteten og den kommer foran alt. 

Men nå sammenligner du ikke de samme tingene. Lykkelig meg godt betalt jobb, eller lykkelig med lavstatusyrke. Sier seg selv hva som et best, rent objektivt. 

Anonymkode: 6d383...902

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er "skjevt" her er holdningene dine. Alle jobber er verdifulle. Jeg holder selv på med master og min samboer er ufaglært i anleggsbransjen. Han har utbetalt 30K i mnd uten overtid. Noe jeg sikkert ikke kommer til å gjøre før om mange års erfaring. Jeg er kjempe stolt over samboeren min. 

Håper han tar til vettet og finner noen som er stolt over han også. Du får lage den en profil på elitesingles, der finner du nok noen som fortjener deg.

 

 

Anonymkode: 582df...2a9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, September 07, 2016 at 23.18, AnonymBruker skrev:

Helt klart at han burde sikte høyere enn en gjennomsnitlig master i KG.

Anonymkode: 2957d...e60

Ja uten tvil! Her må man ha beste topp utdannelse. 

Anonymkode: 884d5...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå sammenligner du ikke de samme tingene. Lykkelig meg godt betalt jobb, eller lykkelig med lavstatusyrke. Sier seg selv hva som et best, rent objektivt. 

Anonymkode: 6d383...902

Penger er ikke alt for noen. Noen er lykkelig uten å ha godt betalt jobb eller være sammen med noen som tjener mye penger :) 

Anonymkode: 884d5...afe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, RaspberryPi skrev:

På absolutt alle måter er det bedre å ha en mastergrad enn å være servitør uten noen utdannelse.

Fordi?

Anonymkode: 884d5...afe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎07‎.‎09‎.‎2016 at 22.48, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv master. 

Er litt usikker på om det blir litt "skjevt"? 

Anonymkode: cecd3...9f8

Dealbreaker, helt klart. Han må være mer eller mindre tilbakestående.

Anonymkode: 2a51a...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært sammen med en kelner. Enkelt og greit pga av alle arbeidstidene på kveldstid og alle fristelsene med damer som byr på seg selv, til det et jeg alt for usikker. Men en håndverker derimot, det hadde vært noe.

Har selv gått "all the way" og tjener godt men Norge er bitt av "mastersyken" så det er ikke status i mine øyne lenger, latterlige ting man kan ta master i.  Hvilken jobb du har og hvordan du skjøter den det er viktig det😉. 

Anonymkode: f9033...a50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette statusjaget for noe?? Det går faktisk ann å både ha yrkesfaglig utdannelse OG være kulturell, belest, bereist, etc. Intellekt henger ikke alltid sammen med utdannelsen.

 

Mannen min har en phd og jobber i dag som forsker på fremmedstoffer, jeg derimot har "bare" en yrkesfaglig utdanning, og jobber i dag tett på mennesker. Altså har vi ikke det snev av samme utdanning heller, og jobber med to vidt forskjellige ting, men ALDRI har han skammet seg over at han har 8 års lengre utdannelse enn meg. Vi diskuterer både grunne tema, og dypere tema, og selv uten en phd innenfor hans felt, så skjønner jeg hva han snakker om, og vi kan diskutere hans jobb også. 

Er du glad nok i han, og hans grunnverdier så klarer du og å gi en god faen i hva slags utdanning han har. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke bare om status, selv om mange av dere tydeligvis tror det uansett.

Det er en grunn til at de fleste servitører er studenter og unge folk. Det handler om ustabile arbeidsforhold, lav lønn, ukurante arbeidstider og en jobb som kan være veldig stressende. I tillegg kommer livsstilen mange servitører har, med mye fest og alkohol i tillegg til at de stort sett jobber kveld. Men som flere andre her i tråden har sagt er det forskjell på servitører, og det finnes servitør-stillinger som krever stor kunnskap, interesse og erfaring, på steder som gjerne betaler litt bedre. De fleste som har ordentlig interesse for mat og vin, er ikke fornøyd med å "bare" være servitør i lengden, de vil gjerne skape sitt eget sted eller få mer ansvar. De rykker som regel oppover i systemet og får seg bedre jobber etterhvert. Hvis han ikke er en av de med ambisjoner og interesse for mat/vin/øl/osv.  (a) så er han etter min erfaring

b) en person med andre ambisjoner, som musiker, forfatter, designer etc, noe han ikke (foreløpig) får til å leve av.

c) en som røyker mye hasj

d) en som er desillusjonert og bitter over livet

e) en som trives i jobben sin og ikke har ønske om karriere - (vil som regel ende opp som c) eller gjerne også b) etter mange år i bransjen, på grunn av stresset og ustabiliteten og den lave lønna jobben fører med seg. 

a) og b) er ikke dealbreaker for meg, men c) og d) er det. e) også egentlig, på grunn av alle de sene kveldene som gjør det vanskelig i forhold til barn og famileliv. 

Anonymkode: 9d9e1...5ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB over: Det ble feil: Jeg mente at e) ofte ender opp som d), etter mange år i bransjen, på grunn av stresset og ustabiliteten og den lave lønna jobben fører med seg. 

Anonymkode: 9d9e1...5ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

AB over: Det ble feil: Jeg mente at e) ofte ender opp som d), etter mange år i bransjen, på grunn av stresset og ustabiliteten og den lave lønna jobben fører med seg. 

Anonymkode: 9d9e1...5ed

Legger til: Eventuelt også c): røyke masse hasj, eller utvikle et alkoholproblem.

Anonymkode: 9d9e1...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, RaspberryPi skrev:

På absolutt alle måter er det bedre å ha en mastergrad enn å være servitør uten noen utdannelse.

Begrunn.

Tror du utdanning i seg selv, og da helst master, gir noen som helst garanti for høyere lykkefølelse, harmoni, balanse i livet, og å ha det godt med seg selv? Jeg vet om flere masterstudenter som går arbeidsledige, men heyy! de kan jo skryte av at de har en master..
Servitøren har en jobb, en inntekt og et sosialt samspill med kolleger og kunder. Sunt for mental helse, alt sammen.

Åndssnobberi er utrolig lite attraktivt, og folk må våkne opp å innse at vi er i ferd med å bli et utdanningssamfunn hvor "alle" skal være akademikere. Vel, det går jo ikke. Da stopper samfunnet rett og slett opp.

Om man har master og synes det er under ens verdighet å være sammen med en servitør, så lar en ganske enkelt være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke bare om status, selv om mange av dere tydeligvis tror det uansett.

Det er en grunn til at de fleste servitører er studenter og unge folk. Det handler om ustabile arbeidsforhold, lav lønn, ukurante arbeidstider og en jobb som kan være veldig stressende. I tillegg kommer livsstilen mange servitører har, med mye fest og alkohol i tillegg til at de stort sett jobber kveld. Men som flere andre her i tråden har sagt er det forskjell på servitører, og det finnes servitør-stillinger som krever stor kunnskap, interesse og erfaring, på steder som gjerne betaler litt bedre. De fleste som har ordentlig interesse for mat og vin, er ikke fornøyd med å "bare" være servitør i lengden, de vil gjerne skape sitt eget sted eller få mer ansvar. De rykker som regel oppover i systemet og får seg bedre jobber etterhvert. Hvis han ikke er en av de med ambisjoner og interesse for mat/vin/øl/osv.  (a) så er han etter min erfaring

b) en person med andre ambisjoner, som musiker, forfatter, designer etc, noe han ikke (foreløpig) får til å leve av.

c) en som røyker mye hasj

d) en som er desillusjonert og bitter over livet

e) en som trives i jobben sin og ikke har ønske om karriere - (vil som regel ende opp som c) eller gjerne også b) etter mange år i bransjen, på grunn av stresset og ustabiliteten og den lave lønna jobben fører med seg. 

a) og b) er ikke dealbreaker for meg, men c) og d) er det. e) også egentlig, på grunn av alle de sene kveldene som gjør det vanskelig i forhold til barn og famileliv. 

Anonymkode: 9d9e1...5ed

Ekstremt mye stress har du i svært mange jobber i dag, også de som er såkalt "gode". Mange av oss jobber det meste av vår våkne tid, 6-7 dager i uka. Men jeg kan tenke meg det er en forskjell på kvinner og menn. Kvinner gidder som regel ikke dra lasset i arbeidslivet og oppfører seg som noen snyltere generelt i arbeidslivet, og det er vel dette du kjenner deg igjen i. 

Anonymkode: 5cca2...e8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mange leger og sykepleiere som er avhengig av piller? Tenkte på den litt lenger over som sier at servitører røyker mye hasj/ruser seg/ har alkoholproblemer. Man har aldri garanti for lykke, selv med høy utdanning. Ikke betyr det høyere verdier, eller bedre moral heller. Noen trives med servitør yrket og passer utrolig godt til det. Syns synd på de med den høye utdannelsen sin som tydelig sliter med egen selvtillit, og må rakke ned på andre for å føle seg bedre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes flesteparten av svarene her bommer. Folk tolker spørsmålet til å bety:

- han tjener mindre enn meg

-han har lavere status enn meg

- vennene mine vil se ned på ham

....osv osv.

Jeg tolker det mer som at ts er mer vitebegjærlig, interessert i å lære, boklig anlagt, ....mens hun tenker at han er mer interessert i det umiddelbare her og nå og det praktiske. Ikke at en er mer verdt enn den andre, men at de er for ulike i interesser og kanskje ikke har så mye felles?

Hilsen uutdannet og boklig anlagt...

Anonymkode: 014e8...24f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ekstremt mye stress har du i svært mange jobber i dag, også de som er såkalt "gode". Mange av oss jobber det meste av vår våkne tid, 6-7 dager i uka. Men jeg kan tenke meg det er en forskjell på kvinner og menn. Kvinner gidder som regel ikke dra lasset i arbeidslivet og oppfører seg som noen snyltere generelt i arbeidslivet, og det er vel dette du kjenner deg igjen i. 

Anonymkode: 5cca2...e8c

Kjenner meg ikke heeeelt igjen der, gitt..... Jobber med mange kvinner med plusstimer til himmeld.

Anonymkode: 014e8...24f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, RaspberryPi skrev:

På absolutt alle måter er det bedre å ha en mastergrad enn å være servitør uten noen utdannelse.

Du må nok være mere spesifikk enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir litt merkelig at TS stiller et kort åpningsspørsmål, uten tilleggsinformasjon, og så ikke kommenterer noe mer i sin egen tråd. Og folk kjører bare på og debatterer seg i mellom, mens TS gjør hva? Leser hun i det hele tatt her, eller sitter hun og underholder seg over svarene?

Anonymkode: 37679...098

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...