Gå til innhold

Når ble gravide og småbarnsmødre sårbare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Ludolek

"Jeg så ei dame fra Afrika på TV" 😳😆

Ikke den skarpeste kniven i skuffa kanskje. 

Men siden du er inne på dette med å bli mer opplyst: jeg tror ikke hun afrikanske dama(hvilket enn land hun kommer fra) gjør dette av helt egen fri vilje akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv gått igjennom 3 svangerskap og kan ikke si jeg bar spesiellt sårbar de månedene. Ingen av mine svangerskap var av den enkle sorten, med den første var jeg mye syk de første månedene, men følte meg ikke sårbar av den grunn.

Det sytes så mye om sårbarhet at jeg spyr. 

Tenker dere noen gang på at det å føde er det mest naturligste i verden. Det fødes en haug av barn hver eneste dag verden rundt. Med det helsesystemet vi har her i landet så synes jeg syting er for dumt. Hva med de i feks Afrika som jobber som noen helter helt frem til fødselen og må jobbe videre straks etter at barnet har kommet? Dette så jeg på TV for noen år siden, så jeg vet det skjer.

Den damen jobbet på en åker og når hun merket at barnet var på vei ut så gikk hun bort til en trestamme og holdt rundt den mens hun presset barnet ut. Tørket av blod med noen blader hun fant og kuttet navlestrengen selv. Fikk prøvd å amme barnet og surret det rundt i noe tøy hun hadde rundt hele seg også. Dermed var det tilbake på åkeren for å jobbe videre. Hun var også alene om hele fødselen.

Den historien imponerte meg voldsomt, men sånn var det i det omerådet hun bodde. De hadde ikke jordmor eller helsekontroller i det hele tatt.

Derfor så blir jeg kvalm av å lese mange innlegg her inne som omhandler at gravide og de som nettopp har født som så sårbare og skal tas hensyn til på alle måter. Er det verre for kvinner i Norge enn i andre land verden rundt?

En fødsel er helt normalt, vi er lagd for å klare det. I noen tilfeller får det dessverre galt, men det er sjelden.

Skjerp dere. 

Anonymkode: 9402f...45e

At du er totalt blottet for empati, betyr ikke at du har rett ;) Et tips: Forsøk å lære deg å sette deg inn i andres situasjoner. E.M.P.A.T.I, les om det! Det er kjekt å vite hva det er.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg romantiserer ikke tilstanden i andre land, langt ifra.

Jeg vet også om at dødeligheten er mye større i mange andre land og det er veldig trist at det skal være sånn.

Jeg bare reagere på at pga er "at jeg er gravid for tiden og hormonell, så trenger jeg mannen min hjemme pga at jeg trenger kos/støtte" utsagn. Mine 3 kom svært tett og jeg kunne da ikke forlange at mannen min skulle være hjemme en kveld fordi jeg var gravid/hormonell eller trenger kos. 

Dessuten hvis en fødsel er så svært falig som flere av dere skal ha det til, så ville vel WHO gått ut med advarsler om å ikke få mer en Max 1 barn.

Vi er skapt til å lage og føde barn. Ja, det kan skje ting som ikke er bra, men slutt å synes synd på dere selv bare pga hormoner.

Jeg er veldig glad for at mine barn er født i Norge med det helsevesenet vi har. 

Anonymkode: 9402f...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare reagere på at pga er "at jeg er gravid for tiden og hormonell, så trenger jeg mannen min hjemme pga at jeg trenger kos/støtte" utsagn. Mine 3 kom svært tett og jeg kunne da ikke forlange at mannen min skulle være hjemme en kveld fordi jeg var gravid/hormonell eller trenger kos. 

Anonymkode: 9402f...45e

Men du ville kanskje synes det var litt koselig om han ville være hjemme med deg? 

Anonymkode: 2ad3a...369

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten hvis en fødsel er så svært falig som flere av dere skal ha det til, så ville vel WHO gått ut med advarsler om å ikke få mer en Max 1 barn.

(...)

Jeg er veldig glad for at mine barn er født i Norge med det helsevesenet vi har. 

Anonymkode: 9402f...45e

:hoho: 

Du framstår litt lite oppegående med denne typen utsagn. Er du klar over at nettopp familieplanlegging, prevensjon og mødrehelse er noen av de viktigste områdene for bistandsarbeid?

Det du gjør her, er å sause sammen alt mulig - fødende kvinner i Afrika, gravide som ønsker omsorg fra kjæresten sin (hva er galt med det, egentlig?) og alt imellom. Jeg ville tatt deg mer seriøst hvis du kunne fokusert problemstillingen din; sånn som du skriver nå blir det litt meningsløst for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sutrer da like mye du. Forteller hvor tøffe svangerskap du har. Hvor mye syk du var. 

Skjerp deg. 

Vi er rike nok i Norge til at vi får føle på våre følelser og tanker omkring svangerskap, fødsel og barseltid. Vi får virkelig latt det synke inn, det som skjer. Og det er MYE som skjer, og når man har det så godt som her i Norge, så har man mange å stille spørsmål til, man har et internett man kan endevende etter det man vil, man har en helsesektor som tar for seg alle de vansker en gravid kan oppleve... I Norge får vi virkelig kjent etter hva det vil si å vente barn, fremfor å jobbe iherdig på en åker fra man er blitt befrukta til ungen er ute og etterpå også. Når tid skal de få kjenne på alle sine følelser og tanker?

Anonymkode: 6ec4f...7dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man ikke vise sårbarhet bare fordi noe er normalt? Dødsfall er jo og helt normalt, kan man vise sårbarhet da, eller burde man kanskje skjerpe seg? De fleste av oss får jo tross alt leve ganske lenge i Norge i forhold til enkelte andre land, da burde vi vel være fornøyd med at vi tross alt får bli voksen. Jeg mener, jeg har jo mistet mennesker som stod meg nært, men jeg følte meg ikke sårbar av den grunn. Da må vel dere andre og klare det, og ikke jamre i vei over hvor vanskelig og trist det er. Skjerp dere!

Empati er en fin bil.. :tog:

Anonymkode: a7e6e...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg romantiserer ikke tilstanden i andre land, langt ifra.

Jeg vet også om at dødeligheten er mye større i mange andre land og det er veldig trist at det skal være sånn.

Jeg bare reagere på at pga er "at jeg er gravid for tiden og hormonell, så trenger jeg mannen min hjemme pga at jeg trenger kos/støtte" utsagn. Mine 3 kom svært tett og jeg kunne da ikke forlange at mannen min skulle være hjemme en kveld fordi jeg var gravid/hormonell eller trenger kos. 

Dessuten hvis en fødsel er så svært falig som flere av dere skal ha det til, så ville vel WHO gått ut med advarsler om å ikke få mer en Max 1 barn.

Vi er skapt til å lage og føde barn. Ja, det kan skje ting som ikke er bra, men slutt å synes synd på dere selv bare pga hormoner.

Jeg er veldig glad for at mine barn er født i Norge med det helsevesenet vi har. 

Anonymkode: 9402f...45e

Du kan jo lese deg opp på fistler, som dannes som åpninger mellom f.eks blære og skjede og tarm og skjede når barnet har stått fast i fødselskanalen så lenge at vevet mellom disse organene har dødd og sprukket opp. Barna dør, og hvis mor overlever er det med konstante lekkajer av urin eller avføring ut av skjeden med infeksjoner, stank og sisial utstøting som resultat. 

Alle kvinner er ikke skapt til å føde, noen er skapt til å bli alvorlig skadet eller dø i fødsel. Ca hver 6-7. fødsel i Norge skjer via keisersnitt.

Om afrikanske kvinner er mindre sårbare som gravide/fødende? Nei. Av de jeg kjenner til er de livredde for å føde, fordi mødre- og barnedødeligheten der ikke er statistikk for dem, det er deres mor, søster, svigerinne, nabo og venninne som ble borte fordi de er kvinner og gravide.

Jeg var ikke hormonell i svangerskapet, og mannen var mye mer borte enn hjemme. Formen var grei og jeg hadde lite å syte over, bare kvalme/oppkast, og så en komplikasjon på slutten som var litt tøff. Da ble jeg også sårbar. Jeg trenger neppe medalje for å ha hatt et fint svangerskap, men hvorfor mener du at kvinner som opplever svangerskapet som tungt og vondt skal være alene om det, lide i stillhet og ikke plage mannen sin med å fortelle om det? Hvis det var min mann som hadde det tilsvarende vondt som en del gravide, og jeg kunne gjøre det bedre for ham/avlaste, så ville jeg jo blitt informert. Synes deg er naturlig å anta at både kvinnen og jobben hun gjør er verdt noe for hennes partner, og at han vil støtte opp ved behov. Hvorfor mener du det er så viktig at kvinnen skal ta hele støyten alene uten støtte? Er det ikke nok for deg at ditt eget forhold er slik, hvorfor må andre kvinner på død og liv takle alt like mye alene?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg romantiserer ikke tilstanden i andre land, langt ifra.

Jeg vet også om at dødeligheten er mye større i mange andre land og det er veldig trist at det skal være sånn.

Jeg bare reagere på at pga er "at jeg er gravid for tiden og hormonell, så trenger jeg mannen min hjemme pga at jeg trenger kos/støtte" utsagn. Mine 3 kom svært tett og jeg kunne da ikke forlange at mannen min skulle være hjemme en kveld fordi jeg var gravid/hormonell eller trenger kos. 

Dessuten hvis en fødsel er så svært falig som flere av dere skal ha det til, så ville vel WHO gått ut med advarsler om å ikke få mer en Max 1 barn.

Vi er skapt til å lage og føde barn. Ja, det kan skje ting som ikke er bra, men slutt å synes synd på dere selv bare pga hormoner.

Jeg er veldig glad for at mine barn er født i Norge med det helsevesenet vi har. 

Anonymkode: 9402f...45e

Hvorfor er du så bitter? Slutt å sutre så voldsomt. 

Anonymkode: fc62c...2b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg romantiserer ikke tilstanden i andre land, langt ifra.

Jeg vet også om at dødeligheten er mye større i mange andre land og det er veldig trist at det skal være sånn.

Jeg bare reagere på at pga er "at jeg er gravid for tiden og hormonell, så trenger jeg mannen min hjemme pga at jeg trenger kos/støtte" utsagn. Mine 3 kom svært tett og jeg kunne da ikke forlange at mannen min skulle være hjemme en kveld fordi jeg var gravid/hormonell eller trenger kos. 

Dessuten hvis en fødsel er så svært falig som flere av dere skal ha det til, så ville vel WHO gått ut med advarsler om å ikke få mer en Max 1 barn.

Vi er skapt til å lage og føde barn. Ja, det kan skje ting som ikke er bra, men slutt å synes synd på dere selv bare pga hormoner.

Jeg er veldig glad for at mine barn er født i Norge med det helsevesenet vi har. 

Anonymkode: 9402f...45e

Det er vel ingen steder hvor gravide og fødende kvinner er mer sårbare enn i utviklingsland! 

Anonymkode: e1fbe...504

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Muffin skrev:

Er du helt nedsnødd eller? Snakk om å romantisere omstendigheter som i virkeligheten er helt forferdelige! 

Jeg har jobbet på et sykehus i et afrikansk land, og jeg kan fortelle deg at kvinner og barn døde som fluer under de omstendighetene som imponerer deg så voldsomt. Blant kvinner i fødedyktig alder er utrygge og uhygieniske forhold under fødsel og barsel hyppigste dødsårsak (dødsfall i forbindelse med fødsel da definert som død innenfor 40 dager etter fødsel) på verdensbasis!

Prematuritet, dårlig hygiene, "kloke koner" som bistand under langvarige fødsler, infeksjoner og uforklarlig fosterdød formelig florerte på sykehuset jeg var på - og det var altså de kvinnene som kom seg til sykehus. 

Du skal prise deg lykkelig for at du har fått lov å gå gravid og føde i verdens tryggeste land for nettopp gravide og fødende, hvor mor-barn-dødeligheten er blant de laveste i verden!

:5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg romantiserer ikke tilstanden i andre land, langt ifra.

Jeg vet også om at dødeligheten er mye større i mange andre land og det er veldig trist at det skal være sånn.

Jeg bare reagere på at pga er "at jeg er gravid for tiden og hormonell, så trenger jeg mannen min hjemme pga at jeg trenger kos/støtte" utsagn. Mine 3 kom svært tett og jeg kunne da ikke forlange at mannen min skulle være hjemme en kveld fordi jeg var gravid/hormonell eller trenger kos. 

Dessuten hvis en fødsel er så svært falig som flere av dere skal ha det til, så ville vel WHO gått ut med advarsler om å ikke få mer en Max 1 barn.

Vi er skapt til å lage og føde barn. Ja, det kan skje ting som ikke er bra, men slutt å synes synd på dere selv bare pga hormoner.

Jeg er veldig glad for at mine barn er født i Norge med det helsevesenet vi har. 

Anonymkode: 9402f...45e

Priceless - dette er hvertfall månedens beste trolletråd. Hvertfall.

La meg gjette: du er mye i kommentarfelt og koser deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg romantiserer ikke tilstanden i andre land, langt ifra.

Jeg vet også om at dødeligheten er mye større i mange andre land og det er veldig trist at det skal være sånn.

Jeg bare reagere på at pga er "at jeg er gravid for tiden og hormonell, så trenger jeg mannen min hjemme pga at jeg trenger kos/støtte" utsagn. Mine 3 kom svært tett og jeg kunne da ikke forlange at mannen min skulle være hjemme en kveld fordi jeg var gravid/hormonell eller trenger kos. 

Dessuten hvis en fødsel er så svært falig som flere av dere skal ha det til, så ville vel WHO gått ut med advarsler om å ikke få mer en Max 1 barn.

Vi er skapt til å lage og føde barn. Ja, det kan skje ting som ikke er bra, men slutt å synes synd på dere selv bare pga hormoner.

Jeg er veldig glad for at mine barn er født i Norge med det helsevesenet vi har. 

Anonymkode: 9402f...45e

Det er desidert noe av det dummeste jeg leser, :"vi er skapt til å lage og føde barn". NEI... det er vi ikke, vi er skapt for å leve. Noen har ikke engang et bekken som er forenlig med barnefødsler. Du skal ikke pålegge andre å leve på den måten du lever på, la nå andre få leve sitt eget liv. 

Du kan aldri vite hvordan andre har det, og hva som ligger til grunne for uttalelser. Det kan du aldri vite, og det skal du ikke spekulere i, for de aller fleste underdriver når de snakker med folk de kjenner. "Jeg trengte kos og støtte" kan like gjerne bety: "Jeg var livredd og det gikk opp for meg at vi snart får baby, jeg trengte å snakke med samboeren min og oppleve at han støtter meg fullt ut, jeg trengte å kjenne at jeg ikke er alene om dette". 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mange blir litt"såre" når de får barne fordi de innser hvor sjørt livet faktisk er. Jeg hadde ikke vert i live i dag hadde det ikke vert for det norske helsevesenet, jeg hadde dødd i fødsel. Og det er for de aller fleste en veldig skremmende tanke, jeg skulle vert død. Og så blir man overlatt alene, med en liten baby som trenger hjelp og omsorg til alt. Pappaen drar på jobb og der sitter man ofte alene mens alle andre er på jobb. 

Det er klart man blir emosjonell i en slik situasjon, i tillegg har man hormoner her i fra til månen! Om man ikke klarer og sjønne det fordi de klarer det jo i afrika så er det noe som skurrer. Og jeg er sikker på at disse stakkars damene i afrika hadde valgt og føde på sykehus i trygge omgivelser hvis de hadde hatt ett valg. 

Anonymkode: 221dc...015

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange blir litt"såre" når de får barne fordi de innser hvor sjørt livet faktisk er. Jeg hadde ikke vert i live i dag hadde det ikke vert for det norske helsevesenet, jeg hadde dødd i fødsel. Og det er for de aller fleste en veldig skremmende tanke, jeg skulle vert død. Og så blir man overlatt alene, med en liten baby som trenger hjelp og omsorg til alt. Pappaen drar på jobb og der sitter man ofte alene mens alle andre er på jobb. 

Det er klart man blir emosjonell i en slik situasjon, i tillegg har man hormoner her i fra til månen! Om man ikke klarer og sjønne det fordi de klarer det jo i afrika så er det noe som skurrer. Og jeg er sikker på at disse stakkars damene i afrika hadde valgt og føde på sykehus i trygge omgivelser hvis de hadde hatt ett valg. 

Anonymkode: 221dc...015

Godt skrevet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Silfen skrev:

Som sagt; finn det ut selv.

Jeg kan jo ikke finne ut av noe jeg ikke har sett. Det er dessuten ikke jeg som sitter i hodet ditt og vet hva du baserer deg på.

Skal vi konkludere med at du dikter opp løgner bare for å ha noe å sutre over?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg romantiserer ikke tilstanden i andre land, langt ifra.

Jeg vet også om at dødeligheten er mye større i mange andre land og det er veldig trist at det skal være sånn.

Jeg bare reagere på at pga er "at jeg er gravid for tiden og hormonell, så trenger jeg mannen min hjemme pga at jeg trenger kos/støtte" utsagn. Mine 3 kom svært tett og jeg kunne da ikke forlange at mannen min skulle være hjemme en kveld fordi jeg var gravid/hormonell eller trenger kos. 

Dessuten hvis en fødsel er så svært falig som flere av dere skal ha det til, så ville vel WHO gått ut med advarsler om å ikke få mer en Max 1 barn.

Vi er skapt til å lage og føde barn. Ja, det kan skje ting som ikke er bra, men slutt å synes synd på dere selv bare pga hormoner.

Jeg er veldig glad for at mine barn er født i Norge med det helsevesenet vi har. 

Anonymkode: 9402f...45e

Kjære deg! Her er jeg en av de som ikke ønsker at min man drar noe sted mens jeg er gravid! Han er ikke en som drar mange steder fra før og har hobbien i Hagen. Men ikke f**** om han for gå ut og feste mens jeg sitter der helt alene! Hvorfor ? Jo vi er to om barnet ikke bare jeg. Han ønsket det like mye som meg da for han trå til mer en å bare tømme seg!!

Anonymkode: 6b605...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/31/2016 at 14.07, Silfen skrev:

Facebook, blant annet. Og det er jo bare å ta seg en tur på hvilket som helst forum for gravide. Ikke at jeg frekventerer de, men jeeze, mange hysteriske, sutrende gravide. Du får ta deg en tur dit.

Herregud, HVA er farlig om man sutrer på et GRAVIDforum?? Det er vel bedre enn å klage til dem man omgås med? Dessuten er jo hele fuckings poenget med gravidforum at folk som er i samme situasjon kan utveksle råd, meninger, erfaringer og oppdateringer. Ser virkelig ikke problemet. Du kan ta deg en diger bolle sammen med TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, August 31, 2016 at 13.18, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv gått igjennom 3 svangerskap og kan ikke si jeg bar spesiellt sårbar de månedene. Ingen av mine svangerskap var av den enkle sorten, med den første var jeg mye syk de første månedene, men følte meg ikke sårbar av den grunn.

Det sytes så mye om sårbarhet at jeg spyr. 

Tenker dere noen gang på at det å føde er det mest naturligste i verden. Det fødes en haug av barn hver eneste dag verden rundt. Med det helsesystemet vi har her i landet så synes jeg syting er for dumt. Hva med de i feks Afrika som jobber som noen helter helt frem til fødselen og må jobbe videre straks etter at barnet har kommet? Dette så jeg på TV for noen år siden, så jeg vet det skjer.

Den damen jobbet på en åker og når hun merket at barnet var på vei ut så gikk hun bort til en trestamme og holdt rundt den mens hun presset barnet ut. Tørket av blod med noen blader hun fant og kuttet navlestrengen selv. Fikk prøvd å amme barnet og surret det rundt i noe tøy hun hadde rundt hele seg også. Dermed var det tilbake på åkeren for å jobbe videre. Hun var også alene om hele fødselen.

Den historien imponerte meg voldsomt, men sånn var det i det omerådet hun bodde. De hadde ikke jordmor eller helsekontroller i det hele tatt.

Derfor så blir jeg kvalm av å lese mange innlegg her inne som omhandler at gravide og de som nettopp har født som så sårbare og skal tas hensyn til på alle måter. Er det verre for kvinner i Norge enn i andre land verden rundt?

En fødsel er helt normalt, vi er lagd for å klare det. I noen tilfeller får det dessverre galt, men det er sjelden.

Skjerp dere. 

Anonymkode: 9402f...45e

Pussig situasjon å filme, eller? Staget? 

Anonymkode: d6a43...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...