Gå til innhold

Apotektekniker gikk inn på systemet og rotet til med reseptene mine.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver å går på Isotretinoin, og har en avtale med legen at jeg skal ta to tabletter morgen og kveld. Grunnen til at jeg tar 4 tabletter nå er fordi vi de to siste mnd ble enige om å øke dosen, fordoble den for best mulig sluttresultat. Dette er selvfølgelig gjort i samarbeid med blodprøver, levernivå sjekk og ellers rutinesjekk. Jeg besøker også legen 1 gang hver måned og tar blodprøver regelmessig.

Så pga jeg går på dobbel dose, så trenger jeg dobbelt opp med tabletter også. Jeg trenger altså fire pakker med Isotretinoin og hver pakke inneholder 30 tabletter - Men siden jeg tar 4 tabletter om dagen, så går jo det fort før pakkene blir ferdig også. Dette er noe legen min skriver også når han legger inn resept for meg. 

Men i dag da jeg dro på Vitusapoteket som ligger ved meg, så benektet apotekteknikeren å gi meg 4 pakker. Hun ville kun gi meg 1 pakke? Jeg fikk etter mye krangling to pakker, men mangler da altså to pakker til,of systemet med Isotretinoin er jo også slik at legen min også kun kan skrive resept til meg en gang i mnd, slik at jeg ikke misbruker tablettene og tar mer enn det jeg skal. 

Men så dro jeg på en annen Vitusapotek etterpå (apotekteknikeren på forrige apotek, snakket utrolig dårlig norsk og var veldig lite forståelsesfull), og da apotekteknikeren der skulle gi meg tablettene mine, så kom det opp beskjed at hun ikke kunne utlevere de to siste pakkene for meg og mye annet tull. Så nå sitter jeg med tabletter for kun 15 dager og resepten blir slettet etter en uke.

Er det mulig å hente de to siste pakkene fra et annet apotek? Apotek1 eller boots eller noe?

Anonymkode: 6fc2f...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Logg deg inn på mine resepter, og se hvor mange reit det står på resepten. Apotekansatte kan ikke slette eller endre en resept, det er det kun lege som kan. 

Anonymkode: 7363f...b56

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Logg deg inn på mine resepter, og se hvor mange reit det står på resepten. Apotekansatte kan ikke slette eller endre en resept, det er det kun lege som kan. 

Anonymkode: 7363f...b56

Beklager for dumt spm, men hva er reit? Står at han har skrevet fie pakker, men at jeg kun har fått utlevert 2 og at de to andre går ut den 2.sep

Anonymkode: 6fc2f...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Ring legen som har skrevet ut resepten. 

Han er ikke på jobb før fredag 

Anonymkode: 6fc2f...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg lurer på er, kan apotekteknikeren skrive noe ved beskjed ved mine resepter? Hun har ikke slettet noe, hun har bare lagt ved en beskjed som sier at jeg IKKE kan få utlevert de to siste pakkene, er det lov? 

Anonymkode: 6fc2f...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager for dumt spm, men hva er reit? Står at han har skrevet fie pakker, men at jeg kun har fått utlevert 2 og at de to andre går ut den 2.sep

Anonymkode: 6fc2f...f68

Reit betyr hvor mange ganger du kan hente på resepten i tillegg til den første. Dvs står det reit: 3, så får du totalt fire pakker. 

Anonymkode: 82b75...588

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det jeg lurer på er, kan apotekteknikeren skrive noe ved beskjed ved mine resepter? Hun har ikke slettet noe, hun har bare lagt ved en beskjed som sier at jeg IKKE kan få utlevert de to siste pakkene, er det lov? 

Anonymkode: 6fc2f...f68

Hvis legen din ikke er på jobb før fredag er det helt sikkert noen andre som kan snakke med deg på legekontoret. Har du sjekket mineresepter? Du finner det på helsenorge.no

Anonymkode: cad2d...0ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reit betyr hvor mange ganger du kan hente på resepten i tillegg til den første. Dvs står det reit: 3, så får du totalt fire pakker. 

Anonymkode: 82b75...588

Finner ikke reit. 

Slik ser det ut som hos meg; 

Litt enkel informasjon om tablettene. Pakningsstørrelse og antall pakker. Står oppført 4 pakker. Nede står det litt informasjon om legen og på høyre side står det litt informasjon om meg, også står det at jeh hentet to pakket i dag på vitus, men de to andre ikke er utlevert og at årsaken er ukjent (også står Vitusapotek Bjørvika under den to siste pakkene som ikke ble utlevert) - Var på Bjørvika jeh hentet mine to i dag. Hvorfor står det Bjørvika? 

Anonymkode: 6fc2f...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta kontakt med legekontoret ditt. Selv om legen din ikke er tilstede kan du forhøre deg med en annen. Det skal være ganske greit når all informasjon er lagt inn i datasystemet. Forklar problemet med apotekteknikeren, så vil du nok få noen råd for hvordan du skal håndtere videre apotekbesøk. 

Jeg synes det er helt hårreisende at apotekteknikeren nektet å gi deg 4 pakker når det står tydelig i resepten at du har behov for nettopp dette. Er det en mulighet i å ta kontakt med vedkommendes overordnede? 

Anonymkode: 2159a...213

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått tilbake på det apoteket, snakket med et annet menneske og forklart situasjonen. De kan finne ut at du faktisk kun fikk to pakker i datasystemet deres og at det står igjen to pakker. Så forklarer du hvorfor du trenger det (selv om det står fra legen din). Og hvis de ikke tror deg så ber du de ringe til legekontoret ditt. Be om å få snakke med en farmasøyt, ikke apotekteknikker. 

Anonymkode: 825fe...b49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager for dumt spm, men hva er reit? Står at han har skrevet fie pakker, men at jeg kun har fått utlevert 2 og at de to andre går ut den 2.sep

Anonymkode: 6fc2f...f68

Reit betyr gjenta. Altså du får en gang, og så kan det gjentaes utlevering av medisiner det antall ganger resepten er reiterert. 

Du har fått medisiner for to uker, når det nermer seg at du går tom for medisin så får du høyst sannsynlig ny på hvilket som helst apotek. Denne typen medisiner skal det være streng kontroll på, både av hensyn til bivirkninger på din kropp og at medisinene ikke skal komme på avveie. Dette skal du ha fått beskjed om da du begynte på medisinene. Du kan lese på felleskatalogen.no eller på mange nettsider der spesialister har lagt ut grundig informasjon til pasienter. 

Tråden her er helt unødvendig dersom du hadde satt deg inn i reglene for nettopp dette medikamentet. 

Anonymkode: 64b4c...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reit betyr gjenta. Altså du får en gang, og så kan det gjentaes utlevering av medisiner det antall ganger resepten er reiterert. 

Du har fått medisiner for to uker, når det nermer seg at du går tom for medisin så får du høyst sannsynlig ny på hvilket som helst apotek. Denne typen medisiner skal det være streng kontroll på, både av hensyn til bivirkninger på din kropp og at medisinene ikke skal komme på avveie. Dette skal du ha fått beskjed om da du begynte på medisinene. Du kan lese på felleskatalogen.no eller på mange nettsider der spesialister har lagt ut grundig informasjon til pasienter. 

Tråden her er helt unødvendig dersom du hadde satt deg inn i reglene for nettopp dette medikamentet. 

Anonymkode: 64b4c...8e9

Kjære Anonym

Takk for svar på reit, nå vet jeg det til neste gang. Men, når det gjelder resten av innlegget ditt, så er det til å le av. Tror du virkelig at jeg har gått på dette medikamentet i ett halvt år, uten å vite hvor strenge kravene rundt dette medikamentet er? Og bare for å korrigere deg litt i din egen tekst. Alle spesialister med autorisasjon til å utskrive resepter har KUN lov til å skrive resept på Isotretinoin EN gang i mnd, de kan ikke skrive resept på dette medikamentet to ganger i mnd til samme pasient. Derfor så skriver de resept på nok medisiner til pasient for den måneden. Så nei, jeg får ingen "høyt sannsynlig" ny medisin på hvilken som helst apotek, da farmasøyter ikke kan gi meg medisiner som legen min ikke har skrevet resept på. 

Og, når det gjelder den beskjeden du prater om, så tar jeg jevnlige rutinesjekk faktisk annenhver uke. Så jeg er nok godt klar over bivirkningene og "reglene" ved Isotretinoin.

Spm jeg stilte i tråden handlet om en apotektekniker som benektet meg full utlevering på medisinen, fordi hun i sitt eget hodet mente at kun to pakker var nok, da hver pakke inneholdt 30.tabletter og ifølge vanlig bruk av medisinen så er det kun to tabletter som skal tas hver dag til middag, men jeg og legen min har blitt enige om en annen dosering på 4.tabletter hver dag. Noe legen min alltid skriver ved reseptene han legger inn. Apotekteknikeren la videre ved en beskjed på resepten min om at jeg IKKE kunne få de siste to pakkene utlevert pga jeg hadde fått NOK dose for en mnd, noe som er feil, da hun ikke behandler og ikke kan bestemme hva jeg skal og ikke skal gjøre. Det er også slik at om man har en annen avtale med legen enn det som er vanlig for medisinen, så skal avtalen med legen gå foran den "vanlige". Dette står også på ALLE medisiner man kjøper. Da legen kan skrive ut en medisin for bruk av noe annet enn det det medisinen er kjent for å brukes til.

Spm mitt var jo om jeg kunne på noe viss fått utlevert mine to siste pakker.

Så om du hadde lest innlegget mitt, så hadde du skjønt hva det riktig dreide seg om og da hadde du spart deg for å skrive denne unødvendige kommentaren min.

Anonymkode: 6fc2f...f68

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger helt tydelig problemet hos deg og din manglende forståelse, ts. Apotekteknikkeren ller farmasøyten kan rote til reseptene dine. 

Du oppretter tråd etter tråd på samme problem, som er et ikke problem. 

Anonymkode: 64b4c...8e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke apotekteknikere lov til å behandle resepter uten at en farmasøyt kontrollerer, så dette lyder merkelig.

Ville gått tilbake og spurt om å få snakke med en farmasøyt, helst leder eller en annen provisorfarmasøyt.

Anonymkode: 08a0b...3ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke apotekteknikere lov til å behandle resepter uten at en farmasøyt kontrollerer, så dette lyder merkelig.

Ville gått tilbake og spurt om å få snakke med en farmasøyt, helst leder eller en annen provisorfarmasøyt.

Anonymkode: 08a0b...3ca

Ja, første gang jeg selv opplever det. Føler vedkommende var i opplæring, da hun også anbefalte meg å skrubbe huden, noe man IKKE skal gjøre imens man går på disse medikamentene. Men for prøve på mandag. Oppdaterer 

Anonymkode: 6fc2f...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gå tilbake etter to uker og få resten da?  Etter å ha pratet med legen?  Jeg skjønner ikke problemet,  men har medfølelse med den stakkars apotekansatte som helt sikkert har fulgt reglene som hun/han har fått instruksjoner om.  

Anonymkode: 850c8...c3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke gå tilbake etter to uker og få resten da?  Etter å ha pratet med legen?  Jeg skjønner ikke problemet,  men har medfølelse med den stakkars apotekansatte som helt sikkert har fulgt reglene som hun/han har fått instruksjoner om.  

Anonymkode: 850c8...c3b

Skjønner at du ikke forstår deg på problemet, når du hverken leser riktig eller veit noe om reglene på Isotretinoin fra før av. Legen kan ikke skrive ut resept på Isotretinoin to ganger i mnd, så når han skriver, så skriver han ut nok for at det skal holde ut i en måned. 

Anonymkode: 6fc2f...f68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man har kun en uke på seg til å hente medisinen før det blir slettet fra systemet. Så nei, jeg KAN IKKE bare gå etter to uker og hente nye medisiner. Ekke rema tusen dette het vettu, at man bare kan gå tilbake til butikken hver gang man har gått tom for noe

Anonymkode: 6fc2f...f68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...