Gå til innhold

Hvordan få legeavklæring angående fraværsgrense?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så utrolig glad for at jeg ble ferdig med videregående før den nye fraværsgrensen kom. 

Det jeg ville gjort i din situasjon er å ringe legekontoret så fort de åpner for å få hastetime og forklare dem om situasjonen. Mulig de må ta noen undersøkelser, men det har aldri hendt meg. Jo fortere du får legeerklæringen, desto bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neeeei, dette er bullshit. Total bullshit. Jeg går videregående også nå, og man skal ALLTID ha dokumentasjon. Spyr du? Dokumentasjon. Hoster du? Dokumentasjon. Har du kreft? Ok, dokumentasjon fortest mulig. Har du depresjon? Dokumentasjon. Er du lazy? Synd, da har du ikke dokumentasjon og det vil bli ført opp som ugyldig fravær. Dette 3-dagers pisset er ikke reelt, man skal dokumentere ALT. Jeg kommer til å gå på skolen uansett hvor syk jeg er, jeg håper faktisk jeg får omgangssyken. Da skal jeg smitte hele klassa på pur faen, sitte med ei bøtte på klasserommet og spy ut gallen. Som en protest på denne fordømte grensa. Her er det så og si klin umulig å få legetime på dagen uansett. 

Anonymkode: 74d7b...5b5

Det var noen som var borte fra gymtimen forrige uke. De fikk da brev med seg hjem. Om de er borte og IKKE har legeerklæring 1 gymtime til, vil de ikke få vurdering i faget. Altså stryk.

På min skole er oppkjøring IKKE gyldig fravær. De nye reglene er helt fucka.

Genial plan du har. Skal prøve så godt jeg kan å smitte hele skolen på mandag. Når alle elever og lærere begynner å besvime fordi de presser seg for mye når de blir syke og må være på skolen, håper jeg regjeringen skjønner hvor fucka denne regelen er!!

-TS

 

Anonymkode: 478eb...074

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var noen som var borte fra gymtimen forrige uke. De fikk da brev med seg hjem. Om de er borte og IKKE har legeerklæring 1 gymtime til, vil de ikke få vurdering i faget. Altså stryk.

På min skole er oppkjøring IKKE gyldig fravær. De nye reglene er helt fucka.

Genial plan du har. Skal prøve så godt jeg kan å smitte hele skolen på mandag. Når alle elever og lærere begynner å besvime fordi de presser seg for mye når de blir syke og må være på skolen, håper jeg regjeringen skjønner hvor fucka denne regelen er!!

-TS

 

Anonymkode: 478eb...074

For en hyggelig plan du har! Smitte dine medmennesker med sykdom! Fortsett å tenk på deg selv, så skal du se hvor langt i livet du kommer.

Anonymkode: 5278e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg går du i 3. klasse med de motbydelige tankene! Skulle tro du gikk på barneskolen. Du trenger å gå noen år til på skole før du er klar for universitet og arbeidsliv. Så like greit om du må gå året om igjen pga fravær.

Anonymkode: 5278e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

10% udokumentert fravær tilsier.. Tja, rundt 2 timer kroppsøving på yrkesfaglinja første termin. Med andre ord kan man kun ha 2 timer udkumentert før læreren ikke kan føre karakter. 

Anonymkode: 74d7b...5b5

Det samme sa datteren min. Hvis hun er borte f eks en gang når de har dobbeltime i gym, så får hun ikke karakter i gym. De har ikke gjennomtenkt denne fraværsgrensen helt. Nå kommer all risen. Leger som blir oversvømt av elever som må ha dokumentasjon bare de nyser nå, for å sette det litt på spissen, og alle andre pasienter må vike fordi skolen har satt elevene og legene i denne posisjonen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en hyggelig plan du har! Smitte dine medmennesker med sykdom! Fortsett å tenk på deg selv, så skal du se hvor langt i livet du kommer.

Anonymkode: 5278e...3c9

Vel, det må jo nesten bli sånn når skolen har satt denne regelen. Kanskje flere elever gjør dette. Jeg er enig i at måten er feil å gjøre det på, men det er en måte å få frem poenget på. Nå må skolen ta all risen som følger med denne idiotiske fraværsgrensen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en hyggelig plan du har! Smitte dine medmennesker med sykdom! Fortsett å tenk på deg selv, så skal du se hvor langt i livet du kommer.

Anonymkode: 5278e...3c9

Du skjønner ikke helt hva jeg mener. Det burde være mulig å være hjemme når man er syk hvis man har med egenmelding.

Leste i lokalavisa igår at en jente hadde gått på skolen med høy feber. Hun besvimte og måtte hentes i ambulanse. 

Er veldig ubehagelig å gå på skolen når man er så syk. Har ikke mulighet til å komme meg til legen hver gang. Dyrt blir det også!

Anonymkode: 478eb...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at elever ikke skjønner det, men i arbeidslivet kan man ikke ha noe udokumentert fravær. Det kalles skoft og medfører etter muntlig advarsel, skriftlig advarsel og så oppsigelse.

Anonymkode: 1c19f...454

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kittykat skrev:

Det samme sa datteren min. Hvis hun er borte f eks en gang når de har dobbeltime i gym, så får hun ikke karakter i gym. De har ikke gjennomtenkt denne fraværsgrensen helt. Nå kommer all risen. Leger som blir oversvømt av elever som må ha dokumentasjon bare de nyser nå, for å sette det litt på spissen, og alle andre pasienter må vike fordi skolen har satt elevene og legene i denne posisjonen...

Det er flott at noen voksne ser konsekvensene av den nye fraværsregelen gjennom elevenes øyne. Når selve regel var nylaget kommenterte voksne folk at dette var bare bra og ville ta mange av skulkerne, men få hørte på elevene som argumenterte for vanskelighetene dette ville lage. 
 

Anonymkode: 98174...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kittykat skrev:

Det samme sa datteren min. Hvis hun er borte f eks en gang når de har dobbeltime i gym, så får hun ikke karakter i gym. De har ikke gjennomtenkt denne fraværsgrensen helt. Nå kommer all risen. Leger som blir oversvømt av elever som må ha dokumentasjon bare de nyser nå, for å sette det litt på spissen, og alle andre pasienter må vike fordi skolen har satt elevene og legene i denne posisjonen...

Elever som holder seg hjemme pga nysing..... ja, hva skal man egentlig si til det? Er det en grunn til å holde seg hjemme? Sjekk heller fakta før du blir feilinformert. Man får ikke nedsatt i gym uten å motta varsel i faget først. Derom eleven er borte mellom 10-15% så avgjør rektor om eleven skal få karakter.

Anonymkode: 5278e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er flott at noen voksne ser konsekvensene av den nye fraværsregelen gjennom elevenes øyne. Når selve regel var nylaget kommenterte voksne folk at dette var bare bra og ville ta mange av skulkerne, men få hørte på elevene som argumenterte for vanskelighetene dette ville lage. 
 

Anonymkode: 98174...b24

Mener selvsagt *regelen :) 

Anonymkode: 98174...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart at elever ikke skjønner det, men i arbeidslivet kan man ikke ha noe udokumentert fravær. Det kalles skoft og medfører etter muntlig advarsel, skriftlig advarsel og så oppsigelse.

Anonymkode: 1c19f...454

I arbeidslivet har man rett på egenmelding :)

Anonymkode: 10b4b...7b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rart at elever ikke skjønner det, men i arbeidslivet kan man ikke ha noe udokumentert fravær. Det kalles skoft og medfører etter muntlig advarsel, skriftlig advarsel og så oppsigelse.

Anonymkode: 1c19f...454

Har du aldri hørt om egenmelding? Det er heller ikke slik at man får sparken dersom man er borte en hel dag med egenmelding. Som flere har poengtert, dersom man er borte i mer enn to timer fra kroppsøving får man ikke karakter i faget. 

Anonymkode: 28814...8fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først var det snakk om 20%. Det var jo mer passende, men 10% er ikke greit!!!

Anonymkode: 478eb...074

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kittykat skrev:

Vel, det må jo nesten bli sånn når skolen har satt denne regelen. Kanskje flere elever gjør dette. Jeg er enig i at måten er feil å gjøre det på, men det er en måte å få frem poenget på. Nå må skolen ta all risen som følger med denne idiotiske fraværsgrensen.

Dersom man er uenig i en ny lov så skal man ikke straffe sine venner/medmennesker. Det er andre måter å vise sin misnøye. Herregud, og du har en tenåringsdatter? håper du holder dine tanker for deg selv slik at det ikke smitter over på henne. Hun er fortsatt i en viktig fase av sosialiseringsprosessen der du spiller en viktig rolle

Anonymkode: 5278e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Elever som holder seg hjemme pga nysing..... ja, hva skal man egentlig si til det? Er det en grunn til å holde seg hjemme? Sjekk heller fakta før du blir feilinformert. Man får ikke nedsatt i gym uten å motta varsel i faget først. Derom eleven er borte mellom 10-15% så avgjør rektor om eleven skal få karakter.

Anonymkode: 5278e...3c9

"For å sette det på spissen" la hun til. Elever går selvsagt på skolen om de nyser, avogtil går de også på skolen med feber, mens med omgangssyke så holder de aller fleste seg hjemme. 
Man kan være borte 1 dobbelttime fra gym, men dersom man er borte enda en enkelttime i gym får man advarsel om å ikke få karakter i faget. Fraværsgrensen i dag er 10% og ikke 15%, og det er lite å argumentere med rektor med mindre man faktisk har legeerklæring på de 10% man har vært borte. 

Anonymkode: 98174...b24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Elever som holder seg hjemme pga nysing..... ja, hva skal man egentlig si til det? Er det en grunn til å holde seg hjemme? Sjekk heller fakta før du blir feilinformert. Man får ikke nedsatt i gym uten å motta varsel i faget først. Derom eleven er borte mellom 10-15% så avgjør rektor om eleven skal få karakter.

Anonymkode: 5278e...3c9

Du skjønte vel at eksempelet med nysing bare var for å sitte det på spissen, sant? Og jo, 2 timer gym er 10% + på denne skolen og læreren sa faktisk dette. 2 timer borte fra f eks gym og det blir akkurat på grensen/over grensen. Da blir det stryk. 

Jeg bare videreformidler hva skolen her har sagt. Fraværtsgrensen er ikke gjennomtenkt. Hva med de som sliter med å gå på skolen av psykiske og fysiske problemer? Nå får de dette på seg i tillegg og det gjør det enda mer vanskelig for dem å gå på skolen. Det blir ekstra press på de som er mest utsatt fra før av. Ingen har tenkt på dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kittykat skrev:

Det samme sa datteren min. Hvis hun er borte f eks en gang når de har dobbeltime i gym, så får hun ikke karakter i gym. De har ikke gjennomtenkt denne fraværsgrensen helt. Nå kommer all risen. Leger som blir oversvømt av elever som må ha dokumentasjon bare de nyser nå, for å sette det litt på spissen, og alle andre pasienter må vike fordi skolen har satt elevene og legene i denne posisjonen...

10% i to timersfag tilsvarer 4 undervisingstimer. Det vil si at etter første gangs fravær blir det sendt varsel. Etter 2 gang KAN det føre til IV i gjeldende termin.

Selv med dokumentert fravær så gjelder dette. Alt fravær gjelder. Les http://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Vitnemal/fravarsgrense---udir-3-2016/hva-omfattes-av-fravarsgrensen/

 

Be skolen om å gi oversikt over timeantall for når varsel og IV blir gjeldende. På vår skole har vi en slik oversikt.

Skjønn kan også benyttes fra rektors side, opptil 15% fravær gjelder da. Les regelverket folkens!

Anonymkode: 9eb4b...dea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kittykat skrev:

Du skjønte vel at eksempelet med nysing bare var for å sitte det på spissen, sant? Og jo, 2 timer gym er 10% + på denne skolen og læreren sa faktisk dette. 2 timer borte fra f eks gym og det blir akkurat på grensen/over grensen. Da blir det stryk. 

Jeg bare videreformidler hva skolen her har sagt. Fraværtsgrensen er ikke gjennomtenkt. Hva med de som sliter med å gå på skolen av psykiske og fysiske problemer? Nå får de dette på seg i tillegg og det gjør det enda mer vanskelig for dem å gå på skolen. Det blir ekstra press på de som er mest utsatt fra før av. Ingen har tenkt på dem. 

Som sagt, gymlæreren må sende varsel før han setter IV. Det har eleven rett på. Dersom dette varselet ikke er sendt må han sette karakter. De som ikke klarer å møte opp på skolen pga fysiske eller psykiske problemer har papirer på det/må bli utredet. Dette går ikke ut over dem. Det er skulkerne dette kommer til å gå ut over. De som er syke ofte får komme seg til legen og få en skikkelig sjekk, dermed får de også dokumentajon. Lurer på hva arbeidsgiveren min hadde sagt dersom jeg var borte 10% eller mer i løpet av et halvt år.

Anonymkode: 5278e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man er uenig i en ny lov så skal man ikke straffe sine venner/medmennesker. Det er andre måter å vise sin misnøye. Herregud, og du har en tenåringsdatter? håper du holder dine tanker for deg selv slik at det ikke smitter over på henne. Hun er fortsatt i en viktig fase av sosialiseringsprosessen der du spiller en viktig rolle

Anonymkode: 5278e...3c9

Hun deler faktisk mitt standpunkt angående denne grensen. Hun og mange, mange andre elever hadde en politisk protest i sentrum før sommerferien mot denne grensen. Og uansett hva hun velger å gjøre, for å vise sitt misnøye, så støtter jeg henne 100%. Uansett om det er å krangle med læreren/skolen eller møte opp på skolen snylta forkjølet med feber. 

Om det gjør meg til en grusom forelder, så får det være. I denne saken, så er jeg på elevenes side. Og min tenåringsdatter er mye mer voksen enn de vanligste tenåringer. Og det har hun fra både meg og faren hennes. 

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...