Gå til innhold

Ikke amme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man får melk, men ikke vil amme. Kan man pumpe/håndmelke og gi det til barnet? Eller donere det? Synes jeg leste at det er mangel på morsmelk på flere sykehus. 

Anonymkode: 70c2b...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magnifiq
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man får melk, men ikke vil amme. Kan man pumpe/håndmelke og gi det til barnet? Eller donere det? Synes jeg leste at det er mangel på morsmelk på flere sykehus. 

Anonymkode: 70c2b...582

Absolutt! Men det krever mye jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Magnifiq skrev:

Absolutt! Men det krever mye jobb.

Jeg hadde lite melk og min lille ville ikke ta puppen de første døgnene. Jordmor sa at mme kanskje var løsningen en periode. Det var smertefullt å høre og de sa at de ikke kunne gi morsmelk fordi det de hadde gikk til babyene som behøvde det mer (prematur og syke). Skulle ønske at man tjente mer på å donere eller at kvinner ofret mer av sin tid for det. Mange kan, men ikke nok kvinner gjør det. Vinningen er ikke bra nok tenker jeg (for de som kan donere). 

Jeg håper blodprøvene mine er bra og at jeg får mulighet til å donere. Skulle bare mangle. 

Anonymkode: e248b...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, August 23, 2016 at 23.10, AnonymBruker skrev:

"Don't go there".. Kjære vene, det får være måte på.

Synes man bør regne med å få spørsmålet når man søker råd relatert til å la være å amme. Med mindre det er medisinske årsaker, så er det jo meget spesielt å bestemme seg på forhånd for å ikke ville amme. Endel gravide eller nybakte mødre må være de eneste i samfunnet som forlanger å aldri få spørsmål eller måtte forklare sine valg. Hva er probelemt? Klarer man ikke forkalre valgene sine? I så fall; kanske man bør revurdere valget?

 

Anonymkode: 1bd2b...c1f

TS SPURTE IKKE om erfaring om hvorfor/hvorfor ikke hun burde amme eller ikke. Hun har tatt sitt valg, og trenger ikke forklare valget sitt til deg eller andre.  Det finnes hundre andre trådet hvor man kan diskutere om en bør amme eller ikke. Svar på det TS spør om eller lag en egen tråd hvor du kan diskutere amming.Vanskeligere er det ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tanuki skrev:

TS SPURTE IKKE om erfaring om hvorfor/hvorfor ikke hun burde amme eller ikke. Hun har tatt sitt valg, og trenger ikke forklare valget sitt til deg eller andre.  Det finnes hundre andre trådet hvor man kan diskutere om en bør amme eller ikke. Svar på det TS spør om eller lag en egen tråd hvor du kan diskutere amming.Vanskeligere er det ikke.

Nei, hun spurte ikke, men som alle andre tråder på KG får spørsmål som er relatert til tema men ikke eksakt svarer på spørsmålet i HI, må også gravide og nybakte mødre tåle å få spørsmål som er relatert til tema.

Nå skriver Ts at hun VURDERER å ikke amme og da er det enda mer relevant. Hun kan velge å la være å svare.

Du bør lese retningslinjene på KG. Å forlange at det skal være egne regler for gravide el nybakte mødre, om hva som er lov til å spørre eller si, er helt på jordet. Som sagt; det får være måte på særbehandling. 

Anonymkode: 1bd2b...c1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23 August 2016 at 0.41, Runforit skrev:

Hvorfor? Spørsmålet er om hvorfor hun velger å ikke amme er ikke relevant til selve spørsmålet. Enkelt og greit.

Du vil ha svar på hvorfor for å tilfredsstille din egen nysgjerrighet. 

Om det er pga medisiner, traumer eller hva det måtte være så er ikke det din sak å vite mer om bakgrunnen for å kunne svare på det som er spørsmålet i saken. 

Og ja: jeg ammet selv og er for amming. 

Nei, jeg spør fordi TS skriver at hun vurderer å ikke amme. Da kan det være årsaker som det går an å få hjelp til. 

Anonymkode: 1bd2b...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 24 August 2016 at 11.35, AnonymBruker skrev:

Uff, så trist at TS får så mye hets for sitt valg her.

Jeg valgte å slutte å amme etter ca. 3 uker.
Fikk hjelp fra ammehjelpen (faktisk!) for hvordan å best stoppe melkeproduksjonen. 
Tabletter finns, men er ikke anbefalt grunnet bivirkningene. 

Jeg bandt et skjerf stramt rundt brystene (veldig stramt!) og hadde stram sports-BH over, og når sprengen ble for sterk gikk jeg i dusjen. Under varmt vann "drev" jeg ut den verste sprengen med å stryke håndflaten nedover brystet. Unngå å håndmelke hvis du klarer det, det bare stimulerer produksjonen. 
Dette var som sagt tips fra ammehjelpen.

Husker ikke hvor lang tid det tok før melkeproduksjonen var helt borte, men det verste var over etter en liten uke hvis jeg ikke husker feil. 

Masse lykke til med fødsel, baby og alt. 
Hvordan du velger å gi barnet ditt mat har ingen sammenheng med hvor god mor du er!
Men det vet du fra før :) Det var ment til alle kritikerene her. 

Anonymkode: 436a8...303

Så mye hets for sitt valg? Av de om lag tyve svarene hun hadde fått var 18 støttende, en stilte åpent spørsmål IG to var litt kritisk/negativ. Mao får Ts overveldende støtte og forståelse. Likevel skriver du at hun får mye hets..?! Kanskje tone ned offertankegangen?

Jeg håper Ts velger det som er rett for dem, men jeg håper ikke valget har med kroppsfiksering å gjøre. 

 

 

Anonymkode: 1bd2b...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun spurte ikke, men som alle andre tråder på KG får spørsmål som er relatert til tema men ikke eksakt svarer på spørsmålet i HI, må også gravide og nybakte mødre tåle å få spørsmål som er relatert til tema.

Nå skriver Ts at hun VURDERER å ikke amme og da er det enda mer relevant. Hun kan velge å la være å svare.

Du bør lese retningslinjene på KG. Å forlange at det skal være egne regler for gravide el nybakte mødre, om hva som er lov til å spørre eller si, er helt på jordet. Som sagt; det får være måte på særbehandling. 

Anonymkode: 1bd2b...c1f

 

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg spør fordi TS skriver at hun vurderer å ikke amme. Da kan det være årsaker som det går an å få hjelp til. 

Anonymkode: 1bd2b...c1f

Ja enig, herregud må ta kunne få lov til å spørre uten at folk skal tilte vel...

 

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så mye hets for sitt valg? Av de om lag tyve svarene hun hadde fått var 18 støttende, en stilte åpent spørsmål IG to var litt kritisk/negativ. Mao får Ts overveldende støtte og forståelse. Likevel skriver du at hun får mye hets..?! Kanskje tone ned offertankegangen?

Jeg håper Ts velger det som er rett for dem, men jeg håper ikke valget har med kroppsfiksering å gjøre. 

 

 

Anonymkode: 1bd2b...c1f

Enig.

Anonymkode: cbd2c...c9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet begge mine to og ønsket virkelig at jeg begynt med mme og flaske med engang (eller pumpet og flaske).  Amming, for meg, var et ren helvete i 9 måneder.  

Dere må slutte og si at flaskemating er vanskelig.  Herregud det er så lettvint.  Mye mye lettere en å ha en baby henge på puppen i flere timer.   Sterilisering skjer hver gang du vaske i oppvaskemaskinen  - du trenger ikke å koke opp alt.   

Anonymkode: feefa...669

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammet begge mine to og ønsket virkelig at jeg begynt med mme og flaske med engang (eller pumpet og flaske).  Amming, for meg, var et ren helvete i 9 måneder.  

Dere må slutte og si at flaskemating er vanskelig.  Herregud det er så lettvint.  Mye mye lettere en å ha en baby henge på puppen i flere timer.   Sterilisering skjer hver gang du vaske i oppvaskemaskinen  - du trenger ikke å koke opp alt.   

Anonymkode: feefa...669

Vil tro flaskemating er lettere i de tilfellene amming har vært vanskelig. Men i de tilfellene det går bra vil jeg tro amming er mye enklere. Har ikke opplevd med mine to at de har hengt i puppene flere timer, så dette er nok forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere må slutte og si at flaskemating er vanskelig.  Herregud det er så lettvint.  Mye mye lettere en å ha en baby henge på puppen i flere timer.   Sterilisering skjer hver gang du vaske i oppvaskemaskinen  - du trenger ikke å koke opp alt.   

Anonymkode: feefa...669

For meg var også flaskemating utrolig lettvint, men det var jo nettopp fordi amming aldri fungerte for meg. Det tok mye tid og var utrolig slitsomt å først prøve å amme, så gi opp og gi barnet flaske for så å måtte pumpe etterpå. Å bruke 10 sek på å blande en flaske mme er barnemat i sammenligning. Vi brukte mikrosterilisator så det var heller ikke noe som tok nevneverdig tid (bare vasket kjapt med børste og så tok mikrobølgeovnen seg av steriliseringen). Det eneste som var mer tungvindt med flaskemating var å måtte ha med seg mmepulver, flasker, termos o.l. overalt hvor vi skulle. Når amming fungerer må det jo definitivt være lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Tutte skrev:

Vil tro flaskemating er lettere i de tilfellene amming har vært vanskelig. Men i de tilfellene det går bra vil jeg tro amming er mye enklere. Har ikke opplevd med mine to at de har hengt i puppene flere timer, så dette er nok forskjellig.

Flaskemating er utrolig lettvint i forhold til amming. Man kan bruke hvilke klær man vil, uproblematisk å gi mat offentlig med tanke på å skjule seg,man trenger ikke å være 100 % tilgjengelig for baby siden flere kan mate, pappa kan ta nattevåk siden man slipper at det mest sannsynlig resulterer i amming uansett, man slipper å bruke ammebh, ammeinnlegg, lekkasjer, overproduksjon, redsel for å ha for lite melk, man vil ikke amme offentlig når de er så store at de skal slippe for å følge med på alt annet... jeg kan fortsette. Amming er en jobb. Jeg ammer, men er misunnelig på dem som ikke får det til. I hvert fall nå som mini er større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Pearl2.0 skrev:

Flaskemating er utrolig lettvint i forhold til amming. Man kan bruke hvilke klær man vil, uproblematisk å gi mat offentlig med tanke på å skjule seg,man trenger ikke å være 100 % tilgjengelig for baby siden flere kan mate, pappa kan ta nattevåk siden man slipper at det mest sannsynlig resulterer i amming uansett, man slipper å bruke ammebh, ammeinnlegg, lekkasjer, overproduksjon, redsel for å ha for lite melk, man vil ikke amme offentlig når de er så store at de skal slippe for å følge med på alt annet... jeg kan fortsette. Amming er en jobb. Jeg ammer, men er misunnelig på dem som ikke får det til. I hvert fall nå som mini er større.

Da er det forskjellig erfaring og delte meninger om det. Husker med førstemann, da måtte jeg slutte å amme brått ved 5,6 mnd da han beit skikkelig et par ganger ved amming pga tenner. Husker hvor mye stri det var i forhold, da jeg da måtte gå over til flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Tutte skrev:

Da er det forskjellig erfaring og delte meninger om det. Husker med førstemann, da måtte jeg slutte å amme brått ved 5,6 mnd da han beit skikkelig et par ganger ved amming pga tenner. Husker hvor mye stri det var i forhold, da jeg da måtte gå over til flaske.

Det handler vel litt om hva man er vant til uansett☺ jeg tenkte ikke bare på det rent praktiske, men alt annet rundt også😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Pearl2.0 skrev:

Flaskemating er utrolig lettvint i forhold til amming. Man kan bruke hvilke klær man vil, uproblematisk å gi mat offentlig med tanke på å skjule seg,man trenger ikke å være 100 % tilgjengelig for baby siden flere kan mate, pappa kan ta nattevåk siden man slipper at det mest sannsynlig resulterer i amming uansett, man slipper å bruke ammebh, ammeinnlegg, lekkasjer, overproduksjon, redsel for å ha for lite melk, man vil ikke amme offentlig når de er så store at de skal slippe for å følge med på alt annet... jeg kan fortsette. Amming er en jobb. Jeg ammer, men er misunnelig på dem som ikke får det til. I hvert fall nå som mini er større.

Dette! Amming er tungvint. En sak som ikke er listet opp: Jogging! Kan gå, men ikke for fort, for de gigantiske puppene ikke tillater det... Mme tillater trening. Savner å kunne ta en løpetur i skogen. Stram sports-BH? Det er å betrakte om tette melkeganger! :( 

Men jeg er heldig som kan amme, så skal ikke klage på det. Men når noen sier at mme er mer tungvint? Så aner de ikke hva de snakker om. Har sekvgitt baby mm på flaske når jeg hadde brystbetennelse.Utrolig mye mindre tid som gikk til mating. OG! Mer søvn om natten.

Anonymkode: e248b...cfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Amming er tungvint. En sak som ikke er listet opp: Jogging! Kan gå, men ikke for fort, for de gigantiske puppene ikke tillater det... Mme tillater trening. Savner å kunne ta en løpetur i skogen. Stram sports-BH? Det er å betrakte om tette melkeganger! :( 

Men jeg er heldig som kan amme, så skal ikke klage på det. Men når noen sier at mme er mer tungvint? Så aner de ikke hva de snakker om. Har sekvgitt baby mm på flaske når jeg hadde brystbetennelse.Utrolig mye mindre tid som gikk til mating. OG! Mer søvn om natten.

Anonymkode: e248b...cfb

Oh! Husker det ja! Fader store pupper er ingenting å trakte etter. Følte meg mer ute av kroppen min med store melkepupper enn med stor mage...

Anonymkode: 8cda8...4ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Amming er tungvint. En sak som ikke er listet opp: Jogging! Kan gå, men ikke for fort, for de gigantiske puppene ikke tillater det... Mme tillater trening. Savner å kunne ta en løpetur i skogen. Stram sports-BH? Det er å betrakte om tette melkeganger! :( 

Men jeg er heldig som kan amme, så skal ikke klage på det. Men når noen sier at mme er mer tungvint? Så aner de ikke hva de snakker om. Har sekvgitt baby mm på flaske når jeg hadde brystbetennelse.Utrolig mye mindre tid som gikk til mating. OG! Mer søvn om natten.

Anonymkode: e248b...cfb

Ja, enig i det du skriver også! I tillegg så vet man hvor mye barnet har spist ved flaskemating, og risikerer ikke at de er sultne igjen etter en time. Da kan man mate hver 4. time og slipper å slenge ut puppen overalt og hele tida når man er på farten. Mange sover bedre med mme i magen også, siden ligger lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Amming er tungvint. En sak som ikke er listet opp: Jogging! Kan gå, men ikke for fort, for de gigantiske puppene ikke tillater det... Mme tillater trening. Savner å kunne ta en løpetur i skogen. Stram sports-BH? Det er å betrakte om tette melkeganger! :( 

Men jeg er heldig som kan amme, så skal ikke klage på det. Men når noen sier at mme er mer tungvint? Så aner de ikke hva de snakker om. Har sekvgitt baby mm på flaske når jeg hadde brystbetennelse.Utrolig mye mindre tid som gikk til mating. OG! Mer søvn om natten.

Anonymkode: e248b...cfb

De vet ikke hva de snakker om? Husk at noen har erfaring med begge deler, og derfor vet hva de snakker om når de uttaler seg om hva de synes er enklest - og noen synes amming er enklest. Hva som er enklest kommer an på personlige egenskaper (noen syns det er stress å amme offentlig, noen syns det er helt uproblematisk, får man til å amme sovende), og på babyen (hvor ofte vil den ha mat, kaver den ved brystet, trenger den ro etc, sover den på natta). Det er ingen sannhet for alle at flaskemating er enklere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Amming er tungvint. En sak som ikke er listet opp: Jogging! Kan gå, men ikke for fort, for de gigantiske puppene ikke tillater det... Mme tillater trening. Savner å kunne ta en løpetur i skogen. Stram sports-BH? Det er å betrakte om tette melkeganger! :( 

Men jeg er heldig som kan amme, så skal ikke klage på det. Men når noen sier at mme er mer tungvint? Så aner de ikke hva de snakker om. Har sekvgitt baby mm på flaske når jeg hadde brystbetennelse.Utrolig mye mindre tid som gikk til mating. OG! Mer søvn om natten.

Anonymkode: e248b...cfb

De vet ikke hva de snakker om? Husk at noen har erfaring med begge deler, og derfor vet hva de snakker om når de uttaler seg om hva de synes er enklest - og noen synes amming er enklest. Hva som er enklest kommer an på personlige egenskaper (noen syns det er stress å amme offentlig, noen syns det er helt uproblematisk, får man til å amme sovende), og på babyen (hvor ofte vil den ha mat, kaver den ved brystet, trenger den ro etc, sover den på natta). Det er ingen sannhet for alle at flaskemating er enklere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pearl2.0 skrev:

Det handler vel litt om hva man er vant til uansett☺ jeg tenkte ikke bare på det rent praktiske, men alt annet rundt også😊

Ja det er sant. Det er fordeler og ulemper med begge deler. Og mye blir en vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...