Gå til innhold

Ikke amme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Runforit
1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Don't go there".. Kjære vene, det får være måte på.

Synes man bør regne med å få spørsmålet når man søker råd relatert til å la være å amme. Med mindre det er medisinske årsaker, så er det jo meget spesielt å bestemme seg på forhånd for å ikke ville amme. Endel gravide eller nybakte mødre må være de eneste i samfunnet som forlanger å aldri få spørsmål eller måtte forklare sine valg. Hva er probelemt? Klarer man ikke forkalre valgene sine? I så fall; kanske man bør revurdere valget?

 

Anonymkode: 1bd2b...c1f

Hvorfor? Spørsmålet er om hvorfor hun velger å ikke amme er ikke relevant til selve spørsmålet. Enkelt og greit.

Du vil ha svar på hvorfor for å tilfredsstille din egen nysgjerrighet. 

Om det er pga medisiner, traumer eller hva det måtte være så er ikke det din sak å vite mer om bakgrunnen for å kunne svare på det som er spørsmålet i saken. 

Og ja: jeg ammet selv og er for amming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det relevant hvilke grunner man har for å amme/ikke amme? Det er personlige valg. Det er, utrolig nok, helt likegyldig hvilke meninger folk har om amming, det var ikke det som var spørsmålet til TS. Og babyer som får mme vokser og blir friske de også, tenk det.

TS: snakk med jm du, få det inn i papirene dine. Ingen kan tvinge deg til å amme, og hjelp til å stoppe melken får du.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et merkelig fenomen at hver gang en mor gir flaske så dukker det opp tjue ammende mødre på sidelinjen og roper "forklar deg!" eller er sprekkeferdig av nysgjerrighet for hvorfor denne moren ikke ammer. Mødre som gir flaske trenger overhodet ikke forklare seg for dere og det er heller ikke normal folkeskikk å spørre. Utsagn som "man må regne med å få spørsmål" får meg til å lure på hva i all verden som gjør at dere får dere til å føle dere berettighet til å få svar. Hadde aldri falt meg inn! 

Jeg ammet selv til 15 mnd og trivdes med det, har ammet på mang et ammerom hvor det også har vært mødre som gir flaske og aldri har jeg følt et snev av nysgjerrighet over det. Det er faktisk ikke min sak hvilke grunner denne moren har og hvorvidt jeg mener de er "godkjente". 

Anonymkode: a15cd...852

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så trist at TS får så mye hets for sitt valg her.

Jeg valgte å slutte å amme etter ca. 3 uker.
Fikk hjelp fra ammehjelpen (faktisk!) for hvordan å best stoppe melkeproduksjonen. 
Tabletter finns, men er ikke anbefalt grunnet bivirkningene. 

Jeg bandt et skjerf stramt rundt brystene (veldig stramt!) og hadde stram sports-BH over, og når sprengen ble for sterk gikk jeg i dusjen. Under varmt vann "drev" jeg ut den verste sprengen med å stryke håndflaten nedover brystet. Unngå å håndmelke hvis du klarer det, det bare stimulerer produksjonen. 
Dette var som sagt tips fra ammehjelpen.

Husker ikke hvor lang tid det tok før melkeproduksjonen var helt borte, men det verste var over etter en liten uke hvis jeg ikke husker feil. 

Masse lykke til med fødsel, baby og alt. 
Hvordan du velger å gi barnet ditt mat har ingen sammenheng med hvor god mor du er!
Men det vet du fra før :) Det var ment til alle kritikerene her. 

Anonymkode: 436a8...303

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så trist å lese i denne tråden. Jeg slet med ammingen med nr 1, så ille at jeg gikk inn i en depresjon. Gikk over på flaske etter 4 uker og det var så fælt å lese om hvordan mm er det beste for barnet gang på gang. Heldigvis har jeg mange fine mennesker rundt meg, som støttet meg og aldri stilte spørsmålstegn ved valget mitt. Det er jeg så glad for, for jeg har aldri vært så langt nede. 

Jeg har aldri møtt noen som bare ikke "gidder" å amme, så jeg tror disse kommentarene i tråden dessverre treffer de som er langt nede og skulle ønske de kunne amme. 

Stor klem til deg ts, jeg tok på meg sportsBH og bare håndmelket den verste sprengen. Det gav seg etter 3-4 dager. Lykke til 

Anonymkode: 106db...356

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på KK i oktober og kan komme med erfaring derfra. De gir ikke medisiner lengre pga psykose (er visst mange som får det ifølge jordmor) og pga at de mener at melken kommer tilbake når medisinen slutter å fungere. Så man rett og slett utsetter når melken kommer. Om det stemmer vet jeg ikke, men regner med det siden de sier det. Om du bor i Bergens regionen kan du få time før fødsel for å snakke om dette. Be om å bli henvist fra der du er nå. Jeg vet at de setter seg litt på bakbeina om du ikke vil amme pga tidligere erfaringer. Jeg hadde medisinsk grunn som årsak og møtte ingenting annet enn forståelse. Er mulig det var fordi jeg hylgrein inne på møtet pga jeg ville sånn amme. 

Du får forskjellig utstyr som hjelper deg til å binde puppene. Allikevel vil jeg anbefale en trang treningsbh og noe du kan surre rundt puppene hardt. 

Lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pillene som var virkelig ille på bivirkninger gis ikke lenger.  Mener å huske de het pravidel. Nå gis det Dostinex. De er også knyttet til bivirkninger (som alle legemidler), men når det gjelder psykose, som flere har nevnt her, er det først og fremst for de som allerede har hatt psykiske forstyrrelser tidligere. 

Jeg tok selv Dostinex for ammeslutt og ble bare litt trøtt. 

Anonymkode: 315e9...e56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan noen i denne tråden tror at andres valg angår dem. Noen kan ikke amme av medisinske årsaker. Noen velger å la være av andre årsaker. Men dere har ikke noe med det. Tenk om det hva dere vil, men håper dere er bedre til å tøyle nysgjerrigheten deres i virkeligheten enn dere er i denne tråden. 

Og til deg som jobber på helsestasjon som snakker om ikke-ammende mødre i den tonen du gjør - håper du øver på pokerfjeset ditt før du går på jobb.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nektet også å amme. Syntes det var ekkelt

Anonymkode: 82973...583

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du binder opp brystet stramt TS så forsvinner melka etter ca en uke. Få jm til å føre det inn på helsekortet så slipper du å forklare det til hver pleierske på barsel. Jeg kan ikke amme denne gangen dessverre (brystoperert hvor melkegangene er kappa av ) så ikke alltid det er et valg heller. Ingen som har noe med ditt valg og ikke pokker om en skylder noen en forklaring. Lykke til 😊

Anonymkode: 095b8...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at morsmelk er best. Det betyr ikke at en har noe med hvorfor folk velger som de gjør og har rett til å dømme. Pass deres egne saker. Hilsen maratonammer gjennom flere år. 

Anonymkode: 095b8...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pillene som var virkelig ille på bivirkninger gis ikke lenger.  Mener å huske de het pravidel. Nå gis det Dostinex. De er også knyttet til bivirkninger (som alle legemidler), men når det gjelder psykose, som flere har nevnt her, er det først og fremst for de som allerede har hatt psykiske forstyrrelser tidligere. 

Jeg tok selv Dostinex for ammeslutt og ble bare litt trøtt. 

Anonymkode: 315e9...e56

Disse jeg også tok og merket ingen bivirkninger!

Anonymkode: 31c2e...63c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen anonym skrev tidligere i tråden fikk også jeg Dostinex. Det er èn tablett som tas etter fødsel. Jeg fikk ingen bivirkninger og da ingen melk, trengte heller ikke binde opp brystene eller annet. Det var en lettelse at det gikk så greit, for brystene hadde vært ømme hele svangerskapet så jeg var redd det ville bli veldig melkespreng. Jeg kunne ikke amme pga medisiner og sykdom, og det visste både jeg og legene på forhånd.

For meg personlig var det en sorg å ikke kunne amme, men jeg prøvde å ikke gi det så mye fokus. Det er leit å tenke på hvor sårbar jeg følte meg de første månedene når jeg måtte gi melk på flaske offentlig. Om du har hatt en så dårlig opplevelse med amming tidligere at du velger å ikke prøve amming denne gangen, så må du gjøre det som er rett for deg. Men jeg ville oppfordret deg til å gi det en ny sjanse denne gangen. Om du velger å stoppe melken og du føler deg usikker på å bli hørt på sykehuset så kan du be fastlegen skrive ut denne tabletten til deg, ta den med på sykehuset og ta den etter fødsel, men i samsvar med legen på sykehuset. Ingen kan nekte deg det eller dømme deg/krangle/presse.

Når man først må bruke morsmelkerstatning og flaske så må jeg si at det som har vært veldig positivt for oss er at mor og far kunne dele på matingen, og far fikk et veldig nært forhold til barnet helt fra begynnelsen. Det har aldri vært mor som favoriseres eller klenges på, fordi "begge" har maten. Og begge fikk kosen, vi gjorde matestunden intim og koselig og i ammestilling inntil bar overkropp. Så uansett, man må gjøre det beste ut av det.

Lykke til

Anonymkode: e5be7...787

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å si i fra. Jeg valgte å ikke amme nr 3 (ammeproblemer med både nr 1 og nr 2 så jeg ville heller ha en rolig og stressfri barseltid). Da jeg hadde født spurte jordmor om jeg ville amme og jeg sa nei og hvorfor og da skrev hun det bare i journalen slik at de som skulle inn til meg på barsel visste det. Dette var på Rikshospitalet, hjem til ammeguru Nylander, men det var ikke noe problem. Ingen maste eller engang kommenterte det,  og jeg fikk fri tilgang til rommet hvor de har alt man trenger for å lage mme slik at det var enkelt å lage en flaske. Jeg fikk ingen tabletter for å stoppe melkeproduksjon (ba ikke om det heller da), men jeg hadde ikke behov for det heller (lav melkeproduksjon var noe av problemet tidligere).

Og så synes jeg det er unødvendig å snakke om egoisme ved ammevalg og føle et slikt voldsomt behov for å dytte egne valg på andre. Dere vet ikke hva som ligger bak og det er ikke slik at det aller beste er å tvinge seg gjennom amming koste hva det koste vil. Det er veldig mye mer som påvirker barnet enn hva slags melk det får å drikke. De siste årene har det også kommet flere studier som viser at det i den vestlige verden sannsynligvis er få, om noen, helsegevinster ved amming. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha dette sagt. Flaskemating og MME er ikke en lettvindt løsning. Det kreves måneder med nøye vasking av flasker og smokker, sterilisering, koking og avkjøling av drikkevannet. Jeg måtte stå opp i midten av natten for å vaske og sterilisere flasker når barna spiste annenhver time.

Hvis det å ikke amme betyr at moren kan unngå barseldepresjon som faktisk kan være ødeleggende for båndet mellom mor og barn så er erstatning er langt bedre løsning. Man må kunne tenke lenger enn nesen strekker. Jeg er helt enig i at barnet kommer før foreldrenes behov, men foreldrene må og få ivareta sine egne behov for å kunne ivareta barnets behov best mulig.

På 50-talet skulle man kun gi erstatning til barna sine og jeg har ikke sett en epidemi av forskjellige sykdommer og diverse i senalder på disse menneskene. Morsmelkerstatning har blitt forsket på og er bra for barnet! Men morsmelk er bedre, ja.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Stum481 skrev:

Bare for å ha dette sagt. Flaskemating og MME er ikke en lettvindt løsning. Det kreves måneder med nøye vasking av flasker og smokker, sterilisering, koking og avkjøling av drikkevannet. Jeg måtte stå opp i midten av natten for å vaske og sterilisere flasker når barna spiste annenhver time.

Hvis det å ikke amme betyr at moren kan unngå barseldepresjon som faktisk kan være ødeleggende for båndet mellom mor og barn så er erstatning er langt bedre løsning. Man må kunne tenke lenger enn nesen strekker. Jeg er helt enig i at barnet kommer før foreldrenes behov, men foreldrene må og få ivareta sine egne behov for å kunne ivareta barnets behov best mulig.

På 50-talet skulle man kun gi erstatning til barna sine og jeg har ikke sett en epidemi av forskjellige sykdommer og diverse i senalder på disse menneskene. Morsmelkerstatning har blitt forsket på og er bra for barnet! Men morsmelk er bedre, ja.

Til gjengjeld så tar det fem minutter å gi flaske om natten. Ved amming tar det oppmot en time å mate. Gir av og til pumpet morsmelk på flaske om jeg har sovet litt natten før. Det går mye raskere, selv med sterilisering. 

Offentlig blir ammede skult på. Og få steder har ammerom tilgjengelig for ikke å 'forstyrre' resten av befolkningen på et senter eller kafé. Med flaske har man ikke den utfordringen. Og igjen, det tar maks fem minutter å mate. Jeg har flere ganger gått til bilen for å amme eller dratt hjem tidligere. 

Det finnes ting som er tungvint ved begge løsninger. Så lenge barn får næring er det det som teller. Samtidig innrømmer jeg at jeg er dømmende ovenfor de som velger ikke å amme uten å ha prøvd, bare fordi de ikke vil. 

Anonymkode: e248b...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for avsporinger, personangrep og svar til dette.

Tekola, forumansvarlig.

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til gjengjeld så tar det fem minutter å gi flaske om natten. Ved amming tar det oppmot en time å mate. Gir av og til pumpet morsmelk på flaske om jeg har sovet litt natten før. Det går mye raskere, selv med sterilisering. 

Offentlig blir ammede skult på. Og få steder har ammerom tilgjengelig for ikke å 'forstyrre' resten av befolkningen på et senter eller kafé. Med flaske har man ikke den utfordringen. Og igjen, det tar maks fem minutter å mate. Jeg har flere ganger gått til bilen for å amme eller dratt hjem tidligere. 

Det finnes ting som er tungvint ved begge løsninger. Så lenge barn får næring er det det som teller. Samtidig innrømmer jeg at jeg er dømmende ovenfor de som velger ikke å amme uten å ha prøvd, bare fordi de ikke vil. 

Anonymkode: e248b...cfb

Mine tvillinger tok minst 45 minutt til 1 1/5 time til å spise opp ei flaske på 90-120 ml de første månedene og de var ikke premature. Snart er de et halvt år gamle og det tar langt lenger tid enn 5 minutt for de å drikke opp ei flaske. I tillegg til at jeg pumpet meg som tok hvertfall et kvarter. I tillegg til sterilisering av både flasker og pumpeustyr. Ammede mødrer har utfordringer i det offentlige, den er jeg med på, men hva med flaskematende mødrer? De møter jo akkurat samme dømmende blikk fra ammende mødrer, som det ammende mødrer gjør fra mennesker som syns amming i det offentlige er en uting.

Endret av Stum481
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til gjengjeld så tar det fem minutter å gi flaske om natten. Ved amming tar det oppmot en time å mate. Gir av og til pumpet morsmelk på flaske om jeg har sovet litt natten før. Det går mye raskere, selv med sterilisering. 

Offentlig blir ammede skult på. Og få steder har ammerom tilgjengelig for ikke å 'forstyrre' resten av befolkningen på et senter eller kafé. Med flaske har man ikke den utfordringen. Og igjen, det tar maks fem minutter å mate. Jeg har flere ganger gått til bilen for å amme eller dratt hjem tidligere. 

 

Anonymkode: e248b...cfb

Ved flaskemating på natten må man opp for å blande MME.

Offentlig blir flaskematere skult på av dømmende, ammende mødre. Man får kjeft, kommentarer og blikk fra vilt fremmende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Magnifiq skrev:

Ved flaskemating på natten må man opp for å blande MME.

Det må man heldigvis ikke. Jeg pleide å ha et brett på nattbordet med flasker, ferdigfylt pulverboks, termos med kokende vann og flaske med kaldt vann. Dermed kunne jeg blande en flaske på 10 sekunder mens jeg satt i sengen. Veldig enkelt og greit. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...