Gå til innhold

Jeg har ett barn fra før og samboer har to. Ønsker meg ett til.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ett barn fra før og samboer har to. Jeg har i det senere begynt å føle på at jeg ønsker ett barn til siden jeg vil gi dattera mi søsken og jeg gjerne vil ha to såklart. Jeg overhørte et spørsmål fra min datter til samboer ang.noe med baby, hvorpå min samboer svarte at det har vi ikke råd til. Det skal sies at hans barn får en del som jeg synes er unødvendig. Kjøpene hans er ikke alltid gjennomtenkt for å si det sånn. Jeg skjønnet at barn koster masse penger, men de får ganske mye som jeg mener er tull. Jeg tenker at vi kan ha råd til en til om han tenker litt mer over sine kjøp.

 Pr.dags dato jobber jeg kun som vikar, men vi har ikke hverken stort huslån eller billån. Samtidig som at jeg ikke er redd for at jeg ikke skal få noe å gjøre der jeg jobber. Jeg er redd tiden flyr litt ifra oss siden samboer er over 40. Barna begynner også å bli store og den yngste blir 6-7 år innen det kanskje er muligheter for en til. 

Kjenner jeg blir så usikker, og også litt lei meg fordi jeg kanskje ikke får flere. Og siden han har to er det liksom enda vanskeligere å forestille seg det. Skulle ønske jeg hadde en skikkelig god jobb så jeg ikke trengte å tenke på økonomien ihvertfall. 

Flere som sitter i denne situasjonen? 

Anonymkode: 3f2b3...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo ikke mene og tenke så mye på grunn av noe du overhørte han sa til ett av barna? ;)

Jeg skjønner det er en kjip samtale å ta, hvis du er redd for at han er negativt innstilt til noe du ønsker deg veldig. Men dere må nesten begynne der- snakke sammen. At han sa at dere ikke "har råd" til et barn betyr ikke at det er et argument han har tenkt mye og lenge på, det kan ha vært en unnskyldning, det første som falt ham inn, eller hva som helst. Det tyder på at han ikke er helt fornøyd med økonomien, det er så, men det er slett ikke sikkert at han oppriktig mener det er til hinder. Og før du lager deg spøkelser, må du sjekke om det stemmer.

Personlig ville jeg holdt litt igjen med å kritisere hans forbruk i forhold til barna, men heller diskutere økonomi generelt. Så kan du heller ta det som et eksempel når dere begynner å virkelig se på utgiftene og inntektene. Men åpner du diskusjonen med at "Ja, vi har lite penger fordi du alltid kjøper" osv osv går han vel rett i skyttergraven. Så vær litt taktisk der.

Men jeg synes du skal si det akkurat som det er: at du har lyst på et barn til, hva tenker han om det? Og så tar dere det derfra. Lykke til i alle fall!

Anonymkode: 3ee63...76c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Neida det er jo ikke akkurat det jeg overhørte som har fått i gang tankene. Jeg har tenkt masse på det ellers også. Vi hadde egentlig tenkt at vi bare skulle ha de tre i utgangspunktet, men man forandrer seg jo. Men er vi helt gale om vi satser på en til når vi allerede har 3. Er det egoistisk av meg å å ville ha ett til. Kanskje jeg setter oss i knipe pga.ønsket mitt. Slike spørsmål er litt vanskelig å bare snakke med samboer om syns jeg da og ville egentlig bare høre litt. 

 

 

Anonymkode: 3f2b3...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter deg slik at det ikke er noe "søskenforhold" mellom barna deres, at det er mine-og-dine barn?  Er aldersforskjellen stor og/eller den enes barn bare bor sammen med dere iblant, så vil det nok dessverre være slik. 

Det koster å ha barn, spesielt fra 10-12 år og oppover.  Jeg synes du skal fortelle mannen din hva du ønsker, og høre på hva han tenker.  Det  er ikke sikkert at han føler det riktig å redusere på sine barns materielle behov. 

På den andre siden bør du vite at om aldersforskjellen er stor mellom barna dine, så er det ikke sikkert at du oppnår hva du ønsker, et nært forhold mellom barnet ditt og den nye.  Slikt vet man aldri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal gjøre det.

Man skaper det mer verdifulle "fellesbarnet" som de kaller det på KG.

Stesøsken og stebarnsproblematikk står i kø.. Det er nok med tre barn.

Anonymkode: 13caa...f6c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør jobbe fulltid slik at dere har mer penge.

Anonymkode: 27f38...758

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du bør jobbe fulltid slik at dere har mer penge.

Anonymkode: 27f38...758

Jeg jobber alt jeg kan få. Har tro på at det blir enda mer etterhvert. 

Anonymkode: 3f2b3...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som unødvendig å få en til bare fordi du "vil ha".
Hva far bruker penger på til sine barn har du jo ingenting med.

Hos oss er det 6 år mellom våre to barn, og de har _ingenting_ til felles. De er jo glad i hverandre, men de bruker ikke noe tid sammen fordi det er såpass stor forskjell at de ikke finner det den andre gjør interessant. Så syns ikke søsken argumentet har noe for seg når det blir så stor forskjell.

Du har troa på å finne jobb? Hva med å finne deg jobb først, så ta det derifra. Og hør med han hva han ønsker, om han ikke ønsker flere barn, så er det jo ikke noe mer å tenke på.

Anonymkode: 090a6...dd7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du kun er vikar og at du har tro på at du kan få mer jobb etterhvert. Men vet du det eller er det bare noe du tror? 

Fast inntekt bør være på plass før dere får flere barn. Dere har jo allerede 3. 

Anonymkode: 4e0f3...0fb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser på det som unødvendig å få en til bare fordi du "vil ha".
Hva far bruker penger på til sine barn har du jo ingenting med.

Hos oss er det 6 år mellom våre to barn, og de har _ingenting_ til felles. De er jo glad i hverandre, men de bruker ikke noe tid sammen fordi det er såpass stor forskjell at de ikke finner det den andre gjør interessant. Så syns ikke søsken argumentet har noe for seg når det blir så stor forskjell.

Du har troa på å finne jobb? Hva med å finne deg jobb først, så ta det derifra. Og hør med han hva han ønsker, om han ikke ønsker flere barn, så er det jo ikke noe mer å tenke på.

Anonymkode: 090a6...dd7

Har samme forskjell og nå som de er blitt eldre har de mye glede av hverandre, samt at eldste hjalp til så minsten slapp unna all mobbing på skolen siden det eldst barnet var pop på skolen, imenst det yngste er introvert og hadde få venner.

Anonymkode: bf1e0...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ett barn fra før og samboer har to. Jeg har i det senere begynt å føle på at jeg ønsker ett barn til siden jeg vil gi dattera mi søsken og jeg gjerne vil ha to såklart. Jeg overhørte et spørsmål fra min datter til samboer ang.noe med baby, hvorpå min samboer svarte at det har vi ikke råd til. Det skal sies at hans barn får en del som jeg synes er unødvendig. Kjøpene hans er ikke alltid gjennomtenkt for å si det sånn. Jeg skjønnet at barn koster masse penger, men de får ganske mye som jeg mener er tull. Jeg tenker at vi kan ha råd til en til om han tenker litt mer over sine kjøp.

 Pr.dags dato jobber jeg kun som vikar, men vi har ikke hverken stort huslån eller billån. Samtidig som at jeg ikke er redd for at jeg ikke skal få noe å gjøre der jeg jobber. Jeg er redd tiden flyr litt ifra oss siden samboer er over 40. Barna begynner også å bli store og den yngste blir 6-7 år innen det kanskje er muligheter for en til. 

Kjenner jeg blir så usikker, og også litt lei meg fordi jeg kanskje ikke får flere. Og siden han har to er det liksom enda vanskeligere å forestille seg det. Skulle ønske jeg hadde en skikkelig god jobb så jeg ikke trengte å tenke på økonomien ihvertfall. 

Flere som sitter i denne situasjonen? 

Anonymkode: 3f2b3...de8

Det er jo ikke bare de relativt små summene i hverdagen som medfører kostnadsøkningen hvis man får barn nr fire. Man må f.eks også bytte ut bilen til en syvseter eller mer. Alt blir mye mer komplisert med fire barn i stedet for tre. Snakker av erfaring. 

Anonymkode: 362b7...f34

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke bare de relativt små summene i hverdagen som medfører kostnadsøkningen hvis man får barn nr fire. Man må f.eks også bytte ut bilen til en syvseter eller mer. Alt blir mye mer komplisert med fire barn i stedet for tre. Snakker av erfaring. 

Anonymkode: 362b7...f34

Det kommer ann på hvor ofte en trenger bil når far har de to "deltids barna"

Ellers er det ikke så dyrt med en mpv.

Anonymkode: bf1e0...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ett barn, det er ikke rart å ønske seg ett til, slik at ditt første får søsken. Hans to barn er ikke dine, og 'at best' stesøsken. 

Luft idéen for han. 

Skjønner deg godt. 

Anonymkode: 054d2...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At han er over synes jeg er en god grunn til å ikke ønske flere, spesielt når han har to fra før. Min samboer har 3 og vi er ikke 30 en gang. Jeg har en fra før. Begynner å slå meg til ro med at det blir ikke flere. Det kan være kaotisk nok med mine og dine så synes til tider at mitt ønske er egoistisk. Barna er skolealder, men man vet heller aldri hvordan ungdomstiden deres blir heller.

Anonymkode: 07b97...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skaffet meg fast fulltidsjobb og så gått for donorbarn.

Anonymkode: e9e7c...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningen din i HI ville gjort at jeg droppet det. Det lukter trøbbel. 

Anonymkode: ed51c...913

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holdningen din i HI ville gjort at jeg droppet det. Det lukter trøbbel. 

Anonymkode: ed51c...913

Hva tenker du i forhold til holdning? Er det greit når man flytter sammen og skal skape et felleskap at man synes den andre også må bremse i forhold til det å bruke penger? Selv om det bare er hans barn? Er det også greit i forhold til mitt barn også syns du? Eller må jeg også skjemme bort mitt for å rettferdiggjøre det? 

Anonymkode: 3f2b3...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ann på hvor ofte en trenger bil når far har de to "deltids barna"

Ellers er det ikke så dyrt med en mpv.

Anonymkode: 

Endret av Mamma86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ann på hvor ofte en trenger bil når far har de to "deltids barna"

Ellers er det ikke så dyrt med en mpv.

Anonymkode: bf1e0...a79

Vi er ikke nødt til å ha større bil. Vi kan fint ha de to vi har så det blir ikke noe ekstra utgiftspost. Er heller ikke av typene som trenger noe dyrt og fancy av noe slag. 

Anonymkode: 3f2b3...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde skaffet meg fast fulltidsjobb og så gått for donorbarn.

Anonymkode: e9e7c...e70

Hvorfor donorbarn? 🤔 Bare lurer😊

Anonymkode: 3f2b3...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...