Gå til innhold

Når samvær med barnefar skjer i lin stue - noen erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår godt at ts synes det er drygt at eksen sitter i sofaen flere timer hver dag jeg, og at han ikke går på eget initiativ men må nesten kastes ut..

Samtidig så forstår jeg også pappaen til barnet, han har jo blitt pappa og vil se ungen mest mulig. 

Det du burde gjøre ts er å involvere han mere med ungen, ikke at han bare skal sitte med ungen i fanget. Når ungen må ha ny bleie, så kan faren skifte. Hvis han er usikker så lær han det. Pappaen kan også bade babyen f.eks. Igjen; er han usikker så lær han det. 

Når du er trygg på at han kan både bytte bleie og bysse babyen hvis babyen er urolig så trenger du jo ikke være i samme rom som de hele tiden. Amme babyen også kan du ta deg en tur ut. Gå deg en tur, stikke på trening, dra på butikken å handle hvis du trenger det osv. 

Likedan kan pappaen ta med babyen ut på trilletur så får du vært litt alene hjemme. 

Når babyen blir større og ikke like avhengig av puppen så kan faren til babyen ta med seg babyen hjem til seg. Ikke overnatting når babyen er så liten, men han kan ha dagsamvær. Hjem til seg selv eller ta babyen med til sine besteforeldre eller andre slektninger så de får møtt babyen også. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, skruf skrev:

Jeg forstår godt at ts synes det er drygt at eksen sitter i sofaen flere timer hver dag jeg, og at han ikke går på eget initiativ men må nesten kastes ut..

Samtidig så forstår jeg også pappaen til barnet, han har jo blitt pappa og vil se ungen mest mulig. 

Det du burde gjøre ts er å involvere han mere med ungen, ikke at han bare skal sitte med ungen i fanget. Når ungen må ha ny bleie, så kan faren skifte. Hvis han er usikker så lær han det. Pappaen kan også bade babyen f.eks. Igjen; er han usikker så lær han det. 

Når du er trygg på at han kan både bytte bleie og bysse babyen hvis babyen er urolig så trenger du jo ikke være i samme rom som de hele tiden. Amme babyen også kan du ta deg en tur ut. Gå deg en tur, stikke på trening, dra på butikken å handle hvis du trenger det osv. 

Likedan kan pappaen ta med babyen ut på trilletur så får du vært litt alene hjemme. 

Når babyen blir større og ikke like avhengig av puppen så kan faren til babyen ta med seg babyen hjem til seg. Ikke overnatting når babyen er så liten, men han kan ha dagsamvær. Hjem til seg selv eller ta babyen med til sine besteforeldre eller andre slektninger så de får møtt babyen også. 

Hvorfor sier dere at barn skal ikke overnatte med fedre når de er så små? Hvis barna tar flaske så kan de godt overnatte med far fra tidlig alder.  De blir mye mindre traumatiserte å bli borte fra moren hvis de får overnatte fra når de er små. Mine overnattet hos bestemor fra de var 3 måneder. Vi mødre er ikke de eneste som kan oppdrar barna våres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Outlander skrev:

Hvorfor sier dere at barn skal ikke overnatte med fedre når de er så små? Hvis barna tar flaske så kan de godt overnatte med far fra tidlig alder.  De blir mye mindre traumatiserte å bli borte fra moren hvis de får overnatte fra når de er små. Mine overnattet hos bestemor fra de var 3 måneder. Vi mødre er ikke de eneste som kan oppdrar barna våres. 

Du kan google og lese litt om små barn og overnatting til andre som ikke er den som barnet er mest tilknyttet til.

Siden ts er alene med barnet og ikke bor sammen med faren til barnet så er det hun som er den som barnet er mest tilknyttet til. 

Edit;

du vil ikke finne en eneste en som anbefaler samvær med overnatting fra babyen er nyfødt og spebarn. 

Det anbefales korte og hyppige samvær for så å øke til dagsamvær og senere overnatting i takt med barnets alder. 

Endret av skruf
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hdde jeg fått sett babyen min 1 time en gang eller 2 i uken hadde jeg også bare ville sitte i sofaen med han. Ikke trillet tur eller hjulpet deg med Husarbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje far bare er veldig usikker på foreldrerollen, usikker på hva som forventes av han og hva han skal gjøre og hva han kan gjøre. Kanskje han syns det er tryggest å ha babyen på fanget og å sitte i sofaen. Kanskje han også blir velg usikker av Ts. Kan dere prøve å kommunisere? Altså snakke litt om forventninger og prøve å vise han hvordan å skifte bleie osv. Han er ikke den eneste faren som er usikker. Jeg tror de fleste fedre er usikre i starten. Slikt kan ta tid for mødre også.  Gi han en mulighet til å bli trygg på barnet og på deg, så kanskje det blir lettere for dere alle. Kan hende det tilogmed blir lettere for Ts å sette grenser også.

Kan være han vil være en god far, stille opp og ha mye samvær, men er preget av at han ikke kan være der fulltid, og ikke er trygg på sin egen rolle og hvordan han kan være en god far, og preget av usikkerhet mellom dere som foreldre og familie. Det har bare gått 5 uker. For husk at selv om dere ikke er sammen, så er dere likevel en del av hverandre som familie til dette barnet 😊 Lykke til 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.8.2016 at 10.41, AnonymBruker skrev:

Har baby på 5 uker nå :) Barnefar og jeg har aldri bodd sammen og er ikke kjærester nå. Han har flyttet noen timers kjøretur unna meg. Han har enorme forventninger til eget samvær med babyen når det gjelder hvor ofte og hvor lenge. Jeg synes jeg har strukket meg ganske langt for ham i barseltiden foreløpig. På sykehuset var han på besøk en time hver dag (min egen mor fikk komme 30 min en gang...) og han tok med foreldrene sine hjem til meg noen timer etter at jeg kom hjem fra sykehuset. Jeg må alltid "hive ham ut" når jeg ikke orker mer besøk, han er den eneste som ikke f, eks, spør hvor lenge det passer at han blir eller om han skal hjelpe til med noe. Sitter bare med baby på fanget og blir sur hvis baby blir sulten eller må ha ny bleie - for han har jo "samværstid" og da skal baby være hos ham. For to uker siden har jeg sagt at det holder at han kommer en gang i uka, og i utgangspunktet bare en time, men han må fortsatt "hives ut" når jeg er sliten av besøk. Og han pusher avtalene hver gang. Hvis vi avtaler på onsdag at han skal komme tilbake neste tirsdag, så vil han gjerne komme både fredag og lørdag og maser om det. SMS kommer nesten med en gang han har kommet hjem etter samvær... 

Vi skal på Fvk om to uker og prøve å lage en avtale,men han vil helst ikke ha det, men komme og gå. Er det noen som har erfaringer med gode kjøreregler når egen stue blir en arena for samvær? Han vil ikke trille tur eller møtes andre steder, for da kan han ikke ha baby på fanget ble tiden. 

Anonymkode: 1d187...8bb

Nå er det han som er far til barnet og ikke moren din. Tror ikke helt du forstår hva du gjorde, når du bestemte deg for å få barn med han.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, MissPierce skrev:

Nå er det mage her som sier at TS må sette krav til denne pappaen. Men fortsatt la han se babyen mer enn 1 time i uken.

Det må ikke være enten eller! 

Skal han se babyen ofte, så får han hjelpe til og respektere TS. Om han ikke klarer det så får hun stramme inn. Men han må jo få en sjanse til å forandre seg. Det kan han ikke om ikke TS forteller han hvordan ting er, og hva hun forventer av han.

 

Fasiten. 1 time i uken er absurd lite, de fleste som er foreldre forstår hvor vondt det ville vært å se barnet så lite. Han må lære seg om hvordan en baby er, og at det betyr at han ikke bare kan sitte med den på fanget hele tiden.

Anonymkode: d3050...823

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjørøveren

TS han er FAREN til barnet. Så klart vil han være mye med ungen da. Er det bedre med en far som ikke bryr seg i det hele tatt og aldri ser ungen så du får være alenemor og ha barnet ditt i fred? 
Kaste ut faren til ungen din? Skjerp deg kvinne! 

Endret av Sjørøveren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sjørøveren skrev:

TS han er FAREN til barnet. Så klart vil han være mye med han da. Er det bedre med en far som ikke bryr seg i det hele tatt og aldri ser ungen så du får være alenemor og ha barnet ditt i fred? 
Kaste ut faren til ungen din? Skjerp deg kvinne! 

Så du synes far skal få fri tilgang til mors hus? Han blr kunne komme og gå når han vil og. Spiller ingen rolle om mor er sliten etter amming, nattevåk og fødsel, her skal fars behov trumfes! Han er jo tross aalt den viktige her... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjørøveren
3 minutter siden, Snublefella skrev:

Så du synes far skal få fri tilgang til mors hus? Han blr kunne komme og gå når han vil og. Spiller ingen rolle om mor er sliten etter amming, nattevåk og fødsel, her skal fars behov trumfes! Han er jo tross aalt den viktige her... 

Jeg driter i hvem sitt hus det er. Jeg tenker på barnet. Barn skal ha to foreldre hele livet. Å la han få være der med barnet sitt når han vil er det minste ts skal godta når hun tross alt har VALGT Å FÅ BARN MED HAN!! Kan ikke hun bare hvile seg uansett? Så kan faren ta seg av ungen. Er bedre det, enn at hun sliter seg ut alene. Husk stress gir tidlig aldring.

Endret av Sjørøveren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sjørøveren skrev:

Jeg driter i hvem sitt hus det er. Jeg tenker på barnet. Barn skal ha to foreldre hele livet. Å la han få være der med barnet sitt når han vil er det minste ts skal godta når hun tross alt har VALGT Å FÅ BARN MED HAN!! Kan ikke hun bare hvile seg uansett? Så kan faren ta seg av ungen. Er bedre det, enn at hun sliter seg ut alene. Husk stress gir tidlig aldring.

Aldring? Hæ?

Kanskje hun ikke valgte å få barn med han.Kanskje det hele var en feil, prevansjonen funket ikke eller noe... Det var nok temmelig tilfeldig at akkurat denne mannen ble far. 

Og det betyr ikke at mor SKYLDER far noe som helst!  Hennes hjem trenger ikke stå tilgjengelig for han. 

Jeg skjønner ikke at de ikke bare lar familievernkontoret evt en rettsak bestemme dette så er diskusjonen ferdig. Jeg er temmelig sikker på at ingen rett vil gi far rett til komme som han vil tkl mors hus gitt.  Sannsynligvis hadde far fått et par timer i uken frem til barnet er stort nok til å være hos far.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjørøveren
9 minutter siden, Snublefella skrev:

Aldring? Hæ?

Kanskje hun ikke valgte å få barn med han.Kanskje det hele var en feil, prevansjonen funket ikke eller noe... Det var nok temmelig tilfeldig at akkurat denne mannen ble far. 

Og det betyr ikke at mor SKYLDER far noe som helst!  Hennes hjem trenger ikke stå tilgjengelig for han. 

Jeg skjønner ikke at de ikke bare lar familievernkontoret evt en rettsak bestemme dette så er diskusjonen ferdig. Jeg er temmelig sikker på at ingen rett vil gi far rett til komme som han vil tkl mors hus gitt.  Sannsynligvis hadde far fått et par timer i uken frem til barnet er stort nok til å være hos far.  

En grunn til at jeg gir opp mitt barn. For jeg blir nektet å være far og bli nektet å få se min egen sønn. Så da får hun klare seg helt alene. Barn trenger ikke fedre i følge kvinner! Og jeg orker ikke krangel med eksen min mer. Jeg vil bare leve livet så får hun stresse seg i hjel som alenemor og bli gammel tidlig. 

Det betyr ikke at andre fedre skal gi opp sine barn. Så lenge de har krefter nok så må de kjempe for å få være med ungen sin. For ungen sin del. Gi faen i mødrene som helst vil ha barnet alene. Å jo hun valgte å få barn med han. Hun valgte å HA SEX med han og hun valgte å beholde barnet. Så jo da valgte hun han til far. Er det noen kvinner absolutt ikke vil ha som far til sine barn så er det bare å la være å ha sex med den mannen. Verre er det ikke. Eller hva? Skal det være så jævlig vanskelig? Ellers har barn to foreldre. Uansett om de er sammen eller ikke!

Helt normalt at fedrene vil se og være mye med barna sine. Er tross alt egne barn. Et menneske som han har vert med å laget og føler kjærlighet til. Til og med når de er babyer. Er det så vanskelig å forstå for noen?

Endret av Sjørøveren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjørøveren

" Dette er et faktum vi ikke må overse: Kvinner er mer utsatt for stress enn menn; de lider av det i større grad og for en lengre tidsperiode. Stress kan føre til psykisk sykdom og kan også føre til for tidlig aldring." 

Gjelder både fysisk og psykisk stress. Verstingen er fysisk stress når det gjelder aldring, mens psykisk stress er verst når det gjelder at man kan få psykiske sykdommer. 

 

 

Endret av Sjørøveren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Sjørøveren skrev:

En grunn til at jeg gir opp mitt barn. For jeg blir nektet å være far og bli nektet å få se min egen sønn. Så da får hun klare seg helt alene. Barn trenger ikke fedre i følge kvinner! Og jeg orker ikke krangel med eksen min mer. Jeg vil bare leve livet så får hun stresse seg i hjel som alenemor og bli gammel tidlig. 

Det betyr ikke at andre fedre skal gi opp sine barn. Så lenge de har krefter nok så må de kjempe for å få være med ungen sin. For ungen sin del. Gi faen i mødrene som helst vil ha barnet alene. Å jo hun valgte å få barn med han. Hun valgte å HA SEX med han og hun valgte å beholde barnet. Så jo da valgte hun han til far. Er det noen kvinner absolutt ikke vil ha som far til sine barn så er det bare å la være å ha sex med den mannen. Verre er det ikke. Eller hva? Skal det være så jævlig vanskelig? Ellers har barn to foreldre. Uansett om de er sammen eller ikke!

Helt normalt at fedrene vil se og være mye med barna sine. Er tross alt egne barn. Et menneske som han har vert med å laget og føler kjærlighet til. Til og med når de er babyer. Er det så vanskelig å forstå for noen?

Jeg er ikke uenig i det du sier. Og det er trist du at ikke får sett ditt barn. 

Det er utrolig trist når kvinner saboterer for at far og barn skal få lov til å ha et forhold, det er bare trist. 

Men det er ikke det jeg snakker om i dette tilfellet. Jeg sier ikke at mor bør nekte far og barn til å være sammen, men alt til sin tid.

Barnet er akkurat født, mor har akkurat vært igjennom svangerskap og fødsel. Da bør far ta hensyn!! Han bør ha respekt for en barselkvinne. Hun er sliten, kroppen har vært igjennom en stooor påkjenning. 

Han bør ta til takke med det mor orker i de første månedene, til mor kommer seg litt ovenpå igjen, ogsåå bør fars rolle gradevis trappes opp. Når barnet er 2-3 år så kan far ha barnet 50%. 

Men her snakker vi om en barselkvinne, et spedbarn og en far som kun tenker på seg selv, for helt ærlig så er mor viktigst for barnet i de første månedene. 

Det bør far respektere. Hans tid kommer! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjørøveren
2 minutter siden, Snublefella skrev:

Jeg er ikke uenig i det du sier. Og det er trist du at ikke får sett ditt barn. 

Det er utrolig trist når kvinner saboterer for at far og barn skal få lov til å ha et forhold, det er bare trist. 

Men det er ikke det jeg snakker om i dette tilfellet. Jeg sier ikke at mor bør nekte far og barn til å være sammen, men alt til sin tid.

Barnet er akkurat født, mor har akkurat vært igjennom svangerskap og fødsel. Da bør far ta hensyn!! Han bør ha respekt for en barselkvinne. Hun er sliten, kroppen har vært igjennom en stooor påkjenning. 

Han bør ta til takke med det mor orker i de første månedene, til mor kommer seg litt ovenpå igjen, ogsåå bør fars rolle gradevis trappes opp. Når barnet er 2-3 år så kan far ha barnet 50%. 

Men her snakker vi om en barselkvinne, et spedbarn og en far som kun tenker på seg selv, for helt ærlig så er mor viktigst for barnet i de første månedene. 

Det bør far respektere. Hans tid kommer! 

Han tenker vel på ungen og farskjærligheten. Normalt at han tenker på det før en kvinne han ikke er sammen med. Det er barnet han er der for. Ikke kvinnen. Hun er sliten ja. Hvorfor ikke la barnefar hjelpe mer til? La han være der med ungen så hun får hvile seg. Klager bare på at de er så slitne. La faren hjelpe til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor egoistisk er det mulig å bli? Her prøver barnets far å stille opp og bruke mest mulig tid med barnet sitt, og knytte bånd allerede fra barnet er nyfødt, og så bare kaster du ham ut når DU ikke "orker besøk"? Seriøst, du må bare skjerpe deg.

Kanskje du burde tenke litt på barnets beste og ikke bare på deg selv.

Anonymkode: aadfc...22d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, Snublefella skrev:

Jeg er ikke uenig i det du sier. Og det er trist du at ikke får sett ditt barn. 

Det er utrolig trist når kvinner saboterer for at far og barn skal få lov til å ha et forhold, det er bare trist. 

Men det er ikke det jeg snakker om i dette tilfellet. Jeg sier ikke at mor bør nekte far og barn til å være sammen, men alt til sin tid.

Barnet er akkurat født, mor har akkurat vært igjennom svangerskap og fødsel. Da bør far ta hensyn!! Han bør ha respekt for en barselkvinne. Hun er sliten, kroppen har vært igjennom en stooor påkjenning. 

Han bør ta til takke med det mor orker i de første månedene, til mor kommer seg litt ovenpå igjen, ogsåå bør fars rolle gradevis trappes opp. Når barnet er 2-3 år så kan far ha barnet 50%. 

Men her snakker vi om en barselkvinne, et spedbarn og en far som kun tenker på seg selv, for helt ærlig så er mor viktigst for barnet i de første månedene. 

Det bør far respektere. Hans tid kommer! 

Faren kommer aldri til å få 50% om han ikke blir kjent med barnet først. Jeg synes også 1 time i uka er lite, men TS må også sette grenser. Kanskje det kan være en idé å ha samvær et annet sted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns mor skal overlate barnet til far også prøve å bare se barnet en time i uken i en måned. Så får hun se hvor "kjekt" det er. 

 

Anonymkode: 93747...307

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns mor skal overlate barnet til far også prøve å bare se barnet en time i uken i en måned. Så får hun se hvor "kjekt" det er. 

 

Anonymkode: 93747...307

Stakkars barn...du mener et nyfødt barn skal rives vekk fra den aller viktigste omsorgspersonen som har båret barnet i sin kropp i 9 mnd

Hvor egoistisk er du...

Hvordan tenker du at far skal amme??

Anonymkode: 5fbac...7f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske komisk at folk skryter og applauderer fedre som ønsker å følge opp barnet. Folk tar det altså ikke som en selvfølge at fedre stiller opp, samtidig som de understreker at mor og far er like viktige. Interessant! Den dagen en mor får skryt for å følge opp barnet sitt snør det i h***** :P

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...