Gå til innhold

Hvilken julekalender hadde du som barn?


ringblomst

Anbefalte innlegg

I dag gikk jeg forbi en butikk som solgte min barndoms julekalender - en julenisse som man kan dra i en snor; så beveget han armer, ben og øyne. Og ikke minst med sjokolade inni - med gullpapir som man må ta vekk først. Tror den ble kjøpt på Tybring Gjedde den gang. Men prisen har nok gått noe opp siden jeg var barn - nå koster den 75 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den hadde jeg også.

Og så hadde jeg en rød brodert julekalender med pakker på. Det er min fars eneste bevis på at han har gjort noe håndarbeid i hele sitt liv. Min søster hadde lik. Kjempeflott sak, med et stort juletre med masse barn rundt.

Hmm, lurer på hvor jeg har gjort av den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde hjemmebrodert julekalender til å henge pakker på. Kalenderen hadde Disneymotiver. Kjempefin! Jeg regner med at lillesøsteren min arver den, jeg har kjøpt egen pakkekalender til mine, i mørkeblått med broderte engler i gull og rødt på. Det er forøvrig lillesøster som har laget den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kalender laget av fyrstikkesker og sjokoladekalender. Senere ble det en flott kalender som mamma sydde og hang gaver på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma sydde kalendere til meg og søsteren min. De fikk vi sjokolade på :) I tillegg så bruker jeg å ha vanlig sjokoladekalender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde to kalendere, en helt vanlig sjokoladekalender og så en hjemmelaget kalender. Den laget vi selv, og var flere esker pakket kledd med gavepapir. Det var vel 50/50 godteri og småting i pakkene, og det beste av alt var at Mamma ofte laget små rebuser på en lapp og så måtte vi løse rebusen for å finne fram til stedet hvor gaven lå. Det er absolutt en tradisjon jeg vil ta med til mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde alltid en sjokolandekalender til 10 kroner jeg. Var fornøyd med det.

Jeg brukte å åpne alle lukene de første dagene, for så å lukke de igjen-tomme... Ikke like gøy når det var tomt da,men... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en vanlig sjokoladekalender.

Husker godt at naboene mine hadde en kalender som så helt lik ut, men som inneholdt bittesmå plastting i stedet. Husker også at hvertfall noen var utstyrt med en liten fast plastring sånn at en kunne træ en tråd gjennom og bruke det som smykke.

Gjett om jeg hadde lyst på sånn da. Ikke det at en kunne leke med de knøttesmå greiene, men jeg ville ha det samme som naboene for det. :oops: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En nydelig brodert kalender som min tante ga meg da jeg var seks år, tror jeg det var. Jeg har ikke brukt den på mange år, men jeg setter veldig pris på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt at naboene mine hadde en kalender som så helt lik ut, men som inneholdt bittesmå plastting i stedet. Husker også at hvertfall noen var utstyrt med en liten fast plastring sånn at en kunne træ en tråd gjennom og bruke det som smykke.

Sånn hadde bror og jeg noen år. Jeg var kjempefornøyd; ørsmå hunder og plastjesuser å lage kjede av.

Et år fikk bror en minipistol på julaften.

Etter det ble det hjemmelaget kalender på oss :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en gang jeg fikk en kjempestor sjokoladekalender... var vel sånn ca 4år den gangen og kalenderen var nesten like stor som meg..

Men: Godtesyk som min mor var så "overtalte" hun meg til å åpne hele kalenderen 3.desember! :ler:

Vet jo nå hvem jeg har arvet sjokoladeavhengigheten av!! :ler:

Fikk ny kalender dagen etter altså.... denne gangen med små leker inni.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde kalender med sånne små rare ting inne i,og så delte jeg og søsteren min på en gavejulekalender.Åpnet en pakke annen hver dag.

Til mine barn har jeg pakke kalender og kalenderen til NRK Nissene på BlåFjell.

Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt at naboene mine hadde en kalender som så helt lik ut, men som inneholdt bittesmå plastting i stedet. Husker også at hvertfall noen var utstyrt med en liten fast plastring sånn at en kunne træ en tråd gjennom og bruke det som smykke.

Jeg hadde en sånn flere ganger...har aldri sett det igjen etter at jeg ble voksen da...litt synd for jeg syntes de var så søte!!

Noen ganger lagde bestemor kalender av fyrstikkesker..vet ikke hvor de har blitt av, noen av dem var ganske forseggjorte nemlig...men siden har ingen sett dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Gjest_Samantha_*
I dag gikk jeg forbi en butikk som solgte min barndoms julekalender - en julenisse som man kan dra i en snor; så beveget han armer, ben og øyne. Og ikke minst med sjokolade inni - med gullpapir som man må ta vekk først. Tror den ble kjøpt på Tybring Gjedde den gang. Men prisen har nok gått noe opp siden jeg var barn - nå koster den 75 kr.

ÅÅÅ! den kalenderen hadde jeg da jeg var liten. har ikke sett den siden. Vet du hva den heter og hvor man får tak i den nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde de sjokoladekalendrene som man kjøper i dagligvareforretninger, og den har jeg fortsatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg og søsknene mine var små, hadde vi en pakkekalender... Mamma hadde Klippt og limt en filtnisse med gaver på en striebit, også hadde hun hengt på en ring for hver dato, hvor hun hengte på 4 pakker, så det ble en på hver... :)

Og så fikk vi en enorm sjokoladenisse på julaften, og den får vi fremdeles... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅ! den kalenderen hadde jeg da jeg var liten. har ikke sett den siden. Vet du hva den heter og hvor man får tak i den nå?

De hadde den på Smageriet på CC Vest, har ikke sett etter den i år, men de hadde den i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk de vanlige julekalenderne til 6 kroner, i tillegg til pakkekalender. Mamma hadde brodert den selv, og jeg og lillebror fikk en pakke hver hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...