Gå til innhold

Om dating i disse tider


Gjest O.G.

Anbefalte innlegg

Wow...er norske damer nå for tiden så løsaktige som det ser ut i denne tråden, tror jeg at det er best å forbli single:icon_frown: Når de fleste Tinder dates ender med sex som det sies, er det tydelig at svært mange mangler en selvkritisk holdning. Har ikke hatt sex på mange år fordi jeg mener at sex hører hjemme i forhold, men hvis damer har en så løssluppen holdning til det mest intime man kan dele med et annet menneske, føler jeg meg nesten litt snytt. Kan like gjerne bare hore rundt som mann også da, hvis alle norske damer uansett har hatt så mange tilfeldige partnere at man ikke en gang orker tanken på å gå inn i et forhold med dem. Hørt om damaged goods?

Anonymkode: 4e626...ffd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne nok fint datet en som deg, så er nok mange flere der ute som også kunne tenkt seg det :nigo:

Anonymkode: 04081...928

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow...er norske damer nå for tiden så løsaktige som det ser ut i denne tråden, tror jeg at det er best å forbli single:icon_frown: Når de fleste Tinder dates ender med sex som det sies, er det tydelig at svært mange mangler en selvkritisk holdning. Har ikke hatt sex på mange år fordi jeg mener at sex hører hjemme i forhold, men hvis damer har en så løssluppen holdning til det mest intime man kan dele med et annet menneske, føler jeg meg nesten litt snytt. Kan like gjerne bare hore rundt som mann også da, hvis alle norske damer uansett har hatt så mange tilfeldige partnere at man ikke en gang orker tanken på å gå inn i et forhold med dem. Hørt om damaged goods?

Anonymkode: 4e626...ffd

Jeg er faktisk helt enig med deg. Jeg er selv veldig selektiv. Har aldri vært på nettdating, det interesserer meg ikke. Jeg vil møte en spesiell, på en spesiell måte. Ikke som endel av en business!

Til dere andre her : ikke rart dere ofte opplever det, fordi dere har ikke noe standard til hvem dere ligger med, og det merker mennene! Nå sier jeg ikke at mennene er noe bedre, men det er en forskjell på kvinner og menn, selv om dere har en livsstil som om dere var menn...Joda, kvinner har også rett til å nyte sex og alt det der, men når man ofte ( som det høres ut som her ) ligger med nesten alle man dater samtidig som man forventer at mannen skal være seriøs, sier det seg selv at man har ingenting man skulle ha sagt!

Så damer : dere må slutte å kritisere mennene, men begynne å se på egne handlinger!

 

Hilsen hunkjønn

Anonymkode: a23f4...99e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke utelukkende kun fordeler ved kjærlighetsforhold. Enten så har du vært veldig heldig og møtt på en "sjelevenn" eller så er du utrolig naiv med en IQ på 140 som innbiller deg at du lever i en utopi. Hvis det har seg slik at du lever i "utopien", gratulerer. Men hei, 50% av ekteskap ender i skilsmisse. Er nok en del smarte menn som også ser fordelene ved å frastå kjærlighetsforhold. Har litt følelsen av at du preiker til koret her, noe som damene her forutsigbart nok elsker. 

Anonymkode: 73069...8c2

Er det et problem at 50% av ekteskap ender i skilsmisse? Evnen til å forelske seg på nytt eller å komme over en partner er grunnleggende egenskaper man trenger for å kunne falle for en ny person om den første partneren for eks dør. Kanskje noen anser det som uheldig at man også kan falle for andre mens man fortsatt er i det første forholdet, men jeg ser mer på det som at folk forandrer seg og noen ganger er det til alles beste å skille lag. Jeg har heller ikke forventinger om at mitt forhold skal vare resten av livet, så jeg tar vare på min partner hver dag for å prøve å prøve bevare kjærligheten.

Jeg tipper også at par med IQ 140 eller deromkring i gjennomsnitt har mindre kjip drama og selvopptatthet i sine forhold. De krangler ikke like lett om tåpelige ting, er ikke langsinte, skjønner hvordan de kan løse problem i forholdet og har en generell metaforståelse av forholdet og eventuelle konflikter i det.

Noe av nøkkelen til gode kjærlighetsforhold er evnen til å tolke og forstå menneskers måte å tenke og oppføre seg på. Er man god på det kan man mye enklere sile ut mennesker som prøver gjemme at de er kjipe eller man ser lettere at man er / ikke er kompatible med vedkommende. Man skjønner også lettere hvordan gå frem når man har såret partner eller hva man kan gjøre for å gjøre partner glad.

Anonymkode: 77000...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da er PetterPanne og co kvinner og mannshatere? Du skrev mye fornuftig helt til du la skylda på "kvinner og mannshatere".

Det er ikke bare en og annen, det er flere. Du ser tydeligvis bare det du vil se.

Anonymkode: c6d16...91d

:helen:

Anonymkode: 78839...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det et problem at 50% av ekteskap ender i skilsmisse? Evnen til å forelske seg på nytt eller å komme over en partner er grunnleggende egenskaper man trenger for å kunne falle for en ny person om den første partneren for eks dør. Kanskje noen anser det som uheldig at man også kan falle for andre mens man fortsatt er i det første forholdet, men jeg ser mer på det som at folk forandrer seg og noen ganger er det til alles beste å skille lag. Jeg har heller ikke forventinger om at mitt forhold skal vare resten av livet, så jeg tar vare på min partner hver dag for å prøve å prøve bevare kjærligheten.

Jeg tipper også at par med IQ 140 eller deromkring i gjennomsnitt har mindre kjip drama og selvopptatthet i sine forhold. De krangler ikke like lett om tåpelige ting, er ikke langsinte, skjønner hvordan de kan løse problem i forholdet og har en generell metaforståelse av forholdet og eventuelle konflikter i det.

Noe av nøkkelen til gode kjærlighetsforhold er evnen til å tolke og forstå menneskers måte å tenke og oppføre seg på. Er man god på det kan man mye enklere sile ut mennesker som prøver gjemme at de er kjipe eller man ser lettere at man er / ikke er kompatible med vedkommende. Man skjønner også lettere hvordan gå frem når man har såret partner eller hva man kan gjøre for å gjøre partner glad.

Anonymkode: 77000...222

Jeg ser ikke på det som et problem i seg selv, siden jeg har ingen planer om å bidra til den statistikken. Folk får gjøre som dem vil, og det skal være deres rett. Det er mange bitre menn der ute som har brent seg på falske forhåpninger når det kommer til forhold derimot. Kanskje det hadde vært litt lurt å sette seg selv først? Skjønner at det er veldig vanskelig når man har en kuk mellom beina. Trist at så mange menn føler seg verdiløse uten en dame, og derfor jager forhold for selvbekreftelse. 

Men det kan være det samma, jeg skal ikke argumentere her for at du ikke skal oppsøke kjærlighetsforhold. Det er opp til hver enkelt å avgjøre.  

Anonymkode: 73069...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere andre her : ikke rart dere ofte opplever det, fordi dere har ikke noe standard til hvem dere ligger med, og det merker mennene! Nå sier jeg ikke at mennene er noe bedre, men det er en forskjell på kvinner og menn, selv om dere har en livsstil som om dere var menn...Joda, kvinner har også rett til å nyte sex og alt det der, men når man ofte ( som det høres ut som her ) ligger med nesten alle man dater samtidig som man forventer at mannen skal være seriøs, sier det seg selv at man har ingenting man skulle ha sagt!

Så damer : dere må slutte å kritisere mennene, men begynne å se på egne handlinger!

Anonymkode: a23f4...99e

Atte hæ? Hvordan er det forskjell på kvinner og menn i denne sammenhengen? Bør kvinner være avholdende i større grad enn menn? Er det fordi det er "naturlig" for menn å ville ligge med flere kvinner mens kvinner skal være hjemme og passe barn? Du skriver ikke noe om hva denne forskjellen mellom kvinner og menn egentlig er.

 

Sitat

Til dere andre her : ikke rart dere ofte opplever det, fordi dere har ikke noe standard til hvem dere ligger med, og det merker kvinnene! Nå sier jeg ikke at kvinnene er noe bedre, men det er en forskjell på kvinner og menn, selv om dere har en livsstil som om dere var kvinner...Joda, menn har også rett til å nyte sex og alt det der, men når man ofte ( som det høres ut som her ) ligger med nesten alle man dater samtidig som man forventer at kvinnen skal være seriøs, sier det seg selv at man har ingenting man skulle ha sagt!

Så damer : dere må slutte å kritisere kvinnene, men begynne å se på egne handlinger!

En aldri så liten omskriving tydeliggjør hvor feil det blir å legge bånd på kun det ene kjønnet. Hvis det er et problem at andre mennesker har et sexliv som føles feil for deg, så se en annen vei, evt. se etter potensiell partner andre steder enn du pleier (ikke Tinder el.).

 

Endret av accountdeleted
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
14 timer siden, Coronas skrev:

Helt riktig. Når forelskelsen har lagt seg blir det en enda bedre og intens kjærlighet mellom to personer. Den kjærligheten må pleies konstant. Når det ikke skjer, dør den ut, man snakker ikke sammen lengre og tar hverandre for gitt. Så går tiden og man lever bare sammen. Skilsmisse blir et faktum. Det tar to personer å holde den ved like, og god kommunikasjon er stikkordet...

Er helt enig. Det er derfor jeg skriver det jeg skriver. Ett godt forhold må pleies. Man må være bevisst på hvor mye partner betyr for en og man bør gi komplimenter og være raus med å gjøre det lille ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da er PetterPanne og co kvinner og mannshatere? Du skrev mye fornuftig helt til du la skylda på "kvinner og mannshatere".

Det er ikke bare en og annen, det er flere. Du ser tydeligvis bare det du vil se.

Anonymkode: c6d16...91d

Jeg har ikke lagt skylda på noen. Jeg registrerer hva andre mener om saken, jeg leser mye om hva samfunnsforskere sier om utvikling og jeg vet det finnes både mannshatere og kvinnehatere. Så uttaler jeg meg om hva jeg TROR kan være medvirkende årsak. Skal vi la være å nevne at de finnes fordi du blir støtt av at jeg nevner dem?

 

Fordi du tror jeg syntes PetterPanne og co er mannshatere betyr ikke at jeg er det. Har ikke nevnt EN person i mine kommentarer. Synsingen får stå på din regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
15 timer siden, Coronas skrev:

Det er fælt at det er sånn utviklingen har gått. Og ja menn taper på å gå inn i forhold, hvis sex er hovedingrediensen i et forhold for han. Men hva er friheten i et forhold for en mann? Hva mener du med det? For hvis en skal starte familie og han mener det er kvinnens ansvar å ta seg av avkommet, for han skal på fisketur, hyttetur, guttetur og realisere alle drømmene sine, mens kona skal være hjemme. Da skjønner jeg at ingen kvinne orker å ha en mann lengre. Hvorfor orker da en kvinne å gå inn i forhold med en som innskrenker hennes frhet og hennes liv? :vetikke:

Frihet i ett forhold for en mann er kunne få lov til å gjøre litt "gutteting" alene eller med kompiser AV OG TIL. Det dreier seg ikke om ett krav om å gjøre det man vil 24/7, men om å ha friheten til å se fotball med venner og dra på en tur når det passer. Og dette gjelder selvsagt også kvinnen. Dette er ingen rett bare mannen skal ha mens kvinnen sitter hjemme med barn. Det bør ikke være "hele tiden eller aldri"...det finnes en flott mellomvei ;)

Jeg vet desverre om menn som er så kuet under dama, at de slipper ikke ut døren uten hennes velsignelse. En kinotur må planlegges i ukesvis og nåde dem om de kommer hjem en halvtime forsent! Enkelte kvinner kan fort se deres felles hjem som "deres regjeringssted" og tar kontroll. Og når de tar kontroll, gjøres det med jernhånd! Ingen menn med vette i behold ønsker seg ett slikt samliv. Et sundt parforhold bør gi begge stor frihet til å være seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.8.2016 at 22.23, O.G. skrev:

Det er jo egentlig helt syke tilstander der ute når menn er mer kresen på hvem de ber med ut, enn hvem de "raw dogger".  Menn er altså da så bakstreversk at det blir skremmende, faktisk. Og vi damerne vi er like ille, for vi går ofte med på det, lærer leksa vår alt for seint. Dere damer som ferdes på singeltonforumet: Skal vi kneppe igjen lårene totalt for tapere i høst og oppsummere over nyåret hvordan det har gått? Er jo ikke akkurat sånn at vi går glipp av noe siden vi ikke blir tilbudt forhold og det er jo det vi er interessert i, er det ikke? 

 

Jeg foreslår at de seriøse mennene kan møte de seriøse kvinnene. Menn som "raw dogger" kan uansett ikke sies å være særlig seriøse, på den annen side vil en seriøs mann ikke nødvendigvis finne seg i at hun eventuelt tester han (for å finne ut om han "raw dogger" i tillegg) fordi slik testing gjerne avslører at hun har gått på limpinnen litt for mange ganger tidligere (og har dermed hatt en mer useriøs tilnærming til partnermarkedet enn en seriøs mann selv ønsker). 

Men er seriøse folk litt mer nøye på å finne hverandre så kan man unngå mye "shit testing" og mye slit, så kan heller røkla drive med det useriøse pisset sitt så mye de ønsker. 

Anonymkode: d3327...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, HarryDotter skrev:

Frihet i ett forhold for en mann er kunne få lov til å gjøre litt "gutteting" alene eller med kompiser AV OG TIL. Det dreier seg ikke om ett krav om å gjøre det man vil 24/7, men om å ha friheten til å se fotball med venner og dra på en tur når det passer. Og dette gjelder selvsagt også kvinnen. Dette er ingen rett bare mannen skal ha mens kvinnen sitter hjemme med barn. Det bør ikke være "hele tiden eller aldri"...det finnes en flott mellomvei ;)

Jeg vet desverre om menn som er så kuet under dama, at de slipper ikke ut døren uten hennes velsignelse. En kinotur må planlegges i ukesvis og nåde dem om de kommer hjem en halvtime forsent! Enkelte kvinner kan fort se deres felles hjem som "deres regjeringssted" og tar kontroll. Og når de tar kontroll, gjøres det med jernhånd! Ingen menn med vette i behold ønsker seg ett slikt samliv. Et sundt parforhold bør gi begge stor frihet til å være seg selv.

En dame som forsøker å gi deg fotlenke i hjemmet er et dårlig tegn, ikke bare på grunn av det er dårlig å være kontrollfreak i seg selv, men fordi det gjerne er en kraftig indikasjon på at hun har brent seg på mer useriøse menn tidligere, og må nå kompensere med å øke kontrollen i neste forhold. Med andre ord kan deg være du som seriøs mann som får merke konsekvensene av tidligere menns dårlige oppførsel mot henne, og det høres vel ikke så hyggelig ut?

Et nettdatingsted for kun seriøse seriøse folk hadde jo vært noe. Det er jo selvfølgelig noe som er vanskelig å vite på forhånd, men et datingnettsted med seriøs redaksjonell kontroll av medlemmer og deres datingprofiler kunne vært en begynnelse. Ser for meg ramaskrik og diverse hyling om at man ikke får skrive hva man vil, men det er jo nettopp det som kunne vært en god terskel for å sile ut de useriøse. De som gidder å bruke litt mer tid på å lage en god og seriøs profil får mer uttelling, mens de mer useriøse som klager over for mye kontroll heller kan velge et annet nettsted. Dette hadde vært vinn vinn. (Og nei, Elitesingles teller ikke i denne sammenhengen ettersom man ser fint mye useriøst der også, selv om nettstedet forsøker å fremstille seg som noe seriøst)

Anonymkode: d3327...718

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, accountdeleted skrev:

Atte hæ? Hvordan er det forskjell på kvinner og menn i denne sammenhengen? Bør kvinner være avholdende i større grad enn menn? Er det fordi det er "naturlig" for menn å ville ligge med flere kvinner mens kvinner skal være hjemme og passe barn? Du skriver ikke noe om hva denne forskjellen mellom kvinner og menn egentlig er.

 

En aldri så liten omskriving tydeliggjør hvor feil det blir å legge bånd på kun det ene kjønnet. Hvis det er et problem at andre mennesker har et sexliv som føles feil for deg, så se en annen vei, evt. se etter potensiell partner andre steder enn du pleier (ikke Tinder el.).

 

Som jeg skrev er jeg ikke på nattdatingsteder. Og der var ikke meningen å kategorisere kjønn, men nå er det sånn blitt at jeg synes mange kvinner oppfører seg som menn. Forskjellen er at kvinner kan bli gravide, så det er en større risisko for kvinner. Jeg applauderer absolutt ikke menn som holder på sånn, men kvinner burde være mye mer selektive på hvem de er intime med fordi det kan gi dem større konsekvenser. 

Anonymkode: a23f4...99e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 15.8.2016 at 23.57, PetterPanne skrev:

Ok, du liker ikke at folk lyver til deg. 

Hva om stadig flere menn blir slik du beskriver? (Lite hint: de blir faktisk fler og fler)

Hva gjør du da? Skal du forbli singel for evig og alltid? Eller skal du ta tak i deg selv slik at han faktisk blir seriøs med deg?

Hvorfor i svarte f... er det bare oss kvinnfolka som skal/må ta tak i oss selv for at mannfolket skal bli seriøs? 

Hva med at mannfolket tar tak i selg selv slik at VI blir seriøse med han?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PetterPanne
8 timer siden, Strikkeberta skrev:

Hvorfor i svarte f... er det bare oss kvinnfolka som skal/må ta tak i oss selv for at mannfolket skal bli seriøs? 

Hva med at mannfolket tar tak i selg selv slik at VI blir seriøse med han?

Fordi det er menn som bestemmer om det skal bli forhold eller ikke.

Er det ikke noen bra damer å ha et forhold med, så tar man til takke med å bruke de som tømmestasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, Strikkeberta skrev:

Hvorfor i svarte f... er det bare oss kvinnfolka som skal/må ta tak i oss selv for at mannfolket skal bli seriøs? 

Hva med at mannfolket tar tak i selg selv slik at VI blir seriøse med han?

Jeg tolker "ta tak i seg selv"som å være mer ekskluderende ovenfor enkle mannfolk. Altså at man ikke responderer på de kjekkasene som er ute etter tøm og røm.Ikke har sex med en gang osv. 

Vit hva du selv vil og ønsker. Jeg har ikke sex etter noen dates og hva skjer?Jo,jeg blir dumpa. Er jeg lei meg for det?Nei,for da vet jeg med klarhet at dette er en mann jeg burde unngå. Jeg har til gode å møte på en som ikke begynner å snakke om å "dra hjem til han"etter 4t med prat,så jeg kan skrive under på at det finnes milevis med dritt der ute og om dere andre kvinner vil leke fluer så gjør det men ikke klag etterpå☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.8.2016 at 21.06, AnonymBruker skrev:

Wow...er norske damer nå for tiden så løsaktige som det ser ut i denne tråden, tror jeg at det er best å forbli single:icon_frown: Når de fleste Tinder dates ender med sex som det sies, er det tydelig at svært mange mangler en selvkritisk holdning. Har ikke hatt sex på mange år fordi jeg mener at sex hører hjemme i forhold, men hvis damer har en så løssluppen holdning til det mest intime man kan dele med et annet menneske, føler jeg meg nesten litt snytt. Kan like gjerne bare hore rundt som mann også da, hvis alle norske damer uansett har hatt så mange tilfeldige partnere at man ikke en gang orker tanken på å gå inn i et forhold med dem. Hørt om damaged goods?

Anonymkode: 4e626...ffd

Hvorfor skal du diktere hvordan alle andre skal ha sex? Stikk av tilbake til bibelbeltet med moralismen din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn og kvinner trenger hverandre, men ikke alle passer til å være i forhold. Nå har umoralen i det norske samfunnet over år gått så langt, at nå sitter det en gjeng på KG og har blitt følelsesmessig avstumpet. Man forelsker seg ikke lengre, bruker utrykk som raw dogging, og tingenes tilstand ser håpløse ut. Når man har fulgt samfunnets forfall i god tro noen år, og dermed pådratt seg noen kryss i sengestolpen; ja, da er det for sent å kneppe igjen beina.

For se, mannfolka tilgir ikke at du har pådratt deg erfaring, for å si det på den pene måten. Det er ikke mye erfaring som skal til heller. 

Om noen år, får du stort sett bare tilbud om å være elskerinnen til gifte menn som vil ha variasjon i kosten. :ph34r:De mannfolkene som har levd livet ønsker etterhvert å slå seg til ro, men oppdager at de har blitt for gamle for disse unge lekre damene i fruktbar alder.  Huffda! De trodde jo at menn bare ble kjekkere med årene, og at damene helst brydde seg om en fet lommebok. 

Så da sitter dere her med to valg: det første er å kneppe igjen beina, og oppleve at sølibatet blir for resten av livet. Det andre er å innse at du ikke er uskyldsren lenger, og bare fortsette som før. 

Det er neste generasjon som har muligheten til å spare seg, holde seg rene, og gå inn i den løpestrengen av et ekteskap folk kaller kjærligheten. Visse sosiologer kaller ekteskapet en handel, men så er jo sosiologi bare et tullefag :fnise:

Anonymkode: 8f827...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn og kvinner trenger hverandre, men ikke alle passer til å være i forhold. Nå har umoralen i det norske samfunnet over år gått så langt, at nå sitter det en gjeng på KG og har blitt følelsesmessig avstumpet. Man forelsker seg ikke lengre, bruker utrykk som raw dogging, og tingenes tilstand ser håpløse ut. Når man har fulgt samfunnets forfall i god tro noen år, og dermed pådratt seg noen kryss i sengestolpen; ja, da er det for sent å kneppe igjen beina.

For se, mannfolka tilgir ikke at du har pådratt deg erfaring, for å si det på den pene måten. Det er ikke mye erfaring som skal til heller. 

Om noen år, får du stort sett bare tilbud om å være elskerinnen til gifte menn som vil ha variasjon i kosten. :ph34r:De mannfolkene som har levd livet ønsker etterhvert å slå seg til ro, men oppdager at de har blitt for gamle for disse unge lekre damene i fruktbar alder.  Huffda! De trodde jo at menn bare ble kjekkere med årene, og at damene helst brydde seg om en fet lommebok. 

Så da sitter dere her med to valg: det første er å kneppe igjen beina, og oppleve at sølibatet blir for resten av livet. Det andre er å innse at du ikke er uskyldsren lenger, og bare fortsette som før. 

Det er neste generasjon som har muligheten til å spare seg, holde seg rene, og gå inn i den løpestrengen av et ekteskap folk kaller kjærligheten. Visse sosiologer kaller ekteskapet en handel, men så er jo sosiologi bare et tullefag :fnise:

Anonymkode: 8f827...adb

Har fortsatt troen på at det finnes ordentlige norske menn, selvom de nok allerede er tatt eller har en kø bak seg. Ellers er det bare å se til utlandet eller skaffe seg barn på egenhånd. Uendelig kjærlighet der.

Anonymkode: 78839...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...