Gå til innhold

Har du blitt voldtatt?

Voldtekt  

171 stemmer

1. 1. Har du blitt voldtatt?

• Ja (jeg er kvinne)
      58
    • Ja (jeg er mann)
      3
    • Nei (jeg er kvinne)
      51
    • Nei (jeg er mann)
      11
    • Nei, men jeg har blitt forsøkt voldtatt/har opplevd seksuelt krenkende adferd (jeg er kvinne)
      42
    • Nei, men jeg har blitt forsøkt voldtatt/har opplevd seksuelt krenkende adferd (jeg er mann)
      6
  2. 2. Kjenner du noen som har blitt voldtatt?

• Ja
      75
    • Ja, flere
      47
    • Nei
      49

Fremhevede innlegg

Skrevet
Den 12. august 2016 at 20.53, AnonymBruker skrev:

Mener å ha lest at på verdensbasis så blir 1/3 kvinner voldtatt, men her spiller også kultur og tradisjoner en vesentlig stor rolle. At 1/3 kvinner i Norge har blitt voldtatt tror jeg ikke noe på, selv om statistikken har økt en del de siste årene så er man langt unna at 33% av Norges kvinner har opplevd voldtekt. 
Denne tråden her spør spesifikt etter kvinner som har blitt voldtatt og da er det vel normalt å tro at kvinner som faktisk har blitt voldtatt klikker seg inn på tråden og deler sin opplevelse. Majoriteten av kvinnene på kvinneguiden har ikke skrevet at de har blitt voldtatt, kun en liten prosentandel, og uansett så vil jeg ikke tro at Kvinneguiden er en representativ gruppe for Norges kvinner. 

Anonymkode: 4722f...524

En måling på et forum er ikke i nærheten av en god grundig undersøkelse gjort av fagpersoner, og det tror jeg heller ikke. Jeg tror og håpet at ikke 1/3 av norske kvinner har blitt voldtatt, men jeg tror på de som har klikket ja her inne. At vi har store mørketall når det gjelder voldtekt er alle ekspertene enige om, men ingen vet hvor store. Med mindre man spørr hele Norges befolkning vil man aldri få vite. 

Nylig fortalte en venninne at hun ble voldtatt i tenårene. Det traff som en murstein. Hun hadde bært på dette så lenge. Det er så mange som ikke har fortalt sin historie, som ikke orker. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

En måling på et forum er ikke i nærheten av en god grundig undersøkelse gjort av fagpersoner, og det tror jeg heller ikke. Jeg tror og håpet at ikke 1/3 av norske kvinner har blitt voldtatt, men jeg tror på de som har klikket ja her inne. At vi har store mørketall når det gjelder voldtekt er alle ekspertene enige om, men ingen vet hvor store. Med mindre man spørr hele Norges befolkning vil man aldri få vite. 

Nylig fortalte en venninne at hun ble voldtatt i tenårene. Det traff som en murstein. Hun hadde bært på dette så lenge. Det er så mange som ikke har fortalt sin historie, som ikke orker. 

9,4 prosent av norske kvinner har opplevd å bli voldtatt. Bare 11 prosent anmelder voldtekten og 1 av 3 har holdt den hemmelig. Seksuelle overgrep mot både kvinner og menn blir stort sett utført av menn.

Du kan lese mer om dette her:  Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Snuppi skrev:

9,4 prosent av norske kvinner har opplevd å bli voldtatt. Bare 11 prosent anmelder voldtekten og 1 av 3 har holdt den hemmelig. Seksuelle overgrep mot både kvinner og menn blir stort sett utført av menn.

Du kan lese mer om dette her:  Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress 

Er den jeg anser som den beste og mest pålitlige undersøkelsen vi har. Det skumleste i hele undersøkelsn er at tallene for ofre under 18 har holdt seg stabilt. Dvs at ingen av tiltakene har hjulpet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt sex uten å være klar over det,  eller  fikk mange spørsmål etter på som jeg ikke kunne svare på... bruk mange år på det.....

e

Skrevet
4 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Er den jeg anser som den beste og mest pålitlige undersøkelsen vi har. Det skumleste i hele undersøkelsn er at tallene for ofre under 18 har holdt seg stabilt. Dvs at ingen av tiltakene har hjulpet.

Nei, så lenge nesten 80 prosent av alle voldtektssaker som etterforskes blir henlagt og politiet henlegger saker selv om de tror på offeret og vet hvem gjerningsmannen er, er det vel ikke så rart. 

Rettsvesenet beskytter ikke offeret, de beskytter voldtektsmenn.

Skrevet

Jeg ble forsøkt voldtatt en gang.

Var ute på byen og festet, kom bort fra venninnene mine, og bestemte meg for å stikke innom McDonald's like før nattbussen skulle gå. Etter jeg hadde spist gikk jeg inn på toalettet. Når jeg hadde tisset ferdig stod det plutselig en fyr foran meg. Han hadde garantert ventet i det andre toalettavlukket på at jeg skulle bli ferdig. Jeg ble ganske så perpleks, men bestemte meg for å gå rett ut uten å vaske hendene. Og som jeg fryktet tok han et skritt til siden og blokkerte døren for meg. Glemmer aldri det ONDE blikket hans. Spurte hva i helvete han ville. Da sa han vi skulle kose oss. Han tok et grep rundt halsen min mens han prøvde å kneppe opp buksa mi med den andre hånden. Nå var det ikke noe å lure på lenger. Han ville faktisk voldta meg.

Da fikk jeg samlet all oppbygd aggresjon og adrenalin, kjørte kneet så hardt jeg kunne mellom beina hans slik at han krøket seg, fulgte opp med det andre kneet i ansiktet. Gikk rett ned i bakken gjorde han, skrek og bar seg med blodet fossende ut av nesen. Fulgte opp med 2-3 spark til så hardt jeg kunne i ansikt og overkropp. Løp ut og tenkte bare på å rekke bussen. Skjelven og lettet satt jeg inne i bussen, og først da la merke til de blodige skoene. De påfølgende dagene var jeg livredd. Trålet alle aviser om det stod noe om hva som hadde skjedd. Aldri fortalt dette til noen. Var livredd for å få noe på rullebladet, siden jeg var avhengig av en plettfri uttømmende politiattest i forbindelse med studier. 

Uansett. Girlpower. 😀 Sjeleglad for mange års trening innen kampsport. Hadde jeg ikke hatt det ville kanskje livet mitt sett annerledes ut. 

Anonymkode: c8317...a75

• Liker 13
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har blitt voldtatt og misbrukt. Av en voksen mann, da jeg selv var 13. Han brukte ikke vold, men som allerede ekstremt sårbar, psykiske problemer, og på enkelte områder umoden 13-åring, maktet jeg ikke å komme ut av overtalelsene hans, han ville ikke høre på meg. Jeg kom under hans makt, type grooming. Noen ganger gråt jeg og gjorde litt mer motstand og, men det gjorde ingen forskjell.

Jeg vil også si noen ord om dette med "å kalle alt for voldtekt". Som en som har opplevd både voldtekt, tvilsomme seksuelle forbindelser, klein sex og god sex, kan jeg for min del trygt si at det går ikke an å sammenligne.

Blant annet hadde jeg en seksuell relasjon da jeg var 15, også til en voksen mann. Det var jo teknisk sett ikke lov de handlingene som ble begått, og jeg var ikke likeverdig i relasjonen og han burde kanskje handlet annerledes. Likevel, jeg ville aldri finne på å anmelde ham, eller klandre han for noe av det som skjedde. Hvorfor, hva er hovedforskjellen? Nr 1. Jeg møtte ham frivillig i utgangspunktet, i motsetning til min voldtektsmann som jeg ikke hadde noe ønske om å komme i kontakt med. Nr 2: Jeg har aldri på noe tidspunkt følt meg truet, eller følt han ville meg noe vondt, selv om jeg såklart ikke var moden nok til å takle det som skjedde mellom oss, og jeg ble emosjonelt veldig såret av enkelte hendelser.

Jeg har også hatt klein sex tidlig i 20-årene hvor jeg har tenkt at det der ville jeg ikke gjort igjen om jeg kunne velge, og kanskje kjent på litt anger og skam dagen etter. Jeg tar fullt og helt ansvar for min deltagelse i dette, det ville aldri falt meg inn å anmelde! Det kan på ingen måte sammenlignes med voldtekten jeg opplevde! Å oppleve voldtekt, og å oppleve å angre littegrann er to vidt forskjellige opplevelser! Jeg kan såklart bare snakke for meg selv, men vær så snill og i hvertfall lytt til meg som har opplevd hele spekteret at det er vesentlige forskjeller, og jeg tror virkelig ikke det er vanlig at psykisk friske mennesker i det hele tatt ville vurdere å anmelde angresex. Jeg kjøper det bare ikke.

Anonymkode: 20597...531

Jeg vet dette sikkert er barnslig, men jeg sier det som jeg føler: Kan noen være så snill å gi en pluss på dette innlegget, sånn at jeg kan føle at jeg blir trodd og sett på lik linje med de andre?

Opplever at jeg ikke er voltatt nok til å være et verdig offer, likevel tør jeg skrive et ærlig innlegg her hvor jeg deler noen erfaringer og poenger ikke så mange andre har vært inne på fra en utsatt sitt synspunkt, og jommen mei opplever jeg igjen å bli ignorert, på samme måte som ved overgrepet og prosessen etterpå.

Det eneste jeg vil er å bli trodd, jeg trenger å høre fra noen andre enn meg selv (som ikke er betalt for å si det), at det ikke var greit at en mann på 24 tok jomfrudommen min. At jeg hadde fortjent bedre jeg også, ikke bare de andre.

• Liker 6
Skrevet
Den 14. august 2016 at 9.59, AnonymBruker skrev:

Jeg vet dette sikkert er barnslig, men jeg sier det som jeg føler: Kan noen være så snill å gi en pluss på dette innlegget, sånn at jeg kan føle at jeg blir trodd og sett på lik linje med de andre?

Opplever at jeg ikke er voltatt nok til å være et verdig offer, likevel tør jeg skrive et ærlig innlegg her hvor jeg deler noen erfaringer og poenger ikke så mange andre har vært inne på fra en utsatt sitt synspunkt, og jommen mei opplever jeg igjen å bli ignorert, på samme måte som ved overgrepet og prosessen etterpå.

Det eneste jeg vil er å bli trodd, jeg trenger å høre fra noen andre enn meg selv (som ikke er betalt for å si det), at det ikke var greit at en mann på 24 tok jomfrudommen min. At jeg hadde fortjent bedre jeg også, ikke bare de andre.

Jeg tror deg. Voksne mennesker skal ikke ha seksuelle forhold med barn. Du fortjener å bli sett og hørt :klem:

• Liker 6
Skrevet
Den 14.8.2016 at 9.59, AnonymBruker skrev:

Det er klart jeg tror deg! Skjønner også den følelsen av å ikke være et "verdig offer". Grunnen til at jeg ikke plusset innlegget ditt, var at jeg syntes det som stod om relasjonen du hadde da du var 15 med en voksen mann, var en avsporing. Jeg vet, jeg kan være litt "firkantet" iblant.

Anonymkode: 08942...931

• Liker 1
Skrevet

ja,to ganger...

Anonymkode: dc865...804

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt

- Pavilion, mod

Skrevet

Så idag stod det på vg at voldtekt har en høyere frifinnelsesprosent enn andre forbrytelser. Så hvis 100 anmelder vil 80 oppleve at saken blir henlagt, ca 6 ender i frifinnelse og 14 blir dømt. Så sjangsen for å bli dømt i Norge er 14% hvis man anmelder, men fordi det er mye mørketall er sjangsen i realitet 2%?

Skrevet
Den 12.8.2016 at 2.44, ispinne skrev:

Hadde drukket en øl. Har aldri blacket ut av en øl før, og aldri følt meg så dårlig dagen etter (høy feber, oppkast, etc.), av en øl. 

Greia med å ta beroligende er at man ikke blir dårlig neste dag.

Spiser man valium, rivotril eller annet benzo, blir man ikke fyllesyk en gang neste dag.

Mest sannsynlig var du matforgiftet.

Skrevet

Ja, har blitt verbalt voldtatt av en bruker her på KG.

Gjest lipgloss
Skrevet

Jeg ble utsatt for overgrep av en ukjent mann da jeg var rundt 13 år gammel :( livet mitt ble forandret totalt etter dette og har gjort meg usikker i masse situasjoner.Jeg har fått mye hjelp og har blitt mye bedre men det sitter fremdeles i meg.

Noen perioder er tyngre en andre,opplever å gå skikkelig i kjelleren noen ganger,heldigvis så er det ikke så ofte lengre.

Jeg unner ingen dette det er noe av det grusomste man kan oppleve, og det ødelegger et menneske på så mange plan.

uansett hvor jeg går så ser jeg etter denne mannen,dette er nå over 30 år siden,så han har sikkert forandret seg mye,men jeg har enda krystalklare bilder av ham i hodet mitt,når jeg ser menn som likner eller har likheter så blir jeg uvell i form av sjelving svimmelhet og kvalme.

Skrevet
Den 14.8.2016 at 9.59, AnonymBruker skrev:

Tror deg. Selvsagt. pluss pluss pluss. :klem:

Anonymkode: bf7d6...aad

Gjest Glidelås
Skrevet

Ja, og jeg angrer så sinnssykt på at jeg ikke kjempet hardt, klorte eller noe. Tenker på det hver eneste dag. Da hadde jeg fått dna'et hans under neglene, og det hadde vært spor etter "kamp".
De fant fyren, han var 56 år gammel og sa det var frivillig sex, så da ble det ord mot ord,- og henlagt. Hvorfor kjempet jeg ikke mer?? Jeg var jo redd han skulle skade meg mer, men det hadde jo faktisk vært bedre(!), fordi da hadde det vært spor etter kamp. Eneste de fant på meg var et kutt under brystet fra da han rev av meg klærne, men det var heller ikke nok. Faen. Jeg plager meg så jævlig med det.

Skrevet
Den 12.8.2016 at 2.34, LittleBabyBlue skrev:

Det diskuteres mye om voldtekt i disse dagen. En gjenganger er manglende fakta og mørketall. Jeg er interessert i å vite hva brukerne her har opplevd. 

Har blitt voldtatt flere ganger. 

Første gangen var natt til 20 års dagen min. Jeg drakk for mye, og husker så at jeg var i en taxi og hadde hodet ut av døren og kastet opp og gråt. Så husker jeg taxisjåføren sto utenfor taxien. Så husker jeg at jeg var på et rom i leiligheten min (ikke det rommet jeg brukte til vanlig) og taxisjåføren var over meg. Jeg gråt og slo. Så husker jeg at jeg våknet naken og taxisjåføren så på meg. Så var jeg borte igjen og våknet naken. Ville aldri ha hatt av meg klærne selv, for jeg hadde ikke barbert meg, og jeg var nesten jomfru at the time. Men jeg husker ikke at han trengte seg inni meg. Men det rant ut av meg dagen etter da jeg gikk på do.

Andre gangen var i Tyrkia. Jeg var oppstemt og ville fortsette festinga selv om de andre dro hjem. Jeg dro til baren og sa: I`m from Slovenia, I don`t HAVE money, how much I get for 1 euro?;P (jeg har bipolar lidelse, og var sikkert litt manisk når jeg tenker tilbake på den oppførselen). Bartenderen sa at "don`t worry, he pay-" og siktet til en eldre fyr med lite hår. Han var manager. Så husker jeg ikke stort mer, bare befant meg i bilen hans. Så husker jeg ikke mer før vi var oppi en pub oppi skogen. Jeg ba om vann, og fikk øl. Holdt på å blække. Gjestene og servitøren var veldig bekymret. Så husker jeg ikke mer før han kjørte meg til leiligheten sin og jeg så en sofa, og jeg bare stormet mot den og falt sammen i sofaen, var så full. La meg til å sove på magen. Men manageren kom bak meg og prøvde trenge seg inn i rompa mi. Aldri i livet.. så jeg fikk snudd meg rundt på ryggen.og da trengte han seg inn i musa mi. Jeg var så jævlig full og trøtt at jeg ikke klarte gjøre noe motstand mer uansett, så bare lot han gjøre det. Han holdt på i evigheter, jeg ble jo faen meg edru til slutt og fikk krampe i armene. Så ga meg meg frukt og kjørte meg til hotellet.

Så var det en gang hjemme i leiligheten min, venninna mi hadde invitert en fra norgesdate eller noe sånt nettsted. Han var fra Afganistan og hadde med drikke og en kompis. Vi ble full, venninna mi dro ut for å lete etter en gutt, og de begge to voldtok meg. Var så full at jeg husker bare den ene trengte seg inn i meg. men anmeldte og hos politiet påstår de begge at jeg frivillig hadde sex med dem. Ikke faen. De er de styggeste guttene jeg vet. Husker jeg kastet opp, og gikk å la meg for å hvile, og plutselig trengte han ene seg inn i meg... Jeg fikk sjokk.

En annen gang i tyrkia var jeg på nachspiel og sovnet og våknet av at en gutt pulte meg.

Trenger jeg si at jeg ikke drar på nachspi eller drikker så mye mer???? Man blir garantert brukt i fylla, har jeg lært.

• Liker 1
Skrevet

Synes nesten synd på han som prøvde å overfalle og voldta venninnen min, og jeg tok vedkommende på fersken, og gruset han med noen gøyale teknikker jeg har lært:) 

• Liker 2
Skrevet
Den 18.8.2016 at 11.55, AnonymBruker skrev:

Det er klart jeg tror deg! Skjønner også den følelsen av å ikke være et "verdig offer". Grunnen til at jeg ikke plusset innlegget ditt, var at jeg syntes det som stod om relasjonen du hadde da du var 15 med en voksen mann, var en avsporing. Jeg vet, jeg kan være litt "firkantet" iblant.

..Og nå har jeg kommet på bedre tanker og plusset innlegget ditt! Dette er ikke den riktige tråden å være "firkantet" i, og jeg beklager så mye!

Fryktelig trist å lese om alle sine historier og vite at jeg ikke er alene om å ha blitt voldtatt. Godt å lese at noen voldtektspersoner blir tatt.

Og så håper jeg at de som tenker: "Jeg skulle ha gjort slik og slik" klarer å legge de vonde, selvkritiske tankene bort. Det er så lett å tenke hva man burde ha gjort, men man gjorde det beste man kunne der og da. Instinktet tar over, og da er det ikke så lett å vite hva som er mest rasjonelt. Det er vanlig å "fryse", og man kan nesten ikke vite hvilken reaksjon man får før man er i situasjonen selv. Det kommer ikke noe godt ut av å bebreide seg selv.

Vil sende gode tanker til alle sammen, og særlig til Anonym531 som jeg svarte så frekt. Unnskyld. Håper du leser dette.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...