Gå til innhold

Har du blitt voldtatt?

Voldtekt  

171 stemmer

1. 1. Har du blitt voldtatt?

• Ja (jeg er kvinne)
      58
    • Ja (jeg er mann)
      3
    • Nei (jeg er kvinne)
      51
    • Nei (jeg er mann)
      11
    • Nei, men jeg har blitt forsøkt voldtatt/har opplevd seksuelt krenkende adferd (jeg er kvinne)
      42
    • Nei, men jeg har blitt forsøkt voldtatt/har opplevd seksuelt krenkende adferd (jeg er mann)
      6
  2. 2. Kjenner du noen som har blitt voldtatt?

• Ja
      75
    • Ja, flere
      47
    • Nei
      49

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det diskuteres mye om voldtekt i disse dagen. En gjenganger er manglende fakta og mørketall. Jeg er interessert i å vite hva brukerne her har opplevd. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ble dopet ned på en hjemmefest (hos noen kompiser) en gang; aner ikke hvem det var som gjorde det og er sikker på at livet hadde vært annerledes hvis ikke kjæresten min var der. Det var utrolig skummelt.

Kjenner to jenter som har blitt voldtatt, og min mor ble nesten voldtatt da hun var i tyveårene. Hun våknet opp i hybelen sin med en fremmed mann bak henne, som holdt henne fast.

Endret av ispinne
Skrivefeil
Skrevet

Jeg hatt sex mens jeg var for full til å samtykke mange ganger.

Et øyeblikk siden, ispinne skrev:

Ble dopet ned på en hjemmefest (hos noen kompiser) en gang; aner ikke hvem det var som gjorde det og er sikker på at livet hadde vært annerledes hvis ikke kjæresten min var der. Det var utrolig skummelt.

Sannsynligvis bare en reaksjon på alkohol. Utrolig vanlig at folk tror man er dopet ned hvis man får en atypisk reaksjon på alkohol. I tillegg sprer dessverre kunnskapsløse helsearbeidere mytene videre, når eksen min var i koma siden hun drakk for mye trodde de hun var dopet ned på noe.

Ganske vanlig å bli bevisstløs og blacke ut når man drikker, selv om det er samme mengde som før.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har blitt voldtatt, kjenner også andre i min vennekrets som har vært utsatt for det samme. 

Anonymkode: 6475b...cdd

Skrevet (endret)

Det har hendt i tenårene at jeg har drukket meg så dritings at jeg slokner i nærmest bevisstløs tilstand for så å våkne av at enten fremmede jenter eller kjærester har ridd meg. Det er jo i praksis voldtekt men jeg tok ikke noe skade av det.

Endret av WubWub
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Sannsynligvis bare en reaksjon på alkohol. Utrolig vanlig at folk tror man er dopet ned hvis man får en atypisk reaksjon på alkohol. I tillegg sprer dessverre kunnskapsløse helsearbeidere mytene videre, når eksen min var i koma siden hun drakk for mye trodde de hun var dopet ned på noe.

Ganske vanlig å bli bevisstløs og blacke ut når man drikker, selv om det er samme mengde som før.

Ha litt respekt-dette er IKKE den rette tråden å diskutere det på.

Anonymkode: c9b26...44e

• Liker 20
Skrevet
Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev:

Hadde drukket en øl. Har aldri blacket ut av en øl før, og aldri følt meg så dårlig dagen etter (høy feber, oppkast, etc.), av en øl. 

• Liker 16
Skrevet
5 minutter siden, ispinne skrev:

Kjenner to jenter som har blitt voldtatt, og min mor ble nesten voldtatt da hun var i tyveårene. Hun våknet opp i hybelen sin med en fremmed mann bak henne, som holdt henne fast.

Jeg har også blitt dopet ned av en kamerat hjemme hos han(som selvagst ikke er i min omgangskreft), fordi han visste at jeg aldri ville ha sex med han frivelig.  Mistet mye tillit til menn den kvelden.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også blitt dopet ned av en kamerat hjemme hos han(som selvagst ikke er i min omgangskreft), fordi han visste at jeg aldri ville ha sex med han frivelig.  Mistet mye tillit til menn den kvelden.

"lengre

Skrevet

Hvor trist er det ikke at folk går rundt med slike midler med hensikt å dope ned noen? Går det an å synke noe lavere?

Anonymkode: 3fbf6...a18

• Liker 16
Skrevet
7 minutter siden, WubWub skrev:

Det har hendt i tenårene at jeg har drukket meg så dritings at jeg slokner i nærmest bevisstløs tilstand for så å våkne av at enten fremmede jenter eller kjærester har ridd meg. Det er jo i praksis voldtekt men jeg tok ikke noe skade av det.

Uff. 

Skrevet
3 minutter siden, Snuppi skrev:

Uff. 

Det er jo voldtekt om en fremmed forgriper seg seksuelt på noen som sover. Er bare å google "dømt for å ha sex med sovende kvinne" så ser man at det er mange menn som er dømt for det

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor trist er det ikke at folk går rundt med slike midler med hensikt å dope ned noen? Går det an å synke noe lavere?

Anonymkode: 3fbf6...a18

Tenker det samme...

Jeg har blitt dopet ned en gang på et utested, men heldigvis tok en venninne av meg affære og fikk meg trygt hjem. Har ingen anelse om hvem det var.... Men jeg hadde flaks den kvelden.

Skrevet
1 minutt siden, WubWub skrev:

Det er jo voldtekt om en fremmed forgriper seg seksuelt på noen som sover. Er bare å google "dømt for å ha sex med sovende kvinne" så ser man at det er mange menn som er dømt for det

Jeg vet....

Skrevet

Ja, jeg ble voldtatt som 14-åring. Etter dette, og alt som fulgte av anmeldelse til rettssaker til det å forholde seg til oppstyret dette skapte i nærmiljøet, så vil jeg påstå å ha merket en del til grumsete og inngrodde holdninger til temaet. Det er f.eks. overraskende mange voksne mennesker som ikke tar fem flate øre for å bedrive ondsinnet og sensasjonspreget slarv om voldtektssaker i et lite nærmiljø.

Kjenner også flere andre som har blitt voldtatt.

• Liker 6
Skrevet

Ville satt pris på om vi kunne holde denne tråde vennlig og støttende. Klarer vi å hå en tråd hvor alle kan dele sine erfaringer uten å bli trukket i tvil eller angrepet? Kan vi skape et trygt sted hvor brukere kan fortelle sin historie og være der for hverandre? 

Voldtekt er et vanskelig tema, og det jeg er ute etter er subjektiv info, nettopp fordi vi har så mye mørketall. 

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, Søgni skrev:

Ja, jeg ble voldtatt som 14-åring. Etter dette, og alt som fulgte av anmeldelse til rettssaker til det å forholde seg til oppstyret dette skapte i nærmiljøet, så vil jeg påstå å ha merket en del til grumsete og inngrodde holdninger til temaet. Det er f.eks. overraskende mange voksne mennesker som ikke tar fem flate øre for å bedrive ondsinnet og sensasjonspreget slarv om voldtektssaker i et lite nærmiljø.

Kjenner også flere andre som har blitt voldtatt.

Grusomt. 

Hvem er det som har oppdratt disse svinene? 

Skrevet
7 minutter siden, Snuppi skrev:

Grusomt. 

Hvem er det som har oppdratt disse svinene? 

Nei, man kan jo lure.

Min erfaring er forresten at mange, i prinsippet, tar klart og sterkt avstand fra offerklandring og ulike holdningsproblemer rundt voldtekt. Når det derimot skjer en konkret voldtektssak, i miljøet de kjenner, i omgangskretsen, hvor de kjenner til de involverte og kanskje familien til den som har gjort det, så forsvinner disse meningene, og alle tror plutselig de vet nøyaktig hva som skjedde. Om det er på grunn av en slags lojalitet til familiene som blir ramma av at noen blir anklaget for voldtekt, at det er vanskelig å se for seg at det kan skje noen man kjenner, at de involverte ikke reagerer eller oppfører seg som de trodde man gjorde i en sånn situasjon, eller av andre grunner, vet jeg ikke. Kanskje tror noen at et offer/voldtektsforbryter "er sånn og slik" og at hvis noen bryter med inntrykket de har, så må det være løgn?

Det er uansett med stor interesse, jeg ser at mange av de som har sagt rett ut til meg at de ikke tror meg (uoppfordra, gjerne som voksne i møte med meg som da var svært ung), deler artikler og linker om holdningsproblemer rundt voldtekt på Facebook når det er dagsaktuelt, som nå for tida,  med tilhørende tordentaler om hvor fælt det er med holdningsproblemer.

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, Søgni skrev:

Nei, man kan jo lure.

Min erfaring er forresten at mange, i prinsippet, tar klart og sterkt avstand fra offerklandring og ulike holdningsproblemer rundt voldtekt. Når det derimot skjer en konkret voldtektssak, i miljøet de kjenner, i omgangskretsen, hvor de kjenner til de involverte og kanskje familien til den som har gjort det, så forsvinner disse meningene, og alle tror plutselig de vet nøyaktig hva som skjedde. Om det er på grunn av en slags lojalitet til familiene som blir ramma av at noen blir anklaget for voldtekt, at det er vanskelig å se for seg at det kan skje noen man kjenner, at de involverte ikke reagerer eller oppfører seg som de trodde man gjorde i en sånn situasjon, eller av andre grunner, vet jeg ikke. Kanskje tror noen at et offer/voldtektsforbryter "er sånn og slik" og at hvis noen bryter med inntrykket de har, så må det være løgn?

Det er uansett med stor interesse, jeg ser at mange av de som har sagt rett ut til meg at de ikke tror meg (uoppfordra, gjerne som voksne i møte med meg som da var svært ung), deler artikler og linker om holdningsproblemer rundt voldtekt på Facebook når det er dagsaktuelt, som nå for tida,  med tilhørende tordentaler om hvor fælt det er med holdningsproblemer.

Det handler vel om å fornekte at en som du kjenner, eller som du trodde du kjente, kan voldta. Den personen som du kjente er ikke det menneske som vedkommende har gitt seg ut for å være, det kan være vanskelig å endre oppfattelsen og erkjenne virkeligheten. Dette er følelser som kan være sterkt forankret i mennesker, særlig når det gjelder familiemedlemmer. 

Det er helt forferdelig at du opplever å ikke bli trodd.

Skrevet

Jeg vet ikke helt. Jeg har vært for full til å gi samtykke noen ganger, og likevel blitt med menn hjem og hatt sex. Jeg har vært så full at jeg ikke husket før måneder etter at jeg hadde hatt sex med en mann. Dette er vell egentlig å regne som voldtekt, men jeg føler meg ikke voldtatt. Om noe så føler jeg meg krenket, så i mitt tilfelle har jeg nok ikke det. 

Når jeg går ut på byen elsker jeg å danse, men hver gang jeg er der får jeg hender overalt. Spesielt ekkelt er det når jeg har skjørt/kjole og får en hånd mellom beina, men det er for mange på dansegulvet til å se hvem det er. Det varer som regel bare noen sekunder, også er det gutter som går forbi som tar borti og da rekker jeg ikke å si ifra. Dette er krenkende og jeg blir sint, men jeg kan ikke unngå det eller stoppe det. Jeg tenker at det hadde vært annerledes hvis jeg ble holdt fast eller hindret å forlate stedet, eller at noen var borti meg lengre enn et sekund eller to. Da hadde jeg kunne gjort noe iallefall, og dette hadde blitt anmeldt. 

Spennende tråd. Utrolig trist å lese om dere som har opplevd voldtekt og overgrep. Jeg skulle ønske det aldri skjedde dere, det er så forbanna urettferdig. 

Jeg må bare legge til at en ekskjæreste jeg har fikk med seg at alle snakket om samtykke, og hvor viktig det er. Etter at vi hadde slått opp møter jeg han på byen og blir med han hjem, og midt i akten stopper han opp og ser skrekkslagen ut før han spør om jeg egentlig vil dette. Jeg har aldri før eller siden opplevd at en gutt stopper opp et sekund og spør om dette er greit for meg, og om jeg har lyst til å ha sex med han nå. Jeg ble så forfjamset at jeg sa nei forøvrig. I ettertid tenker jeg på hvor fint det var at jeg ble spurt, og fikk lov til å si min mening om min kropp. Og jeg tenker at det er bra at unge gutter faktisk får med seg at dette snakkes om, og jeg hører at stadig flere kompiser snakker om dette. Dere er tøffe som deler, og det kan gjøre en forskjell. 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...