Gå til innhold

Lykkenermange.blogg.no

Ny Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Avocado
43 minutter siden, caskerette skrev:

Vel, jeg kan ikke huske det var dyrt med barn, annet enn førerkortene. Liker ikke å tenke på det som noe tapsprosjekt, så evt utlegg der må jeg ha fortrengt. Men fem aktiviteter hørtes mye ut, blir vel endel kr av det.

Som jeg skrev så er det mye dyrere med barn nå enn det var for 20-30 år siden. Nå baseres det aller meste på at begge foreldre har fulle inntekter. Det er tonnevis med arrangementer, dyre hobbyer, dyre fritidsaktiviteter, alle ungene/ungdommene skal ha hver sin smarttelefon og hvert sitt nettbrett (og kanskje mac?), merkeklær og merkevesker som f eks Mikael Kors osv. Nå så er det jo nesten uhørt å ikke dra på en sydenferie hele familien hvert år også, mens når jeg vokste opp for 25-30 år siden så husker jeg at de fleste av oss aldri hadde vært utenfor Skandinavia før vi ble myndige. Selv vokste jeg og de fleste vennene mine opp med bilferier på Sørlandet om sommeren, nå er normalen for barnefamilier sydenferier for minst 50 000 i året. Kjempetrist, I know, men sånn har det dessverre blitt :(

Endret av Avocado
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har du rett i @Avocado , men det er bare fem års tid siden jeg hadde tenåringer i hus med flere aktiviteter, så jeg tror nok jeg valgte å se på det som billig bare for å slippe å ergre meg over utgifter. Beklager avsporing, dette har vel ikke så mye med Lykken er mange å gjøre. Men en kan jo lure på om hun har tenkt å sponse førerkort til hele bølingen.

Og hva med arv? Synes faktisk DET er litt kjipt mot de voksne ungene også, at en får så mange at det blir bare en bitteliten sum til hver når det skal fordeles. Og barnebarn. Jeg hadde ikke klart å være en god bestemor for 20 barnebarn, si.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at ungene ser at søsken er mer verdifullt enn at mamma og pappa betaler førerkort. Kanskje disse barna vokser opp og lærer at famillie betyr mer enn å være med på alle aktiviteter, ha kuleste klær osv. Kanskje de får verdier som ikke måler seg meg materialistiske greier eller begivenheter som presses på en for å passe "inn" i samfunnet. Tror veldig mange her har et skruddsyn på hva barn må ha for å ha det bra.. Mine foreldre betalte ikke førerkort for meg, ja kjipt av og til, men herregud det finnes mye mye mye verre enn det. Hvis det er noe jeg skulle ønske at foreldrene mine ga meg i oppveksten ville det vært et tryggt hjem, kjærlighet, evnen til å elske og respektere meg selv.

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, caskerette skrev:

Og hva med arv? Synes faktisk DET er litt kjipt mot de voksne ungene også, at en får så mange at det blir bare en bitteliten sum til hver når det skal fordeles. Og barnebarn. Jeg hadde ikke klart å være en god bestemor for 20 barnebarn, si.

Dette må være ett av de dummeste argumentet jeg har lest for å ikke få mange barn. Skal man som unge foreldre i tyveårene tenke over at man må spare opp til arv til ungene? 
Og barnebarn? Man velger da ikke antall barn man vil ha utifra hvor mange barnebarn man skal ha, og man kan heller ikke bestemme hvor mange barnebarn man får.

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen fasit på hva som er "for mange" barn. Så lenge de får den oppfølging og kjærlighet de behøver. Ja, jeg stusser over hvorfor noen velger å få så mange, SÅ tett. Det er ikke min sak, men jeg må jo få lov til å reflektere på generelt grunnlag. Bare det å ha en nyfødt og en på 1,5 år samtidig virker på meg som et ubestigelig fjell. Jeg har en på 15 mnd selv, og det å skulle hatt en nyfødt i tillegg...ja...ære være den som klarer det. Og i tillegg ha FIRE til fra 2 til 6 år? 

Jeg forstår heller ikke hvorfor man velger å plutselig skulle "realisere" seg selv eller som hun sier "nå er det min tur til å skinne litt", og ta en deltidsjobb på Narvesen når man har en baby på få uker. Hvordan klarer man i det hele tatt å være alene med 6 små?? Hvorav 3 av dem ikke er i stand til å ta vare på seg selv i det hele tatt? Hjelp...

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hvordan tilfeldighetene slår til i hverdagen. En smoothie som hun f0r sponset er plutselig blitt en "må ha"? 

😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, chiki skrev:

Nå skal hun informere oss lesere om når og hvor barna hennes skal opptre i kirken, så vi kan komme å høre på! Er det mulig

What?! Jeg blir helt sjokkert. Hadde aldri falt meg inn å oppfordre bloggfans til å stille opp for å se barna opptre! Hun åpner jo opp for å få oppmerksomhet også fra folk som ikke bare har gode hensikter.

Endret av MissMaya
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, November 07, 2017 den 12.22, Avocado skrev:

Som jeg skrev så er det mye dyrere med barn nå enn det var for 20-30 år siden. Nå baseres det aller meste på at begge foreldre har fulle inntekter. Det er tonnevis med arrangementer, dyre hobbyer, dyre fritidsaktiviteter, alle ungene/ungdommene skal ha hver sin smarttelefon og hvert sitt nettbrett (og kanskje mac?), merkeklær og merkevesker som f eks Mikael Kors osv. Nå så er det jo nesten uhørt å ikke dra på en sydenferie hele familien hvert år også, mens når jeg vokste opp for 25-30 år siden så husker jeg at de fleste av oss aldri hadde vært utenfor Skandinavia før vi ble myndige. Selv vokste jeg og de fleste vennene mine opp med bilferier på Sørlandet om sommeren, nå er normalen for barnefamilier sydenferier for minst 50 000 i året. Kjempetrist, I know, men sånn har det dessverre blitt :(

Skal ha nettbrett, smarttelefon og mac, og dyre merker? Tror nok det kommerveldig an på  hva slags forelder man er altså :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
12 hours ago, millemåne1 said:

Overskrift - Ny jentebaby! 

Innhold - vært på Ullared og klarte ikke la være å kjøpe en babykjole...eh...

er nok ikke lenge før de skal ha en ny baby, bestille ny vogn, finne navn-kombinasjoner og  fremstille seg selv som verdens beste mamma!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ricecrispies
Akkurat nå, fjær skrev:

er nok ikke lenge før de skal ha en ny baby, bestille ny vogn, finne navn-kombinasjoner og  fremstille seg selv som verdens beste mamma!

Og tenk,bare 25 år! 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er ikke ferdig som rugekasse nei, det har hun jo skrevet mange ganger siste tiden. Jeg klarer bare ikke å forstå det. Uansett hvor hardt jeg prøver. Her har man såvidt pressa ut en unge før det er snakk om en ny. Jeg tror hun er besatt av å være gravid og føde, og ikke klarer å si stopp.

Jeg vet at mange kvinner føler en liten sorg ved å ikke skulle produsere lenger, jeg gjorde også det. Men det går faktisk over. 

Synes det er svært så sporty av besteforeldre å være barnevakt for 5 unger, det er etter min mening mer enn man kan forvente. For tydligvis så er jo behovet for "alenetid" der også. Jeg synes faktisk det er uforsvarlig å få så mange barn. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske jeg leste for en stund siden hun vokste opp i en søskenflokk på 14, da skal hun sikkert ha minst like mange selv. Det kommer vi nok til å lese på bloggen hennes at hun fikser som ingen ting.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja ingenting er umulig der i går'n. Lurer på om det er like rosenrødt og plettfritt om 10 år, da har hun en på 16,15, 14, 12, 11, 10 og kanskje er par til. De aner ikke hva de går til. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, millemåne1 skrev:

Ja ingenting er umulig der i går'n. Lurer på om det er like rosenrødt og plettfritt om 10 år, da har hun en på 16,15, 14, 12, 11, 10 og kanskje er par til. De aner ikke hva de går til. 

På 10 år rekker man sikkert 8 til.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hellokaty
På ‎16‎.‎11‎.‎2017 den 1.44, tunaen skrev:

Skal ha nettbrett, smarttelefon og mac, og dyre merker? Tror nok det kommerveldig an på  hva slags forelder man er altså :)

Ja, vi får satse på at disse klarer å holde barnas forventninger på et litt mer spiselig nivå. Det er slett ingen umulig oppgave, for majoriteten av Norges ungdom har neppe merkevesker og iPhone X. Og mye avhenger jo av hva slags nivå foreldrene legger seg på og lærer opp barna til å forvente. Samtidig kan man (etter min mening som tenåringsmamma) ikke basere seg på å bare kjøpe snowjoggs på Europris og jakker på pallesalg, med mindre man ønsker at tenåringen skal skille seg veldig ut.

Og det kommer til å komme måneder der 12-åringen må ha nye vintersko, 13-åringen skal selge kaker for speider'n og du må legge ut en tusenlapp, 14-åringen må ha 4000 til fotballcup, 15-åringen må ha 3000 til korpstur og dessuten nye danseklær, 16-åringen må ha ny mobil fordi den gamle ikke funker lenger og 17-åringen har bursdag. Og tenk på alle dugnadene :daane: 

Det er forresten lenge siden min familie fikk noen ferie for 50 000 (bare et eksempel, siden det er nevnt over). Barn over 11 må betale voksenpris, og i skoleferiene er alle priser dobbelt så høye. Du trenger ikke dra på luksusferie for at det skal være dyrt for mange.

Men, dette har de sikkert tenkt på og tatt en vurdering på at er greit. For all del. Men jeg får litt hakeslepp ved tanken på hva som kommer når barna blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...