Gå til innhold

Lykkenermange.blogg.no

Ny Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kaktuspotte

Jeg har en onkel som har seks barn, jenter faktisk, og de er tette og de har lært av og oppdratt hverandre. Jeg tror mange barn i en søskenflokk blir selvstendige barn.

Jeg kunne aldri ha hatt så mange barn, og ære være dem som gidder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, Cookie123 skrev:

Jeg tror det er mange som synes at babyer er jo sååå søte (det synes jeg også altså), og det er så koselig med små barn. Men så glemmer de at disse søte små vokser og blir større. MIN erfaring er at barn før skolestart er enkle!! Og så blir det bare verre og verre. :alice: (Litt overdrevent kanskje, men dere skjønner hva jeg mener....?)

Sikkert koselig å ha en egen liten barnehage hjemme, ikke like koselig med en haug med hormonelle, kvisete, vanskelige tenåringer....

Det er da ikke overdrevent? Verre og verre kan man jo for anstendighets skyld kalle mer og mer utfordrende. Barn før skolealder er bokstavelig talt barnemat i forhold. Fint og flott å pynte gjengen opp i søte klær alt går SÅ bra, men snakkes når barna skal bli selvstendige vesener med egne meninger, er i puberteten og etterhvert skal ut i ungdomslivet. Det er faktisk skremmende at noen tar så "lett" på det å få så mange når de ikke ANER hva de går til. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hellokaty
På ‎28‎.‎09‎.‎2017 den 21.03, Moncka skrev:

Det er da ikke overdrevent? Verre og verre kan man jo for anstendighets skyld kalle mer og mer utfordrende. Barn før skolealder er bokstavelig talt barnemat i forhold. Fint og flott å pynte gjengen opp i søte klær alt går SÅ bra, men snakkes når barna skal bli selvstendige vesener med egne meninger, er i puberteten og etterhvert skal ut i ungdomslivet. Det er faktisk skremmende at noen tar så "lett" på det å få så mange når de ikke ANER hva de går til. 

Det gjelder jo det økonomiske også, i høy grad. Nå virker det jo som de har god råd nå, men det er ikke til å komme forbi at utgiftene med store barn er noe helt annet enn med småbarn. Når barna er små er det fint og flott å kunne arve vinterdresser, skiutstyr og vogner. Når de har 4-5-6 som skal gå på forskjellige aktiviteter, trenger hver sin mobiltelefon, ikke arver klær og sko og skal på skoleturer, blir utgiftsposten betraktelig høyere. Og de kommer vel til å få omtrent en konfirmasjon i året?? :sjokk: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hellokaty skrev:

Det gjelder jo det økonomiske også, i høy grad. Nå virker det jo som de har god råd nå, men det er ikke til å komme forbi at utgiftene med store barn er noe helt annet enn med småbarn. Når barna er små er det fint og flott å kunne arve vinterdresser, skiutstyr og vogner. Når de har 4-5-6 som skal gå på forskjellige aktiviteter, trenger hver sin mobiltelefon, ikke arver klær og sko og skal på skoleturer, blir utgiftsposten betraktelig høyere. Og de kommer vel til å få omtrent en konfirmasjon i året?? :sjokk: 

Ang økonomi, jeg har tre barn, to i bhg og en på sfo, dette koster meg ca 9000 Kr i mnd. I tillegg kommer klær, sko og diverse. Jeg nekter å tro at jeg bruker 10000 på barna PR mnd når alle er ferdige på sfo. At det er noen dyre måneder ja, ved sesongstart ved fritidsaktiviteter, skolestart og desember tror jeg det blir, men ikke hver måned, året rundt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hellokaty
45 minutter siden, Prangende skrev:

Ang økonomi, jeg har tre barn, to i bhg og en på sfo, dette koster meg ca 9000 Kr i mnd. I tillegg kommer klær, sko og diverse. Jeg nekter å tro at jeg bruker 10000 på barna PR mnd når alle er ferdige på sfo. At det er noen dyre måneder ja, ved sesongstart ved fritidsaktiviteter, skolestart og desember tror jeg det blir, men ikke hver måned, året rundt. 

Det kan nok sikkert stemme, hvis man tar maksplass for alle med i betraktning. Min erfaring er riktignok at forskjellen er skuffende liten når alt kommer til alt og totalsummen kommer på bordet. Men, det er jo de selv som kjenner sin økonomi og vet hva de har kapasitet til. Jeg får bare umiddelbart vondt i VISA-kortet ved tanken på seks (minst) tenåringer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Overskrift: En fantastisk nyhet!

Innhold: Som jeg ikke helt kan fortelle om enda, men som jeg gleder meg til å dele med dere!!!"

😳

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Moncka skrev:

Overskrift: En fantastisk nyhet!

Innhold: Som jeg ikke helt kan fortelle om enda, men som jeg gleder meg til å dele med dere!!!"

😳

Sikkert gravid 😀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2017 den 21.03, Moncka skrev:

Min erfaring er i motsatt. Syntes store barn var lettere enn små. Men nå liker jeg generelt ikke småbarn da, og så syntes jeg det var slitsomt å hjelpe til med praktiske ting (som påkledning) og at man ikke kan snakke noe særlig til dem. Store er enklere sånn. Ikke er de dyre heller. Men når det kommer til lekser og den slags hadde jeg aldri orket å ha en hel haug. De skal jo faktisk følges opp, ikke bare settes til verden, og det der med skole er det litt viktig at blir gjort ordentlig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hummel34 skrev:

Er det ikke litt sært å begynne å jobbe på Narvesen ett par mnd etter babyen kom til verden? 

Det var overraskende, ja. Sikkert deilig å komme seg litt ut da😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, chiki skrev:

Var det ikke hun som presiserte at mannen var «noe mye bedre» enn ansatt på meny eller noe?? 

jo

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2017 den 15.32, caskerette skrev:

Min erfaring er i motsatt. Syntes store barn var lettere enn små. Men nå liker jeg generelt ikke småbarn da, og så syntes jeg det var slitsomt å hjelpe til med praktiske ting (som påkledning) og at man ikke kan snakke noe særlig til dem. Store er enklere sånn. Ikke er de dyre heller. Men når det kommer til lekser og den slags hadde jeg aldri orket å ha en hel haug. De skal jo faktisk følges opp, ikke bare settes til verden, og det der med skole er det litt viktig at blir gjort ordentlig. 

Enig :) 
Jeg likte ikke småbarn tiden. Eller, jeg syntes jo det var skikkelig kos, de er jo herlige når de er så små. Men det med påkledning, at de ikke kan uttrykke seg med stemmen sin osv. Da min datter begynte i 1.klasse denne høsten, og var helt ferdig med barnehagen, var det som flere kilo ramlet fra skuldrene mine. Endelig tenkte jeg! Dritt lei barnehagen, og klare for nye utfordringer!

Det er ikke billig å ha barn. Her er det utgifter til klær og utstyr, sfo, skoleaktiviteter som blir arrangert utenom skoletida, skolen som har innsamling av penger, som arrangeres på skolen med cafe osv. Så er det de 5 ulike aktivitetene hennes. Fotball, den tar mye tid i fotballsesongen! Da er det fotballsko, fotballdrakt, treningstøy, leggbeskyttere, reisevei og utgifter til bensin, og kanskje en liten pølse på bensinstasjonen på vei hjem etter kamp. For å kunne være med på idrettsgruppen, må man betale en sum pr år, dette pga forsikring osv i tilfelle noe skulle skje. Hun har dans og er med på kulturskolen der hun spiller piano. Jeg gleder meg ikke til regningen fra kulturskolen kommer, har hørt det er dyrt! Så er hun og med på et barnekor der jeg hjelper til med barna. De reiser rundt og synger jevnt utover hele året. Så er det barneidrett fra høst til vår hver uke. 
Og nå var det plutselig en utgift i forbindelse med kosekveld for 1.klassingene, der man må betale egenandel, med rabatt, men dyrt uansett. Kjedelig å være den eneste som kommer på skolen mandagen som ikke har deltatt liksom, så det betalte jeg gledelig. Blir stas.. Så kommer piano øving hjemme, i tillegg til lekser og lekser fra pedagog.. 

Men poenget er at barn er dyrt. Det kan komme mange utgifter man ikke har tenkt på engang! Og alle de små utgiftene, utgjør jo en god del iløpet av ett år.. 

Jeg er alene med barnet mitt, og jeg er glad jeg ikke har 6 barn å følge opp. Da hadde jeg gått under.. Vi har med andre ord nok å gjøre iløpet av en uke. Og nok av aktiviteter :fnise: Hun nevnte at hun ønsket å slutte på to aktiviteter, men det blir ikke før neste år, da hun må fullføre det hun har begynt på.. :nori:

Skolen og lekser er veldig viktig, og det er viktig å følge det ordentlig opp. Skolebarn er egentlig ikke så dyre, men det kommer jo veldig ann på hva man gjør det til selv også da. Her blir det jo dyrt, for min datter er med på så mye, men så kjenner jeg en annen jente i klassen som så vidt er med på 1 aktivitet, og det er særdeles mye billigere for dem. 

Det jeg har lagt godt merke til i lommboka i det siste, er at hun har vokst noe grusomt mye på kort tid! Så nye klær måtte handles inn på kort tid :skratte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.8.2016 den 7.46, Ny Bruker skrev:

Nr 4 er født med en alvirlig hjertefeil og de er inn og ute av sykehuset flere ganger per år. Dette stoppet dem ikke i å planlegge nr. 5. Kolikk er jo noe man vokser ut ifra, men hjertefeil blir jo der så å si hele livet.

Ja, men spørs jo hvilken hjertefeil. Samboeren min har hjertefeil, men er ingenting galt med han nå sånt sett. Kun til kontroll 1 gang i året. :)  Tror hans å kategoriseres som alvorlig, han er operert o.l. Gutten vår ble også sjekket for hjertefeil men var og er heldigvis frisk.

Endret av Bambi1995
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avocado
41 minutter siden, Minlillesky skrev:

Enig :) 
Jeg likte ikke småbarn tiden. Eller, jeg syntes jo det var skikkelig kos, de er jo herlige når de er så små. Men det med påkledning, at de ikke kan uttrykke seg med stemmen sin osv. Da min datter begynte i 1.klasse denne høsten, og var helt ferdig med barnehagen, var det som flere kilo ramlet fra skuldrene mine. Endelig tenkte jeg! Dritt lei barnehagen, og klare for nye utfordringer!

Det er ikke billig å ha barn. Her er det utgifter til klær og utstyr, sfo, skoleaktiviteter som blir arrangert utenom skoletida, skolen som har innsamling av penger, som arrangeres på skolen med cafe osv. Så er det de 5 ulike aktivitetene hennes. Fotball, den tar mye tid i fotballsesongen! Da er det fotballsko, fotballdrakt, treningstøy, leggbeskyttere, reisevei og utgifter til bensin, og kanskje en liten pølse på bensinstasjonen på vei hjem etter kamp. For å kunne være med på idrettsgruppen, må man betale en sum pr år, dette pga forsikring osv i tilfelle noe skulle skje. Hun har dans og er med på kulturskolen der hun spiller piano. Jeg gleder meg ikke til regningen fra kulturskolen kommer, har hørt det er dyrt! Så er hun og med på et barnekor der jeg hjelper til med barna. De reiser rundt og synger jevnt utover hele året. Så er det barneidrett fra høst til vår hver uke. 
Og nå var det plutselig en utgift i forbindelse med kosekveld for 1.klassingene, der man må betale egenandel, med rabatt, men dyrt uansett. Kjedelig å være den eneste som kommer på skolen mandagen som ikke har deltatt liksom, så det betalte jeg gledelig. Blir stas.. Så kommer piano øving hjemme, i tillegg til lekser og lekser fra pedagog.. 

Men poenget er at barn er dyrt. Det kan komme mange utgifter man ikke har tenkt på engang! Og alle de små utgiftene, utgjør jo en god del iløpet av ett år.. 

Jeg er alene med barnet mitt, og jeg er glad jeg ikke har 6 barn å følge opp. Da hadde jeg gått under.. Vi har med andre ord nok å gjøre iløpet av en uke. Og nok av aktiviteter :fnise: Hun nevnte at hun ønsket å slutte på to aktiviteter, men det blir ikke før neste år, da hun må fullføre det hun har begynt på.. :nori:

Skolen og lekser er veldig viktig, og det er viktig å følge det ordentlig opp. Skolebarn er egentlig ikke så dyre, men det kommer jo veldig ann på hva man gjør det til selv også da. Her blir det jo dyrt, for min datter er med på så mye, men så kjenner jeg en annen jente i klassen som så vidt er med på 1 aktivitet, og det er særdeles mye billigere for dem. 

Det jeg har lagt godt merke til i lommboka i det siste, er at hun har vokst noe grusomt mye på kort tid! Så nye klær måtte handles inn på kort tid :skratte:

FEM ulike aktiviteter i tillegg til skole, daglige lekser og venner? Når får hun tid til å puste, bedrive frilek, ha venner på besøk og å slappe av hjemme? Jeg forstår du har veldig god tid som bare har ett barn å følge opp, men det hørtes ut som en veldig slitsom hverdag for en seksåring. Du virker som en særdeles selvoppofrende mor da, det skal du ha! 

Jeg er helt enig med deg i at barn virkelig koster! 3000 per snute på SFO per måned, noe som for lykkenermange sin del etter hvert vil bety 9000-12 000 kr per mnd kun på SFO da ungene er så himla tette. Min datter elsker SFO, hvor hun får lekt med klassevennene sine etter skolen hver dag, og det kunne jeg aldri ha samvittighet til å nekte henne pga dårlig råd. Trist for et barm å måtte dra hjem etter skoletid mens alle vennene går på SFO for å leke sammen. Da havner man fort utenfor.

Lykkenermange vokste selv opp med mange søsken men nå er det virkelig en ny tid hvor de fleste familiene er langt mer pengesterke pga to inntekter. Barn i Norge i dag har mye mer klær og utstyr og mye dyrere hobbyer og aktiviteter enn for 20-30 år siden. Det forvwntes jo også at de går på kino, teater, klubb, klatrepark osv med vennene innimellom og det er kjipt å falle utenfor vennemiljøet fordi man ikke har råd/må være hjemme for å hjelpe til med småsøsken. Denne familien må jo havne under fattigdomsgrensen etter hvert Slik som de reproduserer seg. Hun har vel ingen ordentlig jobb og mannen tjener vel ikke mer enn mannfolk flest.

Endret av Avocado
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2017 den 9.38, LeilaS skrev:

Tenk å ha 6 barn i tenårene da? 😲 Jeg hadde nok daua 

Har to absolutt flotte jenter i tenårene og det kunne ikke falle meg inn og få flere. Barn skal jo følges opp når de blir større.  Fotball,håndball,ski,skøyter,korps og gudene vet hva alle er med på. Lekser skal følges opp. Bare vent til alle disse barna bikker 10 år,da er det mye å gjøre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan ikke huske det var dyrt med barn, annet enn førerkortene. Liker ikke å tenke på det som noe tapsprosjekt, så evt utlegg der må jeg ha fortrengt. Men fem aktiviteter hørtes mye ut, blir vel endel kr av det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...