Gå til innhold

Ser du ned på folk som ikke kan si R?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Forundret.. skrev:

Blir det riktig å si? 

Nei ikke egentlig, men fant ut "den" var bedre enn det nye ordet "hen" ? :D

Anonymkode: f590a...d18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Forundret.. skrev:

Blir det riktig å si? 

Nei. Det var det som var poenget mitt. 

Anonymkode: 1de3f...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.8.2016 at 23.37, AnonymBruker skrev:

Som overskriften; hva tenker du om folk som ikke kan uttale lyden av R? Som i å si "bjo" istedenfor "bro"? Tenker dere på det som noe negativt? Eller tenker dere ikke noe spesielt om det? 

Anonymkode: 88e9b...7a0

Jeg ser ikke ned på dem, nei. Jeg vokste opp sammen med (hadde en venninne) som sa sørlands-R. Om man kan kalle det det, rullende R. Hun var ikke fra sørlandet. Så ikke ned på henne :) Det rare er at brødrene snakket sånn også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt langt svar: Som min logoped sa til meg så har det noe med hørselen å gjøre eller feil uttale. Jeg klarer fint å uttale R ved hjelp fra logoped, men jeg hører ikke forskjell på om jeg sier den riktig eller ikke. Både bestemor og moren min sliter med det samme. 

Jeg har ingen problemer med høre andre som har problemer med R eller annet i språket, men hos meg selv har jeg ingen sjans. Pga mitt overfokus på riktig uttale uten å høre forskjell. Endte det med at jeg konsentrerte meg så mye om uttalen at mitt sosiale liv som barn ble ødelagt av den riktige uttalen.

Jeg brukte lang tid og måtte tenke på hvert eneste ord med R i. I tre år ble jeg en stille og innesluttet jente. Helt til min lærer sa til meg at nå er det på tide at jeg prater på den måten som er best for meg, og ikke alle andre. Det gikk noen uker, og har pratet som en foss siden den dagen :)

Mine nærmeste legger ikke merke til det lenger. Noen ord er riktig og andre ikke. Noen trur faktisk jeg kommer fra Bergen :fnise:De som velger å kommentere dette gjør det på en nedlatende måte som regel. De hermer eller later som de ikke forstod hva jeg sa. Noen spør forsiktig. 

Noen mennesker velger jeg å forklare at det er en hørselfeil som er medfødt. Andre at jeg kommer fra Bergen ;) De siste velger jeg faktisk å bruke samme taktikk tilbake. Det kommer helt annpå hvordan de menneskene henvender seg til meg. 

Sannheten er at jeg aldri har opplevd i min barndom eller som voksen at barn/ungdom sier noe negativt om min utale. Det er utrolig nok voksne folk som står helt alene om dette. Det har sjokkert meg mest av alt! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 18 kan ikke uttale r-lyden, selv etter å ha klippet tungebåndet to ganger, og årevis med logoped-timer. Til slutt ville de med peiling klippe tungebåndet for tredje gang, da han var 15. Det protesterte både han og jeg på, han sluttet hos logoped, og lever fint med den myke jukse-r'en han lager. :) Hadde vi hatt en dialekt med skarre-r, eller engelsk språk, så hadde mange timer med diverse ressurser vært spart.. Han får aldri reaksjoner på uttalen sin. Om folk reagerer, er de greie nok til å holde det for seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/2/2016 at 23.37, AnonymBruker skrev:

Som overskriften; hva tenker du om folk som ikke kan uttale lyden av R? Som i å si "bjo" istedenfor "bro"? Tenker dere på det som noe negativt? Eller tenker dere ikke noe spesielt om det? 

Anonymkode: 88e9b...7a0

Kjære vene, nei - hvorfor i all verden skulle jeg se ned på dem. Alle normale mennesker vet jo at dette ikke gjør noe med personens intelligens, moral, etikk, vennlighet eller noe som helst annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha så mange dumme mennesker det finnes.... jeg er snart 30 år gammel og klarer ikke å uttale R på rett måte. Det kan hende det er litt ukomfortabelt noen ganger f.eks hvis jeg prater til folk jeg ikke kjenner, bak skranker eller i butikk osv, men da mumler jeg mye også haha. Jeg har lange venner, jeg får nye ofte, og jeg får ikke engang spørsmål om det. 

Før kunne folk være litt frekke, hvis de selv var merkelige mennesker. Spørte de om det, påpekte jeg bare deres synlige feil. Ikke at det er noe man burde gjøre, så sluttet fort med det....

Men heldigvis er det min eneste "feil". Jeg studerer og tar høyere utdannelse, jeg har barn, kjæreste og jeg har et utrolig nettverk rundt meg, jeg er pen, energisk, sosial, attraktiv smart. Hvorfor skal jeg bry Meg om en tale feil? Den er en del av meg. Og hVa slags grunn ville folk hatt til å se ned på meg? 

Grunnen til at jeg ikke kan uttale R er fordi jeg ikke kunne det fra jeg var liten, og etterhvert som jeg ble eldre, fikk jeg logoped. De mente jeg ville komme til å vokse det fra meg. De hjalp meg ikke noe mer, jeg vokste ikke fra det, tunga ligger på feil sted når jeg skal si R. Ikke noe stress, bare sånn det er.

Anonymkode: b3974...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎02‎.‎08‎.‎2016 at 23.37, AnonymBruker skrev:

Som overskriften; hva tenker du om folk som ikke kan uttale lyden av R? Som i å si "bjo" istedenfor "bro"? Tenker dere på det som noe negativt? Eller tenker dere ikke noe spesielt om det? 

Anonymkode: 88e9b...7a0

Nei, ser mer ned på de som ikke kan si S riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.8.2016 at 23.37, AnonymBruker skrev:

Som overskriften; hva tenker du om folk som ikke kan uttale lyden av R? Som i å si "bjo" istedenfor "bro"? Tenker dere på det som noe negativt? Eller tenker dere ikke noe spesielt om det? 

Anonymkode: 88e9b...7a0

Jeg kjenner to damer som ikke kan si r :)
Hun ene merka jeg ikke at hun ikke sa det før hun sa fra om det selv...

jeg tenkte liksom ikke over det...... 

og hun andre har en hjerneskade, så trolig derfor hun sier "j"...

Men jeg ser ikke ned på de.

Syns bare det er bra at slikt blir bedre fulgt opp nå enn før, om det er stramme tungebånd som kan opereres eller om man kan trenes opp med logoped osv. I klassen til jenta mi er det 4 barn som går til logoped pga de ikke klarer å si R. (2. klasse).

Anonymkode: 33e22...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sej ikke ned på menneskej som ikke kan uttale æjj. 

Endret av Salka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke ned på dem, men jeg synes synd på dem. Det må være dritt å være voksen og ikke klare å si r.

Anonymkode: 69171...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...