Gå til innhold

Ser du ned på folk som ikke kan si R?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften; hva tenker du om folk som ikke kan uttale lyden av R? Som i å si "bjo" istedenfor "bro"? Tenker dere på det som noe negativt? Eller tenker dere ikke noe spesielt om det? 

Anonymkode: 88e9b...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

Legger merke til,men tenker ikke noe mer over det, hvis det plager deg,gjør noe med det.

Anonymkode: 65994...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Selv om enkelte folk har problemer med stamming, korrekt uttalelse av bokstaver, har en merkelig dialekt eller stokker om på ordene... hvorfor skal jeg se ned på de? 

Så lenge det de sier er fine ting så gjør det meg ingenting om de ikke kan uttale "R" skikkelig :) Men hvis det plager vedkommende så kan språkpedagog (?) være til nytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, hvis de er lavere enn meg ser jeg jo ned.  Ellers ser jeg ikke poenget.  

Anonymkode: 001d9...9e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste som ikke kan si R er vel under 6 år? Aldri møtt på et voksent menneske som ikke kan si R, men hadde jeg møtt en hadde jeg ikke sett ned på den, men tenkt den hadde en talefeil som sikkert ikke logoped har klart å rette på da den var barn :P

Anonymkode: f590a...d18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Absolutt ikke. Lillebroren min sliter fortsatt med å si R, og han er verdens fineste. Men jeg ser litt ned på foreldrene mine som aldri har fått han til logoped. 

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som for eksempel Else Kåss Furuseth sier r? Bryr meg ikke annet enn at det blir registrert.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som ikke kan si R er vel under 6 år? Aldri møtt på et voksent menneske som ikke kan si R, men hadde jeg møtt en hadde jeg ikke sett ned på den, men tenkt den hadde en talefeil som sikkert ikke logoped har klart å rette på da den var barn :P

Anonymkode: f590a...d18

Det var det jeg også tenkte på. Jeg kommer ikke på noen voksne personer som bytter ut r med j. Er ikke dette hovedsaklig et "barne problem"?

Anonymkode: 30b47...9bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som ikke kan si R er vel under 6 år? Aldri møtt på et voksent menneske som ikke kan si R, men hadde jeg møtt en hadde jeg ikke sett ned på den, men tenkt den hadde en talefeil som sikkert ikke logoped har klart å rette på da den var barn :P

Anonymkode: f590a...d18

Den? :P 

Anonymkode: 1de3f...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den? :P 

Anonymkode: 1de3f...497

Den personen kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. august 2016 at 23.37, AnonymBruker skrev:

Som overskriften; hva tenker du om folk som ikke kan uttale lyden av R? Som i å si "bjo" istedenfor "bro"? Tenker dere på det som noe negativt? Eller tenker dere ikke noe spesielt om det? 

Anonymkode: 88e9b...7a0

Nei. 

Dersom du har vansker med dette kan du be om hjelp og få en henvisning til logoped. 

Endret av Berentsens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Forundret.. skrev:

Den personen kanskje..

Eller den voksne mennesket, som er subjektet det henvises til...

Anonymkode: 1de3f...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller den voksne mennesket, som er subjektet det henvises til...

Anonymkode: 1de3f...497

Blir det riktig å si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Forundret.. skrev:

Sånn som for eksempel Else Kåss Furuseth sier r? Bryr meg ikke annet enn at det blir registrert.  

Jeg har lagt merke til at hun hele tiden har tunga utenfor bittet når hun snakker, og har lurt på om dette er årsaken til at hun ikke klarer å uttale "r" korrekt?? Hun burde lære seg å holde tunga rett i munnen. :P

Anonymkode: d4cb0...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lagt merke til at hun hele tiden har tunga utenfor bittet når hun snakker, og har lurt på om dette er årsaken til at hun ikke klarer å uttale "r" korrekt?? Hun burde lære seg å holde tunga rett i munnen. :P

Anonymkode: d4cb0...b10

Det har jeg rett og slett ikke lagt merke til, vet bare hun har fått tyn pga måten hun uttaler, eller ikke uttaler r på. Har forresten forstått det slik at hun har fått mye hjelp til å få bukt med det uten hell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, det er godt å lese svarene deres :) jeg har nemlig en lillebror som ikke kan si R, og han er nå snart 12 år gammel, så jeg tviler på at det plutselig kommer på plass, men man vet vel egentlig aldri helt sikkert. Det plager meg ikke på noen måte, og jeg ser ikke ned på han på noen som helst måte, jeg var bare bekymret storesøster som var litt redd for hvordan verden vil møte han når han skal ut og prate med andre voksne mennesker. Men det virker som at det er god forståelse blant de fleste :)

TS 

Anonymkode: 88e9b...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...