Gå til innhold

Aktivitetsgård sa nei til besøk av flyktninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Snuppi skrev:

Herregud... 

Mange mennesker i dette land kan ikke oppføre seg og verst er PK eliten på venstresiden. Det og beskylde noen for rasisme. Er alvorlig og den som gjør det. Bør dokumentere en slik påstand. Noe ingen i denne saken kan. For det er ikke rasisme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Kalkun89 skrev:

La oss si at det ikke var en gruppe med asylsøkere som skulle besøke gården, men en gruppe med barnevernsbarn, funksjonshemmede, tidligere rusmisbrukere etc. da hadde nok reaksjonen på denne saken vært en annen. Alt tyder på at de som driver nissegården ga avslag på grunnlag av sine egne holdninger. Dermed bryter de norsk lov. Du har ikke lov til å nekte noen tilgang til tjenester basert på bakgrunn, etnisitet eller hudfarge. Jeg ser fler som kommenterer "de har da lov til å bestemme selv hvem man skal ha på besøk??" Nei, ikke når det er snakk om å selge tjenester. Det er dikriminering. Det er også flere som forsvarer dem med å si at "men de hadde jo ikke kapasitet?" Hvor kommer det frem som begrunnelsen av nissegården i de to første avslagene asylmottaket fikk? Det kan godt hende det også var grunnen, men det kom først frem i ettertid da de så hvilken mediedekning denne saken fikk.

og igjen, til dere som forsvarer nissegården. Hadde dere forsvart dem om det var snakk om en annen gruppe? Barnevernsbarn, funksjonshemmede, tidligere rusmisbrukere etc? 

Det er også fler som kommenterer i kommentarfeltene at de forstår nissegården sitt avslag pga sikkerhet. Så alle asylsøkere er voldelige kriminelle? Ta dere en tur til et asylmottak å faktisk hils på disse menneskene før dere gir dem det stempelet.

Vi må huske på at vi egentlig vet lite om denne saken. Kanskje nissegården har hatt dårlige erfaringer med asylsøkere før, eller lignende? 

Jeg skjønner godt hvis de ikke ønsker å ta inn spesielle grupper. Kan hende funksjonshemmede ville stilt ekstra krav til tilrettelegging og sikkerhett. Hvis de har andre gjester, så skjønner jeg godt at de ikke hadde ønsket at 50 tidligere rusmisbrukere plutselig skulle kommet inn på området. Det kan også hende at aktivitetsparken krever en form for opplæring eller rettleding, og at det derfor er hensiktsmessig at folk kan norsk.

Anonymkode: 04b82...d9a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi må huske på at vi egentlig vet lite om denne saken. Kanskje nissegården har hatt dårlige erfaringer med asylsøkere før, eller lignende? 

 

Anonymkode: 04b82...d9a

Vi har vel alle sett hvordan disse så kalte flyktningbarna kan oppføre seg rundt om. De fleste leser og ser nyheter. Så det sier seg selv at man ikke ønsker den type besøkende. Det er tross alt mange familier der som skal ha en hyggelig dag. Dagen kan fort bli et mareritt om samfunnet ikke tar hensyn og bruker den erfaring vi nå alle burde ha fått til denne gruppen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi må huske på at vi egentlig vet lite om denne saken. Kanskje nissegården har hatt dårlige erfaringer med asylsøkere før, eller lignende? 

Jeg skjønner godt hvis de ikke ønsker å ta inn spesielle grupper. Kan hende funksjonshemmede ville stilt ekstra krav til tilrettelegging og sikkerhett. Hvis de har andre gjester, så skjønner jeg godt at de ikke hadde ønsket at 50 tidligere rusmisbrukere plutselig skulle kommet inn på området. Det kan også hende at aktivitetsparken krever en form for opplæring eller rettleding, og at det derfor er hensiktsmessig at folk kan norsk.

Anonymkode: 04b82...d9a

Men hvorfor ga ikke nissegården da en nærmere begrunnelse på hvorfor de ikke ville ta dem i mot. Hvis de faktisk hadde en annen grunn, annet enn sine egne holdninger. De hadde anledning til det to ganger, på tlf og e-post. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pusle skrev:

1)  Hadde eieren av dette stedet svart at de ikke har mulighet til å ta imot 50 personer pga manglende kapasitet, så hadde ikke dette vært en sak i det hele tatt.

2) Mest sannsynlig har denne saken fått så mye fokus pga eierens uttalelser, som f.eks : "hadde kommunen spandert på sine egne, hadde det vært en annen sak" (Åja, så det var ikke et kapasitetsspørsmål  likevel...?). Til tv2.no har hun uttalt "at hun har hørt så mange historier om disse asylsøkerne" , i mine øyne en uheldig uttalelse som vitner om fordommer og mangel på kunnskap.

3) Basert på det jeg har lest, virker det som det er Flyktningtjenesten i kommunen som ønsket å besøke stedet, ikke asylmottaket. Det er lett å blande kortene her, men dersom det er Flyktningtjenesten så vil det si at det er snakk om bosatte flyktninger, som har fått lovlig opphold, og som deltar i introduksjonsprogrammet hvor de er pliktet til å delta 37,5 t pr uke, altså som en vanlig arbeidsuke. Skole, arbeidspraksis og andre integreringstiltak er en del av dette. Jeg tipper at besøket på denne gården var tenkt som et godt tiltak.

4) alle kommuner som bosetter flyktninger får statlig integreringstilskudd fra Imdi. Dvs at i dette tilfellet er det nok disse pengene som ville blitt brukt for å betale for oppholdet på gården, ikke kommunens egne midler.

5) å bruke det "hva med å prioritere eldre/uføretrygdede/enslige alenemødre " osv-kortet, blir for meg helt feil. Det ene trenger ikke å utelukke det andre. Man kan være positiv til flyktninger, og samtidig mene at også eldre og andre grupper skal får det de trenger. 

6) folk er folk. Det er min grunntanke. Jeg har jobbet i Flyktningtjenesten flere år og baserer uttalelsen min på det, ikke på noe jeg har lest eller hørt i media. Folk som baserer kunnskapen sin på "noe de har hørt", er skremmende i mine øyne. 

Dette. Bare dette.

Vil også få fram at dette ikke handler om rasisme men diskriminering. De nektes inngang siden de er flyktninger, noe som er ulovlig også for en privat bedrift.

Det er noe annet å nekte HA-medlemmer med tilhørende vester, samt andre type vester som viser lignende tilhørlighet, men de samme må kunne komme inn om de tar av seg vestene.

Kort forklart: Selv private bedrifter må ha en legitim grunn for å nekte mennesker tilgang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gothminister skrev:

Vi har vel alle sett hvordan disse så kalte flyktningbarna kan oppføre seg rundt om. De fleste leser og ser nyheter. Så det sier seg selv at man ikke ønsker den type besøkende. Det er tross alt mange familier der som skal ha en hyggelig dag. Dagen kan fort bli et mareritt om samfunnet ikke tar hensyn og bruker den erfaring vi nå alle burde ha fått til denne gruppen.

Og vi har vel alle også sett hvordan nordmenn også kan være kriminelle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Kalkun89 skrev:

La oss si at det ikke var en gruppe med asylsøkere som skulle besøke gården, men en gruppe med barnevernsbarn, funksjonshemmede, tidligere rusmisbrukere etc. da hadde nok reaksjonen på denne saken vært en annen. Alt tyder på at de som driver nissegården ga avslag på grunnlag av sine egne holdninger. Dermed bryter de norsk lov. Du har ikke lov til å nekte noen tilgang til tjenester basert på bakgrunn, etnisitet eller hudfarge. Jeg ser fler som kommenterer "de har da lov til å bestemme selv hvem man skal ha på besøk??" Nei, ikke når det er snakk om å selge tjenester. Det er dikriminering. Det er også flere som forsvarer dem med å si at "men de hadde jo ikke kapasitet?" Hvor kommer det frem som begrunnelsen av nissegården i de to første avslagene asylmottaket fikk? Det kan godt hende det også var grunnen, men det kom først frem i ettertid da de så hvilken mediedekning denne saken fikk.

og igjen, til dere som forsvarer nissegården. Hadde dere forsvart dem om det var snakk om en annen gruppe? Barnevernsbarn, funksjonshemmede, tidligere rusmisbrukere etc? 

Det er også fler som kommenterer i kommentarfeltene at de forstår nissegården sitt avslag pga sikkerhet. Så alle asylsøkere er voldelige kriminelle? Ta dere en tur til et asylmottak å faktisk hils på disse menneskene før dere gir dem det stempelet.

Har du vært på et asylmottak, eller et mottakssenter for ensomme flyktningbarn?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ops2 skrev:

Har du vært på et asylmottak, eller et mottakssenter for ensomme flyktningbarn?

 

Ja, faktisk. Jeg har møtt fler flyktningbarn. Og jeg har fler venner og bekjente som er tidligere flyktninger. Har ikke et vondt ord å si om dem.Har du vært på et asylmottak noen gang, eller møtt flyktingbarn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har misforstått, men er ikke grunnen til at aktivitetsgården sa nei fordi kommunen ikke har kommet med samme tilbud til andre utsatte grupper som for eksempel skolebarn, pensjonister, funksjonshemmede, fattige, også videre. 
Skjønner eierne av gården ganske godt isåfall. Det har vært mye fokus på å gi gi gi til flyktninger, mens resten av samfunnets utstøtte og trengende får nærmest null oppmerksomhet. Dette var vel en måte for dem å si ifra og eventuelt skape debatt. 

Anonymkode: 3518a...1dc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk fra UDI. Legg merke til andelen fra Syria, og hvilket land som er på topp.

https://www.udi.no/statistikk-og-analyse/arsrapporter/tall-og-fakta-2015/faktaskriv-2015/hvem-kom-som-enslige-mindrearige-asylsokere/

I følge tall fra Sverige som jeg kan finne senere - deriblant en politirapport om gruppevoldtekter - så er ikke enslige ungdommer fra Midtøsten øverst på lista over folk jeg stoler på.

Hvis det hadde vært en gruppe pedofile - og fritidsgården hadde nektet siden de ikke kan overvåke alle stedene - hadde saken vært annerledes?

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kalkun89 skrev:

Ja, faktisk. Jeg har møtt fler flyktningbarn. Og jeg har fler venner og bekjente som er tidligere flyktninger. Har ikke et vondt ord å si om dem.Har du vært på et asylmottak noen gang, eller møtt flyktingbarn?

Jeg har en bekjent som jobber som støttekontakt. Hun har heller ikke et ondt ord å si om de unge mennene. Men jeg reagerer på forskjellen i utseende og den alderen de oppgir. Min bekjent kan sitte med et smil å si: "Han viste meg bilder på mobilen, og jeg trodde det var hans onkel. Nå som han har barbert av seg skjegget ser han jo yngre ut, haha". Hun sier det med et smil, liksom at alle afghanere ser eldre ut.

Jeg sier ikke et kritisk ord. Hun får tro som hun vil.

Har de først løyet om alderen, så vil jeg ikke la de være alene med en 10-åring. En mann som jeg bedømmer til å være minst 18-20, har en helt annen modenhet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom noen ikke gjør som alle de politisk korrekte krever, så blir det avis-oppslag, herske-teknikker og shaming. Dersom en organisasjon / bedrift av en eller annen grunn ikke kan ta inn femti personer på en gang, så kunne de som ønsket å arrangere noe til disse migrantene heller ha funnet på noe annet. Denne nisse-gården er jo ikke akkurat det eneste som skjer i heile Lom.

I min stue gjelder mine regler. Så staten burde ikke ha noe den skulle sagt, så lenge jeg ikke skader noen andre der. At jeg nekter naboen å bruke mitt toalett eller dusj, får være min sak. De som eier Nisse-gården har brukt sine egne midler (og deres egen innsats) til å skape et tilbud.

Dermed burde de selv også få sette reglene for det tilbudet de tilby. Staten eller kommunen kunne ha gjort det samme selv, og satt sine regler. Men dette gidder dem tydeligvis ikke. De lar andre ta bryet og kostnaden, og da får de finne seg i at det faktisk er eieren som er sjef - og ikke dem.

Anonymkode: cd4c6...690

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom noen ikke gjør som alle de politisk korrekte krever, så blir det avis-oppslag, herske-teknikker og shaming. Dersom en organisasjon / bedrift av en eller annen grunn ikke kan ta inn femti personer på en gang, så kunne de som ønsket å arrangere noe til disse migrantene heller ha funnet på noe annet. Denne nisse-gården er jo ikke akkurat det eneste som skjer i heile Lom.

I min stue gjelder mine regler. Så staten burde ikke ha noe den skulle sagt, så lenge jeg ikke skader noen andre der. At jeg nekter naboen å bruke mitt toalett eller dusj, får være min sak. De som eier Nisse-gården har brukt sine egne midler (og deres egen innsats) til å skape et tilbud.

Dermed burde de selv også få sette reglene for det tilbudet de tilby. Staten eller kommunen kunne ha gjort det samme selv, og satt sine regler. Men dette gidder dem tydeligvis ikke. De lar andre ta bryet og kostnaden, og da får de finne seg i at det faktisk er eieren som er sjef - og ikke dem.

Anonymkode: cd4c6...690

Nå bor du i Norge. Om du har et problem med Norsk lov så har du tre alternativ:

  1. Endre den gjennom politikken.
  2. Akseptere den.
  3. Flytte fra den.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eierne av dette senteret måtte isåfall ha stengt dørene for alle andre, for å unngå noen "kultur-konflikt"

Det er jo ikke denne gården som diskriminerer - men kommunen. Så lenge norske barn (og innvandrere / asyl-søkere) som allerede er bosatt i kommunen, ikke får det samme tilbudet. Så blir jo dette selvfølgelig urettferdig.

Det er vel heller ikke riktig signal å sende ut alt som er av barne-familier (og andre betalende gjester) for ta inn en haug med "flyktninger"  

Anonymkode: cd4c6...690

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Kalkun89 skrev:

Og vi har vel alle også sett hvordan nordmenn også kan være kriminelle. 

At Nordmenn er kriminelle i eget land. Har ingen ting å si. Det er noe vi må ta der og da og noe vi må regne med. At flyktninger og asylsøkere er kriminelle. Er helt uakseptabelt og noe vi ikke trenger. De er tross alt her for å få hjelp og vi har nok med våre som er kriminelle. Derfor skal asyl og flyktninger, uansett om de kalles barn eller voksne. Kastes ut straks om de utfører kriminalitet. Uansett konsekvens.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at nordmenn ikke lenger for lov å bestemme over sine private eiendommer uten å bli stemplet rasister.

I muslimske land er det derimot helt ok at alle ikke-riktig troende blir nektet å gjøre hva de vil.

Dette er lands som saudi-arabi o.l. hvor ting er forbudt for muslimer.

Anonymkode: 563e0...b81

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Dette. Bare dette.

Vil også få fram at dette ikke handler om rasisme men diskriminering. De nektes inngang siden de er flyktninger, noe som er ulovlig også for en privat bedrift.

Det er noe annet å nekte HA-medlemmer med tilhørende vester, samt andre type vester som viser lignende tilhørlighet, men de samme må kunne komme inn om de tar av seg vestene.

Kort forklart: Selv private bedrifter må ha en legitim grunn for å nekte mennesker tilgang.

Snakk om dobbeltmoral. HA-medlemmer kan nektes pga. vestene eller jakkene de bruker, mens hodeplagg som viser tilhørlighet skal aksepteres... 

Anonymkode: 12a42...017

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gothminister skrev:

Det er uansett ikke rasisme og nekte asyl og flyktninger inngang, jobb eller annet i samfunnet. Det handler mer om fornuft i disse dager. Vi ser alle hvordan disse kan oppføre seg. Vi har alle først og fremst et ansvar for våre egne barn og unge at de kan gå fritt. Uten å bli antastet av det PK eliten kaller flyktningbarn.

Det heter diskriminering og er ulovlig. Akkurat som kvinner har blitt utsatt for i mesteparten av menneskets historie. Som samfunn bør vi holde oss for gode til det.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at nordmenn ikke lenger for lov å bestemme over sine private eiendommer uten å bli stemplet rasister.

I muslimske land er det derimot helt ok at alle ikke-riktig troende blir nektet å gjøre hva de vil.

Dette er lands som saudi-arabi o.l. hvor ting er forbudt for muslimer.

Anonymkode: 563e0...b81

Selv som privat bedrift er man underlagt norsk lov, og diskriminering er ulovlig.

HA-folk kan komme inn om de tar av seg skinnvestene, ihvertfall gjelder dette de fleste utesteder.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om dobbeltmoral. HA-medlemmer kan nektes pga. vestene eller jakkene de bruker, mens hodeplagg som viser tilhørlighet skal aksepteres... 

Anonymkode: 12a42...017

Det er en vesentlig forskjell på et religiøst plagg som viser til ens tro og et plagg som viser ens gjengtilhørlighet. Blant annet er det ene plagget beskyttet med lov.

 

Sitert, slettet innlegg fjernet.

Tekola, admin.

Endret av Tekola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...