Gå til innhold

Hvorfor døper noen barna sine uten å være kristene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Paeonia skrev:

Da jeg skulle konfirmeres fikk jeg beskjed av mamma at dersom jeg konfirmerte meg borgelig kom hun ikke. Da valgte jeg å døpe meg og konfirmere meg i kirken.

Vurderte du å droppe både kirkelig og borgerlig konfirmasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Testosteron skrev:

Vurderte du å droppe både kirkelig og borgerlig konfirmasjon?

Nei, det var ikke noe som ble vurdert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv troende, men ville aldri døpt barnet mitt. Den dagen de blir store nok til å ta standpunktet for hva de tror på, så kan de selv velge. I dåpen så begraver man gamle synder og våkner opp til et nytt med Jesus. Derfor blir det så feil å pålegge en liten baby noe de ikke er i stand til å stå innenfor. Hva tippoldemor, oldemor, mormor/farmor mener/mente er jeg rivende likegyldig til. Følger min egen overbevisning. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27. juli 2016 at 11.29, AnonymBruker skrev:

Dere som velger å døpe barna deres uten at dere selv tror på Gud, hvorfor gjør dere dette? (Mener der ingen av foreldrene tror på Gud) Dere melder/tvinger jo faktisk barnet inn i en religion dere selv ikke tror på og tar ett religiøst valg for noen som ikke kan bestemme selv. De jeg kjenner som har døpt barna sine uten å være kristene svarer at de gjør det pga tradisjon i familien. Velg heller navnfest hvis man virkelig vil gjøre noe, så kan barna velge selv hva se vil tro på når de er gamle nok :) Jeg er ikke kristen og skal selvsagt derfor ikke døpe barnet mitt, det blir bare helt feil. Så skjønner ikke hvorfor andre velger det kun pga tradisjon. Tradisjoner kan endres :) 

Anonymkode: 50049...4e4

Jeg har ikke barn, så jeg vet ikke hva jeg hadde gjort. Men sannsynligvis hadde jeg døpt de, for da kunne barnet velge om hn ville melde seg ut senere. Det er lettere å være medlem fra før enn å bli medlem senere og tilhøre den statlige kirken. Men jeg ville også gjort det fordi min troende farmor hadde satt stor pris på det. Familien ellers hadde også syntes det var fint om jeg døpte barnet.

Mine foreldre sa de valgte å døpe oss barna fordi vi da kunne ta standpunkt senere om vi ville melde oss ut. De mente det var bedre og lettere for oss. Det er tross alt vår historie å bli døpt i kirken i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en tradisjonell og sermoni. Alle er innforstått med at ordene man sier er et rituale, ingen som lyver.

Anonymkode: aea98...2ee

Så det er en seremoni tom for innhold? Betyr det også at vi må anta at de fleste lyver i kristne bryllup? 

Anonymkode: d0ab1...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er en seremoni tom for innhold? Betyr det også at vi må anta at de fleste lyver i kristne bryllup? 

Anonymkode: d0ab1...72f

Selvsagt! og i begravelser. Jeg tror ikke på at 'av jord er du kommet, til jord skal du bli og av jord skal du igjen oppstå'. Dette er kun ritualer, og tradisjon. Jeg er født i Norge i en norsk og kristen tradisjon og dette er en del av min kultur.

Anonymkode: aea98...2ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt! og i begravelser. Jeg tror ikke på at 'av jord er du kommet, til jord skal du bli og av jord skal du igjen oppstå'. Dette er kun ritualer, og tradisjon. Jeg er født i Norge i en norsk og kristen tradisjon og dette er en del av min kultur.

Anonymkode: aea98...2ee

Rettelse: ikke at det er UTEN innhold, men at jeg ikke tror på at alle ting de sier er sant. Innholdet har fremdeles en mening for meg. Meningen er ikke bokstavelig, men tradisjonell.

Anonymkode: aea98...2ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...