Gå til innhold

Hvorfor døper noen barna sine uten å være kristene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så dere lyver i kirken på grunn av tradisjon? Så koselig. :)

Anonymkode: d0ab1...72f

Lyver? Prester vet at de fleste som døpt eller konfimert, ikke er kristne, og alle er velkommen i kirken uansett om du tror eller ikke.

Hvis ikke kunne de ikke fortsette med disse tradisjonene, og googler du som finner du mer infomasjon om det.

Så det er bare koslig :)

Ikke akkurat hva jeg kan si om kommentaren din. Hva med å ha respekt for at andre har andre meninger og tanker rundt dette, her er faktisk kirken mer åpen enn dere som ikke tror, i kirken blir ingen eksludert.

Anonymkode: 18fb6...13e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi velger dåp i kirken på grunn av tradisjon. Vi velger ikke navnefest for det har vi ikke tradisjon for. Av samme grunn feirer vi jul :) 

Anonymkode: aea98...2ee

Men i motsetning til ved barnedåp, så lover man ikke offentlig å oppdra noen i den kristne tro når man feirer jul. Julen er dessuten egentlig en hedensk høytid som man ikke trenger feire på en kristen måte. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Jeg synes faktisk det er litt rart, selv om jeg pleier å la folk gjøre som de vil uten at jeg bryr meg. 

Var i en dåp der det var nattverd samtidig, og ikke en eneste av familiemedlemmene gikk for å ta nattverd. Presten stod der med kjeksen sin, og det ble bare litt..flaut. 

Jeg vet at bestemoren til samboer kommer til å synes at det er stusselig at vi ikke kommer til å ha kristelig dåp, og kanskje får vi også noen kommentarer. Men det er faktisk vi som bestemmer. 

Jeg har faktisk litt igjen av barnetroen, men ellers er det ikke en kristen sjel i verken slekta hans eller min (bortsett fra denne ene bestemoren), så jeg synes kristelig dåp er uaktuelt.

Endret av Sunhands
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lyver? Prester vet at de fleste som døpt eller konfimert, ikke er kristne, og alle er velkommen i kirken uansett om du tror eller ikke.

Hvis ikke kunne de ikke fortsette med disse tradisjonene, og googler du som finner du mer infomasjon om det.

Så det er bare koslig :)

Ikke akkurat hva jeg kan si om kommentaren din. Hva med å ha respekt for at andre har andre meninger og tanker rundt dette, her er faktisk kirken mer åpen enn dere som ikke tror, i kirken blir ingen eksludert.

Anonymkode: 18fb6...13e

Ja. Lyver. Å si noe som ikke er sant, mot bedre vitende er å lyve. Når man står i kirken og svarer ja på at man vil oppdra ungen sin i den kristne tro selv om man ikke er kristen, er å lyve. At prester vet at de fleste som er døpt eller konfirmert, ikke er kristne gjør det ikke noe bedre. Tvert imot. 

At alle er velkommen i kirken forandrer ikke på dette, for det er noe annet å sitte på kirkebenken og følge gudstjenesten enn å stå offentlig og love noe man ikke kan stå inne for. 

Selvsagt kunne de fortsette med barnedåp selv om bare kristne fikk gjøre det, eller er det bare hedninger i statskirken? Er det ikke en eneste kristen der? 

Det er feil at ingen blir ekskludert i kirken. Hvis man f.eks. ville begynne å tilbe Odin under gudstjenesten, så ville man få erfare dette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sunhands skrev:

Var i en dåp der det var nattverd samtidig, og ikke en eneste av familiemedlemmene gikk for å ta nattverd. Presten stod der med kjeksen sin, og det ble bare litt..flaut. 

Godt poeng!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Testosteron skrev:

 Det er feil at ingen blir ekskludert i kirken. Hvis man f.eks. ville begynne å tilbe Odin under gudstjenesten, så ville man få erfare dette.

Og hvem er det som gjør det?

Det var ett ekstremt dårlig argument, jeg har nok respekt for kirken og gudtjenester at jeg ikke gjør det.

Og hva er du legger i oppdra barn i den kristne tro? Har en følese at det er en vesentlig foskjell fra meg, jeg ser ingen problem med at både barn og voksne lærer om den kristne tro, om de er troende eller ei. Om det er på skolebenken eller i kirken.

Anonymkode: 18fb6...13e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sunhands
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem er det som gjør det?

Det var ett ekstremt dårlig argument, jeg har nok respekt for kirken og gudtjenester at jeg ikke gjør det.

Og hva er du legger i oppdra barn i den kristne tro? Har en følese at det er en vesentlig foskjell fra meg, jeg ser ingen problem med at både barn og voksne lærer om den kristne tro, om de er troende eller ei. Om det er på skolebenken eller i kirken.

Anonymkode: 18fb6...13e

Det er en stor forskjell på å lære ungene om kristendommen og å oppdra dem i kristen tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må det være en spesiell forespørsel. Dåp skjer i vanlige gudstjenester, åpne for alle. 

Anonymkode: fb861...6fb

Vi har ingen tradisjon for dåp i familien, verken på fars- eller morssiden. Derfor er det flere som har valgt å døpes for å konfirmeres i kirken. Og alle har fått valget om å døpes utenom vanlig gudstjeneste. Så det er ikke noe veldig spesielt ved det. 

For de jeg kjenner som har valgt å døpe så er det pga tradisjon og at det forventes. De bryr seg egentlig ikke om de døper eller ikke, og da er det lettere å døpe enn å måtte forklare hvorfor de ikke "gjør som alle andre". 

Anonymkode: efab1...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sunhands skrev:

Det er en stor forskjell på å lære ungene om kristendommen og å oppdra dem i kristen tro.

Men hva er å oppdra dem i kristen tro?

 

Anonymkode: 18fb6...13e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er å oppdra dem i kristen tro?

 

Anonymkode: 18fb6...13e

Å oppdra dem i kristen tro betyr jo at du lærer dem til å bli kristne. At du lærer om at det finnes en Gud, og at det var han som skapte verden. At du lærer dem å be, at Jesus døde på korset for dem og at å tro på ham gir evig liv. Det er mange måter å være kristen på, men det jeg nevner er vel felles for alle. Og gjør du disse tingene som en del av å lære dem om kristen tro, så er du vel antagelig kristen? Og da er det selvsagt normalt med dåp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal døpe. Fordi det er en fin tradisjon, enkelt og greit. Navnefest er ikke en tradisjon for oss. Dessuten hadde oldemoren min snudd seg i grava hvis vi ikke døpte oldebarnet hennes. Så jeg gjør det for henne også. Jeg er ikke kristen, men jeg tror at oldemoren min er på et bra sted og våker over meg.

Når det gjelder oppdragelse i den kristne tro, var i dåpssamtale i går, og presten sa at mange misforstår dette begrepet. Det er så mye mer enn aftenbønn, bordbønn og å synge kristne sanger. Det handler om å vise kjærlighet, trygghet, ha venner, gå på skole, være fri. 

Det virker som om det er mange som tror at hvis man døpes/konfirmeres i kirken, at man skal følge bibelen til punkt og prikke. Man må be om tilgivelse og bli frelst for å komme til himmelen. Det er ikke verre enn at man blir medlem av statskirken, og man kan melde seg ut hvis man vil.

Anonymkode: eeadb...437

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal døpe. Fordi det er en fin tradisjon, enkelt og greit. Navnefest er ikke en tradisjon for oss. Dessuten hadde oldemoren min snudd seg i grava hvis vi ikke døpte oldebarnet hennes. Så jeg gjør det for henne også. Jeg er ikke kristen, men jeg tror at oldemoren min er på et bra sted og våker over meg.

Når det gjelder oppdragelse i den kristne tro, var i dåpssamtale i går, og presten sa at mange misforstår dette begrepet. Det er så mye mer enn aftenbønn, bordbønn og å synge kristne sanger. Det handler om å vise kjærlighet, trygghet, ha venner, gå på skole, være fri. 

Det virker som om det er mange som tror at hvis man døpes/konfirmeres i kirken, at man skal følge bibelen til punkt og prikke. Man må be om tilgivelse og bli frelst for å komme til himmelen. Det er ikke verre enn at man blir medlem av statskirken, og man kan melde seg ut hvis man vil.

Anonymkode: eeadb...437

Enig :)

Anonymkode: 18fb6...13e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om å vise kjærlighet, trygghet, ha venner, gå på skole, være fri. 

Anonymkode: eeadb...437

Men det gjør jo alle enten de er kristne eller ikke, så hva vil det da si å oppdra noen i den kristne tro?

Endret av Testosteron
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om vi ikke nødvendigvis lærer ungene så mye om den kristne tro vil de bli oppdratt med mange kristne tradisjoner og verdier. Har selv vært frivillig i kirken i 14 år til tross for at jeg ikke tror på Gud, men det er et hyggelig fellesskap der man ser det gode i mennesker og støtter hverandre. Vi giftet oss også i kirken :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det i respekt for oldemor.

Jeg har meldt meg ut av statskirken og ville ha navnefest. Oldemor var helt knust, på gråten og så utrolig skuffet. Dette betyr veldig mye for henne. Hun er fantastisk og har stillt opp for hele familien i alle år. Følte det var det minste vi kunne gjøre for å glede henne.. Noen ganger må man bare svelge noen kameler for å glede de man bryr seg om. lugget litt i kjela, men tror ikke barna har tatt skade av det..

Anonymkode: ddd74...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal døpe. Fordi det er en fin tradisjon, enkelt og greit. Navnefest er ikke en tradisjon for oss. Dessuten hadde oldemoren min snudd seg i grava hvis vi ikke døpte oldebarnet hennes. Så jeg gjør det for henne også. Jeg er ikke kristen, men jeg tror at oldemoren min er på et bra sted og våker over meg.

Når det gjelder oppdragelse i den kristne tro, var i dåpssamtale i går, og presten sa at mange misforstår dette begrepet. Det er så mye mer enn aftenbønn, bordbønn og å synge kristne sanger. Det handler om å vise kjærlighet, trygghet, ha venner, gå på skole, være fri. 

Det virker som om det er mange som tror at hvis man døpes/konfirmeres i kirken, at man skal følge bibelen til punkt og prikke. Man må be om tilgivelse og bli frelst for å komme til himmelen. Det er ikke verre enn at man blir medlem av statskirken, og man kan melde seg ut hvis man vil.

Anonymkode: eeadb...437

Dette er jo ikke den kristne tro, dette er jo helt normale menneskelige verdier som alle kan (burde kunne) stå inne for uansett religion eller livssyn! Å oppdra barna i den kristne tro betyr å lære dem til å bli kristne som tror på Gud og fører en kristen livsstil, punktum. Alt annet er tull å si. 

Hvis presten sitter å snakker om at det betyr kjærlighet, trygghet, ha venner (?!), gå på skole og å være fri for å berolige ikke-kristne foreldre som skal døpe barna sine, syns jeg det virker som om kirken begynner å bli ganske desperat og "tar hva som helst" :P Husk at kirken får statsstøtte per medlem! 

Anonymkode: c07ea...7c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sønnen min er ikke døpt, nettopp fordi hverken jeg eller faren hans er kristne, og jeg nektet å stå der oppe og juge for Gud og hvermann. Han hadde ikke kommet til å bli oppdratt i den kristne tro, så derfor er det fullstendig feil å stå der oppe og love det. Jeg lover ingenting jeg ikke vet jeg akter å holde.

Kjenner jeg blir ganske irritert over folk som har som eneste argument at de døper i kirken ene og alene pga "tradisjon". Det er ikke noen fin tradisjon å stå der oppe i kirken og juge presten rett opp i trynet!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lyver? Prester vet at de fleste som døpt eller konfimert, ikke er kristne, og alle er velkommen i kirken uansett om du tror eller ikke.

Hvis ikke kunne de ikke fortsette med disse tradisjonene, og googler du som finner du mer infomasjon om det.

Så det er bare koslig :)

Ikke akkurat hva jeg kan si om kommentaren din. Hva med å ha respekt for at andre har andre meninger og tanker rundt dette, her er faktisk kirken mer åpen enn dere som ikke tror, i kirken blir ingen eksludert.

Anonymkode: 18fb6...13e

Jo, dere og fadderne lyver, fordi dere står i kirka og bekrefter prestens spørsmål om dere vil lære barnet å be, gi det en kristen oppdragelse osv. Selvfølgelig lyver dere, akkurat som de andre av oss som ikke er kristne og døper barn i kirka. 

Anonymkode: d0ab1...72f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, dere og fadderne lyver, fordi dere står i kirka og bekrefter prestens spørsmål om dere vil lære barnet å be, gi det en kristen oppdragelse osv. Selvfølgelig lyver dere, akkurat som de andre av oss som ikke er kristne og døper barn i kirka. 

Anonymkode: d0ab1...72f

Dette er en tradisjonell og sermoni. Alle er innforstått med at ordene man sier er et rituale, ingen som lyver.

Anonymkode: aea98...2ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke døpt da jeg ble født. Mamma er kristen, pappa er ikke. 

Da jeg skulle konfirmeres fikk jeg beskjed av mamma at dersom jeg konfirmerte meg borgelig kom hun ikke. Da valgte jeg å døpe meg og konfirmere meg i kirken.

Tror mye handler om tradisjoner, men også frykt for å skuffe noen....

Skulle jeg valgt igjen - i en alder av 25, hadde jeg valgt etter hva JEG ønsket. Men det er jo forsent å tenke på nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...