Gå til innhold

Fant lommebok og mobil - fikk ikke finnerlønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende at ts er fattig, men det er da ikke alle andres ansvar. Eieren av lommeboka kan også ha vært fattig. Klart det er hyggelig å få en opppmerksomhet hvis man leverer tilbake en mistet lommebok, men jeg synes ikke man kan forvente å bli premiert for en selvfølgelighet. Og ja, jeg synes det er en selvfølgelighet å oppføre seg anstendig.

Anonymkode: 63e1c...672

Hvis man skal oppføre seg anstendig så gir man finnerlønn. 

Så langt kom du med det resonnementet.

Anonymkode: 74e5e...4a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 24. juli 2016 at 19.13, Stringfellow1 skrev:

 du gjorde vel en god gjerning ved å finne igjen eier av tingene.

 så eier av tingene slapp alt maset med å sperre bank-kort og så videre.

 er det ikke nok å gjøre en liten god gjerning for noen?

Hadde du tenkt sånn selv også, om du hadde mistet for eksempel mobil og bankkort? Noen gjør seg anstrengelser for å få tak i deg så du får tilbake tingene dine, og så avspiser du dem med et enkelt 'Takk!'? 

Det kunne ikke falt meg inn.

Å bli tilbudt finnerlønn viser at vedkommende er takknemlig på en måte som viser at hen gir noe som koster noe. Talk is cheap.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man skal oppføre seg anstendig så gir man finnerlønn. 

Så langt kom du med det resonnementet.

Anonymkode: 74e5e...4a3

Så du synes ikke det er anstendig å levere noe som ikke er ditt tilbake til eieren? Det har med ærlighet å gjøre. Forskjell på mitt og ditt osv. Jeg er oppdratt slik at jeg ikke selv beholder noe jeg vet tilhører noen andre. Det er en selvfølge, og jeg forventer ikke å bli premiert for et minimum av normal folkeskikk. Hvis postmannen leverer et brev eller pakke feil til deg som egentlig skal til naboen, krever du finnerlønn fra naboen før han får posten sin? Ellerhvis  du ser at kollegaen din mister en 50-lapp, krever du en femmer før han får den tilbake? Hvor synes du grensen går? Det er nesten så jeg blir fascinert av denne kravmentaliteten.

Anonymkode: 63e1c...672

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. juli 2016 at 21.05, AnonymBruker skrev:

Gir det deg glede å skrive frekke kommentarer? Kanskje tiden er svært kostbar når man har en dødelig sykdom, eller? Tygg litt på den, og tenk etter neste gang du gir et frekt svar til noen du ikke kjenner.

Anonymkode: 2efd8...01b

Uansett så bruker du den dyrebare tiden din med å sitte på kvinneguiden. Dødelig sykdom eller ei. 

Og hvordan i alle dager skulle denne personen vite du hadde en dødelig sykdom, da du først nevnte det for å vinne en diskusjon? Tygg litt på den du. 

Anonymkode: f6357...987

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes ikke det er anstendig å levere noe som ikke er ditt tilbake til eieren? Det har med ærlighet å gjøre. Forskjell på mitt og ditt osv. Jeg er oppdratt slik at jeg ikke selv beholder noe jeg vet tilhører noen andre. Det er en selvfølge, og jeg forventer ikke å bli premiert for et minimum av normal folkeskikk. Hvis postmannen leverer et brev eller pakke feil til deg som egentlig skal til naboen, krever du finnerlønn fra naboen før han får posten sin? Ellerhvis  du ser at kollegaen din mister en 50-lapp, krever du en femmer før han får den tilbake? Hvor synes du grensen går? Det er nesten så jeg blir fascinert av denne kravmentaliteten.

Anonymkode: 63e1c...672

La meg spørre deg heller, ville ikke du gitt finnerlønn dersom noen leverte tilbake lommeboken din med kort og kontanter?

Fy f... så kjipe og gjerrige enkelte folk er. Virkelig fascinerende. 

Ikke bare er det god folkeskikk, det er faktisk lovpålagt.

Anonymkode: 74e5e...4a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate hvor gjerrige og utakknemlig beist mange tydeligvis er!  

Helt på trynet å ikke vise respekt og gi finnerlønn/ noe!  

Snakk om å være uhøflig.  Eier ikke folk skam? Hadde følt meg som en dritt om jeg ikke hadde gitt ekstra oppmerksomhet når noen ga noe viktig for meg tilbake. Skjerp dere!

Anonymkode: 9ff02...e28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 7/24/2016 at 19.23, AnonymBruker skrev:

Ok, da er det jeg som er sær! Neste gang jeg finner dyrebare gjenstander skal jeg tenke meg godt om jeg gidder å bruke tiden min på å finne eieren, eller om jeg skal overlate ansvaret til noen andre som finner det etter meg.

Anonymkode: 2efd8...01b

Ja, det er jo opp til deg. Noen av oss får nemlig en litt sånn rar, god følelse av å hjelpe andre, uavhengig av om vi får penger for det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, sol87 skrev:

Ja, det er jo opp til deg. Noen av oss får nemlig en litt sånn rar, god følelse av å hjelpe andre, uavhengig av om vi får penger for det. 

Og så får man en rar, ekkel følelse når vedkommende ikke viser takknemlighet.

Anonymkode: 74e5e...4a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg spørre deg heller, ville ikke du gitt finnerlønn dersom noen leverte tilbake lommeboken din med kort og kontanter?

Fy f... så kjipe og gjerrige enkelte folk er. Virkelig fascinerende. 

Ikke bare er det god folkeskikk, det er faktisk lovpålagt.

Anonymkode: 74e5e...4a3

Jo, hvis det hadde skjedd i dag, så hadde jeg nok det, men i noen perioder i livet har jeg hatt så dårlig råd at jeg ikke ville hatt mulighet til det. Jeg har dessuten full forståelse for at folk av ulike grunner har andre ting å gjøre enn å fore egoet mitt. Som jeg sa tidligere, det er hyggelig med en oppmerksomhet, men jeg synes ikke man kan forvente det. Og angående lovpålagt, når vi først har lagt oss på kveruleringsnivå antar jeg at du leste det med at finnerlønnen er skattepliktig, dessuten at gyldigheten av denne loven avhenger av hvor du finner hittegodset. Men de siste aspektene gikk kanskje ikke i din favør?

Anonymkode: 63e1c...672

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvordan det blir dersom den som har mistet lommeboken ikke har råd til å gi finnerlønn. Hvis hen f.eks. skal følge loven og gi 10-20% av verdien i finnerlønn, og ikke har noe å gi, skal hen takke nei til å få den tilbake da? 

Jeg forventer ikke finnerlønn om jeg finner noe og leverer det tilbake, og har egentlig ikke tenkt så mye over det før nå. Jeg fikk en fet finnerlønn da jeg fant en rik manns lommebok i utlandet en gang da, men da ble jeg mest overrasket. Sist jeg fant noen andres eiendeler, fikk jeg ingenting for det annet enn et stort takk, og det er mer enn godt nok for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er godt å vite at det ikke bare er jeg som er oppdratt til at en god gjerning er belønning i seg selv. Takker alltid nei til finnerlønn og syns det er kos å kunne hjelpe noen som har mistet noe.

Til dere andre, hvor kommer denne griskheten og egosentrismen fra? Prinsippet om å hjelpe hverandre er grunnen til at vi idag har et billig helsevesen og et trygdesystem. Tenk på alle de gangene noen har hjulpet dere uten å få noe igjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

La meg spørre deg heller, ville ikke du gitt finnerlønn dersom noen leverte tilbake lommeboken din med kort og kontanter?

Fy f... så kjipe og gjerrige enkelte folk er. Virkelig fascinerende. 

Ikke bare er det god folkeskikk, det er faktisk lovpålagt.

Anonymkode: 74e5e...4a3

Jeg hadde antagelig ikke tenkt over at jeg skulle gitt finnerlønn. 

Anonymkode: 25a91...072

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, hvis det hadde skjedd i dag, så hadde jeg nok det, men i noen perioder i livet har jeg hatt så dårlig råd at jeg ikke ville hatt mulighet til det. Jeg har dessuten full forståelse for at folk av ulike grunner har andre ting å gjøre enn å fore egoet mitt. Som jeg sa tidligere, det er hyggelig med en oppmerksomhet, men jeg synes ikke man kan forvente det. Og angående lovpålagt, når vi først har lagt oss på kveruleringsnivå antar jeg at du leste det med at finnerlønnen er skattepliktig, dessuten at gyldigheten av denne loven avhenger av hvor du finner hittegodset. Men de siste aspektene gikk kanskje ikke i din favør?

Anonymkode: 63e1c...672

Ja, hvis man finner en oldtidsskatt så er man skattepliktig den finnerlønnen man får av staten. Men det var ikke så veldig relevant følte jeg. 

Hold deg til saken. 

Anonymkode: 74e5e...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde antagelig ikke tenkt over at jeg skulle gitt finnerlønn. 

Anonymkode: 25a91...072

Da får du lære deg litt folkeskikk. 

Anonymkode: 74e5e...4a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, super-s skrev:

Jeg lurer litt på hvordan det blir dersom den som har mistet lommeboken ikke har råd til å gi finnerlønn. Hvis hen f.eks. skal følge loven og gi 10-20% av verdien i finnerlønn, og ikke har noe å gi, skal hen takke nei til å få den tilbake da? 

Er det bedre å miste 100 % enn 10 % mener du? 

Anonymkode: 74e5e...4a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det bedre å miste 100 % enn 10 % mener du? 

Anonymkode: 74e5e...4a3

Hva mener du med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

54 minutter siden, super-s skrev:

Hva mener du med det?

Når man mister noe så mister man jo 100 %. Når man da får det tilbake er 10 % en bagatell. 

Anonymkode: 74e5e...4a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis man finner en oldtidsskatt så er man skattepliktig den finnerlønnen man får av staten. Men det var ikke så veldig relevant følte jeg. 

Hold deg til saken. 

Anonymkode: 74e5e...4a3

Jeg har holdt meg til saken, og prøvde å møte deg på ditt nivå. Det kan virke som at det eneste du føler er relevant er det som gagner deg materalistisk. Du ignorerer systematisk alt som ikke er i din favør, inkludert forsøk på å utvide horisonten din. På en måte er det nesten litt søtt, minner meg om bikkja til naboen. :)

Anonymkode: 63e1c...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har holdt meg til saken, og prøvde å møte deg på ditt nivå. Det kan virke som at det eneste du føler er relevant er det som gagner deg materalistisk. Du ignorerer systematisk alt som ikke er i din favør, inkludert forsøk på å utvide horisonten din. På en måte er det nesten litt søtt, minner meg om bikkja til naboen. :)

Anonymkode: 63e1c...672

Det sier han som er så gjerrig at han ikke vil gi finnerlønn. Frekkere enn flatlus. Du har nok en haug med venner :laugh:

 

Anonymkode: 74e5e...4a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg veldig godt. En gang så mistet jeg selv visa-kortet mitt ut av lomma, fikk plutselig en facebook-melding av at det var noen som hadde funnet det (uten at jeg selv visste at jeg hadde mistet det en gang) Hadde ikke så mye penger selv, men ga henne 200kr for bensin og som takk. Da hadde jeg 100kr igjen selv, men føler man nesten må gi en finnerlønn. 

En gang så fant jeg og en venninne en lommebok med kort, penger og førerkort. Vi undersøkte og fant mobilnummeret til eieren av lommeboka, hun møtte hos der vi spiste og betale for maten vår. Kjempe hyggelig!

Føler at de fleste bruker å gi en finnerlønn som takk, i hvertfall noe.

Anonymkode: 279d0...941

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...