Gå til innhold

Fant lommebok og mobil - fikk ikke finnerlønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Carrot skrev:

Nå er denne loven dere refererer til urimelig gammel :fnise: og det er mer snakk om viktige ting som hittegods enn telefon liksom, men siden noen er så fast bestemt på at dette med finnerlønn er noe de har krav på da (ts bla a) så sier loven i §5 at om du finner noe og ikke tar vare på det er du erstatningspliktig i verste fall overfor eieren - regner med TS at neste gang du finner noe så tenker du over den paragrafen i loven også? 

Forøvrig er summen av finnerlønnen beskrevet i § 9 for de som trenger pugge den til senere... 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1953-05-29-3
 

- så om du hadde blitt så innmari rik med 50 kr rer usikkert TS ;) (med etpar hundrelapper i lommeboka sa du hadde det vært summen i følge loven) 

 

Også dersom jeg ignorerer gjenstander som ligger på bakken? ;)

Anonymkode: 2efd8...01b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Carrot skrev:

Du får trykke på linken da vet du og lese :)

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1953-05-29-3

Takk! Jeg leste kjapt igjennom, og vet hva jeg skal gjøre neste gang. Jeg ringer politiet og informerer om hva som ligger hvor. Det kan jeg ta meg tid til.

Anonymkode: 2efd8...01b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Jeg leste kjapt igjennom, og vet hva jeg skal gjøre neste gang. Jeg ringer politiet og informerer om hva som ligger hvor. Det kan jeg ta meg tid til.

Anonymkode: 2efd8...01b

Synd tiden din er så innmari kostbar - siden du roter den bort på KG mener jeg :hoppendeglad:

Anonymkode: a88ac...33f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel normal folkeskikk å gi litt finnerlønn tilbake til ærlige mennesker som bruker av sin egen tid til å finne eier. Synes det er uhøflig å ikke gi noe som helst tilbake.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har funnet visakort, bilnøkler, mobiler og lommebøker som jeg har fått levert tilbake til eier og har aldri fått finnerlønn. Er jo godt voksen så 50 kr i finnerlønn trenger jeg ikke.. Vet jo hvor kiipt det er å miste slike ting og gjør derfor en ekstra innsats for å levere dette tilbake. Skal man ha noe for alt nå for tia? Utrolig usolidarisk og ego holdning:ohmy:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Lady skrev:

Det er vel normal folkeskikk å gi litt finnerlønn tilbake til ærlige mennesker som bruker av sin egen tid til å finne eier. Synes det er uhøflig å ikke gi noe som helst tilbake.

Takk får da holde som folkeskikk og ikke en lov fra 1811 som ble "fornyet" i 1953 liksom siden vi tross alt befinner oss i 2016 men hvis de 15 - 50 kr er så viktig for deg liksom at du mener de som evt ikke hiver pengene over en ikke eier folkeskikk...

Anonymkode: a88ac...33f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk får da holde som folkeskikk og ikke en lov fra 1811 som ble "fornyet" i 1953 liksom siden vi tross alt befinner oss i 2016 men hvis de 15 - 50 kr er så viktig for deg liksom at du mener de som evt ikke hiver pengene over en ikke eier folkeskikk...

Anonymkode: a88ac...33f

Ja, jeg synes faktisk det er dårlig folkeskikk i aller høyeste grad å ikke gi noe tilbake. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synd tiden din er så innmari kostbar - siden du roter den bort på KG mener jeg :hoppendeglad:

Anonymkode: a88ac...33f

Gir det deg glede å skrive frekke kommentarer? Kanskje tiden er svært kostbar når man har en dødelig sykdom, eller? Tygg litt på den, og tenk etter neste gang du gir et frekt svar til noen du ikke kjenner.

Anonymkode: 2efd8...01b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha nei, da kommer jeg jo bare til å bruke enda mer tid på denne personen, og det gidder jeg ikke ;)

Til alle dere som mener at jeg er på bærtur: jeg synes ikke at man skal ta tiden til fremmede personer for gitt. Her er det folk som styrer mye for å finne eieren, eller t.o.m går flere km for å gi tilbake bortkommende eiendeler (jmf en bruker over her), jeg synes faktisk at man skal gi noe for at folk bruker fritiden sin for å gi tilbake eiendelene. Jeg anser min fritid som veldig dyrebar, og er selektiv med hva jeg bedriver med. Dermed håper jeg at jeg husker denne episoden dersom jeg skulle finne en lommebok igjen (men sannsynligvis har jeg ikke samvittighet til å ignorere den for jeg kommer til å tenke på kusina mi som opplevde identitetstyveri, og det var en forferdelig sak)

Anonymkode: 2efd8...01b

Neste gang trenger du ikke reise land og strand for å levere lommeboka. Du kontakter eier og så får eier hente det selv. Det trodde jeg var mer vanlig.

Anonymkode: f3700...754

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig i Donald Duck ja, men jeg har aldri sett at det er et virkelighetsfenomen

Anonymkode: 0460b...0a9

På tide å skifte ut lektoren? Du tar i alle fall feil; finnerlønn er regulert i lov om hittegods. Om finnerlønn kan kreves avhenger av hvor det er funnet og om det er personale der som man kan levere det til. Når finnerlønn er berettiget skal den normalt ikkexsettrs høyere enn 20 % av gjenstandene verdi, men ikke mer enn 10% når verdien er over 500. 

Anonymkode: 4a0ad...c05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vedr lov om finnerlønn: http://www.dinside.no/368857/slik-faar-du-finnerlonn

Sakset: "- I tillegg kan ingen kreve finnerlønn om hittegodset er funnet i kirke, forsamlingshus, skole, teater, kino, hotell, herberge, vertshus, kontor, arbeidsplass, butikk eller liknende, sier Jens Otto Haugland.

I hovedsak vil altså en finnerlønn utløses dersom du finner den ute i den frie natur."

Selv tenker jeg at lov om finnerlønn ikke er all verdens kjent, og strengt tatt har utspilt sin rolle i hvert fall når eieren er privatperson.

Anonymkode: 25a91...072

Er det virkelig noen som ikke kjenner til denne loven? Hva har skjedd med almendannelsen?

Anonymkode: 20cbd...8d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant en lommebok og fikk tak i adressen på nett. Sendte den i posten, uten avsender. Tenker ennå på fjeset til eieren og hvordan det vil føles å få en mistet lommebok i posten slik. Tanken gleder meg. :)

Anonymkode: 1ffed...87c

Var det meg du sendte til? :laugh:

Skjedde nemlig med meg en gang! Om det var deg, er jeg i alle fall fortsatt takknemlig :klemmer:

Anonymkode: 87c48...9fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Lady skrev:

Ja, jeg synes faktisk det er dårlig folkeskikk i aller høyeste grad å ikke gi noe tilbake. 

Enig. Viser hvor selvsentrerte folk har blitt...

Anonymkode: c51a6...155

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet flere ting og et lettet takk fra eierne fungerer helt fin. Man skal ikke kimse av carma poeng :) 

Så langt har det heldigvis fungert for meg, for de 2 gangene jeg har mistet min egen lommebok har jeg alltid fått den tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en lommebok ute på parkeringsplassen en gang. Kontaktet eieren via facebook, som ringte meg opp. Han gråt nesten av glede når jeg sa at jeg hadde funnet den og tatt vare på den. Viste seg at fødselen til kona hadde startet i all hast midt på natta, så det hadde gått litt fort i svingene. 

Han kom og hentet den og spurte om jeg skulle ha noe for det, men takket fint nei. Synes det faktisk blir litt småkleint å forvente penger når det tok meg 3 sekunder å plukke opp lommeboka og ta den med hjem. 

Var verdt det i seg selv når han sa at han var så glad og takknemlig for at en ærlig og hjelpsom person fant den :)

Anonymkode: 7e272...6a1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fant en mobil og lommebok med kontanter, førerkort og bankkort. Brukte tid på å finne eieren, samt kontaktet politiet som sa at jeg skulle levere det på stasjonen dagen etter dersom jeg ikke fikk kontakt med eieren. Til slutt ble kontakten med eieren etablert, og lommeboka og mobilen ble hentet. Jeg synes at jeg i det minste kunne fått kontantene (snakk om et par hundrelapper tror jeg, så ikke så nøye etter). Er jeg sær som forventet noe? Noen uærlige folk kunne trossalt ha plukket det opp, og misbrukt identiteten, samt stjålet mobilen. Hadde også vært mye styr dersom man må sperre kortene og vente på nye.

Anonymkode: 2efd8...01b

Legg det inn på karma kontoen din ;)

Anonymkode: 71994...344

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Folk er pokker så egoistiske og late, i dagens samfunn.

 Man gidder ikke å løfte så vidt på ett øyelokk en gang, uten å forlange penger for det...

Anonymkode: 97c82...030

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en lommebok og mobil nå i sommer. Kontaktet personen på FB, og kjørte til eieren som bare sa raskt takk og dro videre. Syns han var en dritt jeg.

Har selv mistet lommeboka en gang, ringte utestedet og de hadde fått den inn, men den var tømt for kontanter og kort. Sukk.. 

Anonymkode: 837fb...707

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Legg det inn på karma kontoen din ;)

Anonymkode: 71994...344

Som om karma finnes... 

Anonymkode: 2c79a...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...