AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #21 Skrevet 12. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor er det så viktig for deg at folk ikke skal kalle det hentesett eller ville ha ett eget nytt sett for hjemreisen? Anonymkode: 441d9...2fb Hva skjer med "hentesettet" etterat man er kommet hjem? Blir det plassert i glass og ramme og hengt opp på veggen til beskuelse for øvrig familie og andre gjester? 😄 Anonymkode: 369dc...9e8 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #22 Skrevet 12. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer med "hentesettet" etterat man er kommet hjem? Blir det plassert i glass og ramme og hengt opp på veggen til beskuelse for øvrig familie og andre gjester? 😄 Anonymkode: 369dc...9e8 Her ble hentesettet brukt i ca 6 mnd. Det som er så fint med hjemmestrikk, tøyer seg masse og kan brukes lenge etter det var for smått har det blitt tatt vare på sammen med en del andre plagg som har betydd mer enn andre. Så får ungen velge hva h*n vil gjøre med det når h*n blir voksen og skal ha egne barn selv selvom man har noe helt nytt og eget til hjemreisen er det ikke gitt at det aldri blir brukt mer vettu Anonymkode: 441d9...2fb 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #23 Skrevet 12. juli 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke navnet som plager meg, men det faktum at man legger ned masse tid og/eller penger i fancy klær som passer ved hjemreise, og er for smått en uke etterpå. Anonymkode: 90aff...00d Slikt trenger ikke koste me eller være fancy, og kan ogte fint brukes mye lengre enn en uke etter fødsel. Anonymkode: 441d9...2fb
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #24 Skrevet 12. juli 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer med "hentesettet" etterat man er kommet hjem? Blir det plassert i glass og ramme og hengt opp på veggen til beskuelse for øvrig familie og andre gjester? 😄 Anonymkode: 369dc...9e8 Så faktisk på termingruppa mi på facebook at det er en greie her om dagen. Kjøpe stor ramme med glass og feste hentesettet, første smokk, de armbåndene fra sykehuset o.l. på en plate og henge på veggen. Anonymkode: 1e380...31d
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #25 Skrevet 12. juli 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Familietradisjon da Noen har da også født før. For enkelte så er det faktisk spesielt å få med barnet hjem for første gang og de tar kanskje også bilder som foreviger dette. Og da er også tøyet en naturlig del av det. Bestemødregenerasjonen ser jo også på det som en stor ære at barnet bærer hjemmestrikket tøy på hjemturen. At du ikke synes det er spesielt betyr jo ikke at andre gjør det. Man er forskjellig og har forskjellige tanker rundt dette. Anonymkode: e019c...e20 Jeg hadde ikke hørt ordet "hentesett" før jeg leste det her. Jeg har selv født barn, men tenkte aldri over at det skulle være noe spesielt med hva man kledde dem i til hjemreisen. Mormor og farmor er jeg også blitt med tiden. Men hverken døtre eller svigerdøtre har nevnt noe om hentesett. Jeg vet ikke hva du, AB over her, sikter til med bestemødregenerasjon, aldersgruppe mener jeg. Anonymkode: 369dc...9e8 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #26 Skrevet 12. juli 2016 Alltid vært vant til at babyer har fått et strikket hentesett til å ha på vei hjem fra sykehuset. Egentlig så er det jo bare et strikket sett som man bruker de første månedene etter babyen er født. Ganske meningsløst å strikke i strl. 6 mnd, det må være mindre slik at det kan brukes. Sånn er det med alt babytøy, det kan kun brukes en liten periode, samme om det er kjøpt eller hjemmelaget. Jeg synes det er null stress å strikke først et sett i liten strl., for så å strikke et sett i større strl når babyen har vokst litt. Jeg er vant til at babyer og barn omtrent alltid har på strikket tøy, så for meg er det tradisjon at babyen får et nytt sett til det blir født, evt. arver av søsken. Anonymkode: da1d4...64b
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #27 Skrevet 12. juli 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er greia med hentesett egentlig? Er det viktig at babyen har pynta seg for bilturen hjem? Anonymkode: 90aff...00d Her er jeg helt enig! Jeg stresset rundt og fikk strikket hjemreisesett, kjøpte fin body og styra bare værre. Så kom hjemreisen. Kledde på babyen. Kjørte bil i 10 minutter også var vi hjemme. Da var det bare å ta det av igjen 😂 Så til neste gang tar jeg heller på en fin og behagelig sparkedress. Anonymkode: 00f56...a4d 1
Kontormus Skrevet 12. juli 2016 #28 Skrevet 12. juli 2016 Jeg ser det mest som en gave til den nyfødte, og det er underordnet om babyen faktisk har dette på seg under turen hjem. Jeg finner stor glede at å lage disse små plaggene og syns det er en fin tradisjon. Fikk nylig en forespørsel om jeg kunne finne en oppskrift min mor brukte for over 40 år siden, da hun ville lage tilsvarende til sitt kommende barnebarn 3
Snurrepurre Skrevet 12. juli 2016 #29 Skrevet 12. juli 2016 Bestemor hadde hentesett på sine barn, mamma på sine og jeg vil ha til mine ❤️ Det er jo bare et pent sett med klær til babyen som markerer at det hentes hjem tradisjonelt (i min familie ), og fint 💖 1
Bokdamen Skrevet 12. juli 2016 #30 Skrevet 12. juli 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Så faktisk på termingruppa mi på facebook at det er en greie her om dagen. Kjøpe stor ramme med glass og feste hentesettet, første smokk, de armbåndene fra sykehuset o.l. på en plate og henge på veggen. Anonymkode: 1e380...31d 😂😂😂😂
skruf Skrevet 12. juli 2016 #31 Skrevet 12. juli 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Så faktisk på termingruppa mi på facebook at det er en greie her om dagen. Kjøpe stor ramme med glass og feste hentesettet, første smokk, de armbåndene fra sykehuset o.l. på en plate og henge på veggen. Anonymkode: 1e380...31d Det har jeg sett enkelte bloggere gjør også. Kanskje den nye trenden?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #32 Skrevet 12. juli 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer med "hentesettet" etterat man er kommet hjem? Blir det plassert i glass og ramme og hengt opp på veggen til beskuelse for øvrig familie og andre gjester? 😄 Anonymkode: 369dc...9e8 Det ble brukt i 4-5 mnd av begge barna mine, og så av min søsters barn. Barselgave fra min farmor. De aller fleste jeg vet om har også hatt hentesett til barna sine, tynt eller tykt ullsett eller enkel kjole osv, oftest laget av foreldre/besteforeldre som syr eller strikker. Og det har blitt brukt langt mer enn bare på hjemreisen, og ofte til flere barn. Anonymkode: fa704...167
Minlillelykke Skrevet 12. juli 2016 #33 Skrevet 12. juli 2016 Jeg fødte på vinteren og hadde selv strikket en ulldress lillegutt hadde på over sparkebukse og body. Passet it vinteren og tidlig våren
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #34 Skrevet 12. juli 2016 Noen her inne som vil legge ut bilde av antrekket baby hadde på når dere skulle hjem? Anonymkode: d388c...027 1
Gjest Sly Skrevet 12. juli 2016 #35 Skrevet 12. juli 2016 Jeg strikket hentesett selv. Jeg var skikkelig dårlig til å strikke så hentesettet ble ganske skjevt og stygt og lua ble altfor stor. Men jeg kledde ham stolt i det da vi skulle dra hjem og vi syntes han var verdens vakreste og at jeg var verdens flinkeste mor. Det ble bare brukt den ene gangen, men det har en enorm symbolverdi for meg. Det ligger nedpakket i boden sammen med noen andre babygreier og hver gang jeg kommer over det blir jeg kjemperørt og husker den forventningsfulle følelsen jeg hadde da jeg strikket det og all den kjærligheten det ble strikket med. Jeg blir faktisk helt rørt bare jeg skriver om det.
Snurrepurre Skrevet 12. juli 2016 #36 Skrevet 12. juli 2016 38 minutter siden, Sly skrev: Jeg strikket hentesett selv. Jeg var skikkelig dårlig til å strikke så hentesettet ble ganske skjevt og stygt og lua ble altfor stor. Men jeg kledde ham stolt i det da vi skulle dra hjem og vi syntes han var verdens vakreste og at jeg var verdens flinkeste mor. Det ble bare brukt den ene gangen, men det har en enorm symbolverdi for meg. Det ligger nedpakket i boden sammen med noen andre babygreier og hver gang jeg kommer over det blir jeg kjemperørt og husker den forventningsfulle følelsen jeg hadde da jeg strikket det og all den kjærligheten det ble strikket med. Jeg blir faktisk helt rørt bare jeg skriver om det. Og jeg blir helt på snufseren av å lese dette!!! 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #37 Skrevet 12. juli 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer med "hentesettet" etterat man er kommet hjem? Blir det plassert i glass og ramme og hengt opp på veggen til beskuelse for øvrig familie og andre gjester? 😄 Anonymkode: 369dc...9e8 Ja :D Anonymkode: a726c...b63
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #38 Skrevet 4. august 2016 Nå har jeg lest mye rundt på nettet om tøy til å ta med barnet hjem i, men blir ikke riktig klok! Folk tar altså på barnet ullbody og strømpebukse, heldress utenpå det og putter det i bilstolpose med teppe over!? Altså? Jeg trodde hele greia med bilstolposen var at man slapp unna med minimalt under? Har jeg misforstått? Blir høstbarn her forresten. Anonymkode: 90aff...00d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #39 Skrevet 4. august 2016 Her var det mye rart. Barn skal ha klær på seg når de skal hjem. Strikketøy til babyer har da alltid vært fint å gi og å få? Anonymkode: 1c345...a2b
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #40 Skrevet 5. august 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg lest mye rundt på nettet om tøy til å ta med barnet hjem i, men blir ikke riktig klok! Folk tar altså på barnet ullbody og strømpebukse, heldress utenpå det og putter det i bilstolpose med teppe over!? Altså? Jeg trodde hele greia med bilstolposen var at man slapp unna med minimalt under? Har jeg misforstått? Blir høstbarn her forresten. Anonymkode: 90aff...00d Greiene er at du slipper yttertøy og kan stramme selene på bilsetet inni posen. Dette kan gjøre ting litt enklere i hverdagen da det ikke er anbefalt at barn sitter i sete med store ytterklær på (svekker sikkerheten). Anonymkode: daad4...ed5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå