Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg har ofte tenkt at det ville være lettere å ta opp emnet, snakke om hvordan vi bør ha det, om det var min datter, ikke svigerdatter.  Har tenkt at det ville vært lettere å snakke sammen da.  
Men når jeg leser om din søster, så forstår jeg at det betinger gjensidig respekt.  Din søster synes ikke å respektere din mor, men forventer at hun skal stå på pinne for henne.  Vil tro at dette ikke er nytt, men at hun fra tidlig alder har vært vant til at foreldrene står parat for henne.  Synd at dine foreldre ikke holdt stand. 
Jeg vet ikke hvor gammelt barnebarnet deres er, men en velkjent taktikk som jeg ble utsatt for, var at barna var informert på forhånd.  " Per og Ola" har veldig lyst til å besøke deg, sa mor i telefonen.  Jeg forsto godt hvem som hadde kommet med forslaget, men jeg så også for meg barnebarna som gledet seg til å komme til farmor.  Sier man nei, det passer ikke, for akkurat nå skal jeg vaske huset?  Nei, man kullkaster planer om effektiv vasking og gir ungene hver sin klut..

Hvordan vet du hvem som kom med forslaget? Mitt barn har vært vant til å være en del hos moren min fra han var 1 år gammel. I starten var det fordi jeg trengte det av diverse grunner, men når jeg spør henne nå så er det alltid fordi han spør på eget initiativ om å få besøke mormor. Han er 5 år og går i barnehagen, og jeg har ikke lenger noe behov for ekstra avlastning, men han synes det er stas å være hos henne.

Anonymkode: 566fa...43d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du hvem som kom med forslaget? Mitt barn har vært vant til å være en del hos moren min fra han var 1 år gammel. I starten var det fordi jeg trengte det av diverse grunner, men når jeg spør henne nå så er det alltid fordi han spør på eget initiativ om å få besøke mormor. Han er 5 år og går i barnehagen, og jeg har ikke lenger noe behov for ekstra avlastning, men han synes det er stas å være hos henne.

Anonymkode: 566fa...43d

De var hhv. 1,5 og 3,5 år.  Jeg vet det fordi mormoren opplevde det på samme måte, at datteren prøvde å utnytte henne ved å få barna til å snakke i telefonen.  Faktisk hadde hun et mye større press enn jeg hadde. 
Tror jeg er en ganske alminnelig farmor i alder 60+.  Dvs. at jeg er i full jobb enda, er på jobbreiser, bruker kvelder til å forberede meg til møter etc.  Så har jeg mange venner, får besøk eller treffer dem.  Har et sosialt og aktivt liv.  Jeg lager fellesmiddager for familien minst 1 gang i uken, ofte flere.  Hjelper den største med lekser. 
Livet er rikt, og kontakten med barnebarna er tett.   Men mannen min og jeg vil bestemme selv.  Vi stiller gjerne opp når problemer oppstår for foreldrene, men vi aksepterer ikke å bli tatt som en selvfølge eller å bli utnyttet.  Jovisst er det tøft å være småbarnsforeldre, men vi har da virkelig vært gjennom akkurat det samme selv - og overlevd.    

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Zienna skrev:

Jeg har ofte tenkt at det ville være lettere å ta opp emnet, snakke om hvordan vi bør ha det, om det var min datter, ikke svigerdatter.  Har tenkt at det ville vært lettere å snakke sammen da.  
Men når jeg leser om din søster, så forstår jeg at det betinger gjensidig respekt.  Din søster synes ikke å respektere din mor, men forventer at hun skal stå på pinne for henne.  Vil tro at dette ikke er nytt, men at hun fra tidlig alder har vært vant til at foreldrene står parat for henne.  Synd at dine foreldre ikke holdt stand. 
Jeg vet ikke hvor gammelt barnebarnet deres er, men en velkjent taktikk som jeg ble utsatt for, var at barna var informert på forhånd.  " Per og Ola" har veldig lyst til å besøke deg, sa mor i telefonen.  Jeg forsto godt hvem som hadde kommet med forslaget, men jeg så også for meg barnebarna som gledet seg til å komme til farmor.  Sier man nei, det passer ikke, for akkurat nå skal jeg vaske huset?  Nei, man kullkaster planer om effektiv vasking og gir ungene hver sin klut..

Da spørs det vel hva slags forhold dere har da. Både min søster og svigerbror har et forhold til mine foreldre som går ut på at de forventer barnevakt, hjelp og avlastning mer eller mindre hver eneste dag. Selv når de drar på ferie har de med mine foreldre slik at de kan få hjelp med barnet.

Du har forøvrig helt rett, det har vært sånn siden min søster var ung. Barnet er tre år, og det er som du sier "X hadde lyst til å"... Men det vanlige er å være på vei, også ta kontakt. Mine foreldre har vel opplevd å komme hjem fra en ukes reise også står de i oppkjørselen i det de kommer fra flyplassen og skal ha barnevakt...

Forresten har jeg to barn jeg også. Disse ser knapt besteforeldrene, på min side, fordi de er jo alltid opptatt og slitne...

Anonymkode: c0c06...ced

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Zienna skrev:

Uff, sånn har vi også hatt det, og det er virkelig frustrerende. Her har det vært mine svigerforeldre, altså barnas farmor og farfar som har blitt utnyttet av min manns søsken. Vi har alltid vært tilbakeholdne med å spørre om barnevakt, fordi vi har vært redde for at det skulle bli for mye. Etter hvert som mannens to søsken også fikk barns, har vi omtrent aldri fått oss til å spørre, fordi deres barn enten alltid er der, har nettopp vært der, eller skal komme. Og når barnebarna har blitt større har besteforeldrene blitt brukt flere ganger i uka til henting i barnehagen og kjøring til fritidsaktiviteter. 

Jeg har aldri tatt det opp, for det er ikke mine foreldre/søsken, og mannen får seg ikke til å si noe. Hadde det vært mine egne foreldre og søsken hadde jeg antagelig sagt noe. Har du tatt det opp?

Anonymkode: c98a9...22a

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Uff, sånn har vi også hatt det, og det er virkelig frustrerende. Her har det vært mine svigerforeldre, altså barnas farmor og farfar som har blitt utnyttet av min manns søsken. Vi har alltid vært tilbakeholdne med å spørre om barnevakt, fordi vi har vært redde for at det skulle bli for mye. Etter hvert som mannens to søsken også fikk barns, har vi omtrent aldri fått oss til å spørre, fordi deres barn enten alltid er der, har nettopp vært der, eller skal komme. Og når barnebarna har blitt større har besteforeldrene blitt brukt flere ganger i uka til henting i barnehagen og kjøring til fritidsaktiviteter. 

Jeg har aldri tatt det opp, for det er ikke mine foreldre/søsken, og mannen får seg ikke til å si noe. Hadde det vært mine egne foreldre og søsken hadde jeg antagelig sagt noe. Har du tatt det opp?

Her siterte jeg feil innlegg! Det var meningen å sitere AB c0c06...ced

AnonymBruker
Skrevet

Tommel opp til deg! Iallefall om jeg skal kun tolke det du skriver. Helt på sin plass! 

Anonymkode: 2b7a3...286

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...