AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #61 Skrevet 8. juli 2016 1 minutt siden, Zienna skrev: Beklager, Ikke så enkelt siden så mange er anonyme her. Hva ønsket du svar på? Det jeg spurte om. For ikke så lenge siden. Les noen innlegg tilbake så finner du det. Hun er forresten ikke svigerdatteren din lengre. Du har forøverig lagt ut så mye info om det, sønnen din, eksen til sønnen din og barne, så jeg er ganske sikker på at jeg vet hvem dere er. Anonymkode: 3a09a...259 5
Zienna Skrevet 9. juli 2016 Forfatter #62 Skrevet 9. juli 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Student som bare er hjemme? Hva slags studie er det? Og har hun ikke en mann? Hvorfor henter ikke han? forstårgodt at du ikke orker å hentehver dag. Og ja hun utnyttet deg. Anonymkode: 98ec4...d9b Nettbasert, Barn- og ungdomspsykiatri.
Zienna Skrevet 9. juli 2016 Forfatter #63 Skrevet 9. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg spurte om. For ikke så lenge siden. Les noen innlegg tilbake så finner du det. Hun er forresten ikke svigerdatteren din lengre. Du har forøverig lagt ut så mye info om det, sønnen din, eksen til sønnen din og barne, så jeg er ganske sikker på at jeg vet hvem dere er. Anonymkode: 3a09a...259 Og så? Er dette relevant for mitt innlegg her?
Alice123 Skrevet 9. juli 2016 #64 Skrevet 9. juli 2016 6 minutter siden, Zienna skrev: Har ikke vært så lenge her på KG, men jeg har ant holdninger som du nevner. Derfor kjentes det som å legge seg ut for hugg, da jeg skrev dette innlegget. Takk, da har du forstått hva jeg tenker. Det ER en huggestabbe. Personlig syntes jeg dette på generelt grunnlag er en veldig spennende debatt. Det er en slags missforståelse ute og gå. Dagens småbarnsforeldre (25-35 ish alder) hadde for det meste hjemmeværende bestemødre med veldig familieorienterte verdier. Men så har det vært et generasjonsskifte, og dagens besteforeldre (50-60 årene) er jo "unge", og har full jobb og hobbyer interesser ut over familie og bollebaking (slik du selv skriver). Denne artikkelen beskriver egentlig veldig godt situasjonen jeg beskriver, om du leser det som faktisk står der: http://www.tv2.no/a/6624578/ Her er en annen artikkel på temaet: https://www.nrk.no/livsstil/servicegenerasjonen-1.1313963
Zienna Skrevet 9. juli 2016 Forfatter #65 Skrevet 9. juli 2016 3 minutter siden, Alice123 skrev: Det ER en huggestabbe. Personlig syntes jeg dette på generelt grunnlag er en veldig spennende debatt. Det er en slags missforståelse ute og gå. Dagens småbarnsforeldre (25-35 ish alder) hadde for det meste hjemmeværende bestemødre med veldig familieorienterte verdier. Men så har det vært et generasjonsskifte, og dagens besteforeldre (50-60 årene) er jo "unge", og har full jobb og hobbyer interesser ut over familie og bollebaking (slik du selv skriver). Denne artikkelen beskriver egentlig veldig godt situasjonen jeg beskriver, om du leser det som faktisk står der: http://www.tv2.no/a/6624578/ Her er en annen artikkel på temaet: https://www.nrk.no/livsstil/servicegenerasjonen-1.1313963 Jeg husker den debatten i media veldig godt, og jeg fulgte nøye med den på Foreldre& Barn (hvor mor var redaktør). Det var svigerdatter, tror jeg, som skrev et innlegg om disse travle besteforeldrene som reiste verden rundt og ikke hadde tid til barnebarna. Husker jeg ble så imponert da den ene svigermoren stilte opp i TV. Hun og mannen hadde nylig blitt pensjonister etter mange års arbeid. En gang i uken hentet de barnebarna i barnehagen, laget middag, hjalp dem med lekser, spiste kveldsmat med dem, før de ble levert foreldrene. I tillegg inviterte de hele familien rett som det var til middag, grilling i hage osv. Likevel var ikke sønn og svigerdatter fornøyd, de ventet mer. Jeg synes det var råstilig at denne farmoren sto fram med sine meninger 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #66 Skrevet 9. juli 2016 9 timer siden, Zienna skrev: Egentlig sa jeg ikke det. Jeg sa bare at det kunne jeg ikke i dag.. Så ringte hun til faren, som hentet dem i barnehagen.. dog en halvtime senere. Ok? Og da sluttet hun å spørre, da, eller? Jeg kan ikke skjønne hva som er slemt med å si at du ikke kunne i dag. Eller har du konstruert en problemstilling, som vi skal ta stilling til? Hvor du gir svigerdatter en slik lekse? Anonymkode: 3668a...1d1 4
Alice123 Skrevet 9. juli 2016 #67 Skrevet 9. juli 2016 9 timer siden, Zienna skrev: Jeg husker den debatten i media veldig godt, og jeg fulgte nøye med den på Foreldre& Barn (hvor mor var redaktør). Det var svigerdatter, tror jeg, som skrev et innlegg om disse travle besteforeldrene som reiste verden rundt og ikke hadde tid til barnebarna. Husker jeg ble så imponert da den ene svigermoren stilte opp i TV. Hun og mannen hadde nylig blitt pensjonister etter mange års arbeid. En gang i uken hentet de barnebarna i barnehagen, laget middag, hjalp dem med lekser, spiste kveldsmat med dem, før de ble levert foreldrene. I tillegg inviterte de hele familien rett som det var til middag, grilling i hage osv. Likevel var ikke sønn og svigerdatter fornøyd, de ventet mer. Jeg synes det var råstilig at denne farmoren sto fram med sine meninger Tv-innslaget og artikkelen som hører med er den første linken jeg postet. Det var vel sønnen som var missfornøyd med sin mors innsats som bestemor. 1
Raven Emerald Skrevet 9. juli 2016 #68 Skrevet 9. juli 2016 Ryddet for spekulasjoner. Raven Emerald, mod.
ViljaH Skrevet 9. juli 2016 #69 Skrevet 9. juli 2016 Folk tror du svarte bitchete fordi du skrev ca. "Da sa jeg STOPP! Du har vært hjemne hele dagen så du kan da vel hente selv?! Du kan da vel ta med ungene på handling!" Klart du både bør og skal dra opp grenser for at dere skal kunne ha et godt forhold. At begge vet hva som er greit og ønsket, og hva som er for mye. Hvis du klarer å svare skikkelig, så er det absolutt greit. Da kan du jo bare si at du har jobbet hele dagen og er sliten, så du ønsker ikke å hente i barnehagen om det ikke er krise eller avtalt på forhånd. Og du trenger å hvile, så det er best om hun tar med de søte små hjelperne på handletur. Da drar du opp grenser, legger lista for fremtiden, og unngår sure miner alt på en gang 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #70 Skrevet 9. juli 2016 Jeg synes mange tillegger ts sitt svar til svigerdatteren altfor mye her. Hun blir beskyldt for å svare bitchy, og være frekk mot henne. Om man leser ts sitt svar til svigerdatteren på helt nøytralt grunnlag, uten å legge til et tonefall eller ansiktsuttrykk fra egen fantasi, så er det da ikke noe å reagere negativt på? Svigerdatteren er da ikke 12 år, man må kunne si ifra, uten pedagogiske dikkedarier? Jeg er enig i at hun mest sannsynlig har vært for snill altfor lenge, og at hun burde ha sagt ifra før. Nå har hun sagt ifra, også får vi håpe svigerdatteren tar det til seg, uten å bli sår. Generelt sett er jeg veldig enig i at alle har godt av mer, og tydeligere, kommunikasjon, begge veier. Anonymkode: c98a9...22a 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #71 Skrevet 9. juli 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes mange tillegger ts sitt svar til svigerdatteren altfor mye her. Hun blir beskyldt for å svare bitchy, og være frekk mot henne. Om man leser ts sitt svar til svigerdatteren på helt nøytralt grunnlag, uten å legge til et tonefall eller ansiktsuttrykk fra egen fantasi, så er det da ikke noe å reagere negativt på? Svigerdatteren er da ikke 12 år, man må kunne si ifra, uten pedagogiske dikkedarier? Jeg er enig i at hun mest sannsynlig har vært for snill altfor lenge, og at hun burde ha sagt ifra før. Nå har hun sagt ifra, også får vi håpe svigerdatteren tar det til seg, uten å bli sår. Generelt sett er jeg veldig enig i at alle har godt av mer, og tydeligere, kommunikasjon, begge veier. Anonymkode: c98a9...22a Men når man har lest andre ting ts har skrevet her inne og vet at sønnen og svigerdatteren nå er skilt så trenger man ikke så mye fantasi for å tenke seg situasjonen. Anonymkode: 4121b...ccc 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #72 Skrevet 9. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men når man har lest andre ting ts har skrevet her inne og vet at sønnen og svigerdatteren nå er skilt så trenger man ikke så mye fantasi for å tenke seg situasjonen. Anonymkode: 4121b...ccc Da har nok du ganske mye livligere fantasi enn meg. Anonymkode: c98a9...22a 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #73 Skrevet 9. juli 2016 Den 7.7.2016 at 22.03, Zienna skrev: Leser så ofte her om problemer med svigermor. Rådet som oftest gis er - snakk med mannen din og be han snakke med sin mor. Sønn og familie bodde like ved. Idet jeg er på vei hjem fra jobb ringer svigerdatter, om jeg kan hente ungene i barnehagen? (jeg kjører like forbi på veien hjem). Leverer unger, og starter med middagen. Ny telefon: Om jeg kan ha ungene slik at hun får handlet? Til slutt sa jeg stopp! Du er hjemme hele dagen uten barn (student), og kan vel hente barna i barnehagen selv? Handle kan du gjøre hele dagen, sa jeg. Og om du har ungene med på handling, hva er problemet!? Var jeg en slem svigermor? Må legge til at dette skjedde nesten hver dag i ett par måneder, før jeg sa stopp. Når din sønn og hans kone er skilt, er hun ikke lenger din svigerdatter. Du har absolutt ingen forpliktelser overfor henne. Anonymkode: cbbea...6fa 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #74 Skrevet 9. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når din sønn og hans kone er skilt, er hun ikke lenger din svigerdatter. Du har absolutt ingen forpliktelser overfor henne. Anonymkode: cbbea...6fa Jeg synes forpliktelser blir et ganske feil ord å bruke. Uansett om svigerdatteren er eks eller ikke, så er hun barnebarnas mor, og en ts kommer til å måtte forholde seg til i fremtiden. Jeg er ganske sikker på at ts ønsker masse kontakt med barnebarna, helt uavhengig av deres mors rolle. Anonymkode: c98a9...22a 4
Maleficenta Skrevet 10. juli 2016 #75 Skrevet 10. juli 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes forpliktelser blir et ganske feil ord å bruke. Uansett om svigerdatteren er eks eller ikke, så er hun barnebarnas mor, og en ts kommer til å måtte forholde seg til i fremtiden. Jeg er ganske sikker på at ts ønsker masse kontakt med barnebarna, helt uavhengig av deres mors rolle. Anonymkode: c98a9...22a Det betyr ikke at ekssvigerdatteren kan utnytte henne ifh til barnepass 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #76 Skrevet 10. juli 2016 13 timer siden, Maleficenta skrev: Det betyr ikke at ekssvigerdatteren kan utnytte henne ifh til barnepass Nei, selvsagt ikke, og det har jeg da heller aldri antydet. Derimot har jeg sagt ganske klart tidligere i tråden at jeg synes det svigerdatteren holder på med minner om utnytting, og at hun burde tåle at ts sier ifra - noe hun for øvrig burde ha gjort for lengst. Anonymkode: c98a9...22a 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #77 Skrevet 11. juli 2016 Den 7. juli 2016 at 23.21, Zienna skrev: Jeg spør fordi jeg er av en annen generasjon. Var nysgjerrig på dere som er unge sin evne til å sette dere inn i svigerforeldrenes situasjon. Hvilke forventninger har dere til oss? Etter å ha lest svar, ser jeg at der er en holdning blant veldig mange om at jeg må ha svart min svigerdatter bitchete. Det gjorde jeg ikke, men egenskapen "bitchete" får man altså som følge av å bli svigermor. Klart jeg burde sagt fra tidligere, men man forsøker jo.. Har ikke annen forklaring. Poenget er at vi svigerforeldre slett ikke alltid er så gamle at vi alltid står parat. Vi vil gjerne hjelpe, men ikke bli tatt som en selvfølge. Vi vil bli spurt, og ha anledning til å si at det ikke passer, uten at det blir sett på som negativt. Dessverre kjenner jeg mange utslitte besteforeldre som ikke har turt å si fra og sette grenser. Åh, så flott at en svigermor/bestemor skriver om dette! Du høres ut som en fornuftig dame. Jeg har dessverre et dårlig forhold til min svigermor. Hun er svært kontrollerende, sjefen i familien. Hvis vi ikke danser etter hennes pipe lager hun scene. Hun har svært lite kontakt med barnebarna, hun "gadd" bla ikke komme i eldstebarnebarnets konfirmasjon. Har aldri sittet barnevakt. Søstrene mine drar på ferie og shopper med sine svigermødre, og farmorene der tar med barnebarna sine på ferie - eller har dem på overnatting. Har aldri skjedd hos oss... Alt godt til dere! Anonymkode: f45e3...d9d 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #78 Skrevet 12. juli 2016 Dette høres veldig kjent ut en situasjon min søster og mor har satt seg i. Min mor passer hennes barn 3-4 ganger i uken, og min søster har kommet til et punkt hvor det har blitt normalt å be om barnevakt for å gjøre helt vanlige huslige sysler. Nå sier min mor ja, hele tiden. Og hun blir gjerne oppringt når min søster og hennes mann alt har satt seg i bilen med ungen og er på vei. Så gikk det som det måtte gå, akkurat som med deg, at min mor forsøke å si nei engang da de ønsket barnepass med overnatting, på 5 minutters varsel. Min søster ble småsur, furten og snakket irritert om at mine foreldre ødelegger alle planer de har lagt osv. Mine foreldre sto på sitt, i hele to timer, før de ble barnevakt likevel. Om man i handling oppfører seg som om ordene ikke har noe å si, hva skal den andre tolke av det? Min søster trengte bare gi litt motstand, så var det ikke så viktig likevel. Hvordan mine foreldre har tid til annet enn husarbeid og å være barnevakt skjønner jeg ikke så mye barnevakt som de er. Anonymkode: c0c06...ced 1
Zienna Skrevet 12. juli 2016 Forfatter #79 Skrevet 12. juli 2016 Den 11.07.2016 at 10.49, AnonymBruker skrev: Åh, så flott at en svigermor/bestemor skriver om dette! Du høres ut som en fornuftig dame. Jeg har dessverre et dårlig forhold til min svigermor. Hun er svært kontrollerende, sjefen i familien. Hvis vi ikke danser etter hennes pipe lager hun scene. Hun har svært lite kontakt med barnebarna, hun "gadd" bla ikke komme i eldstebarnebarnets konfirmasjon. Har aldri sittet barnevakt. Søstrene mine drar på ferie og shopper med sine svigermødre, og farmorene der tar med barnebarna sine på ferie - eller har dem på overnatting. Har aldri skjedd hos oss... Alt godt til dere! Anonymkode: f45e3...d9d Dette høres ganske ekstremt ut. Noe er veldig feil når din svigermor ikke "gidder" å komme i sitt barnebarns konfirmasjon. Må være sårende, ikke minst for barnebarnet. Kanskje like greit at hun holder seg borte når omtanken ikke er større. Jeg håper barna har besteforeldre på din side som kan fylle rollen for dem. For jeg tror at vi besteforeldre har en viktig plass å fylle i barnas liv. Alt godt! 2
Zienna Skrevet 12. juli 2016 Forfatter #80 Skrevet 12. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette høres veldig kjent ut en situasjon min søster og mor har satt seg i. Min mor passer hennes barn 3-4 ganger i uken, og min søster har kommet til et punkt hvor det har blitt normalt å be om barnevakt for å gjøre helt vanlige huslige sysler. Nå sier min mor ja, hele tiden. Og hun blir gjerne oppringt når min søster og hennes mann alt har satt seg i bilen med ungen og er på vei. Så gikk det som det måtte gå, akkurat som med deg, at min mor forsøke å si nei engang da de ønsket barnepass med overnatting, på 5 minutters varsel. Min søster ble småsur, furten og snakket irritert om at mine foreldre ødelegger alle planer de har lagt osv. Mine foreldre sto på sitt, i hele to timer, før de ble barnevakt likevel. Om man i handling oppfører seg som om ordene ikke har noe å si, hva skal den andre tolke av det? Min søster trengte bare gi litt motstand, så var det ikke så viktig likevel. Hvordan mine foreldre har tid til annet enn husarbeid og å være barnevakt skjønner jeg ikke så mye barnevakt som de er. Anonymkode: c0c06...ced Jeg har ofte tenkt at det ville være lettere å ta opp emnet, snakke om hvordan vi bør ha det, om det var min datter, ikke svigerdatter. Har tenkt at det ville vært lettere å snakke sammen da. Men når jeg leser om din søster, så forstår jeg at det betinger gjensidig respekt. Din søster synes ikke å respektere din mor, men forventer at hun skal stå på pinne for henne. Vil tro at dette ikke er nytt, men at hun fra tidlig alder har vært vant til at foreldrene står parat for henne. Synd at dine foreldre ikke holdt stand. Jeg vet ikke hvor gammelt barnebarnet deres er, men en velkjent taktikk som jeg ble utsatt for, var at barna var informert på forhånd. " Per og Ola" har veldig lyst til å besøke deg, sa mor i telefonen. Jeg forsto godt hvem som hadde kommet med forslaget, men jeg så også for meg barnebarna som gledet seg til å komme til farmor. Sier man nei, det passer ikke, for akkurat nå skal jeg vaske huset? Nei, man kullkaster planer om effektiv vasking og gir ungene hver sin klut.. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå