Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner.

Raven Emerald, mod.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Student som bare er hjemme? Hva slags studie er det? Og har hun ikke en mann? Hvorfor henter ikke han?

forstårgodt at du ikke orker å hentehver dag. Og ja hun utnyttet deg.

Anonymkode: 98ec4...d9b

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ha vært en misforståelse. Mora kan ha trodd at ts likte å være til hjelp og være med barnebarnet. Har ts skrever noe om reaksjonen til mor som jeg ikke har fått med meg?? Hvis mor tar poenget og forstår er dette her et ikke-problem.

Anonymkode: 202fd...9e0

Nei, ingen reaksjon fra mor. Forrige innlegget mitt var også en respons til AB som forsvarte slikt med at studentdager som ikke var en dans på roser. Jeg tolket det som at det var en selvfølge at svigermor skulle stå på pinne for mor som studerer. I og med at det går på tolkninger og refleksjoner rundt det så blir det hvis, om. 

Synes det er veldig rart hvis en svigerdatter skal gå ut fra at svigermor eller andre for den del skal synes det er greit å drive på å hente og barnebarn i bh etter jobb, levere dem hjem for så å få dem på besøk igjen fordi mor ikke gidder å planlegge dagene sine skikkelig. Svigermor har også tross alt vært på jobb, har sine gjøremål og sitt liv. 

Hvis dette skjer ofte og forventes at er ok uten å ha pratet om det på forhånd så synes jeg det er direkte frekt..  Min personlige mening. 

Hvis jeg en gang blir bestemor så ønsker jeg å stille opp når det trengs og fordi det er kjekt men det skal da være slik at jeg er en bestemor som stiller opp ikke en "reservemamma". Hvis det skulle forventes og bli tatt som en selvfølge av meg at jeg alltid skulle svare ja så hadde jeg nok blitt sur. 

Selvsagt kan uforutsette ting skje som snur hverdagen opp ned, men da er jo kommunikasjon viktig. En tar på seg mer ansvar eller overlater det til andre etter det en da avtaler med hverandre, en kan ikke bare forvente. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Zienna skrev:

Tar den.  Men hun kunne jo handlet i løpet av dagen..  Selv hadde jeg alltid ungene med når jeg handlet, og ser ikke problemet med det i det hele tatt.  Nei, jeg er ikke bitchete :)  Men jeg likte dårlig å føle å bli tatt som en selvfølge, hvilket jeg tror at noen svigerforeldre kan føle.  Vi svigerforeldre over 60+ er ikke bare opptatt av barnebarna våre.  Vi har venner og interesser.  Alt er en balanse. 

Husk at du ikke er henne og hun ikke er deg. Selv om du hadde med ungene og handlet så betyr ikke det at hun syns det er like lite problemfritt som deg. Du sier også at hun kunne gjort det i løpet av dagen. Hvordan kan du være helt sikker på at hun kunne det? 

Anonymkode: ea092...4aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Forundret.. skrev:

Synes det er veldig rart hvis en svigerdatter skal gå ut fra at svigermor eller andre for den del skal synes det er greit å drive på å hente og barnebarn i bh etter jobb, levere dem hjem for så å få dem på besøk igjen fordi mor ikke gidder å planlegge dagene sine skikkelig. Svigermor har også tross alt vært på jobb, har sine gjøremål og sitt liv.

Enig! Svigermor må få slippe å hente barnebarn i bare bh-en! :fnise:

Anonymkode: 0148e...e0e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Zienna skrev:

Leser så ofte her om problemer med svigermor.  Rådet som oftest gis er - snakk med mannen din og be han snakke med sin mor.    

Sønn og familie bodde like ved.  Idet jeg er på vei hjem fra jobb ringer svigerdatter, om jeg kan hente ungene i barnehagen?  (jeg kjører like forbi på veien hjem).  Leverer unger, og starter med middagen.  Ny telefon:  Om jeg kan ha ungene slik at hun får handlet? 

Til slutt sa jeg stopp!  Du er hjemme hele dagen uten barn (student), og kan vel hente barna i barnehagen selv?  Handle kan du gjøre hele dagen, sa jeg.  Og om du har ungene med på handling, hva er problemet!? 

Var jeg en slem svigermor?  Må legge til at dette skjedde nesten hver dag i ett par måneder, før jeg sa stopp. 

Jeg forstår godt at du er sliten og at du følte deg utnyttet. Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare tok en samtale på det på en ordentlig måte, hvor du forklarte henne hvordan du følte det. Istedet buser du ut med ting som sikkert både kan missforståes og virke sårende. 

Anonymkode: ac489...187

• Liker 8
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Svigermor må få slippe å hente barnebarn i bare bh-en! :fnise:

Anonymkode: 0148e...e0e

:fnise: Er så vandt med å forkorte barnehage til bh over sms at jeg registrerte ikke at jeg gjorde det nå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den 7.7.2016 at 22.03, Zienna skrev:

Leser så ofte her om problemer med svigermor.  Rådet som oftest gis er - snakk med mannen din og be han snakke med sin mor.    

Sønn og familie bodde like ved.  Idet jeg er på vei hjem fra jobb ringer svigerdatter, om jeg kan hente ungene i barnehagen?  (jeg kjører like forbi på veien hjem).  Leverer unger, og starter med middagen.  Ny telefon:  Om jeg kan ha ungene slik at hun får handlet? 

Til slutt sa jeg stopp!  Du er hjemme hele dagen uten barn (student), og kan vel hente barna i barnehagen selv?  Handle kan du gjøre hele dagen, sa jeg.  Og om du har ungene med på handling, hva er problemet!? 

Var jeg en slem svigermor?  Må legge til at dette skjedde nesten hver dag i ett par måneder, før jeg sa stopp. 

Høflighet er en mangelvare, også hos deg. Hvorfor er det sånn at du må gå til personlig til angrep på din svigerdatter istedenfor å si at det passer ikke i dag fordi at du er sliten? Jeg får inntrykk at du har sagt ja alt for mange ganger, har blitt spurt alt for mange ganger (fordi du har sagt ja for mange ganger) og dermed sprukket helt fordi at du ikke er flink nok til å si nei i forkant. Du burde øve mer på det, og du burde beklage til din svigerdatter. Hun er ikke synsk, ikke tankeleser og kan ikke vite hva du mener, føler og tenker. Om du ikke orker, om du ønsker deg tid alene eller om du syns hun spør for mye så må du kommunisere det. Det er rett og slett frekt å gå til angrep på noen på den måten. 

Anonymkode: 65f29...39b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan reagerte svigerdatteren din da du sa at nå var det nok?

Anonymkode: 3668a...1d1

• Liker 2
Gjest summesumbi
Skrevet

Hun føler seg ikke særlig myndig etter den leksa,nei☺. Men du måtte jo si i fra, men si nei når hun ringer. Snakk med sønnen din. Kan det være at han har sagt at du ikke har noe i mot å bli spurt og så har hun gjort seg litt avhengig av deg. Hun har godt av å komme seg ut da.

Skrevet
21 timer siden, NotNaomi skrev:

Problemet her var jo at du ikke sa nei de gangene du følte for det. Isteden irriterte du deg til du plutselig fikk nok. Du burde jo sagt fra før på en ok måte. Det kan være at hun trodde du syns det bare var koselig å hente og ha barnebarna,og at hun ikke gikk bevisst inn for å utnytte deg? 

Leser gjennom tråden og ser at det du egentlig vil fram til er at svigerbarn (og ens egne voksne barn?) skal skjønne at besteforeldrene også har et liv,med egne jobber,intereser og behov. Det er jo bare å vise og formidle det. Unge tenker vel kanskje hvordan deres besteforeldre var,og tror det er sånn det skal være? 

Tror det er best å snakke om ting før det går for langt. Ting forandrer seg fra generasjon til generasjon :-) 

Jeg er enig med deg.  Å snakke sammen om forventinger er viktig, og det gjorde ikke vi.  Mens min svigerdatter trodde at dette var helt flott for meg, så følte jeg meg utnyttet.  Jeg ser mangelen på direkte tale og kommunikasjon. 
Så kanskje er oppskriften på alle svigermor-svigerdatterproblemer å ikke være så redd for å si hva man tenker og synes, både svigermor og svigerdatter.  Du har helt rett, ting forandrer seg fra generasjon til generasjon.  Vi besteforeldre på 60+ er ikke som besteforeldrene var før oss :)

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan reagerte svigerdatteren din da du sa at nå var det nok?

Anonymkode: 3668a...1d1

Egentlig sa jeg ikke det.  Jeg sa bare at det kunne jeg ikke i dag..  Så ringte hun til faren, som hentet dem i barnehagen.. dog en halvtime senere. 

Skrevet
Den 7.7.2016 at 23.21, Zienna skrev:

Jeg spør fordi jeg er av en annen generasjon.  Var nysgjerrig på dere som er unge sin evne til å sette dere inn i svigerforeldrenes situasjon.  Hvilke forventninger har dere til oss? 
Etter å ha lest svar, ser jeg at der er en holdning blant veldig mange om at jeg må ha svart min svigerdatter bitchete.  Det gjorde jeg ikke, men egenskapen "bitchete" får man altså som følge av å bli svigermor.  Klart jeg burde sagt fra tidligere, men man forsøker jo..  Har ikke annen forklaring. 

Poenget er at vi svigerforeldre slett ikke alltid er så gamle at vi alltid står parat.  Vi vil gjerne hjelpe, men ikke bli tatt som en selvfølge. Vi vil bli spurt, og ha anledning til å si at det ikke passer, uten at det blir sett på som negativt.  

Dessverre kjenner jeg mange utslitte besteforeldre som ikke har turt å si fra og sette grenser.  

Om du leser litt på KG, så ser du en mengde "bestemor bryr seg ikke"-tråder, hvor småbarnsmødre klager sin nød over å ikke få nok avlasting av barnas besteforeldre (i hovedtrekk besteMØDRE, er mitt inntrykk), til å pleie seg selv, sine interesser og "kjærestetid". 

Riktig nok er det enkelte tilfeller hvor besteforeldrene regelrett gir pokker i barnebarna. Men i de fleste trådene, ebber trådstartes argumentasjon (når stillt til veggs) ut i "mannen og jeg har ikke hatt en romantisk middag på byen/kjærlinghetsweekend i Paris på x tid" (eller tilsvarende). En klasdiker er også "det er helt tragisk at bestemor ALDRI tenker på din egen familie! Når du får barn må du forvente å få barnebarn også!"

Veldig forfriskende å lese om situasjonen fra den andre siden av bordet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er TS.  Poenget med innlegget mitt var å vise at også svigermødre, ikke bare svigerdøtre, kan synes at det er vanskelig å finne en god balanse.  Vi besteforeldre vil gjerne bistå, men vi er ikke rede alltid. 
Noen over her har snakket om kommunikasjon, mangel på kommunikasjon.  Jeg tror at løsningen ligger her.  En svigerdatter må tørre å si hva hun tenker, og en svigermor likeså.  Å være for hensynsfull og tie med hva en tenker bidrar ikke godt.  Da er det bedre med klare ord. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg er TS.  Poenget med innlegget mitt var å vise at også svigermødre, ikke bare svigerdøtre, kan synes at det er vanskelig å finne en god balanse.  Vi besteforeldre vil gjerne bistå, men vi er ikke rede alltid. 
Noen over her har snakket om kommunikasjon, mangel på kommunikasjon.  Jeg tror at løsningen ligger her.  En svigerdatter må tørre å si hva hun tenker, og en svigermor likeså.  Å være for hensynsfull og tie med hva en tenker bidrar ikke godt.  Da er det bedre med klare ord. 

Problemet her er vel måten du sa ifra på. 

Sånn som du skriver her i tråden så kommer det frem at du glefset ut at du gidder ikke lengre hente unger i barnehagen og passe de mens din ex-svigerdatter er i butikken. 

Jeg vil tro at det i utgangspunktet ikke dreier seg om hver dag i flere måneder da det er sønnen din som har hovedansvaret...og da er det jo han sitt ansvar å hente unger og handle når han har ungene.

Jeg får det rett og slett ikke til å henge sammen. Du har hatt flere tråder der du klager over barnas mor, om hvor håpløs hun er og hvor lite hun stiller opp. Men så plutselig her i tråden så er barna til henne hver dag i flere måneder og hun forlanger at du henter ungene i barnehagen og passer de mens hun er i butikken....

Hva er riktig egentlig?

Anonymkode: 3a09a...259

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, Alice123 skrev:

Om du leser litt på KG, så ser du en mengde "bestemor bryr seg ikke"-tråder, hvor småbarnsmødre klager sin nød over å ikke få nok avlasting av barnas besteforeldre (i hovedtrekk besteMØDRE, er mitt inntrykk), til å pleie seg selv, sine interesser og "kjærestetid". 

Riktig nok er det enkelte tilfeller hvor besteforeldrene regelrett gir pokker i barnebarna. Men i de fleste trådene, ebber trådstartes argumentasjon (når stillt til veggs) ut i "mannen og jeg har ikke hatt en romantisk middag på byen/kjærlinghetsweekend i Paris på x tid" (eller tilsvarende). En klasdiker er også "det er helt tragisk at bestemor ALDRI tenker på din egen familie! Når du får barn må du forvente å få barnebarn også!"

Veldig forfriskende å lese om situasjonen fra den andre siden av bordet.

;)  Har ikke vært så lenge her på KG, men jeg har ant holdninger som du nevner. Derfor kjentes det som å legge seg ut for hugg, da jeg skrev dette innlegget.  Takk, da har du forstått hva jeg tenker.   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Zienna skrev:

;)  Har ikke vært så lenge her på KG, men jeg har ant holdninger som du nevner. Derfor kjentes det som å legge seg ut for hugg, da jeg skrev dette innlegget.  Takk, da har du forstått hva jeg tenker.   

Hvorfor svarer du ikke på mitt saklige og velbegrunnete innlegg??

Du svarer på de innleggene som passer deg..

• Liker 5
Gjest Evans
Skrevet

Nei, det er ikke slemt å si i fra om at det man ikke alltid kan stille opp.

Syns det er alt for mange som lemper barna sine over på besteforeldre og andre. Vi har samme problemet i min familie, og mine foreldre klarer ikke å si i fra - de bare fortsetter og blir slitne, og mine søsken er helt blinde. Ikke gøy å være den som må bryte inn og si i fra at nå må faktisk foreldrene få litt fri - når de ikke klarer det selv, men bare syter til de barnløse :P

Problemet er vel her, som flere har nevnt, måten du ordla deg på. For fremtiden ville det nok vært lurere om du sa at det var du selv som var sliten/ikke hadde tid, ikke angripe henne på at hun burde planlegge dagen annerledes (selv om det sikkert er noe sant i det). 

Skrevet
1 time siden, summesumbi skrev:

Hun føler seg ikke særlig myndig etter den leksa,nei☺. Men du måtte jo si i fra, men si nei når hun ringer. Snakk med sønnen din. Kan det være at han har sagt at du ikke har noe i mot å bli spurt og så har hun gjort seg litt avhengig av deg. Hun har godt av å komme seg ut da.

De to er fra hverandre for lengst.  Nei, jeg snakket ikke med sønnen min.  Det synes jeg ikke man skal gjøre. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer du ikke på mitt saklige og velbegrunnete innlegg??

Du svarer på de innleggene som passer deg..

Beklager,  Ikke så enkelt siden så mange er anonyme her.  Hva ønsket du svar på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...