Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser så ofte her om problemer med svigermor.  Rådet som oftest gis er - snakk med mannen din og be han snakke med sin mor.    

Sønn og familie bodde like ved.  Idet jeg er på vei hjem fra jobb ringer svigerdatter, om jeg kan hente ungene i barnehagen?  (jeg kjører like forbi på veien hjem).  Leverer unger, og starter med middagen.  Ny telefon:  Om jeg kan ha ungene slik at hun får handlet? 

Til slutt sa jeg stopp!  Du er hjemme hele dagen uten barn (student), og kan vel hente barna i barnehagen selv?  Handle kan du gjøre hele dagen, sa jeg.  Og om du har ungene med på handling, hva er problemet!? 

Var jeg en slem svigermor?  Må legge til at dette skjedde nesten hver dag i ett par måneder, før jeg sa stopp. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke slemt.

Det er lov å be om hjelp av og til, men det er også lov å si i fra når det blir for mye.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er jo ikke slemt å si ifra men fra hennes stå sted så kanskje hun tenkte at du synes det var koselig å hente å ha barnebarna litt... kanskje hun ble litt overrasket. 

Anonymkode: 86f5e...e64

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvordan det blir kommunisert. Her i gården er svigermor helt ustabil, så har sluttet å be henne om hjelp (noe som også er feil..). Først tilbyr hun, så fremstår det som hun gjerne stiller opp helt til hun bråsnur og hyler og skriker om hvor utnyttet hun blir og hvor fæl jeg er.... eh... sorry, hva med å kommunisere litt klarere? Vi er ikke synske...

Anonymkode: 5e0a6...06f

• Liker 20
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo ikke slemt å si ifra men fra hennes stå sted så kanskje hun tenkte at du synes det var koselig å hente å ha barnebarna litt... kanskje hun ble litt overrasket. 

Anonymkode: 86f5e...e64

Men er det virkelig så vanskelig å forstå at etter full arbeidsdag i en krevende jobb, så er det ikke rette tidspunktet?  Jeg er 60+  Mor sov mens jeg dro på jobb..  (far sto opp med dem og levert ei barnehagen).  Jeg følte meg forsøkt utnyttet..

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du var slem. Virker som hun har utnyttet at du er villig til å hjelpe til med barna. Det er lov å sette grenser og si fra hvis det blir for mye. 

Vi bor også like ved svigerforeldrene mine, og vi er bevisste på å ikke "bruke dem opp". I vårt tilfelle er det vel heller motsatt da, her er det svigermor og aller mest svigerfar, som kommer veldig mye innom uten å ringe på osv. Så vi har måttet sette litt genser for dette. Ikke alltid så lett å si fra, men det er vel verre å bare la det skure og gå mens frustrasjonen bygger seg opp... 

Anonymkode: 6610d...fa6

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Zienna skrev:

Men er det virkelig så vanskelig å forstå at etter full arbeidsdag i en krevende jobb, så er det ikke rette tidspunktet?  Jeg er 60+  Mor sov mens jeg dro på jobb..  (far sto opp med dem og levert ei barnehagen).  Jeg følte meg forsøkt utnyttet..

Nei det burde ikke være vanskelig å forstå! Jeg er enig i at hun utnyttet deg. 

Tenker at du gjorde det rette ved å sette grenser. 

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, Zienna skrev:

Leser så ofte her om problemer med svigermor.  Rådet som oftest gis er - snakk med mannen din og be han snakke med sin mor.    

Sønn og familie bodde like ved.  Idet jeg er på vei hjem fra jobb ringer svigerdatter, om jeg kan hente ungene i barnehagen?  (jeg kjører like forbi på veien hjem).  Leverer unger, og starter med middagen.  Ny telefon:  Om jeg kan ha ungene slik at hun får handlet? 

Til slutt sa jeg stopp!  Du er hjemme hele dagen uten barn (student), og kan vel hente barna i barnehagen selv?  Handle kan du gjøre hele dagen, sa jeg.  Og om du har ungene med på handling, hva er problemet!? 

Var jeg en slem svigermor?  Må legge til at dette skjedde nesten hver dag i ett par måneder, før jeg sa stopp. 

Og dette sa du på en pen måte? Eller var det bitchete?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er vel greit å si fra om du sier i fra på en rettferdig måte. At du blander deg opp i at du mener hun burde gjøre sånn og sånn med og uten ungene syns jeg i grunn du ikke har noe med. Hun stilte deg ett spørsmål og det er helt klart lov å si nei, men syns ikke du skal legge deg oppi hvordan du selv mener hun skulle gjort det. 

Anonymkode: ea092...4aa

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes måten du sa i fra på var litt på kanten. Hvorfor sa du ikke bare at det ikke passet for du var sliten og trengte hvile? Når du sier "stopp!" og slenger ut kommentarer om at hun må da greie å handle på andre tidspunkt på dagen virker du veldig dømmende, og du setter jo full stopp for alle spørsmål om du kan passe barnebarna. Hadde du heller sagt at du ikke kunne/orket de gangene du ikke ønsket å hjelpe til ville nok spørsmålene bli færre av seg selv. 

Anonymkode: b07fe...7d9

• Liker 17
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel greit å si fra om du sier i fra på en rettferdig måte. At du blander deg opp i at du mener hun burde gjøre sånn og sånn med og uten ungene syns jeg i grunn du ikke har noe med. Hun stilte deg ett spørsmål og det er helt klart lov å si nei, men syns ikke du skal legge deg oppi hvordan du selv mener hun skulle gjort det. 

Anonymkode: ea092...4aa

Det gjorde jeg ikke heller.  Sa bare at det ikke passende.  Poenget mitt er at det er mange svigerforeldre som har travle liv.  Vi står ikke parat.  Muligens jeg er svigermor from Hell, men jeg vil ikke tas som en selvfølge, og jeg vil ikke utnyttes.  For barnebarna stiller jeg gjerne, men ikke alltid. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, jabx skrev:

Og dette sa du på en pen måte? Eller var det bitchete?

Jeg er alltid høflig og ordentlig.  Vi har det beste forhold nå :)

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes måten du sa i fra på var litt på kanten. Hvorfor sa du ikke bare at det ikke passet for du var sliten og trengte hvile? Når du sier "stopp!" og slenger ut kommentarer om at hun må da greie å handle på andre tidspunkt på dagen virker du veldig dømmende, og du setter jo full stopp for alle spørsmål om du kan passe barnebarna. Hadde du heller sagt at du ikke kunne/orket de gangene du ikke ønsket å hjelpe til ville nok spørsmålene bli færre av seg selv. 

Anonymkode: b07fe...7d9

Tar den.  Men hun kunne jo handlet i løpet av dagen..  Selv hadde jeg alltid ungene med når jeg handlet, og ser ikke problemet med det i det hele tatt.  Nei, jeg er ikke bitchete :)  Men jeg likte dårlig å føle å bli tatt som en selvfølge, hvilket jeg tror at noen svigerforeldre kan føle.  Vi svigerforeldre over 60+ er ikke bare opptatt av barnebarna våre.  Vi har venner og interesser.  Alt er en balanse. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du var selvfølgelig ikke "slem", men spørsmålet ditt er vel heller: var hun en urimelig, lat utnyttende svigerdatter uten forståelse og respekt for deg og din tid? Og det kan du synes det du vil om, og det virker jo slik. Hvorfor i alle dager spør du oss? Er dette noe du virkelig lurer på? Selvfølgelig finns det late, dårlige svigerdøtre. Du har kanskje hatt en av dem. 

Forøvrig virker kommunikasjonen deres dårlig, hvis det tok deg mange måneder å si fra, og rådet som pleier å bli gitt her at hvis du føler det forverrer situasjonen å ta opp problemer med svigerfamilie selv, snakk først med din sønn/mann, er nok et godt råd, også her. Eller konfront vedkommende selv, og det gjorde du. Og? Nei, du var ikke slem.

Anonymkode: 6dafc...867

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du var selvfølgelig ikke "slem", men spørsmålet ditt er vel heller: var hun en urimelig, lat utnyttende svigerdatter uten forståelse og respekt for deg og din tid? Og det kan du synes det du vil om, og det virker jo slik. Hvorfor i alle dager spør du oss? Er dette noe du virkelig lurer på? Selvfølgelig finns det late, dårlige svigerdøtre. Du har kanskje hatt en av dem. 

Forøvrig virker kommunikasjonen deres dårlig, hvis det tok deg mange måneder å si fra, og rådet som pleier å bli gitt her at hvis du føler det forverrer situasjonen å ta opp problemer med svigerfamilie selv, snakk først med din sønn/mann, er nok et godt råd, også her. Eller konfront vedkommende selv, og det gjorde du. Og? Nei, du var ikke slem.

Jeg spør fordi jeg er av en annen generasjon.  Var nysgjerrig på dere som er unge sin evne til å sette dere inn i svigerforeldrenes situasjon.  Hvilke forventninger har dere til oss? 
Etter å ha lest svar, ser jeg at der er en holdning blant veldig mange om at jeg må ha svart min svigerdatter bitchete.  Det gjorde jeg ikke, men egenskapen "bitchete" får man altså som følge av å bli svigermor.  Klart jeg burde sagt fra tidligere, men man forsøker jo..  Har ikke annen forklaring. 

Poenget er at vi svigerforeldre slett ikke alltid er så gamle at vi alltid står parat.  Vi vil gjerne hjelpe, men ikke bli tatt som en selvfølge. Vi vil bli spurt, og ha anledning til å si at det ikke passer, uten at det blir sett på som negativt.  

Dessverre kjenner jeg mange utslitte besteforeldre som ikke har turt å si fra og sette grenser.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Din ekssvigerdatter er på ingen måte en representant for "oss unge", og ingen har vel sagt at du var slem. Det med bitching følger vel av ditt spørsmål, hvis du virkelig lurer på om du var slem, må du ha sagt ifra på en slem måte. Ellers er det ingen ting å spørre om, for du framstiller svigerdatter som svært urimelig og uomtenksom, og det er hun nok også. Det betyr jo like lite at alle svigerdøtre/den yngre generasjon er sånn, som det betyr at alle svigermødre er fæle og slemme. Det skjønner du og det skjønner vi.

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Hun er hjemme hele dagen og er student?? Hva om hun jobber med en krevende oppgave eller gruppearbeid? Har forelesninger.... Det er helt OK at du sier at nok er nok, men du må ikke tro at å være student er en dans på røde roser!

Anonymkode: 202fd...9e0

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er hjemme hele dagen og er student?? Hva om hun jobber med en krevende oppgave eller gruppearbeid? Har forelesninger.... Det er helt OK at du sier at nok er nok, men du må ikke tro at å være student er en dans på røde roser!

Anonymkode: 202fd...9e0

Vel, hun er da også mor. Noe som burde være første prioritet! Altså vil hun være student så er det hennes eget ansvar å få kabalen til å gå opp.

Er hun så heldig å ha svigermors hjelp så burde hun vise det at hun setter pris på den med å bruke den nyttig og ikke til å be om hjelp til ting hun burde fikse selv.

Har aldri fått hjelp av svigermor selv og kunne aldri fått meg selv til å be om den. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke sønnen din alenefar til alle disse ungene da?

Det har du jo skrevet før.... han har hovedomsorg og moren samvær. 

Ville du stilt opp hvis det hadde vært sønnen din som hadde spurt deg om å hente ungene i barnehagen og sett etter de mens han var på butikken?

Apropo butikk så er det ofte veldig greit å handle uten unger, iallefall hvis de er i trassalderen. Går mye kjappere. 

Anonymkode: 3a09a...259

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...