Gå til innhold

Hvordan få et land ut av fattigdom


Anbefalte innlegg

2 timer siden, Tidus skrev:

1. Feil. 

2. Med sverd, som Kristendommen historisk sett har gjort. 

3. Morsomt at du nevner Einstein, siden han som agnostiker har blitt selve symbolet på intelligens.

4. Kina? Under 1,5 % av kinesere ser på seg selv som kristne (25 millioner av 1,4 MILLIARDER) . At du i det hele tatt våger å dra det argumentet er ufattelig useriøst. 

At hedenskapen gjorde vikingene litt røffe, var jo ikke bra. Det var Hauge og Lestadius som kristnet Norge. Hvor mange sverd eide de??

Kristne Newton og Maxwell tilhører en helt annen divisjon av vitenskapsmenn. Apropos symboler.

Det er godt over 100 mill kristne i Kina, av en befolkning på rundt 1,35 mrd. At du ser deg nødt til å lyve om statistikk, underbygger poenget mitt.

Ser virkeligheten er irrelevant for deg :/

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, debatant skrev:

At hedenskapen gjorde vikingene litt røffe, var jo ikke bra. Det var Hauge og Læstadius som kristnet Norge. Hvor mange sverd eide de??

Kristne Newton og Maxwell tilhører en helt annen divisjon av vitenskapsmenn. Apropos symboler.

Det er godt over 100 mill kristne i Kina, av en befolkning på rundt 1,35 mrd. At du ser deg nødt til å lyve om statistikk, underbygger poenget mitt.

Ser virkeligheten er irrelevant for deg :/

1. Det var vel Olav "den hellige" som kristnet Norge. Den største morderen som noensinne har vandret norsk jord. Hauge og Læstadius er fullstendig irrelevante. 

2. Sammenlikner du virkelig Newton med Einstein? Newton som i sin tid levde i et samfunn hvor man kunne regelrett bli drept for å si at man ikke trodde på den kristne Gud?

3. 100 mill? Hvor i alle dager tar du denne statistikken fra? Min tok jeg selv fra Wikipedia. Og uansett om den er i nærheten av 10 % så er det ikke i det hele tatt nært nok til å dra en sammenheng ut av dette.

Du som kristen snakker om virkeligheten? Du som tror at flaggermus er en del av fuglfamilien, PI = 3, busker brenner for evig, og at kvinner ikke er verdige å snakke i forsamlinger? Skam deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tidus skrev:


3. Jeg burde nok ha satt mer presise rammer på hva jeg anser som fattigdom. Men at land fra midtøsten er rike på et BNP-nivå betyr ikke at landets innbyggere ikke lever i fattigdom. (Asiatiske anleggsarbeidere i Dubai og Saudi-Arabia f.eks. De er det svært mange av)

4. Israel er nok det beste forslaget du kunne kommet med, men hvis du vet hvordan jøder behandler kvinner på et mer personlig/familiært nivå, noe jeg vet siden jeg er sammen med ei jente fra en (faktisk meget liberal), jødisk familie, så hadde du ikke engang nevnt ordet likestilling i samme setning som "jøde" eller "Israel". Dette kan jeg utdype mer på privat hvis du vil.

Det var nettopp det som var grunnen til at jeg ikke også nevnte Dubai, da Dubai er  i stor grad en stat som er blitt bygd på immigrasjon og arbeidsimmigrasjon Jeg har da sett VICE-dokumentaren om slavearbeidere i Dubai for noen år siden og jeg vet om skyggesidene i de ellers "luksuriøse" arabiske statene.  (Hvor du blir vist de flotte bygningene, men på baksiden av kamera ligger siden av byen de ikke vil at du skal se.) Likevel er disse arbeiderne ofte fra Bangladesh, India, (Pakistan/Afghanistan ((?) og får vel ofte passene sine konfiskert og blir lurt til å jobbe under dårlige forhold, hvorpå myndighetene ser ut til å ha for vane å ignorere problemer angående dette, og arbeidsmigrantene er vel ikke å anse som permanente innbyggere i eksempelvis Dubai.

Majoriteten av innbyggere i l disse gulfstatene  lever ikke i fattigdom etter kilder jeg kan finne. Det later heller til at det er en 10-20% andel som lever som fattige, som er en mindre (men likevel en stor porsjon) andel av befolkningen.

Jeg snakker litt med to Israelere for tiden. Han som jeg spurte var uenig i måten du du ordlegger deg mht. "hvordan jøder behandler kvinner på et mer personlig/familiært nivå" og at behandlingen av kvinner i er veldig forskjellig fra sektor til sektor. (Kulturelle sektorer i Israel som er i forskjellig grad Ultra ortodokse/ortodokse/sekulære/liberale, eller muslimer) Hvordan kvinner blir behandlet på et familiært og personlig nivå kan dermed variere iht. kultur, og det er noe som i større grad er vanskeligere å kontrollere, i motsetning til den politiske likestillingen.

Jeg tror vi er hovedsaklig enige på det aller meste, slik at det som heller er å anse som småtteri om Israel her ikke er nok til å berettige en videre diskusjon som vil være noe særlig verdifull.

Endret av Pentagram
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tidus skrev:

1. Det var vel Olav "den hellige" som kristnet Norge. Den største morderen som noensinne har vandret norsk jord. Hauge og Læstadius er fullstendig irrelevante. 

2. Sammenlikner du virkelig Newton med Einstein? Newton som i sin tid levde i et samfunn hvor man kunne regelrett bli drept for å si at man ikke trodde på den kristne Gud?

3. 100 mill? Hvor i alle dager tar du denne statistikken fra? Min tok jeg selv fra Wikipedia. Og uansett om den er i nærheten av 10 % så er det ikke i det hele tatt nært nok til å dra en sammenheng ut av dette.

Du som kristen snakker om virkeligheten? Du som tror at flaggermus er en del av fuglfamilien, PI = 3, busker brenner for evig, og at kvinner ikke er verdige å snakke i forsamlinger? Skam deg!

God jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanning tror jeg er mest viktig.
Må viske ut eldgamle holdninger som feks troen på hekseri og lignende.
Viktig å ha en rettferdig rettsprosess og autoritet. Ingen eller iallefall lite korrupsjon.
Likestilling.

Folket må selv ønske å bygge opp landet sitt. Noe som igjen krever utdanning slik at folk forstår at det er mer til livet enn "sånn er det bare". Vi i vesten kan komme inn å avsette korrupte folk så mye vi vil, men det er tilslutt folket selv som må ønske en endring.

Så utdanning utdanning utdanning.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 8.7.2016 at 18.51, debatant skrev:

At protestantismen førte Vesten ut av fattigdom, det er da noe.

Videre var det kristendommen som gav kvinnene i Vesten frihet.

Norge fikk likestilling som en kristen nasjon.

Feminismen og mannehatet i Norge i dag er ikke noe annet enn destruktivt, og har ingen ting med likestilling å gjøre.

Legg merke til at de sekulære statene i Vesten som en gang var kristne og hadde sunn økonomi. Er i dag konkursbo.

 

 

Da kristendommen kom til Norge fikk kvinnene i Norge MINDRE frihet, ikke mer. Det var ikke positivt for kvinner at landet ble kristent. 

Anonymkode: 82e2b...0fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kristendommen kom til Norge fikk kvinnene i Norge MINDRE frihet, ikke mer. Det var ikke positivt for kvinner at landet ble kristent. 

Anonymkode: 82e2b...0fc

Kvinner ble frigjort in Norge gjennom kristningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, debatant skrev:

Kvinner ble frigjort in Norge gjennom kristningen

Nei. Det skjedde ikke før etter vi begynte å bevege oss vekk fra kristendommen og bli mer sekulære. Det startet så smått å hjelpe når vi gikk fra katolisismen til protestantismen. Men var fortsatt lang vei å gå. Kristendommen har gjort mye dumt. Ble tilbakeslag på mye som måtte bygges opp igjen. F eks hygienestandard som sank kraftig da norge ble kristent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Maleficenta skrev:

Nei. Det skjedde ikke før etter vi begynte å bevege oss vekk fra kristendommen og bli mer sekulære. Det startet så smått å hjelpe når vi gikk fra katolisismen til protestantismen. Men var fortsatt lang vei å gå. Kristendommen har gjort mye dumt. Ble tilbakeslag på mye som måtte bygges opp igjen. F eks hygienestandard som sank kraftig da norge ble kristent.

At hygiene og legevitenskap har kristne røtter har vel lite med kvinneundertrykkelse ivikingtiden å gjøre.

Klarer du aldri å få noe riktig.....

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Maleficenta skrev:

Nei. Det skjedde ikke før etter vi begynte å bevege oss vekk fra kristendommen og bli mer sekulære. Det startet så smått å hjelpe når vi gikk fra katolisismen til protestantismen. Men var fortsatt lang vei å gå. Kristendommen har gjort mye dumt. Ble tilbakeslag på mye som måtte bygges opp igjen. F eks hygienestandard som sank kraftig da norge ble kristent.

Protestantismen gjorde det nok ikke letter for kvinner, nei....

Ikke med all den skammen og skylden og gledesløsheten de da ble pådyttet. Protestantisme som du ser den i nordeuropa i dag har lite til felles med den protestantismen som ble innført etter reformasjonen. Alt ble strengere, mer syndig og skambelagt. Noen steder ble til og med latter ansett som syndig.

Katolisismen har aldri vært like uhyggelig, og har aldri lagt like mye skam og skyldfølelse på både individ og samfunn.

Anonymkode: 17400...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, debatant skrev:

At hygiene og legevitenskap har kristne røtter har vel lite med kvinneundertrykkelse ivikingtiden å gjøre.

Klarer du aldri å få noe riktig.....

Kvinner under vikingetiden hadde en stemme i samfunnet. Under det kristne styret i Norge derimot, hadde de ikke lov å snakke i forsamlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tidus skrev:

Kvinner under vikingetiden hadde en stemme i samfunnet. Under det kristne styret i Norge derimot, hadde de ikke lov å snakke i forsamlinger. 

Og griser kan fly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jorah Mormont

Sekularisering av samfunnet er den beste måten og få et land ut av fattigdom. I bunn ¨grunn så blir samfunnet og land bedre når religion mister makten og får mindre å si i samfunnet. 

 

Selvsagt er ikke dette eneste grunn men det er en viktig grunn. 

Endret av Archie MacDonald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, debatant skrev:

At hygiene og legevitenskap har kristne røtter har vel lite med kvinneundertrykkelse ivikingtiden å gjøre.

Klarer du aldri å få noe riktig.....

Kristne røtter my ass. Les hygienens historie du. Så finner DU ut hva som er riktig. Både hygiene og legekunst går helt tilbake til oldtiden. Før kristendommen. Kristendommen ødela det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Maleficenta skrev:

Kristne røtter my ass. Les hygienens historie du. Så finner DU ut hva som er riktig. Både hygiene og legekunst går helt tilbake til oldtiden. Før kristendommen. Kristendommen ødela det

Helsevesenet i oldtiden skal ha vært fantastisk, sies det. LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jorah Mormont
Et øyeblikk siden, debatant skrev:

Helsevesenet i oldtiden skal ha vært fantastisk, sies det. LOL

Hun skrev ikke at det var fantastisk hun skrev at det går tilbake til oldtiden noe som også stemmer.

Og legekunsten i den muslimske verden var faktisk langt bedre enn hva den var i den kristne i middelalderen.

Endret av Archie MacDonald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Archie MacDonald skrev:

Hun skrev ikke at det var fantastisk hun skrev at det går tilbake til oldtiden noe som også stemmer.

Hun skriver bare tull, men underholdende er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, debatant skrev:

Hun skriver bare tull, men underholdende er det :)

Troll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...