Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Callisto83 skrev (2 timer siden):

Jeg tror fremdeles VK er skyldig, sammen med JHA, så jeg ser det nok fra et annet perspektiv.

Men hvilke bevis knytter VK til ugjerningen?

Og hvordan forklarer du mangelen på DNA? Du må da ha en realistisk teori om hvordan det er mulig å lure med seg, voldta og drepe to små jenter uten å etterlate noe DNA? Spesielt mtp at den som hevder å ha vært minst aktiv har etterlatt masse DNA.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis JHA nå plutselig hevdet det, og kunne forklare hvordan han på egen hånd rakk ALT som vi vet skjedde med jentene på åstedet, innenfor de tidsrammene vi har å forholde oss til den kvelden, så skulle jeg kanskje skiftet mening. Men det ser jeg på som mindre sannsynlig. JHA holder fast ved at VK var med på det. Det er heller ikke sånn at VKs forhistorie og tåkelegging hjelper særlig for hans egen sak.

Jeg hadde personlig valgt en annen justismord kandidat å kjempe for uskylden til, enn VK i Baneheia saken.

Endret av Lomvi
fjernet sitering
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Callisto83 said:

Hvis JHA nå plutselig hevdet det, og kunne forklare hvordan han på egen hånd rakk ALT som vi vet skjedde med jentene på åstedet, innenfor de tidsrammene vi har å forholde oss til den kvelden, så skulle jeg kanskje skiftet mening.

"Kanskje skiftet mening".

Takk. Det sier jo alt.

Endret av nebbete fugl
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (26 minutter siden):

Jeg hadde personlig valgt en annen justismord kandidat å kjempe for uskylden til, enn VK i Baneheia saken.

Hvem da?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 timer siden):

Hvis JHA nå plutselig hevdet det, og kunne forklare hvordan han på egen hånd rakk ALT som vi vet skjedde med jentene på åstedet, innenfor de tidsrammene vi har å forholde oss til den kvelden, så skulle jeg kanskje skiftet mening.

Ikke skift mening! Det står bedre i stil med argumentasjonen din ellers. 

Endret av Ordensmann
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (5 timer siden):

Hvis JHA nå plutselig hevdet det, og kunne forklare hvordan han på egen hånd rakk ALT som vi vet skjedde med jentene på åstedet, innenfor de tidsrammene vi har å forholde oss til den kvelden, så skulle jeg kanskje skiftet mening

Det er her cruxet ligger?  At de skulle ha tid til dette i lag på 25 min er uproblematisk, mens at JHA skulle ha fått tid å gjøre det alene på 1.5 time blir nært umulig, altså?

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 16
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (6 timer siden):

Nå er det altså bevisene i saken som har skapt dette engasjementet, ikke personen VK. Aldri har vel noen begynt med flere «minuspoeng» mtp at folk skal gidde å engasjere seg.

Ellers er det jo flere som engasjerer seg i andre saker, uten at jeg er i nærheten av å finne beviser for uskyld tilsvarende som i denne saken. Ikke at man skal måtte bevise sin egen uskyld, men i realiteten er det nettopp det man må for å få endret en avsluttet sak.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (7 timer siden):

Hvis JHA nå plutselig hevdet det, og kunne forklare hvordan han på egen hånd rakk ALT som vi vet skjedde med jentene på åstedet, innenfor de tidsrammene vi har å forholde oss til den kvelden, så skulle jeg kanskje skiftet mening. Men det ser jeg på som mindre sannsynlig. JHA holder fast ved at VK var med på det. Det er heller ikke sånn at VKs forhistorie og tåkelegging hjelper særlig for hans egen sak.

Du ville KANSKJE skifte mening om JHA tilsto å ha gjort dette alene ???

Jeg er enig at forhistorie/forklaringer kan være indisier,men de står seg ikke alene i 22, og det finnes fortsatt ikke et fnugg av tekniske bevis som plasserer VK på åstedet. Det finnes mobilbruk som utelukker at han kan ha vært der.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Hank Amarillo said:

Det er her cruxet ligger?  At de skulle ha tid til dette i lag på 25 min er uproblematisk, mens at JHA skulle ha fått tid å gjøre det alene på 1.5 time blir nært umulig, altså?

Er det ikke også slik at JHAs fortelling stort sett bare har én person som gjør noe av gangen?

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (8 timer siden):

Opererer du med din egen tidslinje? JHA har ikke alibi fra før jentene sist ble sett og til han ankom VK ved 20.30 tiden. Samtidig er det høyst sannsynlig at greinene ble kuttet kvelden før.  Mangel på tid får du først om du trekker inn VK.  

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (18 timer siden):

1. Kvistene var kuttet på forhånd, åstedet var klargjort. Dette ble gjort dagen før, det er alt det tyder på i dag. Altså ble det "spart" mye tid på det. JHA var rask med militære øvelser, han kunne dette med å rydde åstedet så millitær-aktig som det var gjort. Vi har en angitt tidsramme, men hvilken garanti er det for at den stemmer? Det ble hørt skrik i området senere enn tidsrammen, og jentene ble observert på badebrygga av en fisker rundt kl 19:10. 

Begynn å forhold deg til det politiet i Oslo finner ut og holder på med, ikke alle feil politiet i Kristiansand står for.

2. Kan du komme med noe mer utdypende og fornuftig?

Callisto83 skrev (22 timer siden):

Jeg tror fremdeles VK er skyldig, sammen med JHA, så jeg ser det nok fra et annet perspektiv.

Utdyp det da, for n'te gang.  Hvilket perspektiv, og hvorfor tror du det slik situasjonen står i dag?

Endret av Lomvi
fjernet sitering
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (10 timer siden):

Men hvilke bevis legger du til grunn? Hvordan forklarer du mangel på DNA? Hvordan forklarer du tidslinjen?

Hvorfor tror du så mye på JHA? Spesielt med tanke på hva han hadde på å vinne ved å bite på agnet til politiet om at han var et offer, og med tanke på hvor mange løgner han er tatt i. Hvorfor er JHA så troverdig i dine øyne at du godtar alt han sier?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tenker dere om at Jan Helge har vært inne til nye avhør?

Jeg tror ikke det er helt tilfeldig. Vi vet de venter på de nye DNA bevisene. 

I mitt hode er det logisk å kalle ham inn igjen til nye avhør, når de har fått treff på DNA. 

Det virker også logisk at de ikke sånn helt uten videre kaller han inn til nye avhør helt ut av det blå. Jeg tenker de har fått noen nye momenter/omstendigheter i saken, som gjør at de må ha han inn igjen.

Enten gjelder dette DNA prøvene, eller så er det i forbindelse med overgrepsanklagene...... 

Det er hva jeg tror, så skal bli spennende å se!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (2 timer siden):

Hva tror du blir utfallet? Tror du VK vil bli dømt på nytt?

Nå er det en ny etterforskning med grundig gjennomgang av alle bevis. Mye grundigere enn det vi vanlige nett-troll har mulighet for.

Hvis han blir dømt på nytt så er jeg helt klar for å innrømme at jeg tok feil. Jeg for min del lover å la det ligge, Nok er nok.

Hva med deg?

Jeg vet neimen ikke. Håper i hvert fall det blir ny rettsrunde. Det fortjener alle parter, så får det bli et slags punktum etter det.  De pårørende må få fred uten stadig og påminnes hva som skjedde med døtrene deres, og JHA og VK må få gjort det beste ut av sine liv.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Jeg vet neimen ikke. Håper i hvert fall det blir ny rettsrunde. Det fortjener alle parter, så får det bli et slags punktum etter det.  De pårørende må få fred uten stadig og påminnes hva som skjedde med døtrene deres, og JHA og VK må få gjort det beste ut av sine liv.

Endelig noe vi kan være enige om 🙂

Jeg frykter at konklusjonen blir at det ikke reises ny sak fordi bevisene er for svake

Man skal i teorien ha veldig sterke bevis for å dømme noen i Norge, så en sånn avgjørelse uten rettssak vil etterlate mye tvil.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Isambard skrev (45 minutter siden):

Jeg frykter at konklusjonen blir at det ikke reises ny sak fordi bevisene er for svake

Man skal i teorien ha veldig sterke bevis for å dømme noen i Norge, så en sånn avgjørelse uten rettssak vil etterlate mye tvil.

Jeg både tror og håper det er nok bevis på at VK kan utelukkes fullstendig. Jeg mener å huske at politiet nå har kommet opp med ugjerningen er skjedd senere enn man har antatt, basert på vitneobservasjoner og kartlegging av bevegelser i området. Om en kan fastslå dette med høy sannsynlighet og kobler dette opp mot mobiltrafikken til VK, er dette et et nærmest et vanntett bevis. Det er også soleklart at JHA ikke forteller sannheten. Det at han ikke klarer å sannsynliggjøre et handlingsforløp, som gjør det mulig at VK har deltatt,  er en meget sterk indikasjon på at JHA har vært alene. En vet også med sikkerhet han har voldtatt begge jentene. Drapsmetoden er så og si identisk. Greinene er høyst sannsynlig kuttet i forkant. Alt tyder på en planlagt handling. Jeg tror ikke en trenger en tilståelse fra JHA. Det er bevist at han lyver og politiet jobber nok i herdig i disse dager,  for å konfrontere han,  på alle beviselige løgner. Han sitter i saksa. 

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Isambard said:

Er spent på om det blir reist sak selv. Tror ikke det er noen automatikk i det, men når man tenker over det er bevisene egentlig veldig sterke. 

Andersen har DNA-et sitt flere steder på begge jentene. Hans påståtte medsammensvorne har 0 DNA på åstedet,  og et alibi der kun teoretisk tvil åpner for at han kan ha vært på åstedet. I en ny sak burde det ikke vært noen sak å få JHA dømt, men her kan man jo vise til tidligere argumentasjon fra nettopp påtalemyndigheten, og alt som trengs er rimelig tvil. Om JHA skal bli dømt er man nok nødt til å slakte tidligere etterforskning/påtalemyndighet/sakkyndige betraktelig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (26 minutter siden):

Er spent på om det blir reist sak selv. Tror ikke det er noen automatikk i det, men når man tenker over det er bevisene egentlig veldig sterke. 

Andersen har DNA-et sitt flere steder på begge jentene. Hans påståtte medsammensvorne har 0 DNA på åstedet,  og et alibi der kun teoretisk tvil åpner for at han kan ha vært på åstedet. I en ny sak burde det ikke vært noen sak å få JHA dømt, men her kan man jo vise til tidligere argumentasjon fra nettopp påtalemyndigheten, og alt som trengs er rimelig tvil. Om JHA skal bli dømt er man nok nødt til å slakte tidligere etterforskning/påtalemyndighet/sakkyndige betraktelig. 

Uavhengig av VK er det jo nå bevist at hans rolle har vært svært så aktiv. Han har jo fått formidlende straff. Det burde være helt tydelig at han skulle hatt 21 år og vært dømt til medvirkning til overlagt drap også på Lena, om der var slik at det slås tvil om at han var alene.

Endret av Bendie
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bendie said:

Uavhengig av VK er det jo nå bevist at hans rolle har vært svært så aktiv. Han har jo fått formidlende straff. Det burde være helt tydelig at han skulle hatt 21 år og vært dømt til medvirkning til overlagt drap også på Lena, om der var slik at det slås tvil om at han var alene.

Det blir spennende å se! Er vel flere vinklinger påtalemyndighet kan ta. 

Som sagt burde det jo vært plankekjøring om det var en ny sak, men tør ikke ta noe på forskudd i denne saken. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...