Lana01 Skrevet 21. juni 2022 #16321 Del Skrevet 21. juni 2022 Nye avhør av JHA Hentet fra FB gruppen https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/a7V9jA/jan-helge-andersen-er-avhoert-paa-nytt Vi ble ikke helt ferdige, sier Holden til Fædrelandsvennen. Han ønsker ikke å si når neste avhør vil skje. Nye DNA-treff Hva slags tema som ble tatt opp denne gangen, vil Holden holde for seg selv. Viggo Kristiansen var i sitt første avhør i oktober i fjor. Han var deretter i et oppfølgende avhør 26. april i år. Forsvarer Arvid Sjødin opplyser at Kristiansen ikke har vært i noe avhør etter dette. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 21. juni 2022 #16322 Del Skrevet 21. juni 2022 JHA kjøres nok hardt i avhør nå. Ikke som sist , der han ble veiledet av politiet, slik at hans forklaring skulle passe inn med bevisene. Nå venter man vel bare på svar ang de siste DNA prøvene, Tipper på full frikjennes for VK. , så går det trolig mot ny tiltale for JHA, der saken begjæres gjennoppttatt. Av de som har fulgt saken finnes det nok svært få som nå har tro på JHA sin forklaring, eller at VK er skyldig Det må i så fall være om man er personlig innvolert og av den grunn tviholder på at dommen er rett, slik som med AP og BM 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChaseDurer Skrevet 21. juni 2022 #16323 Del Skrevet 21. juni 2022 Det er så krystallklart at Viggo er uskyldig og nå håper jeg jha blir dømt på nytt, på forvaring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 21. juni 2022 #16324 Del Skrevet 21. juni 2022 Lana01 skrev (43 minutter siden): JHA kjøres nok hardt i avhør nå. Ikke som sist , der han ble veiledet av politiet, slik at hans forklaring skulle passe inn med bevisene. Nå venter man vel bare på svar ang de siste DNA prøvene, Tipper på full frikjennes for VK. , så går det trolig mot ny tiltale for JHA, der saken begjæres gjennoppttatt. Av de som har fulgt saken finnes det nok svært få som nå har tro på JHA sin forklaring, eller at VK er skyldig Det må i så fall være om man er personlig innvolert og av den grunn tviholder på at dommen er rett, slik som med AP og BM Ja, politiet ser ut til å helt ha sjekket VK ut i saken. De ser ut til å hatt en grundig etterforsking og ikke låst seg tidlig til en konklusjon. Nå der imot tyder det på at de har konkludert med kun JHA som gjerningsmann og jobber med en avslutning som sikrer nok bevis til å kunne kjøre en ny tiltale mot JHA. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 21. juni 2022 #16325 Del Skrevet 21. juni 2022 (endret) Jeg jobber ikke i politiet nei, ei heller unnskylder jeg på noen som helst måte politiet sin innsats i denne saken, det er åpenbart at politiet har hatt tunnelsyn i denne saken og at flere ting har gått galt. Bl.a. avhørsmetoder som ble brukt tidligere men som ikke gjør det lenger, politiet lærte mye om avhørsmetoder etter bl.a. Thomas Quick saken og Birgitte Tengs saken bl.a., så i dag foregår avhør på andre måter enn den gangen. Tidene forandrer seg, så gjør også politiets etterforskningsmetoder, for eksempel ville DNA-bevisene blitt tolket annerledes i dag enn den gang. Det er altså mer enn politiets arbeidsmetoder som har bidratt til at det har gått galt i denne saken, her har også rettsvesenet feilet, Så denne saken må sees som en sak hvor flere parter må lære av feilene som er gjort, og som bidro til det som helt klart virker å være et justismord. Klart man må utrede hva som har skjedd og ikke minst hvorfor det skjedde, det er slik både politiet og rettsvesenet lærer og forbedrer seg, det er viktig for rettsikkerheten at de granskes (ikke bare i denne saken), de er et kontinuerlig arbeid og noe de blir flinkere av og feil kan lettere unngås. Mine innlegg skal ikke leses som at de ikke skal kunne kritiseres, selvfølgelig skal de det,,, Men jeg synes ikke det burde være noen heksejakt, noe det til dels er nå, og det er derfor jeg føler for å utdype at her har flere ting åpenbart vært gjort feil, både hos rettsmedisinsk institutt (huske på at AP eller de som jobber i Agder politidistrikt, de er ikke DNA-eksperter), hos politiet og ikke minst rettsvesenet. Det blir helt feil, slik jeg ser det, å skylde alt på AP og Agder politidistrikt, for som sagt er ikke dem et dømmende organ og når rettsmedisinsk institutt og BM fremla DNA-bevisene slik de gjorde, og JHA snakket VK inn i saken - klart JHA sine løgner også bidro sterkt til at det endte som det gjorde, uten de løgnene så hadde saken ganske sikkert endt helt annerledes. Så det er mange faktorer som har bidratt her, da blir det feil synes jeg, å skylde det meste på AP og Agder pokitidistrikt, for det burde være forståelig at det endte som det gjorde den gang. Dessuten har verden gått fremover og politiet er i dag flinkere enn hva de var den gangen, altså hadde trolig ikke de samme feil blitt gjort i dag som den gangen. Endret 22. juni 2022 av Lomvi Fjernet sitering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 21. juni 2022 #16326 Del Skrevet 21. juni 2022 27 minutter siden, Made4u said: Jeg jobber ikke i politiet nei, ei heller unnskylder jeg på noen som helst måte politiet sin innsats i denne saken, det er åpenbart at politiet har hatt tunnelsyn i denne saken og at flere ting har gått galt. Bl.a. avhørsmetoder som ble brukt tidligere men som ikke gjør det lenger, politiet lærte mye om avhørsmetoder etter bl.a. Thomas Quick saken og Birgitte Tengs saken bl.a., så i dag foregår avhør på andre måter enn den gangen. Tidene forandrer seg, så gjør også politiets etterforskningsmetoder, for eksempel ville DNA-bevisene blitt tolket annerledes i dag enn den gang. Det er altså mer enn politiets arbeidsmetoder som har bidratt til at det har gått galt i denne saken, her har også rettsvesenet feilet, Så denne saken må sees som en sak hvor flere parter må lære av feilene som er gjort, og som bidro til det som helt klart virker å være et justismord. Klart man må utrede hva som har skjedd og ikke minst hvorfor det skjedde, det er slik både politiet og rettsvesenet lærer og forbedrer seg, det er viktig for rettsikkerheten at de granskes (ikke bare i denne saken), de er et kontinuerlig arbeid og noe de blir flinkere av og feil kan lettere unngås. Mine innlegg skal ikke leses som at de ikke skal kunne kritiseres, selvfølgelig skal de det,,, Men jeg synes ikke det burde være noen heksejakt, noe det til dels er nå, og det er derfor jeg føler for å utdype at her har flere ting åpenbart vært gjort feil, både hos rettsmedisinsk institutt (huske på at AP eller de som jobber i Agder politidistrikt, de er ikke DNA-eksperter), hos politiet og ikke minst rettsvesenet. Det blir helt feil, slik jeg ser det, å skylde alt på AP og Agder politidistrikt, for som sagt er ikke dem et dømmende organ og når rettsmedisinsk institutt og BM fremla DNA-bevisene slik de gjorde, og JHA snakket VK inn i saken - klart JHA sine løgner også bidro sterkt til at det endte som det gjorde, uten de løgnene så hadde saken ganske sikkert endt helt annerledes. Så det er mange faktorer som har bidratt her, da blir det feil synes jeg, å skylde det meste på AP og Agder pokitidistrikt, for det burde være forståelig at det endte som det gjorde den gang. Dessuten har verden gått fremover og politiet er i dag flinkere enn hva de var den gangen, altså hadde trolig ikke de samme feil blitt gjort i dag som den gangen. Ingen har sagt at all skyld ligger hos Arne Pedersen og Agdersnuten. Men faktum er at uten Arne Pedersens innsats, så hadde ikke dette skjedd. Det er også en liste med andre enkeltpersoner som kunne hindret dette; Bente Mevåg, Edward Dahl, tingrettsdommeren, og et knippe andre kunne ene og alene stanset tidenes justismord. For mange andre instanser (som feks pressen) var ansvaret mer utvannet. Det var ikke én journalist som kunne stanset skandalen, det var ikke ett jurymedlem som kunne avsluttet skandalen, ett medlem av GK osv. Men Arne Pedersen var første instans, og den klart største synderen, etter Jan Helge, til at det gikk så galt. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 21. juni 2022 #16327 Del Skrevet 21. juni 2022 Vingemutter skrev (47 minutter siden): Men Arne Pedersen var første instans, og den klart største synderen, etter Jan Helge, til at det gikk så galt. Kommer an på øyet som ser. Det er ikke sikkert jenta (og gutten) VK forgrep seg på i nabolaget noen gang hadde turt å nevne dette hvis det ikke var for Baneheia etterforskningen. Kanskje man heller kunne skrevet "til at det gikk som det gikk"? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 21. juni 2022 #16328 Del Skrevet 21. juni 2022 8 minutter siden, Callisto83 said: Kommer an på øyet som ser. Det er ikke sikkert jenta (og gutten) VK forgrep seg på i nabolaget noen gang hadde turt å nevne dette hvis det ikke var for Baneheia etterforskningen. Kanskje man heller kunne skrevet "til at det gikk som det gikk"? Rareste jeg har sett. Det er helt OK at det er begått et justismord som fører til at en uskyldig person har sittet inne i 21 år for mord, fordi det førte til at en overgrepssak kom til lys. Altså, det er selvfølgelig bra at det kom fram og ble straffet, men logikken er meg virkelig fremmed. 18 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 21. juni 2022 #16329 Del Skrevet 21. juni 2022 19 minutter siden, Callisto83 said: Kommer an på øyet som ser. Det er ikke sikkert jenta (og gutten) VK forgrep seg på i nabolaget noen gang hadde turt å nevne dette hvis det ikke var for Baneheia etterforskningen. Kanskje man heller kunne skrevet "til at det gikk som det gikk"? Situasjonen med med jenta ble avdekket lenge før saken ble overført til påtalemyndighetene. Arne Pedersen frarøvet jenta muligheten til å få saken sin behandlet utenfor nasjonal oppmerksomhet. Hennes traume er godt mulig forsterket ganske betraktelig av at hun ble voldtatt av en person som siden (i hennes hode) skulle grovt voldta to jenter, drepe den ene og tvinge en venn til å drepe den andre; det kunne fort ha blitt henne, må hun ha tenkt. Kanskje tenker hun dette fremdeles. Om Arne Pedersen hadde til hensikt å avdekke disse andre overgrepene med fremferden sin, så kunne han valgt en bedre måte å gjøre det. Om det ikke var hans hensikt, så skal han heller ikke berømmes for det. Det var en bieffekt av et rævva håndverk, ikke resultat av en genistrek, og i sum verre for alle involverte parter: Viggo, Viggos pårørende, jentenes pårørende, politiets omdømme, rettsvesenets omdømme, skattebetalerne, og ja, Viggos offer, den voldtatte jenta. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 21. juni 2022 #16330 Del Skrevet 21. juni 2022 Callisto83 skrev (1 time siden): Kommer an på øyet som ser. Det er ikke sikkert jenta (og gutten) VK forgrep seg på i nabolaget noen gang hadde turt å nevne dette hvis det ikke var for Baneheia etterforskningen. Kanskje man heller kunne skrevet "til at det gikk som det gikk"? Vi er der ja.. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 21. juni 2022 #16331 Del Skrevet 21. juni 2022 Katten.2.0 skrev (1 time siden): Rareste jeg har sett. Det er helt OK at det er begått et justismord som fører til at en uskyldig person har sittet inne i 21 år for mord, fordi det førte til at en overgrepssak kom til lys. Altså, det er selvfølgelig bra at det kom fram og ble straffet, men logikken er meg virkelig fremmed. Mener du det ikke potensielt er en sammenheng mellom disse overgrepene på nabojenta, og det VK ble beskyldt for i Baneheia? Til og med Oslo politiet ville prate med VK om dette i nye avhør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 21. juni 2022 #16332 Del Skrevet 21. juni 2022 4 minutter siden, Callisto83 said: Mener du det ikke potensielt er en sammenheng mellom disse overgrepene på nabojenta, og det VK ble beskyldt for i Baneheia? Til og med Oslo politiet ville prate med VK om dette i nye avhør. Det er du som prøver å framstille det som greit at VK kan ha blitt utsatt for et heftig justismord fordi man samtidig fanget opp et overgrepsoffer. 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 21. juni 2022 #16333 Del Skrevet 21. juni 2022 Katten.2.0 skrev (1 minutt siden): Det er du som prøver å framstille det som greit at VK kan ha blitt utsatt for et heftig justismord fordi man samtidig fanget opp et overgrepsoffer. Jeg tror fremdeles VK er skyldig, sammen med JHA, så jeg ser det nok fra et annet perspektiv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 21. juni 2022 #16334 Del Skrevet 21. juni 2022 Callisto83 skrev (4 minutter siden): Jeg tror fremdeles VK er skyldig, sammen med JHA, så jeg ser det nok fra et annet perspektiv. Da er du nok temmelig unik. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 21. juni 2022 #16335 Del Skrevet 21. juni 2022 5 minutter siden, Callisto83 said: Jeg tror fremdeles VK er skyldig, sammen med JHA, så jeg ser det nok fra et annet perspektiv. Premisset ditt var fortsatt at det er OK at en person ble utsatt for heftig justismord siden det resulterte i oppklaringen av en overgrepssak. Det er ikke rart at du tar så lett på rettssikkerhet. 10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nebbete fugl Skrevet 21. juni 2022 #16336 Del Skrevet 21. juni 2022 1 hour ago, Callisto83 said: Jeg tror fremdeles VK er skyldig, Sett gjerne opp en troverdig tidslinje som både passer med JHA forklaring og VK sin mobilbruk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 21. juni 2022 #16337 Del Skrevet 21. juni 2022 De etterlatte frykter visst ikke VK like mye som i fjor. Besøksforbudet gikk ut i starten av juni, og de har ikke bedt om å få det forlenget, virker det som, i motsatt fall ville det nok kommet oppslag om det. Kanskje de har innsett realitetene nå. Bistandsadvokatene sa jo nylig til VG at de vil ha ny sak mot JHA dersom VK frifinnes uten full rettssak. 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 21. juni 2022 #16338 Del Skrevet 21. juni 2022 Callisto83 skrev (1 time siden): Jeg tror fremdeles VK er skyldig, sammen med JHA, så jeg ser det nok fra et annet perspektiv. Da burde det heller ikke være noe problem å svarte på hva det er som konkret beviser at VK er skyldig i dine øyne? Klarer du å liste opp noe konkret? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gab Skrevet 21. juni 2022 #16339 Del Skrevet 21. juni 2022 Djækklåsst skrev (26 minutter siden): Bistandsadvokatene sa jo nylig til VG at de vil ha ny sak mot JHA dersom VK frifinnes uten full rettssak. Er det korrekt? Jeg ville tro at de var rimelig lei av at det ikke ble ro rundt saken etter hva de har opplevd gjennom alle disse år og at de ville ha en stopp så snart som mulig. Kanskje de tenker at en sak mot JHA vil gi ny informasjon og avklaring som de går glipp av hvis det ikke blir noen sak mot VK. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 21. juni 2022 #16340 Del Skrevet 21. juni 2022 11 minutter siden, Gab said: Er det korrekt? Jeg ville tro at de var rimelig lei av at det ikke ble ro rundt saken etter hva de har opplevd gjennom alle disse år og at de ville ha en stopp så snart som mulig. Kanskje de tenker at en sak mot JHA vil gi ny informasjon og avklaring som de går glipp av hvis det ikke blir noen sak mot VK. Jeg stiller meg litt tvilende til når en som driver en stiftelse for at en sak aldri skal bli glemt, ber om «ro» rundt samme sak. Det blir bare bedt om stillhet når det som blir sagt ikke er det enkelte vil høre. Jeg tror det dreier seg mest om at de vil at de(n) skyldige skal få svi for det de(n) har gjort. Og hvem kan klandre dem? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg