Gå til innhold

Dere som jobber i butikk: Hvordan er prosedyren når dere skal sjekke om en kunde har varer med seg som ikke er betalt for etter at kunden nettopp har betalt og er på vei for å pakke varene i poser etter handelen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingen som viser frem veske eller sekk i slike butikker. 

Slike skilt er forebyggende, på linje med skilt som forteller at alle tyverier anmeldes, stedet er kameraovervåket osv.

Anonymkode: 509f6...d84

Øøh hva mener du nå? Skiltet er ment som en påminnelse om at det primært ikke er ok å ta med seg inn sekker osv, og at om du har det med deg inn kan du risikere og måtte vise det frem i kassa. 

 

Skilting om kamera er vell påbudt om det er overvåkning. 

Skilt om at alle tyveri blir anmeldt har jeg aldri sett, men i de kjedene jeg har jobbet ble ALLE tyveri anmeldt uansett størrelse.

Anonymkode: 38430...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oh hoy skal si noen er hår såre her altså. Ja de fleste butikker har kjempe bra kamera overvåkning, å har vi det på overvåkinga blir det også anmeldelser :) mulig at på senter og i større byer er det vanlig og tilkalle vekter eller politiet. Jeg har bare jobbet plasser der det er uaktuelt pga avstand osv... og da handler det primært om å forhindre tyveri. 

 

Vi er lært opp til at oppførselen vi viser rundt en mulig tyv kun er plagsom hvis det er en tyv. En kunde vil jo ikke synes det er ubehagelig å bli spurt om hjelp osv... så nei har aldri opplevd å mistet kunder pga det. Å ja ALLE stjeler så alle kan sådan bli mistenkt også. Unge, gamle, småbarnsfamilier, høy utdannet. Som sagt du trenger ikke vise meg veska de om jeg spør, rett til privatliv har du. Men hva er problemet om du ikke har noe å skjule? Vare være vanskelig for å være det? Lage dårlig stemning? Virke dust? 

Anonymkode: 38430...e2e

 

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Samme problem som om jeg f.eks sier du ser ut som en  uteligger i dag, når du selv føler du ser helt ok ut.

At du ikke har mista kunder tror jeg ingenting på. 

Endret av Evilposelos
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Øøh hva mener du nå? Skiltet er ment som en påminnelse om at det primært ikke er ok å ta med seg inn sekker osv, og at om du har det med deg inn kan du risikere og måtte vise det frem i kassa. 

 

Skilting om kamera er vell påbudt om det er overvåkning. 

Skilt om at alle tyveri blir anmeldt har jeg aldri sett, men i de kjedene jeg har jobbet ble ALLE tyveri anmeldt uansett størrelse.

Du misser poenget. Alle disse skiltene er forebyggende og det er hovedpoenget med tyveri anmeldes/vis frem pose/bag.

 

Det er svært sjelden at voksne mennesker blir bedt om å legge fra seg vesker, bager eller poser før de går inn i en butikk. Det skjer omtrent aldri i en matbutikk av standard størrelse.

Jeg er klar over at det er påbud om skilt ved kameraovervåking, men de er også forebyggende.

 

Anonymkode: 509f6...d84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker å vente på politiet, som har myndighet til å ransake meg.

Anonymkode: 509f6...d84

Hvorfor? Fordi du har stjelt og trenger å bli ransaket? :P skjønte ikke den der helt. En butikk ansatt ønsker jo ikke ei heller har lov å ransake deg. Men kan spørre om å få se i sekken, her står du fritt fram til å si nei eller ja. 

Anonymkode: 38430...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Evilposelos skrev:

At du ikke har mista kunder tror jeg ingenting på. 

For å være ærlig tror jeg ikke AB-en du svarer har særlig mye erfaring med detalj- eller varehandel, verken som ansatt, tyv eller leder. Det er åpenbart at vedkommende mangler grunnleggende opplæring i sikkerhetsarbeidet og tyveriforbegyggingen i handelen slik den fungerer per dags dato.

Anonymkode: 509f6...d84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Evilposelos skrev:

Om du har m

 

Samme problem som om jeg f.eks sier du ser ut som en  uteligger i dag, når du selv føler du ser helt ok ut.

At du ikke har mista kunder tror jeg ingenting på. 

Hvorfor skulle jeg ha et problem med at du synes jeg der ut som en uteligger? 😂😂 du må jo bare mene det, hvis jeg egentlig ser ut som prinsesse madelein så føler jeg meg rimelig ok uansett 😂

Anonymkode: 38430...e2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle jeg ha et problem med at du synes jeg der ut som en uteligger? 😂😂 du må jo bare mene det, hvis jeg egentlig ser ut som prinsesse madelein så føler jeg meg rimelig ok uansett 😂

 

Hvorfor sitter du i denne diskusjonen og synser om hvordan sikkerhetsarbeid og svinnforebygging (eksternt og internt) egentlig foregår?

Sektsen år gammel og ekstrahjelp på Rema? :fnise:

Anonymkode: 509f6...d84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig tror jeg ikke AB-en du svarer har særlig mye erfaring med detalj- eller varehandel, verken som ansatt, tyv eller leder. Det er åpenbart at vedkommende mangler grunnleggende opplæring i sikkerhetsarbeidet og tyveriforbegyggingen i handelen slik den fungerer per dags dato.

Anonymkode: 509f6...d84

Then tell me? Hva er det som er åpenbart? 

Anonymkode: 38430...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle jeg ha et problem med at du synes jeg der ut som en uteligger? 😂😂 du må jo bare mene det, hvis jeg egentlig ser ut som prinsesse madelein så føler jeg meg rimelig ok uansett 😂

Anonymkode: 38430...e2e

Du tok ikke poenget, poenget er at det er fornærmende. Kanskje ikke for deg, men for andre :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Then tell me? Hva er det som er åpenbart? 

 

Du kommer jo bare med masse svada som ikke stemmer.

Jeg har over femten års erfaring i bransjen, hva har du?

Anonymkode: 509f6...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 509f6...d84

Tenker fleste butikker har egne prosedyrer for sånt, men som du sier blir de sjeldent praktisert. For advarselens skyld har også noen pose/bag forbudt-plakat, men ingen som har hensyn til det heller. :PEr forsåvidt litt enig med personen over at hvis man ikke har gjort noe galt, så behøver man ikke motsette seg det. Jeg bruker en bag daglig og kan stikke innom flere butikker med den, og aldri fått forespørsel om framvisning. Skulle det skje en dag, vil jeg være så behjelpelig jeg kan. Og så må man ikke glemme at man er overvåket overalt i dag. Skulle jeg bli beskyldt for noe grovere anklage når jeg ikke har gjort noe, vil jeg henvise dem til kameraene og be dem sjekke. Er litt viktig at man ikke glemmer sine rettigheter ved slike tilfeller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Du kommer jo bare med masse svada som ikke stemmer.

Jeg har over femten års erfaring i bransjen, hva har du?

Anonymkode: 509f6...d84

Ok? Hvordan svada da???? 

 

23 år erfaring men ikke jobbet på gulvet på 5 år så mulig mye har forandret seg, men hovedprinsippene om at du kan bli spørre kunde om å se i veska/sekk men ikke kreve, at du skal forebygge tyveri uten og være uhøflig og at du ikke har lov til stort annet gjelder vell fortsatt? 

Anonymkode: 38430...e2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Devilheart skrev:

Og så må man ikke glemme at man er overvåket overalt i dag.

Slettes etter en uke om det ikke er grunn til å ta vare på opptakene.

Anonymkode: 509f6...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ok? Hvordan svada da???? 

 

Alt du kommer med. 

Anonymkode: 509f6...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hovedprinsippene om at du kan bli spørre kunde om å se i veska/sekk men ikke kreve

Nei. Du skal se at de stjeler før du begynner med slikt tull.

Anonymkode: 509f6...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Slettes etter en uke om det ikke er grunn til å ta vare på opptakene.

Anonymkode: 509f6...d84

^^Joa, men poenget mitt var om man ble anklaget på stedet. Er ytterst sjelden de sier "Du! Du var her x antall uker siden og stjal noe!".  Når man blir mistenksom eller tatt på fersken, så pleier de å handle raskt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alt du kommer med. 

Anonymkode: 509f6...d84

Jaaa, ble for mye å be om et konkret eksempel eller? 😂

Anonymkode: 38430...e2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slettes etter en uke om det ikke er grunn til å ta vare på opptakene.

Anonymkode: 509f6...d84

Blir slettet etter 7 dager, men om butikken ser noe mistenkelig venter vi jo ikke en hel uke for å sjekke det opp. 

Anonymkode: 38430...e2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaaa, ble for mye å be om et konkret eksempel eller? 😂

 

Ga deg nettopp et, dette med å be om å se i vesker eller bager til folk uten grunn.

Anonymkode: 509f6...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Evilposelos skrev:

Du tok ikke poenget, poenget er at det er fornærmende. Kanskje ikke for deg, men for andre :) 

Det skal selvsagt gjøres på en skånsom måte slik at du som kunne ikke føler det er fornærmede. 

Anonymkode: 38430...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...