Gå til innhold

My 600 lb life


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det du skriver, og det er noe jeg ikke liker helt ved dette programmet. De tar ikke helt innover seg at disse menneskene har spiseforstyrrelse. Like enkelt/effetivt å be dem om å spise mindre, som å be anorektikeren bare spise mer. Terapi burde definitivt være påkrevd.

Og den obligatoriske vaskeseansen er helt unødvendig. Jeg er normalvektig men ikke pokker om noen fikk filme meg naken i dusjen! Sensurering av private parts eller ei

Anonymkode: 139e0...076

Det er også en ting jeg synes ikke kommer så godt frem i programmet. Det er en grunn til at de må flytte til Houston. Det er ikke slik at de bare tar en operasjon også er de alene. De gjennomgår behandling med psykologer, ernæringsfysiologer og alt det de faktisk trenger. Dr. Now er heller ikke bare en fedmekirurg, han er også "vanlig" lege og kan hjelp pasientene med tilleggsykdommer også. Denne kirurgen er også en av svært få som operer på så store mennesker. De fleste nekter, på grunn av fare for komplikasjoner under operasjonen. 
Det er altså mye vi ikke får sett på TV. Ja det er et tv-program, men det er også ekte mennesker med ekte problemer som er i programmet. Og de får faktisk mer hjelp enn bare en operasjon. Så jeg forstår jo egentlig litt at mannen i gata tror at My 600 lbs er for gøy og at det er så enkelt at de spiser mye mat, blir feit også blir de operert også hurra de er tynn. 
Det med vaske-delen tror jeg er for å vise hvor store vansker de har i livet, hvor bare det å ta seg en dusj er som en halv dags arbeid for kroppen deres og mange får ikke en gang plass i dusjen.

Etter å ha sett flere episoder så blir det litt repetitiv synes jeg. Hele oppbyggingen av episoden, hvor blant annet det med å dusje er vanlig å vise, det at de må presisere hvor vanskelig reisen er hver bidige episode etc.

Anonymkode: ee849...a8e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kjærlighetsbarn98
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier er reelle problemer de har, men det er ikke fordi de oppfører seg som barn. De er psykisk syke. De skal snu en livslang vane de har, som ikke bare er en vane men også overlevelsesstrategi. For mange av dem så handler det om dype, alvorlige traumer. Det er ikke nok at de de mister alt de trenger for å overleve og fungere, de må også smake på det hver dag, flere ganger om dagen. De kan ikke bare slutte å spise. Så med andre ord, fristelsen er ekstrem. Det kan ikke sammenlignes med en alkoholiker en gang, fordi de kan bare holde seg unna alkohol resten av livet.

Fatter ikke at folk har så mye empati, sympati og forståelse for de som har anoreksi. Mens de som overspiser, de er bare vrange og barnslige. 

Anonymkode: ee849...a8e

De fleste menneskene i dette programmet er alvorlig psykisk syke. Der er jeg helt enig. Jeg biter meg merke i at det er en gjenganger i amerikansk reality; menneskene har alvorlige psykiske problemer som har gått alt alt for langt (ekstreme samlere, ekstreme avhengigheter, ekstrem overvekt) fordi ingen er fanget opp i tide. Det får meg til å lure på hvilket helsevesen de har der når det virker som at de psykiske problemene eskalerer fullstendig ift i andre land. Har de tilgang på psykolog? Eller er det veldig dyrt? Hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

De fleste menneskene i dette programmet er alvorlig psykisk syke. Der er jeg helt enig. Jeg biter meg merke i at det er en gjenganger i amerikansk reality; menneskene har alvorlige psykiske problemer som har gått alt alt for langt (ekstreme samlere, ekstreme avhengigheter, ekstrem overvekt) fordi ingen er fanget opp i tide. Det får meg til å lure på hvilket helsevesen de har der når det virker som at de psykiske problemene eskalerer fullstendig ift i andre land. Har de tilgang på psykolog? Eller er det veldig dyrt? Hvordan fungerer dette?

All helsetjeneste er vel privat? De har ikke velferdssystem på samme måte som vi har. 

Og så er det jo tydelig at nesten alle i denne serien ikke har de beste forutsetningene. dårlig stilte hjem, slitte gamle klær, dårlige sko! Hvorfor går de med tynne sandaler når de veier 300 kg. 

Anonymkode: 160bb...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

De fleste menneskene i dette programmet er alvorlig psykisk syke. Der er jeg helt enig. Jeg biter meg merke i at det er en gjenganger i amerikansk reality; menneskene har alvorlige psykiske problemer som har gått alt alt for langt (ekstreme samlere, ekstreme avhengigheter, ekstrem overvekt) fordi ingen er fanget opp i tide. Det får meg til å lure på hvilket helsevesen de har der når det virker som at de psykiske problemene eskalerer fullstendig ift i andre land. Har de tilgang på psykolog? Eller er det veldig dyrt? Hvordan fungerer dette?

Det er knalldyrt. Jeg har bodd der og det er ikke et land det er lett å klare seg i. Usa er på mange måter et u-land sammenlignet med Norge. Alt koster fordi det meste er privatisert. Helseforsikringen er skyhøy. Har du mye helseplager og er uheldig med arv og gener bør du ha god jobb. I enkelte gode jobber ligger helseforsikringen inni jobben. Så mister du jobben mister du også bufferen for helsen din og bør ha spart opp endel på konto i tilfelle du f.eks brekker armen. Kompisen min brakk armen og han hadde helseforsikring. Likevel kom sykehusregningen på 5000kr. Skal du føde koster det endel. Osv. Usa har i enkelte stater heller ikke minstelønn som i norge, ikke da jeg var der ihvertfall. 

Anonymkode: b4820...f49

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så er det jo tydelig at nesten alle i denne serien ikke har de beste forutsetningene. dårlig stilte hjem, slitte gamle klær, dårlige sko! Hvorfor går de med tynne sandaler når de veier 300 kg. 

Anonymkode: 160bb...32c

Hvis de i det hele tatt bruker sko. Mange av de som ikke gjør det heller. Men tror det har mest å gjøre med at de kanskje ikke får på seg vanlige sko 😐 

Anonymkode: 7c431...a12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er knalldyrt. Jeg har bodd der og det er ikke et land det er lett å klare seg i. Usa er på mange måter et u-land sammenlignet med Norge. Alt koster fordi det meste er privatisert. Helseforsikringen er skyhøy. Har du mye helseplager og er uheldig med arv og gener bør du ha god jobb. I enkelte gode jobber ligger helseforsikringen inni jobben. Så mister du jobben mister du også bufferen for helsen din og bør ha spart opp endel på konto i tilfelle du f.eks brekker armen. Kompisen min brakk armen og han hadde helseforsikring. Likevel kom sykehusregningen på 5000kr. Skal du føde koster det endel. Osv. Usa har i enkelte stater heller ikke minstelønn som i norge, ikke da jeg var der ihvertfall. 

Anonymkode: b4820...f49

Akkurat. Og de har jo som jeg forstår det, rett på helsehjelp om det står for liv og helse. Men de må fortsatt betale og får da en gjeld. Tenk deg de som trenger først utredning, så operasjon og behandling også må de ha kontroller i ettertid. Det er folk som mister huset sitt på grunn av enkle skader/sykdommer som vi tar for gitt.

Googlet litt nå for moro skyld, ei venninne nevnte dette med fødsel i USA en gang. En enkel fødsel koster i gjennomsnittet 300.000 kr. Med forsikring så må de "bare" betale 25.000 kr for en vanlig fødsel. De uten forsikring vil da, i gjennomsnittet få en regning på 300.000 kr. Det er helt sinnssykt! Tenk deg de med komplikasjoner, og nyfødte barn som blir syke. Det er ikke rart at de mister både biler og hus på grunn av legeregninger. 

Det er ikke bare å oppsøke en psykolog i USA, det koster penger. En terapitime kan koste 1,700 kr per time, hver time. Ikke alle forsikringene dekker psykolog. Skole er også dyrt. Alt er dyrt. Ja mat er dyrt, men fast food er ofte billig. Så disse folkene kommer fra dårlige hjem med lite penger, liten mulighet til både behandling og skolegang, og da dårlige betalte jobber i fremtiden. USA er ikke som Norge. Du kan ikke sammenligne fedme problematikken i USA med Norge, fordi det er så mye mer enn bare mcdonalds mat som er viktig å tenke på. 

Anonymkode: ee849...a8e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat. Og de har jo som jeg forstår det, rett på helsehjelp om det står for liv og helse. Men de må fortsatt betale og får da en gjeld. Tenk deg de som trenger først utredning, så operasjon og behandling også må de ha kontroller i ettertid. Det er folk som mister huset sitt på grunn av enkle skader/sykdommer som vi tar for gitt.

Googlet litt nå for moro skyld, ei venninne nevnte dette med fødsel i USA en gang. En enkel fødsel koster i gjennomsnittet 300.000 kr. Med forsikring så må de "bare" betale 25.000 kr for en vanlig fødsel. De uten forsikring vil da, i gjennomsnittet få en regning på 300.000 kr. Det er helt sinnssykt! Tenk deg de med komplikasjoner, og nyfødte barn som blir syke. Det er ikke rart at de mister både biler og hus på grunn av legeregninger. 

Det er ikke bare å oppsøke en psykolog i USA, det koster penger. En terapitime kan koste 1,700 kr per time, hver time. Ikke alle forsikringene dekker psykolog. Skole er også dyrt. Alt er dyrt. Ja mat er dyrt, men fast food er ofte billig. Så disse folkene kommer fra dårlige hjem med lite penger, liten mulighet til både behandling og skolegang, og da dårlige betalte jobber i fremtiden. USA er ikke som Norge. Du kan ikke sammenligne fedme problematikken i USA med Norge, fordi det er så mye mer enn bare mcdonalds mat som er viktig å tenke på. 

Anonymkode: ee849...a8e

Dette var en god og interresant analyse av situasjonen. Jeg synes uansett det er trist. Får lyst til å skrike inn i skjermen at disse menneskene skulle fått hjelp for flere tiår siden. Det gjorde inntrykk med ei av damene som hadde blitt misbrukt da hun var 8 år, og ikke hadde åpnet opp om det til en sjel før hun var 40 år! Da er det ikke rart at ei bombe smeller og at man ender opp alvorlig syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett absolutt alle episodene. Og jeg syns oppriktig synd på alle de som har vært med. Men én episode skilte seg ut. Og det var den kvinnen som hadde en sønn på 5-6 år. Den lille gutten fikk aldri en vanlig barndom. Han måtte hjelpe sin mor med absolutt alt. Alt fra matlaging til klesvask. Og var i bunn og grunn sin mors forlengede armer. Moren satt bare i en stol og kommanderte guttungen. Jeg fatter ikke at ikke barnevernet eller noen andre instanser blir varslet om slike ting. Fikk så jævlig vondt av den gutten.  

Anonymkode: 918d4...2d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har sett absolutt alle episodene. Og jeg syns oppriktig synd på alle de som har vært med. Men én episode skilte seg ut. Og det var den kvinnen som hadde en sønn på 5-6 år. Den lille gutten fikk aldri en vanlig barndom. Han måtte hjelpe sin mor med absolutt alt. Alt fra matlaging til klesvask. Og var i bunn og grunn sin mors forlengede armer. Moren satt bare i en stol og kommanderte guttungen. Jeg fatter ikke at ikke barnevernet eller noen andre instanser blir varslet om slike ting. Fikk så jævlig vondt av den gutten.  

Anonymkode: 918d4...2d5

CPS (Child Protective Services) i USA er ikke det samme som barnevernet i Norge, både på godt og vondt...

Anonymkode: 3f138...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett absolutt alle episodene. Og jeg syns oppriktig synd på alle de som har vært med. Men én episode skilte seg ut. Og det var den kvinnen som hadde en sønn på 5-6 år. Den lille gutten fikk aldri en vanlig barndom. Han måtte hjelpe sin mor med absolutt alt. Alt fra matlaging til klesvask. Og var i bunn og grunn sin mors forlengede armer. Moren satt bare i en stol og kommanderte guttungen. Jeg fatter ikke at ikke barnevernet eller noen andre instanser blir varslet om slike ting. Fikk så jævlig vondt av den gutten.  

Anonymkode: 918d4...2d5

Skjønner ikke hvordan disse som nærmest er lenket til hjemmet klarer å få seg både kjærester og barn?:klo:

Anonymkode: 7b2e7...b15

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvordan disse som nærmest er lenket til hjemmet klarer å få seg både kjærester og barn?:klo:

Anonymkode: 7b2e7...b15

De har ofte fått det før overvekten eskalerte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjærlighetsbarn98
På 11.4.2019 den 22.23, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett absolutt alle episodene. Og jeg syns oppriktig synd på alle de som har vært med. Men én episode skilte seg ut. Og det var den kvinnen som hadde en sønn på 5-6 år. Den lille gutten fikk aldri en vanlig barndom. Han måtte hjelpe sin mor med absolutt alt. Alt fra matlaging til klesvask. Og var i bunn og grunn sin mors forlengede armer. Moren satt bare i en stol og kommanderte guttungen. Jeg fatter ikke at ikke barnevernet eller noen andre instanser blir varslet om slike ting. Fikk så jævlig vondt av den gutten.  

Anonymkode: 918d4...2d5

Ja, det var trist. Jeg synes flere av episodene blir ekstremt triste når det er barn involvert i tillegg. Alt de må gå gjennom og som blir videreført fordi foreldrene er for syke til å ta seg av dem. 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.2.2019 den 15.17, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. 

Jeg har vært mange ganger i USA de siste årene, og junk er ikke så voldsomt billig det heller. I tillegg spiser de enorme mengder, så det må uansett bli dyrt. 

Jeg lurer på hvor mye deltakerne får dekket av produksjonsselskapet... 

 

Anonymkode: f3bd6...041

Kødder du? En burger koster 1 dollar om du går på rett plass. En salat er latterlig mye dyrere.. snakker av erfaring. har bodd der i mange år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser episoden med Cillas nå (YouTube). Herregud han klarer ikke å gå en meter, og måtte bli bært av 6 brannmenn (?) fra senga til bilen. På veien til Houston måtte de overnatte, og måtte ringe etter nytt team til å bære han inn på hotellrommet. Og så ut av rommet neste morgen. 

Han hadde ikke forlatt huset sitt på 3 år. 

Altså, jeg skjønner ikke hvordan folk kan la dette skje med seg selv. 

Anonymkode: 160bb...32c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det noen episoder som er "bedre" enn andre? Tror ikke jeg orker å se alle. 

Anonymkode: d6301...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

På 12.4.2019 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvordan disse som nærmest er lenket til hjemmet klarer å få seg både kjærester og barn?:klo:

Anonymkode: 7b2e7...b15

Er ikke slik som her i Norge hvor man forlater partner og barn og en hel familie for en liten filleting.... Kulturforskjeller.

Man kan si hva man vil men noen mennesker verdsetter lojalitet mer enn andre ting. 

Anonymkode: 2f07a...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett program hadde vært "viktig å se", men serie etter serie er ikke annet enn dyneløfting inn i menneskers vanskeligheter. Jeg støtter det ikke.

Anonymkode: 4a752...32e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke om episoden jeg så var fra dette programmet eller et annet, men uansett....

Mora var sengeliggende og måtte ha hjelp til absolutt alt. Hennes voksne sønn (som jeg tror var rundt 30) hjalp henne med mye. Istedenfor å lage et ostesmørbrød med mye ost på til henne, så ville han lage sunn salat som hun kunne få. Da han nevnte det for henne, så ble hun dritsur og kjeftet fra sengen! Hun skulle ha ostesmørbrød nemlig! Fikk så vondt av sønnen som var slaven hennes og hun virket bare utakknemlig. Veldig liten familie og hun hadde kun han som kunne hjelpe henne. 

Tror hun fikk en slankeoperasjon, men husker ikke hvordan det gikk til slutt. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker spesielt en episode hvor kona til en mann som var svært overvektig var skikkelig ekkel mot mannen sin på grunn av vekten. Selv var hun også veldig overvektig, men siden han var verre så var det greit så det ut til,

Jeg ble skikkelig provosert over det. Hun hadde jo selv trengte å slanke seg, men det ble ikke nevnt ved et ord.  Og hun fortsatte å spise som før, mens han skulle spise diett. Hvis han ikke slanket seg så gikk hun i fra ham, sa hun.

Æsj, det var bare så innmari feil. 

Anonymkode: 7919c...8e8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...